تفاوت ثبت برند و ثبت لوگو چیست؟ + تعریف برند و لوگو

تفاوت ثبت برند و ثبت لوگو چیست؟ + تعریف برند و لوگو

وفق ماده ۲ قانون ثبت علایم و اختراعات: حق استعمال انحصاری برند فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت تجاری خود را به ثبت رساند. از این رو باید توجه داشت که در بازار تجاری، بی شک برای شما رقبای متعددی وجود دارند که وجودشان برای بازار کالا، خدمات و محصول شما خطراتی را […]

وفق ماده ۲ قانون ثبت علایم و اختراعات: حق استعمال انحصاری برند فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت تجاری خود را به ثبت رساند. از این رو باید توجه داشت که در بازار تجاری، بی شک برای شما رقبای متعددی وجود دارند که وجودشان برای بازار کالا، خدمات و محصول شما خطراتی را به دنبال دارد، از این رو برای اطمینان از عدم کپی برداری رقبا و عدم استفاده آن‌ها از محصولات شما و به عبارتی انحصاری بودن تجارتتان، شما می‌توانید به سوی ثبت برند و ثبت لوگو رفته و صاحب مالکیت و حق انحصاری کالا و یا حتی محصول خود شوید. با این وجود یکی از مهمترین مسایلی که همواره ذهن تجار و بازرگانان را به خود درگیر کرده است عبارت است از: تفاوت ثبت برند و ثبت لوگو.

بعضاً دیده می‌شود که افراد میان ثبت برند و ثبت لوگو تمایز قائل شده و آن دو را ۲ مورد مجزا برای به ثبت رسانیدن می‌دانند. از این رو ما در این بخش برانیم تا به بیان تفاوت ثبت برند و ثبت لوگو و یکی بودن مراحل ثبت آن دو بپردازیم پس همراه ما باشید.

 برند چیست؟

انجمن بازاریابی آمریکا (American Marketing Association) بیان داشته است که:

برند یعنی یک نام، عبارت، نشانه یا علامت یا ترکیبی از اینها که با هدف متمایز کردن یک کالا یا خدمت از سایر کالاها و خدمات یک فروشنده یا برای ایجاد تمایز میان کالا و خدمت یک فروشنده با کالا و خدمات سایر فروشندگان به کار گرفته شود.

به عبارت دیگر، برند عبارت است از علامتی خاص که شرکت‌ها برای معرفی کالا، محصول و یا حتی خدمات خود از آن استفاده می‌کند و بدین وسیله خود رو به بازار و مشتریان معرفی می‌نمایند.

بدین ترتیب یک شرکت و یا حتی محصول آن شرکت را می‌توان با آن برند شناسایی نمود.

لوگو چیست؟

لوگو نشان‌واره طرحی ملموس و متمایز برای نمایاندن یک مجموعه، کالا یا سرویس مشخص است که در کنار اشاره به برخی مفاهیم، گاهی ویژگی‌ها و هویت یک سازمان یا کالا را نیز نشان می‌دهد.

به عبارت ساده‌تر، لوگو یک نشانی گرافیکی است که می‌تواند به صورت علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از این دو طراحی شود.

هدف از استفاده لوگو آن است که شرکت‌های تجاری، تولیدی و صنعتی و هم‌چنین کسب وکارهای کوچک نوع خدمات اهداف و محصولشان را سریع‌تر به مخاطب معرفی کنند.

همچنین بدیهی است که به واسطه خلاقیت، منحصر به فرد بودن و بصری بودن در اذهان حک شده و ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب داشته باشند.

بخاطر داشته باشید که لوگو می‌تواند ترکیبی از حروف، نشانه‌ها و نماد باشد و آن عنوان آرم، برند، علامت تجاری و هویت سازمان شما شناخته می‌شود.

در ادامه به تفاوت ثبت برند و ثبت لوگو می‌پردازیم.

تفاوت ثبت برند و ثبت لوگو

در اصل، علاوه بر موارد فوق الذکر که بیانگر تفاوت در تعریف برند و لوگو بوده، تفاوت‌های دیگری نیز وجود دارد.

از مهمترین تفاوت‌ها آن است که برند به معنای نام تجاری بوده، لکن لوگو به معنای نشان تجاری است.

لوگو تنها نشانی از یک محصول است که جهت ایجاد تمایز و بهتر دیده شدن اجناس مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه واقعیت آن است که لوگو بخشی از برند بوده و برای هر برند ثبت شده، یک لوگوی انحصاری نیز می‌بایست ثبت شود.

به عبارت دیگر: برند همان لوگو است، با این تفاوت که لوگو تنها نشانی از یک محصول است که جهت بهتر دیده شدن و متفاوت بودن از سایر محصولات یکسان مورد استفاده قرار می‌گیرد  ، در حالی که برند طی پرسه زمانی طولانی‌تری در ذهن و روح مشتری ماندگاری دارد .

باید توجه داشت که ثبت برند و ثبت لوگودارای مراحل ثبت گوناگونی نمی‌باشند و در ذیل ثبت برند، ثبت لوگو نیز انجام می‌شود و علت غایی ثبت لوگو آن است که با استفاده از لوگو، اشخاص و شرکت‌ها می‌توانند نوع خدمات، اهداف و محصولات خود را در کمترین زمان به مخاطب معرفی نمایند.

سخن آخر

در نهایت باید بیان نمود که برند را می‌توان همان لوگو دانست، با این تفاوت که لوگو تنها نشانی از یک محصول است که جهت بهتر دیده شدن بوده و برند در ذهن و روح مشتری ماندگاری دارد.

و در واقع تفاوت ثبت برند و ثبت لوگو در این است که برای هر برند ثبت شده، یک لوگوی انحصاری نیز باید ثبت شود لکن نکته آن است که ثبت لوگو و برند متفاوت نبوده و در ذیل ثبت برند، ثبت لوگو نیز انجام می‌شود. در صورتی که با مطالعه مطالب فوق سوال یا ابهامی دارید به بخش مشاوره تلفنی وینداد مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت