ثبت اختراع دارو چه مراحلی دارد؟

ثبت اختراع دارو چه مراحلی دارد؟

حق ثبت دارویی برای LIPITOR  بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ایجاد کرده است. باور می‌کنید که این تنها بخشی از مزیت ثبت اختراع دارو و حق ثبت محصول است! شما برای داروهای تولیدی‌ توسط کسب‌وکارتان تصمیم به ثبت اختراع گرفته اید؟ یا اصلا می‌دانید چطور می‌توان ثبت اختراع دارو را با مراحل قانونی به […]

حق ثبت دارویی برای LIPITOR  بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ایجاد کرده است. باور می‌کنید که این تنها بخشی از مزیت ثبت اختراع دارو و حق ثبت محصول است! شما برای داروهای تولیدی‌ توسط کسب‌وکارتان تصمیم به ثبت اختراع گرفته اید؟ یا اصلا می‌دانید چطور می‌توان ثبت اختراع دارو را با مراحل قانونی به انجام رساند؟ برای اطلاع از پاسخ این سوالات ابتدا باید با حوزه ثبت اختراع آشنایی پیدا کنید و سپس اقدام به ثبت اختراع دارو تولیدی خود  کنید.

قطعا کسی که پدیدآورنده یک اثر است اطلاعات زیادی در زمینه آن موضوع دارد اما در زمینه ثبت اختراع و ثبت اختراع دارو موضوع تغییر می‌کند. در ادامه این نوشته مراحل ثبت اختراع دارو و همینطور شرایط ثبت اختراع را توضیح می‌دهیم. چنانچه متقاضی ثبت اختراع دارو تولیدی خود هستید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر دانش حقوقی در این زمینه ندارید از مشاورین و وکلای پر تجربه وینداد در این امر کمک بگیرید.

ثبت اختراع چیست؟

در ماده ۱ قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، اختراع به این صورت تعریف شده: «اختراع نتیجه فکر فرد یا افراد است که برای اولین بار فرآیند یا فرآورده ای خاص را ارائه می‌کند و مشکلی را در یک حرفه، فن ، فناوری ، صنعت و مانند آن ها حل می نماید».

بنابراین آنچه جدید تولید می‌شود باید  دارای سه ویژگی باشد تا بتوان عنوان اختراع را به آنها داد؛ به این صورت که: جدید باشد، دربردارنده گام ابتکاری باشد و کاربرد صنعتی داشته باشد.

پتنت یا حق اختراع، حقی انحصاری است که در قبال اختراع انجام شده به مخترع یا نماینده قانونی او اعطا می‌شود. در واقع پتنت سندی‌‌ست که توصیف کننده‌ اختراع بوده و توسط یک سازمان یا اداره‌ی دولتی براساس درخواست متقاضی صادر می‌شود. این حق که در واقع مجوز بهره‌برداری قانونی از اختراع است در زمان محدودی عمدتا بین ۱۶-۲۰ سال به شخص داده ‌می‌شود.

کارشناسان وینداد در این راه همراه شما هستند،می‌توانید از  آنها در این امر  راهنمایی بگیرید.

مزایای ثبت اختراع

نمی‌توان گفت که ثبت اختراع دارو صرفا برای مخترع آن سودمند است بلکه برای همه دنیا می‌تواند مفید باشد. به همین دلیل ثبت اختراع از اولیت‌های هر مخترعی است. اما برخی از مزایای ثبت اختراع عبارتند از :

  • فروش گواهی ثبت اختراع یا حق ثبت
  • تاسیس شرکت دانش بنیان دانشگاهی با موضوع اختراع
  • اقدام به تولید بدون دغدغه و نگرانی از اعتراض بقیه همچنین قابلیت تولید انحصاری
  • امکان انعقاد قرارداد با سرمایه‌گذاران برای بهره برداری از اختراع ثبت شده
  • سند اختراع در بسیاری از کشور ها قابل توقیف در جریان یک دعوای حقوقی است

ثبت اختراع دارو چه مراحلی دارد؟

با توجه به آنچه در مورد مزایای ثبت اختراع ذکر شد، این مزایا شامل اختراعاتی می شود که ثبت شوند. در مورد ثبت اختراع دارو نیز وضع به همین صورت است، تنها زمانی می‌توان از این مزایا استفاده کرد که دارو را به ثبت رسانید. باید توجه کرد دارو هم مانند سایر اختراعات زمانی قابل ثبت است که جدید باشد و نوآوری داشته، گام ابتکاری  وکاربرد صنعتی داشته باشد.

در هر کشور مرجع ثبت اختراع متفاوت است، در ایران اداره مالکیت معنوی که زیر مجموعه سازمان ثبت کشور می باشد  متولی ثبت است.با ورود به سایت مالکیت معنوی و ثبت‌نام در آن فرم‌های لازم را پر کنید. علاوه بر این باید اظهارنامه و مدارک لازم را به اداره ثبت مالکیت صنعتی واقع در تهران ارسال  کنید.

مدارک ثبت اختراع دارو

  • مدارک هویتی مخترع یا مخترعین

تصویر کارت ملی

تصویر شناسنامه

اگر مالکی غیر از مخترعین وجود دارد مدارک مربوط به آن

  • شخص حقوقی:

اگهی تاسیس شرکت

اخرین اگهی تغییرات شرکت

تصویر مدیر عامل یا رئیس هیئت مدیره

  • شخص حقیقی :

تصویر کارت ملی و شناسنامه

بعد از تکمیل اظهارنامه ، باید میزان مالکیت هر یک از مخترعین و مالکان مشخص شود. پس از آن باید تنظیم توصیف نامه  و ادعانامه انجام شود. سپس آپلود کردن مدارک لازم و تصاویر اختراع و نقشه ها در سایت باید انجام شود. بعد از این مراحل باید منتظر بمانید تا کارشناسان مدارک شما را بررسی کنند.

رد یا پذیرش کارشناس

اگر کارشناس مربوط ثبت اختراع دارو شما را به هرعلتی نپذیرفت و آن را فاقد فاکتورهای قانونی ثبت اختراع دانست آن را رد می‌کند. اما معمولا اختراع به دلیل تکراری بودن رد می‌شود که در این صورت  باید با مراجعه به بخش «جستجوی اختراعات» در وبسایت مرکز مالکیت معنوی، یک بار دیگر اختراع خود را با اختراعات مشابه آن بررسی کنید. اگر نتوانستید ثابت کنید اختراع شما با دیگران متفاوت است اظهارنامه شما رد خواهد شد. در نهایت می‌توانید لایحه‌ای را مبنی بر تفاوت اختراع خود با سایر اختراعات، تنظیم کرده تا دوباره بررسی گردد.

چنانچه اختراع توسط کارشناس تایید شد، برای آن پرونده فیزیکی تشکیل می‌شود و در روزنامه منتشر می‌شود در اینجا ثبت اختراع دارو شما با موفقیت انجام شده‌است. پس از آن گواهی ثبت اختراع به شما داده می‌شود. این گواهی در واقع سندی، قابل استناد و مطمئن حامی اختراع و حق مخترع می‌باشد.

در مورد ثبت اختراع دارو نیاز به راهنمایی دارید؟

ثبت اختراع دارو نیز با توجه به موضوع آن یعنی نحوه تجاری‌سازی مهم تر از سایر محصولات است و در این امر باید دقت و مهارت کافی داشته باشید. همانطور که توجه کردید نقص بودن یکی از مدارک می‌تواند دریافت گواهی‌نامه ثبت شما را با مشکل مواجه کند. بنابراین پیشنهاد میکنیم از طریق افراد متخصص یعنی  مشاوران حقوقی در زمینه امور ثبت اختراع این امر را پیگیری کنید تا با مشکلات احتمالی رو به رو نشوید. اگر در مورد حق اختراع و نحوه ثبت آن سوالی دارید، می‌توانید سوال خود را از مشاور حقوقی ثبت اختراع پرسیده و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
هادی علیمحمدی مکی
هادی علیمحمدی مکی
3 ماه پیش

سلام گلوکوم با زاویه بسته یا آب سیاه در چشم درمان ندارد و حدودا ده میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند من قطره چشمی کوکتل درست کردم که در کمتر از یک ماه بینایی را به بیمار برمی گرداند و فشار چشم را نرمال می کند درحقیقت کوری بیمار درمان می شود

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت اختراع در ایران و تنظیم اسناد و اظهارنامه‌های تخصصی به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات پیشنهادی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت اختراع در ایران و تنظیم اسناد و اظهارنامه‌های تخصصی به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط