شیوه تقسیم سود در قراردادهای سرمایه‌­گذاری به چه صورت است؟

شیوه تقسیم سود در قراردادهای سرمایه‌­گذاری به چه صورت است؟

در دنیای امروز، قراردادهای سرمایه­‌گذاری از پرکاربردترین قراردادهایی هستند که هم در سطح داخلی و هم در سطح بین­‌المللی مورد استفاده قرار می­‌گیرند. به ساد‌ه‌­ترین بیان، زمانی که دو یا چند شریک، قصد مشارکت اقتصادی و مالی در انجام یک پروژه خاص تجاری را با هدف ایجاد سود داشته باشند، از قرارداد سرمایه‌­گذاری استفاده می‌کنند. […]

در دنیای امروز، قراردادهای سرمایه­‌گذاری از پرکاربردترین قراردادهایی هستند که هم در سطح داخلی و هم در سطح بین­‌المللی مورد استفاده قرار می­‌گیرند.
به ساد‌ه‌­ترین بیان، زمانی که دو یا چند شریک، قصد مشارکت اقتصادی و مالی در انجام یک پروژه خاص تجاری را با هدف ایجاد سود داشته باشند، از قرارداد سرمایه‌­گذاری استفاده می‌کنند.
در این قرارداد نیز مانند هر قرارداد شراکت دیگری بندهای مختلفی وجود دارند و این بندها شامل موضوع و مدت قرارداد، مشخصات طرفین سرمایه­‌گذاری، میزان سرمایه، شیوه تقسیم سود و چند مورد دیگر هستند. ما در این نوشتار به یک قسمت مهم از این قراردادها، یعنی نحوه تقسیم سود در قراردادهای سرمایه­‌گذاری می­پردازیم.
با ما همراه باشید.

شیوه رایج تقسیم سود در قراردادهای سرمایه‌­گذاری

همانطور که ابتدا ذکر شد، در یک قرارداد سرمایه‌­گذاری شرکایی وجود دارند و هر یک مقداری سرمایه یا اصطلاحاً «آوَرده­» به همراه خود آورده­‌اند. این آورده‌­ها می‌­تواند مادی و ملموس (نظیر پول، تجهیزات و مواد اولیه) و یا معنوی و غیرملموس (مانند ایده و یا دانش فنی) باشند.

زمانی که این آورده­‌ها مادی باشند، نحوه تقسیم سود در قراردادهای سرمایه‌­گذاری غالباً و اصولاً بر اساس همین میزان آورده مادی هر یک از شرکا در سرمایه‌­گذاری مشخص می‌­شود.
به طور مثال یک شریک که ۶۰ درصد از سرمایه مالی شرکت را فراهم کرده است نسبت به سایر شرکا مستحق دریافت سود بیشتری خواهد بود.
البته باید دقت داشت که شیوه تقسیم بر اساس میزان سرمایه شرکا، تنها یک شیوه رایج محسوب می‌­شود، اما ممکن است به دلایل و عوامل مختلفی روش تقسیم سود در قرارداد سرمایه­‌گذاری تغییر پیدا کند.

سایر شیوه‌­های تقسیم سود در قراردادهای سرمایه‌­گذاری

در ساده‌­ترین شکل، می­‌توان گفت که ممکن است شرکا خودشان میزان سود هر یک را با توافق همگانی تعیین کنند و این مقدار بی‌توجه به میزان سرمایه و آورده مشارکتی هر شریک باشد؛ البته این حالت به لحاظ اقتصادی چندان منطقی و منصفانه به نظر نمی‌­رسد اما از نظر قانونی فاقد ایراد و اشکال است.

همچنین ممکن است بر اساس آنکه نوع عملکرد و فعالیت شرکت بر چه اساسی است، سود حاصل شده به شیوه­‌های دیگری تقسیم شود.
مثلاً در برخی قراردادها، مانند آنچه بالا ذکر شد، ممکن است آورده شریکی معنوی باشد، یعنی با توجه به آنکه صاحب ایده اولیه تجارت چه کسی بوده است، ممکن است سود بیشتری برای وی درنظر گرفته شود. این موضوع در فعالیت­‌های سرمایه­‌گذاری در استارتاپ‌ها در اکثر موارد اهمیت زیادی دارد، چرا که صاحبان ایده تجاری استارتاپی به دلیل نقش بنیادین خود در شروع کسب و کار، می‌­توانند صاحب سود بیشتری از یک قرارداد سرمایه­‌گذاری شوند.

شیوه دیگر تقسیم سود در قراردادهای سرمایه‌گذاری ، جایی به وجود می‌­آید که در برخی مواردی که قرارداد سرمایه‌­گذاری نیازمند تجهیزات، ابزار و یا مواد اولیه خاصی است، شریکی که موارد مذکور را فراهم کند می‌­تواند سود بیشتری کسب کند.

معیار دیگری که می‌­تواند منشا تقسیم سود قرار بگیرد، وجود تخصص فنی، دانش خاص و یا مهارتی است که یکی از شرکا درمورد موضوع عمل شرکت در اختیار دارد و موجب می­‌شود نقش پررنگ­تری را در آغاز و توسعه شرکت ایفا کند.

سخن آخر

در مجموع باید گفت که تقسیم سود قرارداد سرمایه‌­گذاری مانند بسیاری از قراردادهای دیگر تابع توافق طرفین است و این شرکای سرمایه­‌گذاری هستند که می­‌توانند با صلاحدید و قدرت چانه‌­زنی خود سهم شرکا را از سود تعیین کنند. اگرچه شیوه تقسیم سود بر اساس میزان آورده و سرمایه مالی هریک از شرکا، شیوه­‌ای مقبول و منصفانه به نظر می­‌رسد و در عمل نیز در غالب موارد به کار بسته می‌­شود.

از آنجایی که شیوه تقسیم سود در قراردادهای سرمایه‌­گذاری داخلی و بین­‌المللی اهمیت زیادی دارد و موجب می­‌شود اختلافات مالی در میانه راه یک کسب و کار به حداقل برسند. در همین راستا مشاوران حقوقی وینداد، آماده ارائه کلیه راهکارهای حقوقی در زمینه تقسیم سود در قراردادهای سرمایه‌­گذاری هستند. همچنین می‌توانید با استفاده از راهنمایی کارشناسان حقوقی، تنظیم و بررسی قرارداد سرمایه‌گذاری خود را مطابق با اصول قانونی تدوین کنید.

 

4.8/5 - (5 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

13 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
علیرضا
علیرضا
8 ماه پیش

سلام و وقت به خیر
ممنون از سایت خوب و محتوای عالی که دارین
من با یک نفر میخوایم کارگاه تولیدی بزاریم
تمامی ایده ها مشتری ثابت دانش فنی بازار یابی و فروش و مدیریت کارگا و همچنین 30 درصد سرمایه آورده بنده
و مکان تولیدی که یک سوله 250 متری است و 70 درصد سرمایه اول و خود نیروی کار ساده
در صد سود به چه میزان باشد حدودا منصفانه میشود

ممنون از وینداد

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  علیرضا
6 ماه پیش

سلام
روزتون بخیر
شما می‌توانید از ابزار تعیین سهام مشارکت وینداد استفاده کنید

هستی
هستی
1 سال پیش

سلام وقت بخیر، من میخوام ۱۰۰ میلیون بدم به یکی بزاره توی بورس و به سود برسونه بنظرتون چند درصد از سود باید بهش بدم؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  هستی
1 سال پیش

با سلام و احترام
مبلغ یا درصد دقیقی وجود ندارد بنابراین مطابق توافق با طرف مقابل باید تصمیم گیری شود.
مجموعه حقوقی وینداد

