با مهم‌ترین اسناد آنلاین وب‌سایت یک فروشگاه اینترنتی آشنا شوید!

با مهم‌ترین اسناد آنلاین وب‌سایت یک فروشگاه اینترنتی آشنا شوید!

در حال حاضر با رشد سریع اینترنت و رواج استفاده از آن در میان مردم مواجه هستیم. با رواج سریع اینترنت، شاهد تحولات عظیمی در تمامی حوزه‌ها هستیم به گونه‌ای که حتی بر فرهنگ مردم یک جامعه نیز تأثیر گذاشته و یکی از عمده‌ترین تاثیرات آن، در زمینه خرید و فروش کالا و خدمات است. […]

در حال حاضر با رشد سریع اینترنت و رواج استفاده از آن در میان مردم مواجه هستیم. با رواج سریع اینترنت، شاهد تحولات عظیمی در تمامی حوزه‌ها هستیم به گونه‌ای که حتی بر فرهنگ مردم یک جامعه نیز تأثیر گذاشته و یکی از عمده‌ترین تاثیرات آن، در زمینه خرید و فروش کالا و خدمات است. بگونه ای که در عمدهٔ شهرهای جهان، تمامی مشاغل مرتبط با این حوزه از خرید کالاهای فیزیکی گرفته تا سفارش غذا، گرفتن تاکسی، دیدن فیلم و هر آنچه که به ذهن شما می‌رسد به صورت آنلاین ارائه می‌شود. در این راستا یکی از جلوه‌های اصلی این امر، ظهور فروشگاه‌های اینترنتی است که خدمات خود را در قالب وب سایت یا اپلیکیشن مخصوص به خود ارائه می‌دهند. برای اینکه این دسته از فروشگاه‌ها فعالیت معتبری داشته باشند بایستی اسناد و مقرراتی را بر فعالیت‌های سایت یا اپلیکیشن پیش بینی نمایند. در این مقاله قصد داریم نگاهی به فروشگاه‌های اینترنتی داشته باشیم که امروزه با سرعتی باور نکردنی در حال زیاد شدن هستند و اسناد آنلاین وب‌سایت آنها را مورد توجه قرار دهیم.

منظور از فروشگاه اینترنتی چیست؟

فروشگاه اینترنتی به سایت‌هایی اطلاق می‌شود که شامل مجموعه‌ای از اطلاعات مربوط به محصولات است که برای کاربران نمایش داده شده و با بکارگیری کدهای برنامه نویسی امکان خرید و ثبت سفارش کالا به صورت اینترنتی و غیر حضوری برای مشتری فراهم می‌آورد. در این دسته از فروشگاه‌ها، هر کالایی را می‌توان برای فروش قرار داد لزوماً نباید کالای فیزیکی را بفروش رساند بلکه می‌توان کالا و خدمات نیز فروخت. همچنین در فروشگاه اینترنتی قاعدتاً این امکان را دارید که با کلیک بر روی محصولات موجود در فروشگاه اینترنتی ویژگی‌های محصولات را مشاهده کنید.

همچنین با توجه به نوع محصول ارائه شده در فروشگاههای اینترنتی، آنها به چند دسته تقسیم می‌شوند. فروشگاه‌های اینترنتی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد که عبارتند از فروشگاه‌های کالا فیزیکی (Tangible shop) و فروشگاه‌های دیجیتالی (Digital shop).

۲ سند از اسناد آنلاین وب‌سایت فروشگاه‌های اینترنتی

سند مربوط به شرایط، قوانین و مقررات استفاده از سایت‌ها (terms of use)

رشد و توسعهٔ ارتباطات و فراوانی داده‌ها و اطلاعات کاربران در فضای مجازی مستلزم آن است که به منظور محافظت از آنها مقرراتی تحت عنوان شرایط، قوانین و مقررات استفاده از سایت‌ها پیش بینی شود. زیرا همان‌طور که انسان‌ها به دلیل وجود قوانین توانستند در کنار یکدیگر زندگی کنند، به موجب پیش بینی قوانینی در عرصه مجازی نیز می‌توانند تعاملات خود را به صورت موفق ادامه داده و تجارت خود را در ارتباط با مشتریان بیشتر گسترده‌تر سازند.

این مقررات و شرایط عبارتست از شرایط و قوانینی که ناظر بر استفاده از وب‌سایت یا اپلیکیشن مربوط به فروشگاه اینترنتی بوده و در واقع مجموعه‌ای از قواعد و مقررات می‌باشد که کاربران و خریداران از فروشگاه اینترنتی قبل از دسترسی به کالاها و خدمات آن می‌بایست با این شرایط و قوانین موافقت نمایند. با این توضیح به دلایل متفاوتی پیش بینی چنین مقررات و شرایطی ضرورت دارد که از آن جمله می‌توان به جلوگیری از سواستفاده از وبسایت، اعلام مالکیت تمام بر وب‌سایت، اعمال قدرت در مورد نقض کنندگان قوانین، محدود کردن مسئولیت‌های مؤسس سایت و تعیین قواعد و قوانین حاکم بر اختلافات حقوقی احتمالی اشاره نمود.

سند سیاست حفظ حریم خصوصی (privacy policy)

سند دیگری که برای فروشگاه‌های اینترنتی و تمامی وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مرتبط با آن ضروری است، سند سیاست حفظ حریم خصوصی (privacy policy) است. علت ضرورت تدوین چنین سندی آن است که تمامی وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به روش‌های مختلف اطلاعات و داده‌های مربوط به کاربران و بازدیدکنندگان را جمع‌آوری می‌نمایند و در بسیاری از کشورها (از جمله ایالات متحده آمریکا) وب‌سایت‌ها باید طبق قانون، مشخصات اطلاعاتی که از بازدیدکنندگان خود جمع‌آوری می‌نمایند و استفاده‌های احتمالی از آنها را در سایت درج نمایند اما در ایران به این قوانین کمتر توجه می‌شود.

به عبارت دیگر سند سیاست حفظ حریم خصوصی، سندی است که در آن اطلاعاتی که از کاربران و بازدیدکنندگان جمع‌آوری می‌شود درج شده و از وی اجازه برای استفاده اخذ می‌شود. در این سند هرآنچه که از کاربران هنگام ورود به سایت به صورت مستقیم یا غیرمستقیم دریافت و ذخیره می‌شود همانند آدرس IP، نام و نام خانوادگی، اطلاعات منطقه جغرافیایی و موارد مصرف این اطلاعات باید در این سند نوشته شود، تا کاربر با دید کامل نسبت به استفاده از خدمات آگاه شود. بنابراین اگر شما مالک یک فروشگاه اینترنتی، وب سایت یا اپلیکیشن هستید حتماً چنین سندی را در صفحهٔ مجازی خود ایجاد کنید.

در مورد اسناد آنلاین وب‌سایت نیاز به راهنمایی دارید؟

امروزه کمتر کسی وجود دارد که با واژه‌های «فروشگاه اینترنتی» و «فروشگاه آنلاین» مواجه نشده باشد و حداقل یک بار از آنها استفاده ننموده باشد. با این حال شمار بسیار زیادی از افراد دید کلی نسبت به فروشگاه‌های اینترنتی داشته و از بسیاری از مسائل آگاه نیستند. یکی از این مسائل اسناد و مقررات مربوط به فروشگاه‌های اینترنتی، وب سایت‌ها و اپلیکیشن ها می‌باشد. در این مطلب به صورت مفید دو مورد از مهم‌ترین اسناد آنلاین وب‌سایت و اپلیکیشن ها را ذکر کردیم که شامل سند سیاست حفظ حریم خصوصی و سند مربوط به شرایط، قوانین و مقررات استفاده از سایت‌ها می‌باشد.

در این راستا اگر در خصوص اسناد آنلاین وب‌سایت و اپلیکیشن ها در فضای مجازی سوالاتی دارید، می‌توانید با مشاوران ما در تیم حقوقی وینداد تماس حاصل نموده و تیم حقوقی وینداد با تکیه بر دانش و تجارب موفق خود آمادگی ارائه مشاوره حقوقی می‌باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط