شرایط اخذ رتبه پیمانکاری

اخذ رتبه پیمانکاری چه شرایط و مدارکی نیاز دارد؟

شرکت‌های پیمان‌کاری برای جذب پروژه‌های سازمان‌ها و نهادهای دولتی باید اقدام به اخذ رتبه پیمانکاری کنند. نهادهای دولتی هزینه تمام یا بخشی از این پروژه‌ها را برعهده می‌گیرند و قطعاً خواستار این هستند که شرکت پیمانکاری خدماتی را با بهترین کیفیت به آن‌ها ارائه نماید. اخذ رتبه پیمانکاری باعث می‌شود سازمان‌های دولتی به راحتی شرکت […]

شرکت‌های پیمان‌کاری برای جذب پروژه‌های سازمان‌ها و نهادهای دولتی باید اقدام به اخذ رتبه پیمانکاری کنند. نهادهای دولتی هزینه تمام یا بخشی از این پروژه‌ها را برعهده می‌گیرند و قطعاً خواستار این هستند که شرکت پیمانکاری خدماتی را با بهترین کیفیت به آن‌ها ارائه نماید.

اخذ رتبه پیمانکاری باعث می‌شود سازمان‌های دولتی به راحتی شرکت مورد نظر خود را بیابند و از خدمات آن‌ها استفاده نمایند. با این اوصاف رتبه بندی پیمانکاری و بهترین رتبه برای شرکت‌های پیمان‌کاری امری بسیار مهم برای ارتقا و پیشرفت آن‌ها است. در این مقاله شما را با پیمان‌کاری، شرکت‌های پیمان‌کار، رتبه بندی پیمان‌کاری، گواهینامه صلاحیت پیمان‌کاری و شرایط و مدارک اخذ رتبه بندی پیمان‌کاری آشنا خواهیم کرد. اگر بخواهید در زمینه قرارداد پیمانکاری خدمات مطالب بیشتری ببینید مقاله های زیر را می‌توانیم به شما معرفی کنیم: اخذ کارت پیمانکاری شهرداری، مزایا و معایب استخدام پیمانی، شرایط عمومی و خصوصی پیمان وجزئیات پیمانکار مستقل

تعریف پیمانکاری

پیمان‌کاران را در یک تقسیم بندی کلی به پیمان‌کار عمومی و پیمان‌کار جزء تقسیم می‌کنند.

پیمانکار عمومی

مسئول نظارت روزانه بر فرایند کار، مدیریت امور مرتبط با فروشندگان، معاملات و انتقال اطلاعات به همه طرف‌های درگیر در طی یک پروژه است. پیمانکار عمومی مدیر انجام امور مربوط به پروژه است که این شخص توسط کارفرما استخدام می‌شود. به طور خلاصه پیمانکاران عمومی مسئول هماهنگی‌های کلی در یک پروژه هستند.

پیمانکار عمومی مسئول تامین تمام مواد، نیروی کار، تجهیزات (مانند وسایل نقلیه مهندسی و ابزار) و خدمات لازم برای انجام پروژه است. پیمانکار عمومی اغلب پیمانکاران جزء را برای انجام تمام یا بخش‌هایی از پروژه که در آن متخصص هستند، استخدام می‌کند. هنگام استفاده از پیمانکاران جزء، پیمانکار عمومی مسئول نظارت بر کیفیت کلیه کارهای انجام شده توسط هر یک از کارگران و پیمانکاران جزء است.

پیمانکار جزء

شخصی حقیقی یا حقوقی است که برای اجرای قسمتی از پروژه بزرگ با پیمانکار عمومی قرارداد می‌بندد. به عنوان مثال فردی که در پروژه ساختمانی عملیات جوشکاری را انجام می‌دهد پیمانکار جزء نامیده می‌شود.

در زمینه‌های مختلفی ممکن است از قرارداد پیمان‌کاری برای دریافت خدمات استفاده شود مانند پیمان‌کاری ساختمان، پیمان‌کاری آب، پیمان‌کاری حمل و نقل، پیمان‌کاری برق، پیمان‌کاری تأسیسات و تجهیزات،پیمان‌کاری ارتباطات، پیمان‌کاری کشاورزی و…

پیمانکاران در هر دسته‌ای که قرار بگیرند می‌توانند برای اخذ رتبه پیمانکاری اقدام کنند. در ادامه به مفهوم رتبه بندی پیمانکاران می‌پردازیم.

شرکت‌های پیمانکاری

شرکت پیمان‌کاری یک شخص حقوقی است که با اشخاص حقیقی و حقوقی متخصص برای پیشبرد پروژه‌هایی که به او محول شده است مانند ساخت و ساز، اجرا، حمل و… قراردادهایی را منعقد می‌نماید. رتبه بندی این شرکت‌ها براساس معیارهایی که در ادامه اشاره خواهیم کرد انجام می‌شود.

شرکت‌های پیمان‌کاری انواع متنوعی دارند که در آیین نامه معاونت راهبردی نهاد ریاست جمهوری به آن‌ها اشاره شده است. این آیین‌نامه شرکت‌های پیمان‌کاری را به یازده دسته تقسیم کرده است.

– حیطه مهندسی ساختمان و عمران و شهرسازی و معماری

– حیطه آب

– حیطه نفت و گاز

– حیطه مرمت آثار تاریخی و فرهنگی

– حیطه حمل‌ونقل و راه‌ و ترابری

– حیطه صنعت و معدن و حفاری

– حیطه پیمانکاری خدمات

– حیطه کشاورزی

– حیطه ارتباطات و فناوری اطلاعات

– حیطه نیرو

– حیطه تاسیسات و تجهیزات

دریافت رتبه پیمانکاری یا گواهینامه صلاحیت پیمانکار

در رتبه پیمانکاری ۵ درجه وجود دارد. درجه ۵ پایین‌ترین درجه است و درجه یک بالاترین درجه‌. شرکت‌های پیمان‌کاری باید با افزایش کیفیت در امور مختلف درجه خود را افزایش دهند.

هر شرکتی در ابتدا از درجه پنج شروع کرده و به مرور می‌تواند درجه خود را بالاتر ببرد. حتماً برای شما هم سؤال است که این درجات براساس چه معیارهایی به شرکت‌های پیمان‌کاری تعلق می‌گیرد و شرکت ها باید بر روی چه مولفه‌هایی برای بالا بردن رتبه خود تمرکز کنند تا پروژه‌های بهتری به آن‌ها پیشنهاد شود و سود بهتری داشته باشند‌. 

از مولفه‌های مهم در تعیین رتبه‌بندی شرکت‌های پیمان‌کاری این است که اعضای هیئت مدیره این شرکت‌ها صاحب چه سوابقی در زمینه‌های تحصیلی و شغلی و پژوهشی هستند. یکی دیگر از این موارد میزان سرمایه شرکت و وضعیت حساب‌های مالی شرکت است. تعداد افراد متخصص در حوزه مهندسی که عضو هیئت مدیره باشند نیز موثر در رتبه بندی پیمان‌کاری است.

مرجع اعطای رتبه به پیمانکاران، سازمان برنامه و بودجه کشور است که این کار را از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هر استان انجام می‌دهد؛ یعنی به این شرکت‌ها گواهینامه صلاحیت پیمان‌کار را اعطا می‌کند.

با این اوصاف حتماً برای اخذ رتبه بندی پیمان‌کاری بالا به موارد گفته شده توجه کنید یعنی سوابق تحصیلی و شغلی و پژوهشی اعضای هیئت مدیره، وضعیت مالی شرکت را مورد بررسی قرار دهید تا به درجه یک رتبه بندی پیمان‌کاری برسید.

شرایط و مدارک اخذ رتبه پیمانکاری

پس از ثبت شرکت باید به بررسی و آماده سازی شرایط و مدارک لازم برای اخذ رتبه بندی پیمانکاری بپردازید. در زمان انتخاب اعضای هیئت مدیره توجه داشته باشید که حداقل دو یا سه نفر از این اعضا باید مدرک لیسانس در رشته‌های فنی و مهندسی را داشته باشند.

همانطور که گفته شد شرکت در ابتدا درجه پنج محسوب می‌شود حال برای این درجه وجود یک سری مدارک لازم است. مثلا مدرکی که مثبت ثبت شرکت باشد که شامل اظهارنامه، اساس نامه، شرکت نامه، گواهی تأسیس و تغییرات شرکت می‌شود، سند رسمی برای اثبات مالکیت یا اجاره دفتر مرکزی که در روزنامه رسمی نیز اعلام شده است، کپی شناسنامه و کارت ملی متعلق به هیئت مدیره و سهامداران، کپی مدرک دانشگاهی اعضای هیئت مدیره و… که این موارد به‌طور کامل از طرف مرجع مربوطه اعلام می‌گردد.

سایر اعضای شرکت به غیر از هیئت مدیره می‌توانند سوابق شغلی خود را همراه با مستندات آن ارائه دهند تا به این طریق شرکت درجه پنج را کسب کند. آن‌ها باید سابقه بیمه یا گواهی اشتغال به کار در گذشته را ارائه دهند. لازم به ذکر است سه نسخه سربرگ رسمی شرکت نیز باید ارائه شود. 

مدارک برای اخذ ر‌تبه پیمانکا‌‌ری ۱ تا ۴

  • مدارک ثبتی شرکت (نام شرکت و نشانی و شماره ثبت شرکت، آگهی، اساسنامه، اظهارنامه، تقاضانامه، شرکت‌نامه و…)
  • مدارک هویتی مدیران و اعضای شرکت پیمانکاری
  • مدارک اعضای امتیازآور شرکت
  • تصاویر موافقت‌نامه‌های شرکت
  • سربرگ‌های شرکت
  • جدول سود و زیان شرکت
  • لیست بیمه کارکنان
  • مدارک تحصیلی اعضا (حداقل لیسانس برای مدیران)
  • داشتن کد اقتصادی

مدارک برای اخذ ر‌تبه پیما‌نکاری ۵

  • مدارک ثبتی شرکت (نام و نشانی و شماره ثبت شرکت، آگهی، اساسنامه، اظهارنامه، تقاضانامه، شرکت‌نامه و…)
  • مدارک هویتی مدیران و اعضا و سهامداران شرکت پیمانکاری
  • مدارک اعضای امتیازآور شرکت
  • تصاویر موافقت‌نامه‌های شرکت
  • سربرگ‌های شرکت
  • سند مالکیت شرکت
  • جدول سود و زیان شرکت
  • لیست بیمه کارکنان
  • مدارک تحصیلی اعضا (حداقل لیسانس برای مدیران)
  • داشتن کد اقتصادی

سخن پایانی

همانطور که ملاحظه کردید اخذ رتبه بندی پیمانکاری و اخذ  درجه بالا در این رتبه بندی از اقدامات مهمی است که هر شرکت پیمانکاری باید به آن توجه کند تا پروژه‌های خوبی از لحاظ مالی به دست آورد و صاحب شهرت و سرمایه بیشتری شود. پیشنهاد تیم وینداد به صاحبان شرکت‌های پیمان‌کاری این است که حتما برای اخذ رتبه بندی پیمان‌کاری از خدمات مشاوره‌ای وینداد استفاده کنید. همچنین ما در زمینه تقویت مولفه‌های لازم برای ارتقای رتبه، به شما کمک خواهیم کرد.

لطفاً سؤالات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. برای خواندن مطالب بیشتر به مجله وینداد مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاوران ما در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از