آیا خدمات مشاوره نوعی پیمانکاری ست؟ آیا مشاور یک پیمانکار است؟

آیا خدمات مشاوره نوعی پیمانکاری ست؟ آیا مشاور یک پیمانکار است؟

یک کارفرما در طول دوران کاری‌اش برای پیشبرد اهداف و تسهیل روند کارش در هر زمینه‌ای اقدام به عقد قرارداد با کارگران و پیمانکاران مختلف می‌کند. این قرارداد ها در مورد کارگران ممکن است به سه شکل قرارداد دائم، قرارداد کار موقت یا قرارداد انجام کار معین باشد. برای دانلود این قراردادها سری به بانک […]

یک کارفرما در طول دوران کاری‌اش برای پیشبرد اهداف و تسهیل روند کارش در هر زمینه‌ای اقدام به عقد قرارداد با کارگران و پیمانکاران مختلف می‌کند. این قرارداد ها در مورد کارگران ممکن است به سه شکل قرارداد دائم، قرارداد کار موقت یا قرارداد انجام کار معین باشد. برای دانلود این قراردادها سری به بانک قرارداد وینداد بزنید.

مشاوره نیز یکی از انواع خدماتی ست که یک کارفرما در روند کار و فعالیت اش ممکن است به آن نیاز پیدا کند به این شکل که مشاور تجربه، دانش و اطلاعات خود را در زمینه ای تخصصی که احتمالا خود کارفرما دانش لازم را در آن ندارد در اختیار او قرار داده و در مقابل از کار فرما دستمزد دریافت می‌کند. این نوع از ارائه خدمت در قالب عقد قرارداد مشاوره وجود دارد در این لینک دریافت نمونه قرارداد مشاوره را برای ‌تان قرار داده ایم.

سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که آیا خدمات مشاوره نوعی پیمانکاری است؟ یا مشاور جزو کارمندان کارفرما محسوب می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا سراغ تعریف پیمانکاری رفته و سپس مشاغل مختلف در این قالب را بررسی خواهیم کرد.در این راستا می‌توانید ابتدا مطلب مزایا و معایب استخدام پیمانی را مطالعه کنید.

پیمانکاری چیست و چه مقرراتی دارد؟

پیمانکاری در قانون کار ایران تعریف مشخصی ندارد اما در شرایط عمومی و خصوصی پیمان که در مورد پیمانکاری و شرایط و اصول آن است، تعریفی از پیمانکار ارائه شده است: “پیمانکار شخصی حقیقی یا حقوقی ست که یک طرف امضا کننده پیمان است و اجرای موضوع پیمان را بر اساس اسناد و مدارک پیمان، به عهده گرفته است. نمایندگان و جانشینان قانونی پیمانکار در حکم پیمانکار هستند.” در این مقاله‌ می‌توانید در مورد جزئیات پیمانکار مستقل بیشتر بخوانید.

این تعریف چندان دقیق به نظر نمی‌رسد بنابراین بگذارید کمی بیشتر بررسی کنیم.

همانطور که دیدید پیمانکار هم می‌تواند شخص حقیقی و هم حقوقی باشد، به این معنی که کارفرما برای انجام کار مورد نظرش هم می‌تواند با شرکت‌های پیمانکاری هم با یک شخص قرارداد ببندد و انجام پروژه را به آن ها بسپارد،  شرکت‌های پیمانکاری در زمینه های عمرانی، ساخت و طراحی نرم افزار، تحقیقات و پژوهش و غیره از نمونه های شخص حقوقی پیمانکار می‌باشند.

در قرارداد پیمانکاری خدمات سه طرف وجود دارند: صاحب کار یا پیمان دهنده، پیمانکار و کارگران زیر نظر پیمانکار اگر دقیق تر نگاه کنیم متوجه میشویم که در واقع پیمانکار، کارفرمای کارگرانی محسوب میشود که زیر نظر اون در حال انجام کار و به غایت رساندن پروژه هستند پس صاحب کار، کارفرمای کارگران پیمانکار محسوب نمی‌شود اما قانون برای عدم تضییع حقوق کارگران و تضمین به سرانجام رسیدن پروژه صاحب کار ماده‌ای ارائه کرده است.
ماده ۱۳ قانون کار بیان می‌دارد:” در مواردی که کار از طریق مقاطعه (پیمانکاری) انجام میابد، مقاطعه دهنده (صاحب کار) مکلف است قرارداد خود را با مقاطعه کار( پیمان کار) به نحوی منعقد نماید که در آن مقاطعه کار متعهد گردد که تمامی مقررات این قانون را در مورد کارکنان خود اعمال نماید.” در تبصره‌های بعدی نیز به این موضوع اشاره شده است که صاحب کار موظف است دیون پیمانکار را به موقع پرداخت کند که پیمانکار نیز دستمزد کارگران را به موقع بدهد، این موضوع باعث می‌شود که علاوه بر پرداخت دستمزد کارگران، پیمانکار نیز تمام تلاشش را برای تحویل به موقع پروژه به کار برد.

چنانچه در روابط کاری خود نیاز به قرارداد پیمانکاری داشتید می‌توانید روی لینک دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری بزنید.

آیا خدمات مشاوره نوعی پیمانکاری است؟

اکنون که با شکل پیمانکاری و قوانین مربوط به آن آشنا شدید موقع آن است که بررسی کنیم که آیا خدمات مشاوره نوعی پیمانکاری ست؟

قرارداد مشاوره قراردادی ست که موضوعات متنوعی را در حیطههای مختلف میتواند در برگیرد. اما به طور کلی طبق آیین نامه خرید خدمات مشاوره مصوب ۱۳۸۸ مشاوره شامل هر نوع خدمات مدیریتی، کارشناسی، مشاورهای یا خدمات مهندسی مشاوره میشود که کارفرما مطابق با نیاز خود در هر حوزه فردی متخصص را به صورت ساعتی یا روزانه به خدمت میگیرد. رابطه ای که بین مشاور و کارفرما ایجاد میشود رابطه ی قرارداد کار یا استخدامی نیست بلکه رابطه ی مشاوره ای ست و آثار مختص به خود را به دنبال دارد.

پس مشاور فردی‌ست که برای در اختیار گذاشتن دانش و تجربه‌های مورد نظر کارفرما در حیطه‌ای مشخص با کارفرما قرارداد می‌بندد و پس از به پایان رسیدن خدمت مشاوره قرارداد نیز خاتمه میابد. طبق آیین نامه خدمات مشاوره، شخص مشاور کارگر کارفرما محسوب نمی‌شود پس به نوعی می‌توان این نوع قرارداد را قرارداد پیمانکاری محسوب کرد.

کارفرما موظف به مشخص کردن حیطه مشاوره و موضوع قرارداد است و مشاور نیز موظف است تا به پایان رساندن ارائه مشاوره خود که در قرارداد به طور ساعتی یا پروژه ای در نظر گرفته می‌شود، کارفرما را همراهی کند در این مورد مشاور ممکن است افراد دیگری زیردست خود به عنوان همکاران و مشاوران پایین دست در اختیار داشته باشد که دستمزد آنان را از دیونی که کارفرما به او دارد پرداخت می‌کند. پس همانطور که مشاهده کردید قرارداد مشاوره نوعی قرارداد پیمانکاری ست و باید همه ویژگی های آن را دارا باشد البته به دلیل پیچیدگی و موسع بودن خدمات مشاوره آیین نامه ای جداگانه در این مورد وجود دارد که کارفرما و مشاور برای تنظیم قرارداد بهتر است آن را مطالعه کنند.

قابل ذکر است که بعضی کارفرمایان یا شرکت ها کارمندی تحت عنوان مشاور دارند که در زمینه های مختلف اقدام به همکاری و ارائه خدمات به شرکت میکند، این فرد در واقع مانند کارمندان دیگر شرکت است و معمولا حوزه ی تخصصی آن حقوقی ست اما در صورتی که کارفرما بخواهد فردی متخصص را برای پروژه و حوزه ی مشخصی در نظر بگیرد باید با او قرارداد پیمانکاری ببندد.

نیاز به قرارداد پیمانکاری دارید؟

نوشتن قرارداد، از هر نوعی که باشد پیچیدگی ها و نکات خاصی دارد که عدم توجه به آن ها ممکن است طرفین قرارداد را به دردسر بیاندازد. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در قراردادهای پیمانکاری به آن توجه کنید بیمه و مالیات قرارداد پیمانکاری است. همانطور که دیدید قرارداد پیمانکاری نیز دارای جزئیاتی ست که تسلط به آن ها ممکن از پس هر کسی برنیاید پس برای تسهیل کار و نیل به اهدافتان بهتر است از یک مشاور حقوقی مسلط به حوزه ی قرارداد ها کمک بگیرید، اگر نمی‌دانید این شخص را کجا می‌توانید پیدا کنید، در بخش مشاوره تخصصی حقوقی آماده پاسخگویی سوالات حقوقی شما هستیم.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از