ثبت لوگو

ثبت لوگو + راهنمای مراحل و مدارک+مزایا+هزینه و زمان

برند با نگارش لاتین Brand یا لوگو، علامتی است برای معرفی کالا و محصول. اگر شما صاحب مجموعه کالا یا خدماتی هستید، قطعا یکی از مهم‌ترین اهدافتان، شناساندن این محصول یا خدمت خود به مشتریان روزافزون و ایجاد حس اعتماد پایدار در آن‌هاست تا پس از مدتی تنها با دیدن نام یا علامت تجاری‌تان روی […]

برند با نگارش لاتین Brand یا لوگو، علامتی است برای معرفی کالا و محصول. اگر شما صاحب مجموعه کالا یا خدماتی هستید، قطعا یکی از مهم‌ترین اهدافتان، شناساندن این محصول یا خدمت خود به مشتریان روزافزون و ایجاد حس اعتماد پایدار در آن‌هاست تا پس از مدتی تنها با دیدن نام یا علامت تجاری‌تان روی یک محصول، به استفاده از آن ترغیب شوند. با علم به این میزان از اهمیت لوگو و علامت تجاری در مسیر موفقیت یک کسب‌وکار، در اینجا قصد داریم شما را با فرآیند ثبت لوگو اشنا کنیم که از جهات بسیاری حفاظت‌کننده‌ی آن در برابر رقیبان و سودجویان است.

لوگو چیست؟

این مفهوم ریشه‌هایی در سرزمین‌های اسکاندیناوی داشته و در زمان‌های گذشته وسیله‌ای برای تشخیص صاحبان اصلی حیوانات بوده است. امروزه نمادی تصویری، شکل یا طرحی خاص که به نحوی هنرمندانه طراحی شده و بیانگر یک عبارت یا یک موضوع یا القاگر آن و هم‌چنین معرف یک سایت، شرکت، محصول … باشد، لوگو نامیده می‌شود. معمولا طراحی لوگوها به نحوی خواهد بود که در عین سادگی بیشترین اطلاعات و نشانه‌های تصویری را منتقل کنند به نحوی که همین لوگو، عامل شناسایی محصول مربوطه و جذب مشتریان شود. صاحبان شرکت یا محصول مربوطه سعی می‌کنند با استفاده از این لوگو، تفاوتی خلاقانه با محصولات رقبا ایجاد کرده و هم‌چنین تصویری ماندگار از کیفیت محصول خود در ذهن مشتریانشان ثبت کنند. شرکت‌های تولیدی و خدماتی می‌توانند از طریق ثبت برند و لوگو، محصولاتشان را از سایر محصولات متمایز کرده و هم‌چنین از طریق برند محصول خود برای گسترش معروفیت و کسب درآمد بیشتر اقدام کنند.

انواع لوگو عبارت‌اند از لوگو تصویری که نمادی سمبلیک است، لوگو نوشتاری که نام برند یا محصول به صورت سفارشی طراحی می شود، لوگو حرف‌نماد که تصاویری با استفاده از حروف اول نام شرکت یا برند مربوطه هستند و لوگوی ترکیبی که ترکیب تصویر و نوشتار را به همراه دارند.

اهمیت و مزایای ثبت لو‌گو چیست؟

در دنیای تولید و خدمات، ثبت علائم تجاری اختیاری بوده مگر در مواردی که دولت آن را اجباری کرده باشد. با این حال شرکت‌ها به منظور دست‌یابی به حق انحصاری، باید لوگو یا علامت تجاری خود را ثبت کنند که در این صورت، تمامی منافع حاصل از برند متعلق به دارنده حق انحصاری خواهد شد. متخصصان بسیاری لوگو را شاخصه‌ی شناسایی یک شرکت و ابزاری به منظور ایجاد شهرت برای آن شرکت نامیده‌اند.حتما برای شما نیز پیش آمده که به دلیل تجربه‌ی خودتان از کیفیت و مرغوبیت محصولات یک شرکت خاص و یا تعریف اطرافیان از چنین محصولاتی، نماد یا اسم آن شرکت روی هر محصولی شما را ترغیب به خرید آن کرده و به محض مشاهده‌ی لوگوی شرکت مربوطه، کیفیت محصولات آن را به یاد آورده و محصول دیگری را از همین برند خریداری کنید. این موضوع دقیقا می‌تواند یکی از مهم ترین دلایل رقبای این شرکت باشد برای کپی برداری از روی لوگوی شرکت اصلی و به دست گرفتن بازار. در این صورت، اگر شرکت اول لوگو و نشان تجاری خود را در اداره مالکیت معنوی ثبت نکرده باشد، اثبات اینکه مالک حقیقی آن لوگو بوده و رقیبشان از آن سوءاستفاده کرده است، کاری دشوار و زمان‌بر است.

بنابراین توصیه ی متخصصان این است که تا پیش از ثبت نشان تجاری یا لوگو، باید آن را پنهان نگه داشت تا از سو‌ءاستفاده‌های احتمالی رقبا در امان باشد.

استفاده از لوگو موجب تسهیل روند تبلیغاتی کالا یا خدمات و کاهش چشم‌گیر هزینه‌های آن می‌شود. داشتن لوگو یا برند، شرط ضروری موافقت‌نامه‌های اعطای نمایندگی است.

فرآیند ثبت لو‌گو

از آنجایی که معمولا گفته می‌شود لوگو نوعی برند است، بنابراین فرآیند ثبت آن را نیز مانند فرآیند ثبت برند در نظر گرفته‌اند که از مراحل زیر تشکیل می شود:

  • استعلام لوگو به این معنا که عین یا شبیه لوگوی مورد نظر شما نباید قبلا ثبت شده باشد که در این صورت، امکان ثبت این لوگو یا نشان تجاری وجود نخواهد داشت.
  • مراجعه به سامانه اداره مالکیت معنوی و ثبت اظهارنامه (درج اطلاعات فرد حقیقی یا حقوقی، اطلاعات وکیل، طبقه کالا و خدمات، بارگذاری مدارک، پرداخت هزینه ثبت لوگو یه صورت اینترنتی و دریافت رمز دوم)
  • ارسال مدارک به اداره در صورت تایید اظهارنامه
  • پس از تکمیل و ارسال اینترنتی اظهارنامه ثبت نشان و لوگو مورد نظر، پرونده شما در نوبت بررسی سه کارشناس و در نهایت رئیس اداره علائم تجاری قرار گرفته و در صورت تایید مدارک توسط همه این افراد، این موضوع در سامانه و هم‌چنین از طریق ارسال پیامک به شماره همراه‌تان به اطلاع شما خواهد رسید و پس از این با مراجعه حضوری به اداره مالکیت معنوی و تشکیل پرونده فیزیکی لوگو و نشان تجاری مورد نظرتان، هزینه‌ی 2 نوبت ثبت در روزنامه ی رسمی و هم‌چنین هزینه حق‌الثبت علامت تجاری را پرداخت کنید.
  • دریافت تصدیق برند ده ساله به صورت حضوری

مدارک مورد نیاز جهت ثبت لوگو

اشخاص حقیقی

  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی شخص متقاضی
  • کپی برابر اصل مجوز فعالیت( پروانه بهره‌برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادر شده از نهادهای نظارتی و حاکمیتی)
  • کپی برابر اصل کارت بازرگانی در صورت لاتین بودن لوگو مورد نظر
  • ارائه یک نمونه از علامت تجاری با ابعاد حداکثر 10 سانتی‌متر در 10 سانتی‌متر

اشخاص حقوقی

  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی کسانی که در شرکت حق امضا دارند
  • تصویر کارت بازرگانی به نام شرکت یا مدیرعامل شرکت در صورت لاتین بودن لوگو مورد نظر
  • کپی برابر اصل مجور فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادر شده از نهادهای نظارتی و حاکمیتی)
  • ارائه یک نمونه از علامت تجاری با ابعاد حداکثر 10 سانتی‌متر در 10 سانتی‌متر
  • یک نسخه کپی از آگهی تاسیس، هرگونه تغییرات مانند تغییر نام، آدرس یا مدیرعامل و هم‌چنین روزنامه تاسیس به همراه درج تغییرات
  • مهر شرکت

درباره ثبت لوگو نیاز به مشاوره دارید؟

در این مطلب به شرایط و ضوابط ثبت لوگو پرداختیم. با این وجود اگر همچنان درباره ثبت لوگو و فرآیند آن سوال یا ابهامی دارید، می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای وینداد به راحتی استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

برای محافظت از دارایی های فکری خود نظیر، برند، محتوای شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره درخواست خود را ثبت کنید.

خدمات ثبتی وینداد

برای محافظت از دارایی های فکری خود نظیر، برند، محتوای شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره درخواست خود را ثبت کنید.

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت