موضوع فعالیت شرکت پیمانکاری

نحوه انتخاب نمونه موضوع فعالیت شرکت پیمانکاری

هنگامی که یک مدیر پیمانکاری می‌خواهد یک شرکت به صورت پیمانکاری به ثبت برساند اول باید موضوع فعالیت شرکت را مشخص کند. نمونه موضوع فعالیت شرکت پیمانکاری اولین موردی است که باید به آن در ثبت شرکت پیمانکاری توجه داشت. این موضوع محدوده فعالیت مدیران شرکت را مشخص می‌کند و باید به‌صورت کاملا جزئی در […]

هنگامی که یک مدیر پیمانکاری می‌خواهد یک شرکت به صورت پیمانکاری به ثبت برساند اول باید موضوع فعالیت شرکت را مشخص کند. نمونه موضوع فعالیت شرکت پیمانکاری اولین موردی است که باید به آن در ثبت شرکت پیمانکاری توجه داشت. این موضوع محدوده فعالیت مدیران شرکت را مشخص می‌کند و باید به‌صورت کاملا جزئی در اساسنامه ذکر شود.

در این مقاله با معرفی چند نمونه موضوع فعالیت برای شرکت پیمانکاری، نحوه انتخاب، شرایط و نکات لازم را بیان خواهیم کرد.

نمونه موضوع فعالیت شرکت پیمانکاری چیست؟

منظور از موضوع فعالیت پیمانکاری این است که یک پیمانکاری باید در چه زمینه‌هایی فعالیت داشته باشد و چه خدماتی را باید ارائه بدهد. به طور کلی یک پیمانکاری می‌تواند در زمینه مشاوره‌ای و هم در زمینه غیر مشاوره‌ای فعالیت داشته باشد.

شرکت‌های پیمانکاری در یازده دسته فعالیت می‌کنند و در تمامی این دسته خدماتی ارائه می‌دهند و موضوع فعالیت خاصی دارند. در هنگام ثبت شرکت پیمانکاری می‌توانید یک یا چند نمونه از موضوعات فعالیت زیر را انتخاب کنید:

  • تمامی طراحی مربوط به ساختمان و محاسبات و نظارت فنی
  • نقشه کشی و نقشه برداری مربوط به یک زمین 
  • انجام اقدامات و فعالیت‌های مربوط به ساخت راه و تونل‌ها و بزرگراه‌ها 
  • تهیه و نگهداری از مواد و مصالح مربوط به ساختمان سازی 
  • انجام پروژه‌های عمرانی مربوط به سد سازی و نیروگاه‌های آبی و آبرسانی
  • ساخت یک پروژه ساختمانی یا حتی مشارکت در ساخت یک پروژه 
  • انجام تمامی اقدامات مربوط به ساخت و ساز و نوسازی مسکن، طراحی و اجرای فضای سبز یا تمامی موضوعات مربوط به شهرسازی 
  • بازسازی یک بنای تاریخی 
  • نصب و راه‌ اندازی تاسیسات مربوط به ساختمان مانند نصب آلاچیق، کولر و غیره
  • انتقال برق و نیرو، گازرسانی 
  • ارائه مشاوره در تمامی زمینه‌های مربوط به ساختمان و راه و دیگر موارد

چرا باید موضوع فعالیت پیمانکاری را مشخص کنیم؟

موضوع فعالیت جهت ثبت شرکت‌های پیمانکاری در واقع محدوده فعالیتی را که یک پیمانکاری باید داشته باشد را مشخص می‌کند. نمونه موضوع فعالیت شرکت پیمانکاری محدود فعالیت شرکت را مشخص می‌کند.

با انتخاب یک موضوع مدیران شرکت‌های پیمانکاری دیگر نمی‌توانند در زمینه‌هایی غیر از موضوع اساسنامه فعالیت داشته باشند و این یکی از مزیت‌های انتخاب موضوع مشخص برای اساسنامه است. به عبارتی دیگر اگر قراردادی در زمینه یک موضوع غیر مرتبط بین شرکت پیمانکاری و یک کارفرما منعقد شود این قرارداد، شرکت پیمانکاری را متعهد به انجام موضوع غیر مرتبط نمی‌کند یعنی شرکت پیمانکاری مجبور نیست موضوع غیرمرتبط را حتما انجام دهد بنابراین موضوعات خارج از فعالیت شرکت، پیمانکاری را متعهد نمی‌کند.

موضوع شرکت پیمانکاری چه محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند؟

انتخاب موضوع، برای شرکت‌های پیمانکاری محدودیت‌هایی هم ایجاد می‌کند که به طور کامل و در یک دسته شامل موارد ذیل است:

  • مدیران شرکت‌های پیمانکاری فقط در موضوع فعالیت شرکت فعالیت می‌کنند. این کار باعث می‌شود که فعالیت‌های غیر مرتبط توسط مدیران انجام نشود.
  • انتخاب نمونه موضوع فعالیت شرکت پیمانکاری این امکان را به شرکت می‌دهد که زیر بار تعهدات خارج از موضوع شرکت پیمانکاری نروند و تعهدی برای شرکت‌ها به بار نمی‌آورد.
  • نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که نمونه موضوع فعالیت شرکت پیمانکاری باید قانونی باشد. بنابراین فعالیت‌هایی که غیر قانونی است را نمی‌توان به عنوان موضوع فعالیت شرکت بیان کرد.
  • امکان فعالیت در چندین موضوع وجود دارد فقط باید تمامی موضوعاتی که قصد فعالیت در آن‌ها را دارید، در اساسنامه شرکت پیمانکاری بنویسد. 
  • نمونه موضوع فعالیت شرکت پیمانکاری باید به صورت جزئی ذکر شود. برای مثال؛ شرکت پیمانکاری سد سازی و تعمیر و ساخت سد‌ها. 

چگونه موضوع فعالیت شرکت پیمانکاری را تغییر دهیم؟

از مهمترین سوالاتی که برخی از مدیران شرکت‌های پیمانکاری می‌پرسند این است که آیا امکان تغییر موضوع فعالیت پیمانکاری وجود دارد یا خیر؟ پاسخ به این سوال مثبت است. در صورتی که پیمانکاران و اعضای پیمانکاری قصد دارند که موضوع شرکت پیمانکاری را تغییر دهند لازم است که مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل شده و نسبت به تغییر اساسنامه شرکت پیمانکاری اقدام کنید.

نه تنها امکان تغییر فعالیت بلکه امکان اضافه کردن یک موضوع به موضوعات پیمانکاری وجود دارد. برای تغییر فعالیت پیمانکاری تنها کافی است که صورتجلسه تغییر فعالیت شرکت پیمانکاری را تهیه کنید و در مجمع عمومی فوق‌العاده این موضوع را مطرح و به امضای تمامی اعضایی که در جلسه حاضر هستند برسانید. پس از آن صورتجلسه مربوطه را همراه با دیگر مدارک مربوط به شرکت و همچنین مدارک شناسایی اعضا، در سامانه تغییرات شرکت پیمانکاری بارگذاری کنید. در صورتی که با درخواست تغییر موضوع فعالیت موافقت شد باید این تغییر را در روزنامه رسمی کشور منتشر کنید. 

تنظیم نمونه موضوع فعالیت شرکت پیمانکاری با وینداد

بهتر است برای انتخاب زمینه فعالیت شرکت ابتدا با هیئت مدیره شرکت پیمانکاری مشورت کنید. سپس برای تنظیم اساسنامه و اطلاع از تمامی شرایط موضوعات پیمانکاری با کارشناسان ثبت شرکت تماس بگیرید و از راهنمایی آن‌ها استفاده کنید.

تیم کارشناسان وینداد می‌توانید نه تنها خدمات ثبت شرکت پیمانکاری ارائه می‌دهد بلکه تمامی موضوعات شرکت پیمانکاری را برای مدیران شرکت‌های پیمانکاری شناسایی می‌کند و مدیران را جهت انتخاب موضوع راهنمایی می‌کند و مشاوره لازم را می‌دهد.

جمع بندی

موضوع فعالیت پیمانکاری اهمیت زیادی دارد به این خاطر که باید در اساسنامه موضوع فعالیت را ذکر کنید و علاوه بر آن باید در زمینه همان موضوعی که انتخاب کردید فعالیت داشته باشید. لازم است که از انتخاب موضوعاتی که به صورت کلی هستند خود داری کنید و یک یا چند موضوع جزئی را انتخاب کنید.

سوالات متداول

حوزه فعالیت شرکت پیمانکاری و موضوع شرکت پیمانکاری چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

منظور از حوزه فعالیت یک موضوع کلی است. مثلا شرکت در حوزه ساختمانی فعالیت می‌کند. اما موضوع فعالیت پیمانکاری به این معناست که پیمانکاری در موضوع جزئی مثلا تهیه مصالح ساختمان فعالیت می‌کند.

آیا برای ثبت شرکت پیمانکاری باید مجوز دریافت کرد؟

بله البته فقط برخی از فعالیت‌های پیمانکاری نیاز به مجوز دارد. مثلا برای بازسازی بناهای قدیمی پیمانکارانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، باید ابتدا مجوز‌های لازم را دریافت کنند.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.