قرارداد-محرمانگی-اطلاعات

قرارداد محرمانگی اطلاعات ؛ بهترین تضمین هر کسب‌وکار موفق

یکی از قراردادهای پرکاربرد در کسب‌وکارها، قرارداد محرمانگی اطلاعات که اهمیت زیادی از برای حفظ اسرار تجاری دارد و مانع از افشای اطلاعات محرمانه شرکت‌ها می‌شود. این گونه قراردادها می‌تواند به صورت دو جانبه یا چند جانبه منعقد شود و معمولا ضمانت اجراهای سنگینی نیز برای آن در نظر گرفته می‌شود. ذکر این نکته مهم […]

یکی از قراردادهای پرکاربرد در کسب‌وکارها، قرارداد محرمانگی اطلاعات که اهمیت زیادی از برای حفظ اسرار تجاری دارد و مانع از افشای اطلاعات محرمانه شرکت‌ها می‌شود. این گونه قراردادها می‌تواند به صورت دو جانبه یا چند جانبه منعقد شود و معمولا ضمانت اجراهای سنگینی نیز برای آن در نظر گرفته می‌شود. ذکر این نکته مهم است که قراردادهای محرمانگی نه تنها در معاملات تجاری بلکه در رابطه کارگری و کارفرمایی هم رایج است و کارفرما می‌تواند با کارمندانش یک قرارداد جداگانه با عنوان محرمانگی اطلاعات یا در قرارداد کار با پیش‌بینی ماده‌ای تحت عنوان محرمانگی یا تعهد حفظ محرمانگی اطلاعات اضافه کند که از آن به عنوان شرط محرمانگی در قراردادها یاد می‌شود.

قرارداد محرمانگی اطلاعات چه کاربردی دارد؟ 

این دسته از قراردادها در مواقعی استفاده می‌شوند که اطلاعات شرکت یا کسب و کار ارزش بسیاری در زمینه اقتصادی دارد و اگر آن اطلاعات فاش شود آسیب زیادی به کسب‌وکار شما وارد می‌کند.

البته هر اطلاعاتی را نمی‌توان اطلاعات محرمانه دانست بلکه این اطلاعات باید ارزش خاصی از نظر اقتصادی یا اعتبار برای یک کسب‌وکار داشته باشد.

با انعقاد این قرارداد طرفین به یکدیگر این تضمین را می‌دهند که اطلاعات آن‌ها در جای امنی باقی خواهد ماند و هر دو طرف می‌توانند بدون هیچ گونه ترس و دلهره از افشای اطلاعات به تعهداتشان عمل کنند.

قرارداد محرمانگی و عدم افشا به عنوان یک سند قانونی شناخته می‌شود و اگر هر یک از طرفین به تعهداتشان عمل نکنند و مفاد قرارداد فاش شود، امکان جبران خسارت و دریافت غرامت امکان‌پذیر است. بنابراین این دسته از قراردادها در کسب‌وکارهای مختلف از انواع استارتاپ تا شرکت‌های تجاری و همچنین روابط کارگری و کارفرمایی امکان‌پذیر است که در قراردادهای کارمندی بیشتر به‌عنوان بند محرمانگی اطلاعات در قرارداد ذکر می‌شود.

نمونه قرارداد محرمانگی یک جانبه 

مدیران شرکت‌ها و کارفرمایان می‌توانند از قراردادهای محرمانگی یک جانبه و دو جانبه نیز استفاده کنند. 

نمونه قرارداد عدم افشای اطلاعات یک طرفه به دسته‌ای از قراردادها گفته می‌شود که یک طرف قرارداد که معمولا صاحب یک استارتاپ و کسب و کار است، اطلاعات مهمی از شرکت و استارتاپ خود را در اختیار طرف دیگر قرار می‌دهد. معمولا این قرارداد در استارتاپ‌های نوپا بین سرمایه گذار و مدیر استارتاپ تنظیم می‌شود. 

گاهی اوقات مدیران شرکت با سهامدار یا یک کارمندان جدید که وارد شرکت می‌شود؛ یک نمونه قرارداد محرمانگی یکجانبه منعقد می‌کنند. همان طور که پیداست یکی از طرفین فقط اطلاعات مهم تجاری دارد و طرف دیگر اطلاعاتی ندارد به همین دلیل به این قراردادها یک جانبه، یا نمونه قرارداد عدم افشای اطلاعات یکطرفه گفته می‌شود. 

قرارداد محرمانگی دوجانبه 

در مقابل قراردادهای یک جانبه که یکی از طرفین اطلاعات محرمانه را در اختیار دیگری قرار می‌دهد، در قراردادهای محرمانگی دو جانبه هر دو طرف اطلاعاتی دارند که برای اهداف تجاری باید این اطلاعات را  در اختیار یکدیگر قرار دهند. 

مثالی را در نظر بگیرید که دو نفر برای همکاری مشترک، قصد شراکت دارند. هر دو طرف برای پیشبرد اهداف تجاری اطلاعات مهمی دارند که باید در اختیار یکدیگر قرار دهند. در این صورت علاوه بر انعقاد قرارداد شراکت، نیاز است قرارداد محرمانگی دوجانبه منعقد کنند تا به این روش از اطلاعات محرمانه یکدیگر محافظت نمایند. 

در تنظیم این دسته از قراردادها مدت را به گونه‌ای ذکر کنید که تا زمانی که اطلاعات محرمانه از بین نرفته، هر دو طرف متعهد به حفظ اسرار و اطلاعات محرمانه باشند. بر اساس قانون حفظ محرمانگی اشخاص طرف قرارداد می‌توانند قرارداد را طوری تنظیم کنند که به منفعت قانونی و مشروع هر دو طرف خدشه‌ای وارد نشود.

نحوه نوشتن قرارداد حفظ محرمانگی اطلاعات 

در نوشتن نمونه قرارداد محرمانگی اطلاعات دقت فراوان به خرج دهید؛ به این خاطر که یک خطا و اشتباه تمامی اطلاعات شما را از بین می‌برد و باعث ضررهای اقتصادی بسیار زیادی می‌شود.

  • اطلاعات دقیق طرفین باید ذکر شود. اگر یکی از طرفین شخص حقوقی است باید تمامی مشخصات او که شامل کد اقتصادی و کد ثبت شرکت است را هم درج کنید.
  • اطلاعات محرمانه‌ را تعیین کنید و در ماده جداگانه تمامی این اطلاعات را بنویسید. سعی کنید تمامی اطلاعات را در ماده اصلی ذکر کنید و اگر نیاز به ضمایم دارید سایر اطلاعات را در پیوست‌ها بیان کنید. برای تجهیزات و محصولات محرمانه هم نیاز به نوشتن یک نمونه قرارداد محرمانگی در خصوص تجهیزات و محصولات است.
  • مدت قرارداد باید در این دسته از قراردادها نوشته شود. در نوشتن مدت ذکر کنید که تا زمانی که اطلاعات محرمانه است، طرفین حق افشای آن را ندارند. به عبارتی دیگر یک مدت و دوره زمانی تعیین کنید.
  • ضمانت اجراهای قرارداد محرمانگی را بیان کنید. برای مثال می‌توانید ذکر کنید که اگر چنانچه یکی از طرفین اطلاعات محرمانه قرارداد فاش کند، باید تمامی ضرر و زیان‌های وارد شده را جبران و غرامت مناسبی پرداخت کند. 
  • اقدامات مناسبی را که برای حفظ محرمانگی نیاز است، در قرارداد بنویسید. صرف نوشتن محرمانگی و ذکر آن کافی نیست بلکه باید اقداماتی که باعث جلوگیری از افشای اطلاعات می‌شود را در قرارداد ذکر کنید. مانند انواع ضمانت‌ها که در این زمینه نیز می‌توانید از قانون مدنی استفاده کنید.

قرارداد حفظ محرمانگی اطلاعات با کارمند 

یکی از مهمترین اقداماتی که شرکت‌های تجاری در استخدام کارمندانش می‌تواند انجام دهد، انعقاد قرارداد عدم افشای اطلاعات یا محرمانگی است. در واقع این گونه از قراردادها این اجازه را به کارمندان می‌دهد که از اطلاعات مهم و محرمانه شرکت استفاده کنند در حالی که متعهد به حفظ اطلاعات مهم است. 

معمولا رقابت در کسب و کارها به قدری است که امکان فروش اطلاعات مهم توسط برخی از کارمندان وجود دارد. به همین دلیل با انعقاد یک نمونه قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند تمامی سوء استفاده‌ها از بین می‌رود. سازمان‌ها و مدیران کسب و کارهای نوپا باید تمامی آموزش‌های لازم را به کارمندان خود بدهند تا در حفظ و رعایت بند محرمانگی در قرارداد کمک بیشتری شود. 

جمع‌بندی 

انعقاد قرارداد محرمانگی و حفظ اطلاعات که با عنوان قرارداد عدم افشای اطلاعات، قرارداد محرمانگی NDA و توافق رازداری هم شناخته می‌شود، نوعی از قرارداد است که بین اشخاص حقوقی یا حقیقی منعقد خواهد شد. معمولا یک طرف قرارداد محرمانگی شخص حقیقی و طرف دیگر آن شخص حقوقی است. تعیین اطلاعات محرمانه و عدم افشای این اطلاعات حتما باید در قرارداد به صورت دقیق ذکر شود و اهمال کاری اثرات زیان باری برای شرکت به وجود می‌آورد.

در عین حال برای جلوگیری از رقابت کسب‌وکارهای مشابه می‌توانید با کارمندان و اشخاص در ارتباط با بیزینس خود توافق‌نامه عدم رقابت تنظیم کنید.

مزایای قرارداد عدم افشای اطلاعات برای کسب‌وکارها بسیار زیاد است که مهم‌ترین مزیت را می‌توان حفظ اسرار تجاری آن‌ها دانست. 

از سوی دیگر نحوه تنظیم قرارداد و گنجاندن بندهایی که بتواند تمامی نیازهای شما را به‌عنوان هر یک از طرفین قرارداد پوشش دهد اهمیت زیادی خواهد داشت. مجموعه وینداد علاوه‌بر تنظیم قراردادها به‌صورت اختصاصی، مشاوره‌های لازم پیش از تنظیم و انتخاب قرارداد مناسب با توجه به نیاز شما را در اختیارتان قرار می‌دهد.

سوالات متداول 

منظور از اقلام محرمانگی چیست؟ 

منظور تمامی اطلاعات و اسنادی است که برای شرکت مهم است. حتی گاهی اوقات خریدهای مرتبط با موضوع و گزارش این خرید و فروش هم محرمانه به حساب می‌آید.

منظور از استقلال در قرارداد محرمانگی چیست؟ 

وصف استقلال به این معناست که با انقضای مدت قرارداد، اطلاعات باید همچنان به صورت محرمانه باقی بماند.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
مجید مومنی
مجید مومنی
1 سال پیش

بعد از اینکه دعوت به همکاری شدم بواسطه ی نسبت فامیلی با این مدعا که صرفا جهت اطمینان بخشی شریک کارفرما نسخه موجود را امضا کردم و تنها بخش کوچکی از آنراتحت عواقب کیفری متوجه شدم حالا آون پروژه تحت مسولیت من انجام شده و کارفرما وجوه تعهو شده را4پرداخت نمیکنه ار طرفی وجود قرارداد محرمانگی اطلاعات و افشای آن اقدامات بنده را به جهت وصول وجوه مطالباتم محدود و به نوعی ابزار گرو گرفتن تبدیل کرده، خالا سوال :
چگونه میتوانم ابتدا قرار داد محرمانگی را یک طرفهطرفهبا اطلاع رسانی ملغی کرده سپس نسبت به اقدامات قانونی برای وصول مطالبات خود را شروع کنم تا تحت تاثیر آن قرارداشت
آیا اصولا میتوان نسبت به لغو یا ابطال آن اعلان داد از طریق ارسال اظهارنامه یا داد خواست و یا …
از توضیحات شما ممنون خواهم شد

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  مجید مومنی
1 سال پیش

با سلام و احترام
با توجه به اینکه مورد شما بسیار مهم و دارای ابعاد مختلفی است باید به سایت وینداد مراجعه کرده و درخواست مشاوره تلفنی ثبت نمایید.پ
کارشناس حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست تنظیم قرارداد، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد محرمانگی و NDA شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست تنظیم قرارداد، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد محرمانگی و NDA شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط