ثبت کشف ریاضی

ثبت کشف ریاضی چه مراحلی دارد؟ +ثبت اختراع فرمول ریاضی

بسیاری از افراد درحین مطالعات و تحقیقات خود ممکن است یک فرمول ریاضی جدید را کشف کرده، یا راه حلی برای یک مشکل ریاضی بیابند. ثبت این فرمول یا راه حل‌ها از این جهت اهمیت دارد که علاوه براین‌که اعتبار خالق‌شان را به عنوان اولین کسی که که به این ابداع دست پیدا کرده است […]

بسیاری از افراد درحین مطالعات و تحقیقات خود ممکن است یک فرمول ریاضی جدید را کشف کرده، یا راه حلی برای یک مشکل ریاضی بیابند. ثبت این فرمول یا راه حل‌ها از این جهت اهمیت دارد که علاوه براین‌که اعتبار خالق‌شان را به عنوان اولین کسی که که به این ابداع دست پیدا کرده است حفظ می‌کند بلکه دستاوردهای مادی و معنوی بسیاری برایشان به ارمغان می‌آورد. در این مطلب سعی می‌کنیم تا راه‌های ثبت کشف ریاضی را بررسی کرده و به این سوال نیز پاسخ دهیم که یک فرمول ریاضی چگونه می‌تواند به عنوان یک اختراع ثبت شود؟

اختراع چیست؟

ماده یک قانون ثبت اختراعات‌، طرح‌های صنعتی‌ و علائم تجاری اختراع را نتیجه فکر فرد یا افراد معرفی می‌کند که برای اولین بار فرآیند یا فرآورده‌ای خاص را ارائه کرده و مشکلی را در یک حرفه‌، فن‌، فناوری‌، صنعت و مانند آن‌ها حل می‌نماید. این قانون در ماده‌ی 4 مواردی را که از حیطه حمایت اختراعات خارج هستند نام برده‌است که یکی از این موارد کشفیات، نظریات علمی و روش‌های ریاضی می‌باشد. این ماده ممکن است این فرض را به ذهن متبادر کند که مطلقا هیچ‌گونه حمایتی توسط قانون از اکتشافات و فرمول‌های ریاضی به عمل نمی‌آید. اما باید این فرض را رد کرد. چرا که درست است که یک فرمول یا کشف ریاضی به خودی خود قابلیت ثبت به عنوان یک اختراع را ندارد(که در قانون کشورهایی همچون آمریکا هم به همین صورت است) اما اگر همین روش یا فرمول ریاضی برای تولید محصول یا یک فناوری به‌کار رود، قابلیت ثبت به عنوان اختراع را دارد. برای مثال یک الگوریتم جدید را به تنهایی نمی‌توان به عنوان اختراع ثبت کرد، اما اگر از همین الگوریتم در تهیه و تولید کاغذ استفاده شود ثبت آن ممکن است.

فرمول یا کشف ریاضی را به تنهایی چگونه ثبت کنیم؟

همانطور که در قسمت قبلی توضیح دادیم یک فرمول یا روش ریاضی را نمی‌توانید به تنهایی به عنوان اختراع ثبت کنید. اما آیا این به این معناست که از هیچ روش دیگری امکان حمایت قانونی از ابداع شما وجود ندارد؟ باید گفت این امکان وجود دارد و صرفا فرایند آن با فرایندی که در ثبت اختراع طی می‌شود متفاوت است. یک راه متداول برای ثبت و حفظ یک دستاورد یا کشف علمی، نوشتن یک مقاله علمی و تشریح فرمول یا کشف موردنظر در آن است. می‌توانید با مشورت با اساتید و محققان حوزه مربوطه، مقاله‌ای استاندارد تهیه کرده و در مجلات معتبر ریاضی داخلی و خارجی منتشر کنید. به این صورت اگر فرمول یا روش ریاضی شما هنوز قابلیت استفاده به عنوان یک فناوری یا یک پروسه صنعتی را ندارد، و یا شما پیش از آن که به سراغ استفاده کاربردی از آن بروید به دنبال ثبت کشف خود باشید بهترین راه چاپ آن در یک مجله معتبر و کسب تائید آن است.

پس از این، فرمول و کشف ریاضی شما ثبت شده‌است و دارای تمام حقوق معنوی و مادی برای کاشف آن است. در ایران مطابق دستورالعمل نحوۀ بررسی تخلفات پژوهشی و مصادیق تخلفات پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از کشفیات تحت عنوان آثار پژوهشی و محصولات علمی حمایت به عمل آمده است و از سوءاستفاده و اقدامات دیگر افراد که منافی با حقوق کاشف باشد، جلوگیری می‌شود. و اگر تخلفی در این زمینه صورت بگیرد مطابق همین دستورالعمل می‌توان به گروه تخصصی بررسی تخلفات پژوهشی در دانشگاه یا پژوهشگاهی که مجله علمی مربوطه به آن وابسته است شکایت کرد و تخلف را پیگیری نمود.

ثبت اختراع چه مراحلی دارد؟

حال اگر شما موفق شده‌اید که براساس فرمول یا الگوریتم ریاضی که کشف کرده‌اید یک فناوری یا محصول که کاربرد صنعتی دارد تهیه کنید، زمان آن است تا آن را به عنوان یک اختراع ثبت کنید.
برای ثبت اختراع خود، باید به سامانه مرکز مالکیت فکری مراجعه کرده و از قسمت ثبت اختراعات داخلی اظهارنامه پرکرده و به همراه مدارک موردنیاز بارگزاری نمایید. در این سامانه قسمتی درنظر گرفته شده‌است که می‌توانید اختراع خود را جستجو کرده تا اطمینان پیدا کنید که مشابه آن توسط فرد دیگری تا به حال ثبت نشده باشد.
همراه با اظهارنامه باید مدارک زیر را هم به صورت فایلهای جداگانه بارگزاری کنید:
-خلاصه توصیف
-توصیف
-توصیف ادعانامه
-نقشه فنی (در صورت لزوم)

در قسمت توصیف علاوه بر ذکر نام اختراع باید زمینه فنی اختراع و اینکه به کدام حوزه فنی تعلق دارد را مشخص کنید و به طور مختصر از وضعیت دانش پیشین در زمینه اختراع شما و مقایسه اختراع‌تان نسبت به دستاوردهای گذشته صحبت کنید. نکته مهم آن است که توضیحات ارائه شده در توصیف اختراع باید به اندازه‌ای کافی باشند که در کنار نقشه‌های فنی اختراع بدون حضور مخترع، توسط شخصی که مهارت در فناوری مرتبط دارد قابلیت ساخت مجدد را داشته باشد. لذا توصیف اختراع شما باید حاوی شرحِ كامل، واضح، مبسوط، دقیق، با جزئیات، مرحله به مرحله، از صفر تا صد، یکپارچه و روانِ موضوعِ اختراع باشد.

یکی دیگر از مهمترین مدارکی که باید ارائه شود ادعانامه است. در فایل ادعانامه باید با بیانی كاملا دقیق، محدوده فنی و تكنیك طرح ارائه گردد، به گونه‌ای که ادعاها بیانگر برجستگی‌های فنی و فاکتورهای نوآورانه‌ای باشد که مخترع خواستار انحصار و حمایت از آن است. فایل ادعانامه فقط باید شامل ادعاها به‌صورت شماره‌گذاری‌شده باشد و توضیحات بیشتر در قسمت توصیف انجام می‌شود.

تکمیل فایل توصیف و ادعانامه مهمترین قسمت‌های پروسه ثبت اختراع است و باید با دقت صورت گیرد. در این زمینه برای آشنایی با نحوه تکمیل ادعانامه و توصیف یک اختراع می‌توانید در گوگل پتنت یا سایر سامانه‌های مرتبط، اختراعات مشابه با اختراع خود را جستجو کرده و نحوه‌ی نگارش این فایل‌ها را مشاهده کنید. اگر همچنان درخصوص تکمیل اظهارنامه مشکل دارید می‌توانید از متخصصان حقوقی در زمینه اختراعات برای اطمینان از درست طی کردن پروسه اختراع خود کمک بگیرید.
پس از ارسال اظهارنامه و بررسی توسط کارشناسان، درصورتی‌که طرح شما ایراداتی داشته باشد برای اصلاح و رفع اشکالات و نواقص به شما مدت معینی فرصت داده می‌شود. اگر هم به هر دلیل تقاضای ثبت اختراع رد شود تا 30 روز می‌توان به این تصمیم اعتراض کرد. اما اگر کارشناسان تقاضا و ادعای شما برای ثبت اختراع را موجه بدانند برای شما گواهی‌نامه اختراع صادر می‌کنند و به این صورت ثبت اختراع شما تکمیل می‌شود.

درباره ثبت کشف ریاضی به راهنمایی نیازمندید؟

ثبت کشف یا اختراعات در دنیای ریاضیات مانند هر عرصه‌ی دیگری اهمیت بسیاری دارد و عدم آگاهی در این زمینه یا سهل انگاری و چشم پوشیدن از دنبال کردن روند ثبتی ممکن است پس از مدتی به دلیل مشکلات ایجاد شده ناشی از عدم ثبت، موجب پشیمانی افراد بشود. دراین مطلب تلاش شد تا درحد امکان راه و روش‌های مختلف ثبتِ کشف و اختراع ریاضی توضیح داده شود اما اگر همچنان در این زمینه سوالی دارید می‌توانید در این پست مطرح کنید و یا از طریق ارتباط با متخصصان ثبت اختراع و اکتشاف وینداد به پاسخ مناسب خود دست پیدا کنید.

3.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

18 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
لقمان حاجی زاده
لقمان حاجی زاده
16 روز پیش

سلام من یک مقاله در مورد شناخت ریاضیات نوشته ام به نظرم میتونه انقلابی باشد و تحول بزرگی ایجاد کند در همه علوم. در واقع ریاضی را به تمام علم تسری میدم… فقط نیاز به مطرح کردنش پیش یک یا چند نفر دارم…

سلیمانی
سلیمانی
1 ماه پیش

سلام من یک فرمول ساده برای عدد پی پیدا کردم که تا جایی که بین فرمولهای اینترنت جستجو کردم مشابهش رو ندیدم و فرمولهایی که دیدم خیلی پیچیده هستن. آیا ارزش ثبت داره ؟

عبدی
عبدی
3 ماه پیش

باسلام.
فرمولهایی درمورد ریاضی پیداکردم.
۱-رابطه بین مستطیل بابیضی
۲-پیداکردن نقطه ثقل درمثلث قائم الزاویه بصورت علمی
۳-مقدار کاست اندازهدراستوانه سوراخ شده (باتوجه بشکل هذلولی فرمولهای پرفسور میزاخانی)
۴-….
آیا ارزش ثبت دارند؟خواهشمندام راهنمایی فرمایید.
سپاس از زحمات

ناشناص
ناشناص
در پاسخ به  عبدی
2 ماه پیش

بله منتها ۲و۳ ارزش بالا تری دارد

عبدی
عبدی
در پاسخ به  ناشناص
2 ماه پیش

سپاس از دیدگاه تان

محمد عفتی
محمد عفتی
3 ماه پیش

سلام. من چهارده ساله هستم.
یک فرمول ریاضی برای اعداد اول پیدا کردم که البته استثنا هایی هم دارد. فرمول:
2n-1)²+((2n-1)-1))
موارد استثنا: اگر پرانتز اول(عدد فرد بدست امده) یکان هفت داشته باشد و یا به جای n یک گذاشته شود، عدد به دست آمده اول نمی‌شود.
آیا ارزش ثبت دارد؟؟

آریا غلامی
آریا غلامی
در پاسخ به  محمد عفتی
2 ماه پیش

بنظرم باید اول ثابت بشه اگه ثابت بشه فقط اعتبار داره. منم پونزده سالمه و چندتا تابع کشف کردم ولی خوب فعلا نمیخوام منتشرشون کنم میخوام اول چندتا کتاب ریاضی راجبشون بخونم و بعد کشفیاتمو گسترش بدم و بعد منتشرشون کنم.

اشکان
اشکان
7 ماه پیش

سلام وقت بخیر من دو روش مجزا برای حل معادله درجه 4 بدست آورده ام علاوه بر جذابیت روشها سرعت رسیدن به جوا بالاتر خواهد بود

سارا کاظمی
سارا کاظمی
8 ماه پیش

سلام من از اعداد کاپرکار پیدا کردم میتونم به عنوان کشف ثبت کنم

آیناز کاظم زاده
آیناز کاظم زاده
8 ماه پیش

سلام من یه نوجوان هستم و تونستم از اعداد کاپرکار پیدا کنم آیا میشه به عنوان کشفات ثبت کرد؟ چندین تا هم پیدا کردم ممنون

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  آیناز کاظم زاده
7 ماه پیش

سلام و وقت بخیر
کشفیات قابلیت ثبت ندارند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

پاشا پورهادی
پاشا پورهادی
10 ماه پیش

سلام من یک فرمول جدید ریاضی رو ابداع کردم که در استان خود گفتند که تا به حال کشف نشده.

ebk
ebk
1 سال پیش

سلام .چگونه میشه با شما در ارتباط باشم تا اعدادی رو که کشف کردم بتونم ارائه کنم؟به کمک شما نیازمندم.با تشکر

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  ebk
1 سال پیش

با سلام و احترام
لطفا به سایت وینداد مراجعه نموده و درخواست مشاوره تلفنی ثبت نمایید تا کارشناسان متخصص این موضوع در اسرع وقت با شما تماس گرفته و نسبت به ارائه راهنمایی کامل اقدام نمایند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

یوسف لطفی فرد
یوسف لطفی فرد
1 سال پیش

سلام وقت بخیر
برای ثبت اعدادی که کشف شده چه اقدامی باید انجام داد مثلاً اعداد مرموز 2,یا عدد فیبو که روشهای جدید داریم.یاهم رابطه عددهای 3,6,9 ،فکر کنم حدود بیست یا شاید هم بیشتر که در مقاله‌ای خواندم ذهن دانشمندان را در گیر کرده کشف کردم لطفاً راهنمایی فرمایید چون

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  یوسف لطفی فرد
1 سال پیش

با سلام و احترام
با توجه به حساسیت و پیچیدگی پرسش مورد نظر شما، خواهشمند است به سایت وینداد مراجعه نموده و درخواست مشاوره تلفنی ثبت نمایید تا کارشناسان متخصص ما در اسرع وقت نسبت به ارائه مشاوره و راهنمایی کامل در این خصوص اقدام نمایند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

ebk
ebk
در پاسخ به  یوسف لطفی فرد
1 سال پیش

سلام میشه چنل اینستاتونو معرفی کنید.نیاز دارم با شما صحبت کنم چون من هم به نتایج مشابهی رسیدم

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  ebk
1 سال پیش

با سلام و احترام
آدرس صفحه اینستاگرام وینداد:
Vindad_com

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت اختراع در ایران و تنظیم اسناد و اظهارنامه‌های تخصصی به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات پیشنهادی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت اختراع در ایران و تنظیم اسناد و اظهارنامه‌های تخصصی به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط