حقوق سهامداران شرکت پیمانکاری چیست؟

حقوق سهامداران شرکت پیمانکاری چیست؟

شرکت‌های پیمانکاری معمولا در قالب شرکت سهامی به ثبت می‌رسند. چرا که امکان توسعه شرکت و همچنین انجام فعالیت‌هایی مثل دریافت تسهیلات بانکی یا شرکت در مزایده و مناقصه را دارند. در این شرکت‌ها سهامداران حقوقی دارند که در اساسنامه و سایر اسناد شرکت پیمانکاری ثبت می‌شوند و امکان نقض آن وجود ندارد. در این […]

شرکت‌های پیمانکاری معمولا در قالب شرکت سهامی به ثبت می‌رسند. چرا که امکان توسعه شرکت و همچنین انجام فعالیت‌هایی مثل دریافت تسهیلات بانکی یا شرکت در مزایده و مناقصه را دارند. در این شرکت‌ها سهامداران حقوقی دارند که در اساسنامه و سایر اسناد شرکت پیمانکاری ثبت می‌شوند و امکان نقض آن وجود ندارد. در این مقاله حقوق سهامداران شرکت پیمانکاری و انتقال سهام در شرکت پیمانکاری را به‌طور کامل بررسی خواهیم کرد.

سهامداران شرکت پیمانکاری چه کسانی هستند؟ 

اشخاصی که در شرکت پیمانکاری حداقل یک سهم دارند سهامداران آن شرکت به شمار می‌روند. سود و زیانی که متوجه یک شرکت پیمانکاری می‌شود، بر روی سهامداران هم تاثیر می‌گذارد. اما سهامدار بودن به این معنا نیست همه آن‌ها در رابطه با مدیریت و تصمیم‌گیری‌های شرکت صلاحیت دارند. بلکه صرفا در برخی از اموری که در اساسنامه مشخص شده است می‌توانند در تصمیم‌گیری مشارکت کنند. مانند تشکیل مجامع مختلف که امکان رای‌گیری به آن‌ها با توجه به تعداد سهام را می‌دهد.

هر یک از سهامداران به اندازه تعداد سهمی که دارند در شرکت مسئول قروض و تعهدات هستند و بیش از آن هیچ‌گونه مسئولیتی ندارند. در واقع مسئولیت‌ها و حقوق سهامداران شرکت پیمانکاری با توجه به ورقه و ارزش سهام تعیین می‌شود. 

این نکته را هم در نظر داشته باشید که نمونه موضوع فعالیت شرکت پیمانکاری در این زمینه تاثیری ندارد و ساختار همه شرکت‌های سهامی به همین صورت است.

سهامداران شرکت پیمانکاری چگونه تعیین می‌شوند؟

باید توجه داشته باشید که سهامداران می‌توانند سهامدار عام یا سهامدار خاص باشند. اگر شرکت پیمانکاری به صورت سهامی عام تشکیل شده باشد، روش انتخاب و تعیین سهام با شرکت‌های سهامی خاص متفاوت است: 

  • تعیین سهامداران در شرکت پیمانکاری به صورت سهامی عام 

شرکت‌های پیمانکاری که به صورت سهام عام تشکیل می‌شوند معمولا سهامداران خود را از طریق پذیره نویسی تشکیل می‌دهند. افرادی که موسس شرکت هستند معمولا سرمایه اولیه را خودشان تامین می‌کنند اما برای بقیه از طریق پذیره نویسی عمومی سعی در تامین سرمایه مورد نیاز شرکت پیمانکاری را دارند که این مورد یکی از قوانین ثبت شرکت پیمانکاری و به طور کلی قانون تجارت است.

  • سهامداران شرکت پیمانکاری به صورت سهامی خاص 

    سهامداران شرکت‌های پیمانکاری سهامی خاص معمولا همان موسسان شرکت هستند که می‌توانند حداقل سه نفر باشند. این سه نفر که به عنوان شرکا هم در شرکت فعالیت دارند و سهام به سهم مساوی تقسیم می‌شود. 

نقش و وظایف سهامداران شرکت پیمانکاری 

در شرکت‌های پیمانکاری که به صورت سهامی تشکیل می‌شوند، سهامداران دارای تکالیف و وظایفی است که در ادامه این وظایف بیان شده است: 

از مهمترین تکالیفی که بر دوش سهامداران پیمانکاری است، تنظیم اساسنامه و امضای آن است. نه تنها تنظیم اساسنامه بلکه صورتجلسه مجامع هم توسط سهامداران تنظیم سپس به امضای آن‌ها می‌رسد. شرکت‌های سهامی خاص که سهامدار شرکای شرکت هم هستند وظیفه دارند که سرمایه از دست رفته شرکت را جبران کنند. 

البته امکان تغییر تعداد سهام هر یک از سهامداران وجود دارد، با تغییر اساسنامه شرکت پیمانکاری می‌توانید انتقال سهام را انجام دهید.

باید توجه داشته باشید که مسئولیت سهامداران در قبال پرداخت بدهی تا میزان ارزش اسمی سهام است. تمامی این وظایف جزو حقوق سهامداران شرکت پیمانکاری هم است که البته اختیاراتی هم دارند که در ادامه بیان می‌شوند. 

حقوق سهامداران شرکت پیمانکاری 

به قطع تمام سهامداران در کنار وظایفی که بیان شد دارای یکسری حقوق و اختیاراتی هم هستند. معمولا بسیاری از افراد بین حقوق مالی و غیر مالی تفاوتی ایجاد می‌کند. به همین دلیل ما در این قسمت ابتدا با حقوق مالی سهامداران پیمانکاری آشنا می‌شویم سپس سایر حقوق او را بررسی می‌کنیم:

  • حقوق مالی

منظور از حقوق مالی همان طور که از نام آن پیداست؛ حقوق مربوط به مبلغ و سرمایه و سایر موارد مالی دیگر است. از مهمترین حقوق مالی سهامداران در ادامه بیان شده است: 

  • شریک شدن در سود شرکت: بدیهی است که سهامداران برای سرمایه و سود بیشتر سرمایه‌گذاری در سهام شرکت را ترجیح دادند. بنابراین سهیم بودن در سود شرکت از حقوق اصلی آن‌هاست. 
  • اگر شرکت بعد از مدتی منحل شد؛ پس از این که بدهی‌ها شرکت را پرداخت کردند باید مقدار سرمایه باقی مانده را بین سهامداران هم تقسیم کنند. 
  • یکی از مهمترین حقوق سهامدارن شرکت پیمانکاری خریدن سهام جدید زودتر از دیگر شرکاست.
  • سهامدارن شرکت‌های پیمانکاری که به صورت سهامی عام تشکیل می‌شوند بدون موافقت مدیران شرکت می‌توانند نقل و انتقال سهام را انجام بدهند اما برای شرکت‌های سهامی خاص نیاز به موافقت مدیران وجود دارد. 
  • همچنین سهام داران این حق را دارند که علیه شریک یا بازرسان و مدیران شرکت دعاوی تجاری مطرح کنند یا با افزایش تعهدات مالی یک شریک می‌توانند موافقت یا مخالفت نمایند. 
  • حقوق غیر مالی 

باید ورقه یا گواهی‎‌‌نامه مربوط به سهام را داشته باشند و این حق را دارند که آن را از مدیران شرکت بخواهند. در صورتی که یکی از اعضا عملی خارج از اختیارات شرکت انجام داد؛ سهامداران می‌توانند از این کار او جلوگیری نمایند. 

  • باید سهامدار در جلسات مجمع عمومی شرکت کند و حق عضویت در آن را دارد و اظهار نظر باید نماید. 
  • اگر سهامدار نمی‌تواند در جلسات مجمع عمومی شرکت کند می‌تواند از نماینده یا وکیل خود بخواهد که در جلسات شرکت کند و این حق و اختیار را دارد. 
  • مهمترین حقوق و اختیاراتی که سهام دار دارد، حق رای است. با حق رای سهامدار می‌تواند در تصمیمات شرکت دخالت داشته باشد. هر سهم یک رای دارد البته اگر اساسنامه محدودیتی ایجاد نکرده باشد. به طور کلی اساسنامه شرکت پیمانکاری می‌تواند در خصوص نحوه رای گیری سهامداران قوانین خاصی قرار بدهد. 
  • سهامداران می‌توانند که اعلام کنند که مدیریت شرکت را می‌توانند برعهده بگیرند که یکی از حقوق سهامداران شرکت پیمانکاری است. 

نکاتی که باید سهامداران برای ثبت شرکت پیمانکاری بدانند

برای ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها باید حتما اساسنامه توسط سهامداران تنظیم شده باشد و به امضای همه آن‌ها رسیده باشد. علاوه بر تنظیم اساسنامه نیاز است که سهامداران اظهار نامه را هم تنظیم کنند و درخواست خود را مبنی بر ثبت شرکت، تنظیم کنند.

در این زمینه می‌توانید از کارشناسان ثبت شرکت برای انجام امور ثبتی کمک بگیرید تا علاوه‌بر شرایط و مدارک لازم برای ثبت شرکت پیمانکاری از موارد دیگری مثل هزینه ثبت شرکت پیمانکاری اطلاع پیدا کنید و ثبت شرکت خود را به‌سادگی انجام دهید.

جمع‌بندی 

حقوق سهامداران شرکت پیمانکاری هم به صورت مالی و هم به صورت غیر مالی است. به طور کلی این سهامداران نه تنها در سرمایه شرکت شریک هستند بکله نسبت به یک سهم دارای حق رای هم هستند. در شرکت‌های سهامی خاص سهامداران همان موسسین و شرکا شرکت هستند اما در شرکت‌های پیمانکاری سهام عام با پذیره نویسی از بین اشخاص خارج از شرکت انتخاب می‌شود. 

سوالات متداول 

مسئولیت پرداخت بدهی شرکت با چه کسانی است؟ 

مدیران شرکت به طور کلی مسئولیت پرداخت بدهی را دارند و دیگر سهامداران به میزان سهامی که دارند مسئول هستند. 

آیا وظایف هیئت مدیره شرکت و سهامداران به یک شکل است؟ 

خیر، هیئت مدیره مسئولیت و وظایف بیشتری نسبت به سهامداران دارند برای مثال دعوت از مجامع عمومی، مسائل مالی شرکت و غیره از وظایف هیئت مدیره شرکت پیمانکاری است. 

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام شرکت، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی و کثیرالانتشار، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام شرکت، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی و کثیرالانتشار، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.