داستان

داستان واقعی شکست در قرارداد یک شرکت طراحی سایت : توصیه‌های وینداد

فضای کسب‌وکارهای ایرانی مملو از تجربه‌ها و اتفاقات حقوقی آموزنده است که می‌توانند چراغ راه کسب‌وکارها و مشاغل کوچک و بزرگ دیگر باشند. وینداد به عنوان یک شرکت خدمات‌رسان حقوقی به کسب‌وکارهای ایرانی بزرگ و کوچک، با کوله‌باری از تجارب این چنینی مواجه بوده است که هر یک از این تجارب را در قالب داستان […]

فضای کسب‌وکارهای ایرانی مملو از تجربه‌ها و اتفاقات حقوقی آموزنده است که می‌توانند چراغ راه کسب‌وکارها و مشاغل کوچک و بزرگ دیگر باشند. وینداد به عنوان یک شرکت خدمات‌رسان حقوقی به کسب‌وکارهای ایرانی بزرگ و کوچک، با کوله‌باری از تجارب این چنینی مواجه بوده است که هر یک از این تجارب را در قالب داستان و ماجرا در اختیار مخاطبان مجله حقوقی خود می‌گذارد.

در این مطلب به سراغ ماجرای شرکت طراحی سایتی رفته‌ایم که با یک شرکت طراحی اپلیکیشن موبایل، قرارداد پیمانکاری منعقد کرده است و در این مسیر به مشکلات حقوقی ناشی از قرارداد برخورده است.

با ما همراه باشید.

ماجرا از چه قرار بود؟

من رضا پاشایی، مالک یک شرکت در حوزه طراحی سایت هستم. چند ماه پیش، یک سفارش طراحی اپلیکیشن موبایل، به ارزش تقریبی ۲۰۰ میلیون تومان به شرکت ما رسید و ما هم پروژه را قبول کردیم. اما از آنجایی که خدمات شرکت ما عمدتا حول طراحی سایت ارائه می‌شد، تصمیم‌ گرفتیم پروژه طراحی اپلیکیشن موبایل را برون‌سپاری کنیم تا به شکل تخصصی توسط یک شرکت باتجربه در زمینه طراحی نرم‌افزارهای موبایل انجام شود.

برای شروع همکاری با شرکت مذکور، نیاز به تشکیل رابطه پیمانکاری بود. به همین خاطر به دنبال نمونه رایگان قراردادهای پیمانکاری در سطح اینترنت گشتم و در نهایت یک نمونه قرارداد رایگان پیمانکاری را دانلود کردم.

در نهایت با کمی تغییر فونت و سایز متن قرارداد، قرارداد پیمانکاری را به شرکت طراح نرم‌افزار موبایل (پیمانکار) ارائه دادم و پیمانکار هم قرارداد را امضا کرد و رابطه پیمانکاری ما بین ما آغاز شد.

پس از گذشت حدود یک ماه از قرارداد با پیمانکار، مشتری شرکت ما وضعیت اپلیکیشن را جویا شد. ما هم از پیمانکار در این مورد سوال کردیم و جواب دقیق و شفافی نگرفتیم. در نهایت پیمانکار اظهار کرد که نهایتا تا یک هفته دیگر پروژه به اتمام می‌رسد. اما متاسفانه پروژه حتی تا یک ماه بعد از وعده یک هفته‌ای پیمانکار نیز انجام نشد.

در نهایت با فشارهای مشتری از یک سو و پیگیری شرکت ما، تصمیم گرفتیم تا از شرکت طرف قرارداد شکایت کنیم. همچنین قصد داشتیم رابطه پیمانکاری را با شرکت دوم خاتمه دهیم و به اصطلاح قرارداد پیمانکاری را فسخ کنیم.

پیشتر، بواسطه اینستاگرام با صفحه وینداد آشنا شده بودم و به نظر می‌آمد شرکت آگاه و خلاقی در زمینه امور حقوقی کسب‌وکارها و قراردادهای حقوقی باشد. به همین خاطر در اسرع وقت با مشاوران حقوقی وینداد تماس گرفتم.

تنظیم قرارداد منحصر‌به‌فرد را جدی بگیرید!

در گام اول وینداد از من خواست تا نسخه قرارداد پیمانکاری مابین شرکت ما و شرکت مقابل را ارسال کنم. در این زمان بود که با چالش اصلی روبرو شدیم. پس از رویت قرارداد پیمانکاری، مشاوران وینداد اظهار کردند که متاسفانه قرارداد رایگان پیمانکاری ما فاقد برخی بندهای اساسی و مهم قرارداد بوده است. به عنوان مثال، یکی از مهم‌ترین بندهای قراردادهای پیمانکاری که «بند فسخ قرارداد» نام دارد، در نسخه رایگان قرارداد ما وجود نداشته است و به همین خاطر برای فسخ قرارداد به مشکل برخورده بودیم. البته وینداد با این اوصاف نیز در کنار شرکت ما ماند و از هیچ کمک و راهنمایی‌ای دریغ نکرد.

در نهایت تیم حقوقی وینداد با هم‌فکری فراوان و مستمر توانست از بندهای دیگر قرارداد ما استفاده کند و رابطه قراردادی ما را خاتمه دهد و اقدام به شکایت و اخذ خسارت موفقیت‌آمیز از شرکت پیمانکار کند.

تجربه مهمی که از همکاری با وینداد به دست آوردم این بود که اولا استفاده از قراردادهای رایگان در سطح اینترنت هیچ گاه راهکار مناسبی نیست چرا که این قراردادها به شکل حداقلی و بدون دقت کافی تنظیم شده‌اند و در هر مورد نیاز است تا قرارداد منحصر‌به‌فردی تنظیم شود.

ثانیا استفاده از مشاور حقوقی و کارشناس تنظیم قرارداد در کنار هر کسب و کاری فواید بی‌شماری دارد و سبب می‌شود چالش‌های حقوقی به حداقل ممکن برسند.

خدمات حقوقی وینداد!

در این مطلب کوشش شد تا ماجرای واقعی شرکتی را بررسی کنیم که بدون دقت حقوقی کافی درگیر قراردادی ناقص شده بود.

فراموش نکنید که تنظیم قرارداد منسجم و جامع یک پیش‌شرط مهم برای امنیت حقوقی در روابط استخدامی، پیمانکاری و… است و به هیچ وجه نمی‌توان صرفا به نمونه قراردادهای رایگان موجود در اینترنت اکتفا کرد.

ما در وینداد با داشتن بانک نمونه قراردادهای حقوقی جامع، به همراه پشتیبانی حقوقی و آموزش تدوین بندبه‌بند قرارداد، کمک می‌کنیم تا قرارداد منحصر‌به‌فردی را تنظیم کنید.

همچنین امکانات تنظیم و بررسی قرارداد و دعاوی تخصصی ما کمک می‌کند تا مشکلات کسب‌وکار شما در زمینه قراردادهای مختلف و احیانا پیگیری حقوقی آن به حداقل ممکن برسد.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

شکایت از ایرانیک
مقالات داستان مشتریان وینداد

مرجع قضایی شکایت از تصمیمات ایرنیک

سایت ایرنیک مرکز ثبت دامنه‌های مرتبه‌اول کشوری نقطه-آی‌آر (‎.ir) و نقطه-ایران (.ایران) است که تمام دامنه‌های ملی که افراد قصد ثبت کردن آن را دارند باید