ثبت علامت تجاری لاتین در ایران به چه صورت است؟

ثبت علامت تجاری لاتین در ایران به چه صورت است؟

در هر بازاری اعم از تجاری و غیر تجاری همواره رقبای زیادی وجود دارند که این امر منجربه نگرانی‌های بسیاری از تجار و بازرگانان جهت حفظ سود و منفعتشان شده است. وجود رقیبان متعدد در بازار مشترک کالا و محصول شما، خطراتی را به دنبال خواهد داشت، از این رو برای اطمینان از عدم کپی […]

در هر بازاری اعم از تجاری و غیر تجاری همواره رقبای زیادی وجود دارند که این امر منجربه نگرانی‌های بسیاری از تجار و بازرگانان جهت حفظ سود و منفعتشان شده است. وجود رقیبان متعدد در بازار مشترک کالا و محصول شما، خطراتی را به دنبال خواهد داشت، از این رو برای اطمینان از عدم کپی برداری رقبا و عدم استفاده آن‌ها از محصولات شما و به عبارتی انحصاری بودن تجارتتان، توصیه می‌شود که به سوی ثبت برند رفته تا از این رو صاحب مالکیت و حق انحصاری کالا و یا حتی محصول خود باشید. وفق ماده ۲ قانون ثبت علایم و اختراعات: حق استعمال انحصاری برند فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رساند. پس بخاطر داشته باشید که شما با داشتن برند می‌توانید در صورت تخطی رقبا و استفاده از برندتان، نزد مراجع قضایی شکایت کنید و حسب مورد رقیب شما به مجازات و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد. در این بخش برانیم تا به چیستی برند، ثبت برند، علل ثبت برند، زمان مورد نیاز برای ثبت برند و ثبت علامت تجاری لاتین در ایران بپردازیم، پس همراه ما باشید.

برند چیست؟

بی شک این اولین سوالی است که تجار از خود می‌پرسند، برند چیست؟ برند عبارت است از علامت تجاری خاص که شرکت‌ها برای معرفی کالا، محصول و یا حتی خدمات خود از آن استفاده می‌کند و بدین وسیله خود رو به بازار و مشتریان معرفی می‌نمایند.

بدین ترتیب یک شرکت و یا حتی محصول آن شرکت را می‌توان با آن برند شناسایی نمود.

آیا من نیز نیاز به ثبت برند تجاری‌ام دارم؟

برند تجاری شما ویترین کسب و کار شماست. گاها دیده می‌شود که اشخاص مدت زیادی در بازار فعالیت کرده‌اند و نام و نشان خوبی را کسب کرده‌اند و در بازاریابی، تبلیغات، فروش و … نیز موفقی داشته‌اند اما برندی را ثبت ننموده‌اند، در این خصوص باید بیان نمود که با این عمل، شما امکان فعالیت و حضور رقبایتان را آسان کرده‌اید و باید هر لحظه منتظر سواستفاده رقبایتان باشید.

چرا که شما صاحب انحصاری و مالک برند نبوده و ممکن است که رقبا از تلاش و کوشش شما استفاده نمایند و آن‌ها به جای شما برند را ثبت نمایند و تمامی زحمات شما را به یغما برده و نهایتاً شما را بی نصیب از سودهای بازار گذارند.

ثبت علامت تجاری لاتین در ایران

از اساسی‌ترین سوالاتی که ذهن اشخاص را مشغول کرده است آن است که آیا من می‌توانم به ثبت علامت تجاری لاتین در ایران بپردازم و یا صرفاً نام ایرانی مورد قبول است؟

دقت نمایید که ثبت علامت تجاری لاتین در ایران مجاز بوده، لکن دارای مقررات مخصوصی است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند لاتین حقیقی جهت ثبت علامت تجاری لاتین در ایران چیست؟

۱-کپی شناسنامه و کپی کارت ملی شخص

۲-کارت بازرگانی وی

۳-نمونه برند: ابعاد (۱۲ در ۱۲ سانتی متر)

ثبت علامت تجاری لاتین در ایران چگونه صورت می‌گیرد؟

در ایتدا باید بیان نمود که نحوهٔ ثبت برند لاتین، دقیقاً مانند ثبت برند و علایم تجاری به زبان فارسی است.

اما تفاوت آن این است که برای ثبت برند لاتین الزاماً نیاز به کارت بازرگانی می‌باشد.

 نکات حقوقی ثبت علامت تجاری لاتین در ایران

۱-در صورت احراز شرایط و تأیید جهت انتشار روزنامه رسمی کشور، علامت تجاری در روزنامه منتشر می‌شود.

چنانچه ظرف مدت یک ماه از انتشار آگهی، دعوی یا اعتراضی نسبت به علامت کلمه یا عباراتی که به همراه علامت تجاری بکار برده می‌شود، باید حتماً به زبان فارسی نوشته شود.

۲-برای ثبت برند لاتین چه کلمه مورد نظر فارسی بوده و با فونت لاتین نوشته شود و یا اینکه خود کلمه ریشه لاتین داشته باشد، تفاوتی در وجود کارت بازرگانی نمی‌باشد.

۳-استفاده از حروف لاتین به شرطی مجاز می‌باشد که اندازه آن‌ها از اندازه حروف فارسی کوچکتر باشد.

۴-در جریان ثبت برند لاتین، باید بررسی سوابق ثبتی مادرید و سایر برندهای غیر فارسی نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

سخن آخر

در نهایت باید بیان نمود که دقت نمایید که ثبت علامت تجاری لاتین در ایران مجاز بوده، لکن دارای مقررات مخصوصی است. به عنوان نمونه مدارکی متفاوت از برند فارسی داشته و نکات حقوقی بسیار دقیقی دارد که عدم رعایت آن‌ها منجربه عدم ثبت برند شما خواهد شد.

در این راستا سوالات و ابهامات حقوقی خود را از تیم حقوقی وینداد در بخش مشاوره تلفنی مطرح نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت