آیا به دلیل تاخیر در تحویل خودرو می‌توانم شکایت کنم؟

آیا به دلیل تاخیر در تحویل خودرو می‌توانم شکایت کنم؟

  ماجرای یک پرونده: تاخیر در تحویل خودرو؛ آقای قدیری چند روز پیش به دنبال یافتن راه حل برای حل مشکل خود با جستجوهای بسیار، تیم وینداد را پیدا کرده‌ و از ما کمک خواسته‌است. از توضیحات آقای قدیری اینطور به نظر می‌رسد که او یک خودرو ساندرو ،در سایت یکی از شرکت‌های خودروسازی، ثبت‌نام […]

 

ماجرای یک پرونده: تاخیر در تحویل خودرو؛

آقای قدیری چند روز پیش به دنبال یافتن راه حل برای حل مشکل خود با جستجوهای بسیار، تیم وینداد را پیدا کرده‌ و از ما کمک خواسته‌است. از توضیحات آقای قدیری اینطور به نظر می‌رسد که او یک خودرو ساندرو ،در سایت یکی از شرکت‌های خودروسازی، ثبت‌نام نموده‌است. در سایت شرکت قراردادی با ایشان منعقد شده که در آن تاریخ دقیق تحویل و همینطور قیمت خودرو قید شده‌است. بعد از مدتی شرکت مربوط طرف قرارداد مدعی شده که به دلیل افزایش قیمت آقای قدیری باید مبلغ 10 میلیون تومان اضافه‌تر پرداخت کند. این در حالی‌ست که موعد تحویل خودرو نیز رسیده و شرکت به تعهد خود عمل نکرده‌است. بعد از اینکه مبلغ اضافه‌تر پرداخت می‌شود این مبلغ در الحاقیه قرارداد نیز ذکر می‌شود اما شرکت همچنان تعهد به تحویل خود را اجرا نمی‌کند.

آقای قدیری بعد از پیگیری‌های بسیار شروع به اعتراض می‌‌کند. بعد از اعتراض ایشان مبنی بر تاخیر در تحویل خودرو، شرکت اعلام می‌کند که به جای خودرو ساندرو ما دو خودرو کوئیک تحویل می‌دهیم. هرچند بعد از این شرکت حتی خودرو کوئیک را هم تحویل نمی‌دهد.

آقای قدیری بعد از همه‌ این اعتراضات، به دادگاه مراجعه کرده و شکایت می‌کند، اما رای دادگاه بدوی به نفع او نیست. بنابراین مستاصل و نگران به وکلا و مشاوران حقوقی وینداد مراجعه کرده تا گره‌‌ای از مشکلش باز شود.

اگر مشتاقید از ادامه  پرونده پیش رو و سرنوشت خودرو آقای قدیری مطلع شوید این نوشته را تا انتها بخوانید. ممکن است شما یکی ازطرفین پرونده‌ای این چنینی باشید، در اخر اگر نیاز به راهنمایی داشتید مشاوران متخصص ما در این زمینه شما را همراهی می‌کنند.

فروشندگاه و عرضه‌کنندگان خودرو موظف به رعایت چه نکاتی هستند؟

برای رعایت حقوق مشتری و استفاده‌کننده از خودرو همواره عرضه‌کنندگان موظف به رعایت نکاتی هستند. در ادامه به برخی از این نکات اشاره می‌کنیم:

  • عرضه کنندگان خودرو تعهد دارند هنگام تحویل خودرو به خریدار، کلیه حقوق مصرف کنندگان خودرو را در اسناد ضمانت‌نامه درج کنند.
  • عرضه کنندگان باید دوره تضمین حداقل یکساله (یا کارکرد سی هزار کیلومتر) را برای تامین امنیت و کیفیت خودرو برای مصرف کنندگان در نظر بگیرند.
  • عرضه کنندگان باید در تمام شعب و نمایندگی‌های خدمات‌رسانی کنند و نمی‌توانند مصرف کننده را مجبور به مراجعه به شعبه خاصی کنند.
  • عرضه کنندگان وظیفه دارند از طریق ایجاد شعب و نمایندگی‌های مجاز و آموزش لازم به آنها، خدمات‌رسانی در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان را در سراسر کشور تسهیل کنند.
  • هزینه رفع نقص و تعمیر و نگهداری خودرو در تعمیرگاه و… با عرضه کنندگان است و حق دریافت هیچ گونه وجهی از مصرف کننده را ندارند.
  • عرضه کنندگان تعهد دارند حداقل ده سال پس از تحویل خودرو به مصرف کننده به تامین قطعات و خدمات فنی استاندارد بپردازند.
  • عرضه کننده یا شعبات و نمایندگی‌های آن نباید از قطعات غیراستاندارد در تعمیرات خودرو استفاده کنند.
  • عرضه کنندگان خودرو باید استانداردهای ایمنی، کیفیت و سلامت خودرو را رعایت کنند.

قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در سال ۱۳۸۶ در ۱۱ ماده به تصویب رسید.این قانون برخی از مهم‌ترین حقوق مصرف کنندگان خودرو در ایران را تصریح می‌کند.

