ثبت شرکت سرمایه گذاری و لیست مجوزها و مدارک لازم آن

ثبت شرکت سرمایه گذاری و لیست مجوزها و مدارک لازم آن

در فضای کسب‌وکارهای ایران، تاسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری طرفداران خاص خود را دارد. با این حال بخش قابل توجهی از جامعه چندان به کارکرد و مفهوم نهادهای مالی مانند شرکت سرمایه گذاری اشراف ندارند. به همین خاطر در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به تشریح فرآیند و لیست مدارک لازم برای ثبت شرکت سرمایه گذاری […]

در فضای کسب‌وکارهای ایران، تاسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری طرفداران خاص خود را دارد. با این حال بخش قابل توجهی از جامعه چندان به کارکرد و مفهوم نهادهای مالی مانند شرکت سرمایه گذاری اشراف ندارند.
به همین خاطر در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به تشریح فرآیند و لیست مدارک لازم برای ثبت شرکت سرمایه گذاری می‌پردازیم.

با ما همراه باشید.

منظور از نهادهای مالی چیست؟

نهادهای مالی در نظام حقوقی و اقتصادی هر کشور نقش مهمی ایفا می‌کنند.

به طور خلاصه نهادهای مالی سازمان‌ها یا موسساتی هستند که به گردش سرمایه کمک می‌کنند و به نوعی واسطه‌گری مالی میان افرادی با منابع مالی بیشتر و افراد دارای کمبود منابع انجام می‌دهند.

مهم‌ترین نهادهای مالی در ایران بانک‌های تجاری، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های کارگزاری بورس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بنگاه‌های مشاوره سرمایه‌گذاری، صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند.

مستند قانونی، لحاظ کردن شرکت سرمایه گذاری به عنوان نهاد مالی نیز،  بند ۲۱ ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار است که مطابق این بند، شرکت سرمایه گذاری هم در زمره نهادهای مالی قرار می‌گیرد.

شرکت سرمایه گذا‌ری چه شرکتی است؟

شرکت سرمایه گذاری، به عنوان یکی از نهادهای مالی کشور، شرکتی است که به خرید و فروش سهام‌های شرکت‌هایی می‌پردازد که در بازار بورس فعالیت دارند.

یک شرکت سرمایه گذاری با رصد مداوم بازار بورس و تحلیل دقیق فعالیت‌های تجاری شرکت‌های مرتبط با حوزه کار شرکت سرمایه گذاری، اقدام به خرید و فروش سهام‌های سودده شرکت‌ها در کوتاه‌مدت می‌کند.

بر خلاف شرکت‌های هلدینگ که با خرید سهام شرکت‌ها قصد مدیریت مالی و احاطه به بازار شرکت‌های زیرمجموعه را دارند، یک شرکت‌ سرمایه گذاری چنین هدفی ندارد و صرفا به کسب سود از ارزش سهام شرکت‌های مختلف می‌پردازد و به خرید سهام‌های سودده و فروش سهام‌های کم‌سود می‌پردازد.

به طور مثال یک شرکت سرمایه‌ گذاری متخصص در حوزه خودرو، به طور مستمر و دقیق و با استفاده از کارشناسان بورس متخصص در زمینه خودرو، تحولات تجاری شرکت‌های خودروسازی را در بورس دنبال می‌کند. به محض آنکه مطابق تحلیل‌ها، پیش‌بینی رشد ارزش سهام یک شرکت را انجام داد، اقدام به خرید سهام‌های شرکت مذکور می‌کند و هنگامی هم که شرکت مذکور در ابتدای مسیر افت ارزش افتاد، سهام آن را می‌فروشد تا سود تجاری خود را تامین کرده باشد.

فرآیند ثبت شرکت سرمایه گذ‌اری چگونه است؟

اصولا برای تاسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری، دو مرحله اصلی وجود دارد. اولین مرحله دریافت مجوزهای خاص بورسی است و دومین مرحله هم به ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها اختصاص دارد.

در ادامه به مرحله اخذ مجوز از سازمان بورس اشاره می‌کنیم.

شرایط اخذ مجوز شرکت سرمایه گذ‌اری چیست؟

برای دریافت مجوز شرکت سرمایه گذاری، متقاضیان بایستی مدارکی از جمله پرسش‌نامه مخصوص مشخصات متقاضی شرکت سرمایه گذاری (اطلاعات کامل مدیران شرکت) را به همراه فرم تقاضای صدور مجوز را به واحد مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، ارائه کنند.

متقاضیان باید سازمان بورس را قانع کنند که توانایی مالی، فنی و تخصصی را برای تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری دارند.

در صورت تایید این واحد و دریافت مجوز شرکت سرمایه گذاری، متقاضی بایستی ظرف مدت مشخصی، فرآیند ثبت شرکت در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها را آغاز کند.

ثبت شرکت سرمایه گذ‌اری در اداره ثبت شرکت‌ها چه مراحلی دارد؟

متقاضی ثبت شرکت سرمایه گذاری، پس از دریافت مجوز سازمان بورس، موظف است با مراجعه به سامانه ثبت شرکت‌ها مراحل ۱۵گانه زیر را سپری کند:

۱) تکمیل فرم اطلاعات مرتبط با شرکت مانند انتخاب نوع شرکت (شرکت‌های سرمایه گذاری به دو گونه سهامی خاص و سهامی عام امکان تشکیل دارند.)

۲) تکمیل فرم اطلاعات هویتی متقاضی ثبت شرکت (مشخصات، نشانی و…)

۳) ارائه ۵ نام پیشنهادی برای شرکت با توجه به مقررات انتخاب نام شرکت

۴) تشریح موضوع فعالیت شرکت سرمایه گذاری

۵) ذکر میزان سرمایه (مطابق با حداقل سرمایه قانونی انواع شرکت‌ تجاری)

۶) ذکر نام موسسین شرکت (نام، کد ملی و نشانی و سمت و…)

۷) ذکر نام شعب در صورت وجود (این بخش غالبا در ابتدای فعالیت تجاری شرکت‌ها، کاربردی ندارد)

۸) انتخاب روزنامه کثیر‌الانتشار شرکت برای چاپ آگهی‌های شرکت (مثلا انتخاب روزنامه ایران)

۹) درج اظهارنامه ثبت شرکت

۱۰) ثبت اساسنامه و شرکت‌نامه شرکت

۱۱) بارگذاری مدارک و اسناد خواسته شده توسط سامانه

۱۲) بارگذاری مجوز اخذ شده از سازمان بورس

۱۳) ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت‌ها از طریق اداره پست

۱۴) دریافت تاییدیه نهایی اداره ثبت شرکت‌ها

۱۵) انتشار آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی

پس از آنکه مراحل ثبت شرکت در سامانه نیز به اتمام رسید و رسما شرکت مجوز فعالیت را دریافت کرد، شرکا بایستی شماره ثبتی و مدارک مربوط به نهایی شدن ثبت شرکت را به سازمان بورس ارائه کنند تا بتوانند به طور رسمی فعالیت خود به عنوان شرکت سرمایه گذاری را کلید بزنند.

درباره ثبت شرکت سرمایه گذ‌اری سوالی دارید؟

شرکت‌های سرمایه‌گذاری، به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای مالی، نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور دارند. برای تاسیس و شروع فرآیند ثبت شرکت سرمایه گذاری، فرآیند اخذ مجوز از سازمان بورس اهمیت زیادی دارد که متقاضیان باید برای آن نهایت دقت را اعمال کنند.

ما در این مطلب کوشیدیم تا مهم‌ترین نکات مربوط به ثبت شرکت سرمایه‌گذاری و مجوزهای مرتبط با آن را بررسی کنیم و به نوعی مسیر ثبت شرکت سرمایه‌گذاری را هموار کنیم.

با این حال، اگر درباره ثبت شرکت سرمایه گذاری یا اقدامات اساسی پس از ثبت شرکت، نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی حقوقی دارید، می‌توانید روی دانش و تخصص تیم حقوقی مطلع و باتجربه ما حساب کنید.

4.7/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت