حقوق بازرس شرکت پیمانکاری

اختیارات و حقوق بازرس شرکت پیمانکاری چیست؟

بیشتر شرکت‌های پیمانکاری در قالب شرکت سهامی خاص به ثبت می‌رسند. از این‌رو یکی از مهم‌ترین نکاتی که این شرکت‌ها باید به آن توجه داشته باشند، انتخاب بازرس در ابتدای تاسیس شرکت و همچنین انتخاب دوره‌ای آن‌ها در مجامع عمومی است. اما آنچه اهمیت دارند،‌ این است که بازرسان چه کسانی هستند، چگونه انتخاب می‌شوند، […]

بیشتر شرکت‌های پیمانکاری در قالب شرکت سهامی خاص به ثبت می‌رسند. از این‌رو یکی از مهم‌ترین نکاتی که این شرکت‌ها باید به آن توجه داشته باشند، انتخاب بازرس در ابتدای تاسیس شرکت و همچنین انتخاب دوره‌ای آن‌ها در مجامع عمومی است. اما آنچه اهمیت دارند،‌ این است که بازرسان چه کسانی هستند، چگونه انتخاب می‌شوند، چه حقوق و وظایفی دارند و در نهایت اینکه محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، چیست؟ برای پاسخ به این سوال در این مقاله حقوق بازرس شرکت پیمانکاری را بررسی خواهیم کرد و  اختیارات بازرس شرکت را بیان می‌کنیم. 

نحوه انتخاب بازرس در شرکت پیمانکاری 

هنگامی که یک شرکت پیمانکاری سهامی برای اولین بار قصد دارد بازرسین شرکت را انتخاب کند باید در مجمع عمومی موسس این کار را انجام دهد.

انتخاب بازرس شرکت دارای شرایط و محدودیت‌هایی است که بر طبق قانون باید رعایت شود. نحوه انتخاب بازرس به شکل زیر انجام می‌شود: 

  • تشکیل جلسه مجمع عمومی موسس در صورتی که اولین بار برای شرکت بازرس انتخاب می‌کنید. تشکیل مجمع عمومی عادی برای انتخاب بازرسین بعدی شرکت.
  • رای گیری برای انتخاب بازرس منتخب: در صورتی که برای اولین بار و در مجمع عمومی موسس بازرس انتخاب می‌کنید باید با دو سوم از آرای افراد حاضر در جلسه این انتخاب صورت بگیرد. البته این شیوه برای شرکت‌های پیمانکاری در قالب سهامی عام است و اگر شرکت به صورت سهامی خاص تشکیل شده است باید با اتفاق آرای سهامداران شرکت پیمانکاری انتخاب صورت بگیرد.
  • در مجمع عمومی عادی تعداد آرای مورد نیاز برای انتخاب بازرس، اکثریت نسبی است یعنی باید توسط اکثریت نسبی افراد حاضر در جلسه بازرس انتخاب شود. 
  • در تنظیم صورتجلسه و در بخش دستور کار باید نوشته شود که علت تشکیل مجمع عمومی عادی انتخاب بازرس برای شرکت بوده است.
  • تعیین فرد صلاحیت‌دار برای دریافت آگهی تغییرات شرکت: به این معنا که پس از این که بازرس انتخاب شد؛ به یک نفر حق امضا داده شود تا آگهی تغییرات شرکت را دریافت کند که می‌تواند مدیرعامل  یا یکی از اعضای هیئت مدیره باشد.
  • امضای صورتجلسه تنظیم شده توسط بازرس و مدیرعامل و سهامداران شرکت پیمانکاری 

بازرس شرکت پیمانکاری چه اختیارات و حقوقی دارد؟  

مهمترین و اصلی‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت؛ مسئله مربوط به اختیارات و حقوق بازرس شرکت پیمانکاری است که در ادامه به صورت کامل بررسی شده است: 

  • بازرسان شرکت پیمانکاری این اختیار را دارند که دفاتر قانونی شرکت را برای بررسی اوضاع شرکت درخواست کنند. در واقع دریافت دفاتر و اسناد شرکت پیمانکاری یکی از حقوق بازرس شرکت پیمانکاری است.
  • بررسی صورت‌های مالی شرکت و اطمینان از درستی آن‌ها و تهیه یک گزارش جامع بر عهده بازرس شرکت است. گاهی اوقات در برخی از شرکت‌های پیمانکاری چند بازرس انتخاب می‌شوند که همه این بازرسین می‌توانند گزارشی تهیه کنند. 
  • اگر تخلف کیفری در شرکت پیمانکاری واقع شده باشد؛ بازرس موظف است این جرم را به مجمع عمومی و سایر مراجع قضایی گزارش بدهد. 
  • شرکت در مجمع عمومی و اظهار نظر در مورد صحبت‌های مدیران و گزارشاتی که مدیران در اختیار مجمع عمومی می‌گذارد. 
  • ارائه گزارش از وضعیت شرکت به مجمع عمومی ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی شرکت
  • در صورتی که حقوق صاحبان سهام طبق اساسنامه شرکت پیمانکاری رعایت نمی‌شود؛ بازرس باید این تخلف را به اطلاع مجمع عمومی عادی برساند. 
  • گاهی اوقات مدیران شرکت پیمانکاری در دعوت از مجمع عمومی عادی کوتاهی می‌کنند. در این صورت بازرس شرکت این اختیار را دارد که  اقدام به دعوت از مجمع عمومی عادی کند. 
  • یکی از اختیاراتی که بازرس پیمانکاری دارد؛ استفاده از نظر کارشناسان در تهیه گزارش و بررسی وضعیت شرکت پیمانکاری است. بنابراین این حقوق بازرس شرکت پیمانکاری است که از یک کارشناس خبره کمک بگیرد. 
  • بازرس شرکت این حق را دارد که در مقابل انجام وظایفش در شرکت دستمزد دریافت کند. تعیین  دستمزد به بازرس با توجه به توافق بازرس و مدیران شرکت انجام می‌شود. 

انتخاب بازرس شرکت پیمانکاری چه محدودیتی دارد؟ 

بازرسان شرکت، مسئولیت‌ها و وظایف مهم زیادی دارد و اگر این وظایف را به درستی انجام ندهند نه تنها در مقابل مجمع عمومی شرکت بلکه در مقابل قانون هم پاسخگو هستند. بنابراین تنها به حقوق بازرس شرکت پیمانکاری نباید توجه کرد بلکه به افراد صلاحیت دار در سمت بازرس هم توجه زیادی باید داشته باشید: 

  • افرادی که به عنوان هیئت مدیره یا مدیرعامل فعالیت می‌کنند؛ نمی‌توانند به عنوان بازرس در انواع شرکت پیمانکاری انتخاب شوند. 
  • فرد مدیرعامل نباید یکی از نزدیکان و اقوام خود را به عنوان بازرس معرفی کند. 
  • اگر بازرس دارای سوء پیشینه باشد، گزارشات او جنبه قانونی به خود نمی‌گیرد. بنابراین بازرسان باید فردی باشد که هیچ سوء پیشینه کیفری نداشته باشد.
  • بازرسان نباید به مشاغل دولتی، اشتغال داشته باشند.
  • افرادی که ورشکسته یا محجور هستند نمی‌توانند به عنوان بازرس فعالیت کنند. 
  • فرد بازرس دارای تحصیلات حداقل لیسانس باشد و یک رشته مرتبط با فعالیت شرکت پیمانکاری داشته باشد. 
  • افرادی که از شرکت پیمانکاری منتفع هستند نباید به عنوان بازرس انتخاب شوند. برای مثال برخی از افراد حکم دلال برای شرکت پیمانکاری را دارند و از فعالیت شرکت سود می‌برند. این افراد نمی‌توانند به عنوان بازرس فعالیت کنند. 

جمع‌بندی 

انتخاب بازرسان شرکت پیمانکاری برای پیمانکاری‌هایی که به صورت سهامی به ثبت می‌رسد ضروری است. این بازرسین در مقابل قانون و مجمع عمومی عادی مسئولیت زیادی دارند به همین دلیل باید با دقت زیادی انتخاب شوند. به عبارتی دیگر وظایف و حقوق بازرس شرکت پیمانکاری به قدری اهمیت دارد که اگر بازرس این وظایف را به درستی انجام ندهد توسط مراجع قانونی بازخواست می‌شود. 

انتخاب بازرس در شرکت پیمانکاری، یکی از مراحل ثبت شرکت به شمار می‌رود که باید در همان ابتدا انجام شود. در این زمینه مشاوره با کارشناسان ثبتی به شما کمک می‌کند تا بتوانید مراحل ثبت شرکت را با سرعت بیشتری پیش ببرید. همچنین اگر قصد انتخاب بازرسان جدید در مجمع عمومی عادی شرکت را پس از یک سال دارید باید نسبت به تشکیل مجمع و انتخاب بازرسان جدید و ثبت صورتجلسه اقدام کنید. در این زمینه نیز صورتجلسه شما باید در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد تا اعتبار قانون داشته باشد. ثبت صورتجلسه که یکی از تغییرات شرکت به شمار می‌روند نیز توسط کارشناسان به شما کمک می‌کند تا این مراحل را با سرعت بیشتری انجام داده و احتمال نقص پرونده شما به حداقل برسد.

سوالات متداول 

آیا انتخاب بازرس برای مدت محدودی است یا یک فرد می‌تواند برای همیشه بازرس شرکت باشد؟

 بازرسان برای یک سال انتخاب می‌شوند اما بعد از آن انتخاب دوباره همان بازرس بلامانع است. 

آیا برای شرکت‌های پیمانکاری با مسئولیت محدود نیازی به انتخاب بازرس است؟

در این دسته از شرکت‌ها اگر تعداد شرکا کمتر از 12 نفر باشد نیازی به انتخاب بازرس نیست.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.