در صورت تاخیر در تحویل خودرو چه اقداماتی می‌توانم انجام دهم؟

به عنوان یک طرف قرارداد مبایعه‌نامه خودرو باید بدانید که بهتر است در قراردادتان بندهایی به تاخیر در تحویل خودرو اختصاص دهید. در این صورت چنانچه در موعد تحویل با تاخیر، تعویض یا عدم اجرای عرضه‌کننده رو به رو شدید، قرارداد شما ضمانت اجرای کافی برای مقابله با عرضه‌کننده را دارد. همان‌طور که در رابطه با شرکت‌ها نیز امکان طرح دعاوی حقوقی شرکت‌ها وجود دارد.

توصیه می‌شود در قرارداد مبایعه‌نامه خودرو چنین بندهایی جهت جلوگیری و یا مقابله با تاخیر در تحویل خودرو و پرداخت مازاد قیمت قید شود:

  • قیمت این قرارداد با رعایت قوانین و مقررات حاکم بر واردات خودرو در زمان انعقاد قرارداد می‌باشد. بنابراین هرگونه تغییر در مقررات و قوانین کشور که باعث کاهش یا افزایش هزینه های دولت مرتبط با واردات خودرو از قبیل تعرفه های گمرکی و سود بازرگانی، مالیات بر ارزش افزوده، اسقاطی خودرو و تغییر نرخ ارز … شود در قیمت نهایی خودرو لحاظ می‌شود. این قیمت مازاد در زمان تحویل خودرو، مورد محاسبه و تسویه می گردد و خریدار از تغییرات احتمالی حاصل از شرایط اقتصادی و…….. را قبول می‌نماید.
  • به غیر از شرایط بند قبلی، در صورت تاخیر در تحویل خودروی موضوع این قرارداد مدت تاخیراز زمان سررسید بصورت روز شمار با نرخ سالیانه …..% محاسبه و به خریدار پرداخت میگردد.
  • در صورت درخواست فسخ قرارداد توسط خریدار، پس از موعد تحویل مقرر شده در مفاد قراردادی، و چنان چه این مدت بیش از 30 روز کاری باشد، امکان‌پذیر است. مراتب با درج دلایلی که باعث فسخ شده، باید مکتوب به فروشنده اعلام گردد. واحد امور مشتریان مستقر در شرکت فروشنده، با بررسی موارد، در صورت موافقت فروشنده، از تاریخ تسلیم درخواست فسخ تا تاریخ استرداد وجه دریافتی، به سپرده پیش پرداخت نقدی ایشان نزد فروشنده روز شمار … سود به عنوان خسارت محاسبه و همزمان با استرداد سپرده پیش پرداخت، به خریدار قابل پرداخت خواهد بود.

برای شکایت از تاخیر در تحویل خودرو‌تان نیاز به راهنمایی دارید؟

بعد از آنکه شکایت آقای قدیری در دادگاه بدوی رد شد و رای به ضرر ایشان صادر شد. آقای قدیری با راهنمایی گرفتن از وکلا و مشاوران وینداد، نسبت به رای دادگاه درخواست تجدید نظر کردند. ایشان با دادخواستی که توسط وکلای وینداد تنظیم شد به دادگاه تجدید نظر مراجعه کردند و در نهایت رای دادگاه به نفع ایشان صادر شد.

امروزه نمونه اینچنین دعاوی بسیار زیاد است. بنابراین توصیه می‌شود پیش از خریداری خودرو حتما از تخصص کارشناسان فنی خودرو و کارشناسان حقوقی استفاده کنید. علاوه بر این بهتر است در هنگام نوشتن قرارداد‌های خرید و فروش، شخصی با دانش حقوقی درکنار خود داشته باشید، تا در چنین مواردی دچار مشکل نشوید.

شما مخاطبان وینداد می‌توانید در صورتی که درگیر مشکلات حقوقی خرید، تحویل یا عیوب خودرو شده‌اید به تیم حقوقی وینداد برای مشاوره حقوقی، تنظیم اوراق قضایی (دادخواست و شکواییه) و همچنین پیگیری دعاوی اعتماد کنید.

تیم حقوقی ما متشکل از حقوقدانان و وکلای دادگستری مجرب و مطلع قادر است تا در مسیر احقاق حقوق شما همراه مطمئنی باشد.

 

 

 

 

 

3/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
تیمور
تیمور
1 ماه پیش

ما از سامانه ثبت نام کردیم تحویل پاییز ۱۴۰۲ برای mvm x22 بعد تحویل ندادن گفتن x33 میدیم بعد الان اسفند ماه هست کارت ماشین اومده و پلاک شده ماشین زنگ میزنیم میگن مجوز گمرکی ماشین نیامده! من ماندم که چطور ماشین پلاک شده بدون مجوز گمرک! مگه بعد ترخیص گمرک ماشین بازدید و پللاک نمیشه!

جالب اینجاس زنگ میزنیم میگن شاید ۱۴۰۳ تحویل بگیرید! یعنی ما ۱۴۰۳ ماشین مدل ۱۴۰۲ تحویل میگیرم جالب نیست؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

درخواست دعاوی حقوقی تخصصی خود را ثبت کنید، شرحی از درخواست خود را ارسال نمایید تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

مقالات مرتبط

مراحل-شکایت-از-شرکت-خصوصی
مقالات دعاوی حقوقی

شکایت از شرکت خصوصی چگونه است؟

زمانی یکی از دوستانم در مورد چگونگی شکایت از شرکت های خصوصی سوالی داشت. چالش و دغدغه اصلی او در این مورد چگونگی اقامه و