محمد
محمد
1 سال پیش

سلام روزتون بخیر
ببخشید من و دوستم قراره با یک شرکتی همکاری کنیم.
ایده(شامل تمام موضوعات طرح اولیه، بازاریابی، پک‌های متنوع و…) و اجرا(چه تیم تولید محتوا، چه عملی رساندن طرح، چه عملی کردن ایده‌های بازاریابی و سیاحتی و…) بر عهده ماست
از طرفی سرمایه گذاری، ابزار تولید محتوا(چه انسانی چه وسائل)، اعتبار(برند شرکت و قراردادهایی که با دکترها و متخصصان دارند و همچنیم مخاطبانی که در شبکه‌های اجتماعی دارند) از اونهاست.
از طرفی من و دوستم رزومه عملی نداشتیم و اونها یک شرکت جا افتاده هستند.
به نظرتون پیشنهاد منصفانه برای بحث‌های مالی چند درصد هست؟
آیا پیشنهاد میکنید که درخواست سهام اون زیرمجموعه از شرکت کنیم به جای درصد درآمدی؟ یا اینکه مخالفت میشه و عرف نیست؟
پیشاپیش ممنون از مشاوره‌تون

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  محمد
1 سال پیش

با سلام و احترام
با توجه به حساسیت و پیچیدگی پرسش مورد نظر شما، خواهشمند است به سایت وینداد مراجعه نموده و درخواست مشاوره تلفنی ثبت نمایید تا کارشناسان متخصص ما در اسرع وقت نسبت به ارائه مشاوره و راهنمایی کامل در این خصوص اقدام نمایند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

محمد طالبی
محمد طالبی
1 سال پیش

بنده با یکی از دوستان میخوایم انواع قهوه ها رو خریداری کنیم با سرمایه یکسان و اونا رو اسیاب و بسته بندی کنیم و روانه بازار کنیم ، همه ی این کارا به عهده شریکم هست و من فقط سرمایه میگذارم ،البته کارای تبلیغاتی و بازاریابیش رو خودم انجام میدم
به نظرتون تقسیم سود چجوری باید باشه؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  محمد طالبی
1 سال پیش

با سلام و احترام
شما باید یک قرارداد تخصصی مشارکت مدنی منعقد نموده و نسبت به تقسیم سود و زیان به نسبتی که توافق نموده اید اقدام نمایید.
درصد مشارکت هر شخص تابع توافق شرکاء می باشد و اجبار یا الزام قانونی در این مورد وجود ندارد.
مجموعه حقوقی وینداد

مجید جم
مجید جم
1 سال پیش

سلام وقتتون بخیر دوست من در فارکس کار میکنه و من مبلغ پونصد میلیون تومن بهش دادم و هیچ گونه دخالتی در معاملات ندارم تقسیم سودمون به چه شکل باید باشه ؟!؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  مجید جم
1 سال پیش

با سلام و احترام
شما باید به ایشان کمیسیون پرداخت نمایید که معمولا 1.5 درصد از کل مبلغ خرید یا فروش است.
مجموعه حقوقی وینداد

امیر
امیر
در پاسخ به  مجید جم
7 ماه پیش

سلام ۵۰۰رو میده سود شریک

بابک
بابک
2 سال پیش

سلام با دوستم قراره یه تعمیرگاه مکانیکی بزنیم ، من فنی هستم و ۱۲سال سابقه کار دارم ۴۰ملیون سرمایه و حدود۲۰ملیون تجهیزات دارم ، دوستم هم ۱۲۰ ملیون سرمایه می آورد ، و هیچ فعالیتی در تعمیرگاه نخواهد کرد ، باتوجه به شرایطی که داریم تقسیم دارمد به چه شکلی میشه ؟
با تشکر از وینداد

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  بابک
1 سال پیش

با سلام و احترام
تقسیم سود و زیان با توافق طرفین تعیین می شود اما برای مورد شما به صورت مساوی یعنی(پنجاه،پنجاه) مناسب به نظر می رسد.
مجموعه حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه
مقالات انواع سرمایه‌گذاری

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه

تقریبا تمامی کسانی که به فکر ایجاد یک کسب و کار نوپا هستند و یا شرکت‌هایی که به دنبال انجام پروژه‌های جدید هستند، با دغدغه‌ی