اقامه‌ دعوا بر اساس قرارداد محرمانگی اطلاعات چگونه است؟

اقامه‌ دعوا بر اساس قرارداد محرمانگی اطلاعات چگونه است؟

اقامه‌ دعوا بر اساس قرارداد محرمانگی اطلاعات یا NDA ، موضوع تازه و مهمی است که در حقوق قراردادها به تازگی وارد شده است. همانطور که در مطالب قبلی به‌طور جامع توضیح داده شد، قرارداد محرمانگی اطلاعات، قراردادی است که افراد و شرکت‌ها برای حفاظت از اطلاعات ارزشمند خود در روند همکاری با دیگران به‌ […]

اقامه‌ دعوا بر اساس قرارداد محرمانگی اطلاعات یا NDA ، موضوع تازه و مهمی است که در حقوق قراردادها به تازگی وارد شده است. همانطور که در مطالب قبلی به‌طور جامع توضیح داده شد، قرارداد محرمانگی اطلاعات، قراردادی است که افراد و شرکت‌ها برای حفاظت از اطلاعات ارزشمند خود در روند همکاری با دیگران به‌ کار می‌گیرند. این قرارداد، قراردادی حقوقی میان حداقل دو طرف است که در آن دو طرف موافقت می‌کنند اطلاعات محرمانه، دانش و هر نوع اطلاعات محرمانه، انحصاری یا اسرار تجاری مورد نظر خود را برای اهداف به‌خصوصی با یکدیگر به اشتراک بگذارند، اما آن اطلاعات را از دسترس دیگران دور نگه دارند.

هدف مطلب پیش رو این است که دریابیم آیا می‌توان با استناد به نقض تعهد طرف مقابل در قرارداد محرمانگی اطلاعات اقامه‌ دعوا کرد؟ و اقامه‌ دعوا بر اساس قرارداد محرمانگی اطلاعات چگونه است؟

نقض قرارداد محرمانگی اطلاعات:

نقض قرارداد محرمانگی اطلاعات به تنهایی برای اقامه‌ دعوا کافی نیست. مطالبه خسارت به ادعای نقض قرارداد از سوی متعهد اصولاً مستلزم این است که مدعی موارد زیر را اثبات نماید:

  1. نقض قرارداد از سوی متعهد : باید مشخص شود که شخص تعهد خود مبنی بر حفظ محرمانگی اطلاعات، داده ها، مدارک و نظایر آن را نقض کرده است. به طور مثال اطلاعات مربوط به طرح را در اختیار افراد دیگر قرار دهد.
  2. ورود خسارت: حتما باید نقض قرارداد موجب ورود خسارت بشود. چون هرگونه نقض قرارداد موجب ورود خسارت نمی‌شود و ممکن است با وجود نقض آن قرارداد، جریان قرارداد به نحو درست ادامه یابد و اختلافی نیز بروز نکند.
  3. وجود رابطه سببیت میان نقض قرارداد و ورود خسارت: باید مشخص باشد که نقض قرارداد موجب ورود خسارت بوده است. در واقع باید روشن شود که اگر آن تعهد نقض نمی شد، خسارتی نیز به بار نمی آمد.
  4. وجه التزام: پیرامون مبحث وجه التزام در قرارداد محرمانگی اطلاعات و درج آن در مطالب پیشین به طور کامل توضیح داده شد. باید بدانیم که صرف اثبات این مساله که متعهد، قرارداد را نقض کرده است، برای ادعای خسارت کافی نیست و وی باید اثبات نماید که در نتیجه این نقض تعهد، به وی خسارت وارد شده است که البته گاهی امر دشواری ست. بنابراین بسیار واجب است که در قرارداد برای نقض تعهد، خسارت مشخص تعیین شود تا به صرف اثبات نقض قرارداد، بتوان آن مبلغ را از متخلف (طرف قرارداد محرمانگی) مطالبه نمود؛ مثلا شرط شود که در صورت نقض قرارداد از سوی متعهد، وی متعهد است مبلغ 30 میلیون به طرف مقابل بپردازد، در این صورت، با اثبات نقض قرارداد، متعهد باید مبلغ 30 میلیون بپردازد بدون اینکه نیازی باشد ورود خسارت و میزان آن اثبات شود. پس درج و تعیین وجه التزام از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و طی مراحل را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند.

ماده ۵۱۵ قانون آیین دادرسی مدنی «خواهان حق دارد ضمن تقدیم دادخواست یا در اثنای دادرسی و یا به طور مستقل جبران خسارات ناشی از دادرسی یا تاخیر انجام تعهد یا عدم انجام آن را به علت تقصیر خوانده نسبت به ادای حق یا امتناع از آن به وی وارد شده یا خواهد شد، همچنین اجرت المثل را به لحاظ عدم تسلیم خواسته یا تاخیر تسلیم آن از باب اتلاف و تسبیب از خوانده مطالبه نماید. 

اگر قرارداد محرمانگی اطلاعات شما نقض شده، می‌توانید برای چگونگی پیش‌برد خواسته‌ خود و یا مطالبه‌ وجه التزام از وکلای ما مشورت بگیرید.

اقامه‌ دعوا بر اساس قرارداد محرمانگی اطلاعات

در ابتدا لازم است این مساله عنوان شود که کلا چگونه بر اساس نقض تعهد قراردادی باید اقامه‌ دعوا کرد و سپس به این مبحث بپردازیم که چگونه با استناد به نقض قرارداد محرمانگی اطلاعات، اقامه دعوا کنیم؟

معمولاً، هرقراردادی که منعقد می‌شود طرفین قرارداد برای انجام موضوع قرارداد و در واقع رسیدن به هدف نهایی، وظایف و تکالیفی را عهده‌دار می‌شوند که در زبان حقوقی به وظایف و تکالیف مذکورتعهدات قراردگفته می‌شود. عدم انجام تعهدات مذکور آثار و تبعات حقوقی مختلفی دارد که موجب می‌شود هر یک از طرفین قرارداد برای احقاق حق خود مبادرت به تقدیم دادخواست حقوقی نماید که تقدیم دادخواست در مراجع قضایی نیز شروع دعوی حقوقی خواهد بود. 
هنگامی که یکی از طرفین قرارداد، به تعهدی که طبق قرارداد برای او به وجود آمده است عمل نمی‌کند، طرف مقابل می‌تواند یکی از دو اقدام زیر را انجام دهد:

الف. دعوای الزام به اجرای اصل تعهد را اقامه نماید؛ یعنی در همین فرض (قرارداد محرمانگی اطلاعات) آقای ب دعوایی را مطرح نماید تا دادگاه آقای الف را به مفاد قرارداد محرمانگی اطلاعات ملزم کند.
ب. دعوای الزام به پرداخت خسارت ناشی از نقض تعهد را اقامه نماید؛ یعنی آقای ب از اجرای اصل تعهد یعنی رعایت مفاد قرارداد محرمانگی اطلاعات بگذرد و به جای آن خسارتی را که در اثر نقض این تعهد به او وارد شده است، مطالبه کند.

برای اینکه از نقض اطلاعات محرمانه‌تان جلوگیری کنید می‌توانید نمونه قرارداد محرمانگی اطلاعات که مطابق قانون تجارت ایران تنظیم شده است را دریافت کنید.

چگونه با استناد به نقض قرارداد محرمانگی اطلاعات اقامه دعوا کنیم؟

حال به این مساله که ” اقامه‌ دعوا بر اساس قرارداد محرمانگی اطلاعات” چگونه صورت می‌پذیرد جواب می‌دهیم:

قرارداد محرمانگی اطلاعات یا قرارداد عدم افشای اطلاعات محرمانه، در بسیاری موارد نه به‌عنوان یک قرارداد مستقل بلکه به‌عنوان یک شرط یا بند ضمن قرارداد اصلی درج می‌شود که در هر دو حالت اگر نقض شود قابل پیگیری و اقامه‌ دعواست. ساده‌ترین راه‌حل جهت دریافت خسارت ناشی از نقض قرارداد محرمانگی، دریافت وجه التزام از متعهد است. اما اگر در قرارداد محرمانگی وجه التزامی درج و تعیین نشده باشد، زیان‌دیده می‌تواند مانند حالت بالا ” دعوای الزام به پرداخت خسارت ناشی از نقض تعهد” را اقامه نماید. اما همانطور که بیان شد تخمین میزان خسارت ناشی از عدم رعایت قرارداد محرمانگی مشکل است و بهترین راه‌حل، تعیین وجه التزام است.

نیاز به راهنمایی در خصوص قرارداد محرمانگی اطلاعات دارید؟

اگر به دنبال رابطه کاری حرفه‌ای هستید و می‌خواهید ریسک کار خود را پایین آورید و یا قرارداد محرمانگی اطلاعات شما نقض شده است، می‌توانید از مشاوران ما پاسخ پرسش‌های خود را بگیرید.
همچنین می‌توانید
نمونه قراردادهای محافظت از کسب‌وکار را از بانک قراردادهای وینداد دریافت کنید تا با یک قرارداد حرفه‌ای کسب‌وکار خود را شروع کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

مراحل-شکایت-از-شرکت-خصوصی
مقالات دعاوی حقوقی

شکایت از شرکت خصوصی چگونه است؟

زمانی یکی از دوستانم در مورد چگونگی شکایت از شرکت های خصوصی سوالی داشت. چالش و دغدغه اصلی او در این مورد چگونگی اقامه و