استارتاپ یونیکورن

استارتاپ یونیکورن چیست؟ + توصیه‌هایی برای تک‌شاخ شدن!

استارتاپ یونیکورن اصطلاحی است که عمر زیادی از به‌کارگیری آن نمی‌گذرد. با این حال بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا علاقه زیادی دارند تا به استارتاپ یونیکورن یا تک‌شاخ شدن نزدیک شوند. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ تعریف استارتاپ یونیکورن رفته‌ایم و توصیه‌هایی برای استارتاپ‌های نوپا در جهت یونیکورن شدن ارائه می‌کنیم. با […]

استارتاپ یونیکورن اصطلاحی است که عمر زیادی از به‌کارگیری آن نمی‌گذرد. با این حال بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا علاقه زیادی دارند تا به استارتاپ یونیکورن یا تک‌شاخ شدن نزدیک شوند. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ تعریف استارتاپ یونیکورن رفته‌ایم و توصیه‌هایی برای استارتاپ‌های نوپا در جهت یونیکورن شدن ارائه می‌کنیم.

با ما همراه باشید.

استارتاپ یونیکورن چه معنایی دارد؟

احتمالا می‌دانید که استارتاپ‌ها غالبا شرکت‌های نوپا و کوچکی هستند که توسط جوانان بنیان‌گذاری شده و بر پایه فناوری برای حل مشکلاتی خاص فعالیت می‌کنند.

شروع یک تجارت استارتاپی و شکستن خوردن در آغاز مسیر، اهمیت زیادی برای بنیان‌گذاران دارد. با این حال واقعیت موجود نشان می‌دهد از صدها استارتاپی که کلید می‌خورند، تنها چند تعداد معدود از آنها قادر هستند در عرصه تجارت حرفی برای گفتن داشته باشند. مطابق آمارهای موجود در سال ۲۰۱۹، از هر ۱۰ استارتاپ، ۹ تای آنها با شکست مواجه شده‌اند.

از همین تعداد اندک نیز، استارتاپ‌های بسیاری کمتری هستند که به مرز سودآوری بالا برسند و بتوانند ارزش تجاری خود را چندین برابر کنند.

استارتاپ‌ یونیکورن (unicorn یا اسب تکشاخ) اصطلاحی است که به آن دسته استارتاپ‌هایی اطلاق می‌شود که ارزش تجاری آنها بیش از یک میلیارد دلار شده است.

علت انتساب یونیکورن به این دسته استارتاپ‌ها این است که یونیکورن یا اسب تکشاخ موجودی افسانه‌ای و نادر است که نمی‌توان به آسانی آن را یافت.

ویژگی اصلی استارتاپ یونیکورن ها چیست؟

استارتاپ‌های یونیکورن در سراسر جهان غالبا در سه ویژگی با یکدیگر اشتراک دارند:

۱) اولین و پیشرو بودن

یک استارتاپ یونیکورن غالبا در حوزه‌ای به موفقیت دست پیدا می‌کند که پیش از آن کسب‌وکاری وجود نداشته است. مثلا خدمات تاکسی اینترنتی اوبر در جهان و یا اسنپ در ایران جزو اولین استارتاپ‌های حوزه حمل و نقل اینترنتی بوده‌اند و از این جهت به لحاظ تجاری رشد سریعی داشته‌اند.

۲) خلاقیت انقلابی

استارتاپ یونیکورن ها در جهان اکثرا با یک خلاقیت چشمگیر و بارز به شهرت رسیده‌اند. تا حدی که سبک زندگی عموم مردم را با تجارت خود عوض کردند. به طور مثال استفاده از سرویس‌های سفارش اینترنتی غذا مانند اسنپفود در ایران، بسیاری از مردم را بر آن داشت که به جای سفارش تلفنی یا حضوری، از مزایای اپلیکیشن‌ها در سفارش غذا بهره‌مند شوند.

۳) فناوری قدرتمند

یک ویژگی مشترک دیگر بین استارتاپ‌های یونیکورن این است که اکثر آنها از فناوری‌های روز قدرتمند بهره‌ می‌برند. فناوری مذکور در حوزه‌های مختلفی مانند استفاده از برنامه نویسان مجرب، داشتن سرورهای اینترنتی قدرتمند و… بروز کرده است.

چند درصد از استارتاپ‌های جهان یونیکورن شده‌اند؟

همانطور که گفته شد، استارتاپ‌های یک میلیارد دلاری به قدری نادر هستند که به آن‌ها استارتاپ یونیکورن گفته می‌شود.

مطابق آمار رسمی، تنها نزدیک به یک درصد (بین ۰.۰۷ تا ۱.۲۸) از کل استارتاپ‌های جهان به استارتاپ یونیکورن تبدیل شده‌اند، یعنی چیزی در حدود ۵۰۰ استارتاپ در تمام جهان ارزشی بالغ بر یک میلیارد دلار یافته‌اند.

مشهورترین استارتاپ یونیکورن‌های جهان در حال حاضر، SpaceX، Epic Games، Uber، Grammarly، Quora و… هستند.

حال که با مفهوم استارتاپ یونکیورن آشنا شده‌ایم، به سراغ راه‌حل‌ها و توصیه‌هایی می‌رویم که هر استارتاپ برای جذب سرمایه و یونیکورن شدن به آن نیاز دارد.

برای استارتاپ یونیکورن شدن چه توصیه‌هایی وجود دارد؟

استارتاپ‌های یونیکورن در سراسر دنیا از الگوهای متفاوتی برای موفقیت خود استفاده کرده‌اند. با این حال با یافتن اشتراکاتی، می‌توان چند توصیه عمده از عملکرد این استارتاپ‌ها به عنوان مسائل حقوقی استارتاپ‌ها استخراج کرد:

۱) یک فرمول مشترک برای موفقیت وجود ندارد، بلکه هر استارتاپی با توجه به جامعه هدف خود باید به طور شفافی اهداف خود را مشخص کند.

۲) ایده‌های انتزاعی استارتاپی، سرمایه را جذب نمی‌کنند بلکه محصولات نهایی و ملموس هستند که سرمایه‌گذاران کلان را به خود جلب می‌کنند.

۳) داشتن یک تیم قوی در زمینه‌های مختلف برنامه‌نویسی، مدیریت، منابع انسانی، ایده‌پردازی، تبلیغات، پشتیبانی، مشاور حقوقی و… به اندازه ایده درخشان، اهمیت دارد.

۴) تداوم در مسیر تجارت اهمیت زیادی دارد. هیچ استارتاپ یونیکورنی ره صد ساله را یک‌شبه طی نکرده است. به بیان دیگر، استارتاپ یونیکورن استارتاپی نیست که هرگز شکست نخورده است. بلکه استارتاپی است که با هر شکست دلسرد نشده و از مسیر مورد نظر خود خارج نشده است.

۵) استارتاپ یونیکورن‌ها در شناسایی نیاز بازار و ارائه محصول یا خدمات متناسب با آن بسیار دقیق عمل می‌کنند. ساخت محصولی متناسب با نیاز جامعه هدف، یک گام اساسی در راه موفقیت یک استارتاپ را رقم می‌زند.

۶) فراموش نکنید که اکثر استارتاپ یونیکورن ها بیش از آنکه از ابتدا به سود مالی فکر کنند، به رشد استارتاپ خود فکر می‌کنند. به این معنا که استارتاپ‌های موفق از همان ابتدا عطش کسب سود تجاری وسیع را ندارند و بیش از آنکه به سود اهمیت دهند، به سرمایه‌گذاری توجه دارند. به همین خاطر مورادی وجود دارد که یک استارتاپ یونیکورن در طول چند سال سرمایه‌گذاری صرف، از وضعیت زیان مالی به یونیکورن شدن رسیده است.

۷)‌ رویاپردازی را جدی بگیرید! اگر چه رشد استارتاپ و یونیکورن شدن ممکن است برای هر استارتاپی اتفاق بیافتد اما نباید فراموش کرد که لازمه آن آمادگی کافی و زمینه‌سازی دقیق است. به همین خاطر استارتاپ‌ها نباید رویاپردازی و آمادگی ذهنی و مادی و فنی برای استارتاپ یونیکورن شدن را دست‌کم بگیرند.

نیازی به مشاوره در حوزه استارتاپ‌ها دارید؟

در این مطلب به یکی از مفاهیم و اصطلاحات در حوزه استارتاپ‌ها پرداختیم. استارتاپ یونیکورن شدن اگر چه موفقیتی مثال‌زدنی برای هر کسب‌وکاری به حساب می‌آید اما نباید فراموش کرد که با برنامه‌ریزی دقیق و وجود بسترهای مناسب این امکان برای استارتاپ‌ها وجود دارد که مسیر رشد ارزش تجاری خود را سریع‌تر طی کنند.

ما در وینداد قادر هستیم تا خدمات مشاوره‌ای متنوعی به استارتاپ‌ها ارائه دهیم و با تخصصی که در امر تنظیم قرارداد داریم، قراردادهای سرمایه‌گذاری دقیق و جامعی برای جذب سرمایه استارتاپ‌ها فراهم کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط