داستان واقعی

داستان واقعی یک سرمایه‌گذار و وینداد : توصیه‌های حقوقی برای تنظیم قرارداد

فضای کسب‌وکارها در ایران پر از تجربه‌ها و اتفاقات حقوقی آموزنده است که می‌توانند چراغ راه کسب‌وکارها و مشاغل کوچک و بزرگ دیگر باشند. وینداد به عنوان یک شرکت خدمات‌رسان حقوقی به کسب‌وکارهای ایرانی بزرگ و کوچک، با کوله‌باری از تجارب این چنینی مواجه بوده است که هر یک از این تجارب را در قالب […]

فضای کسب‌وکارها در ایران پر از تجربه‌ها و اتفاقات حقوقی آموزنده است که می‌توانند چراغ راه کسب‌وکارها و مشاغل کوچک و بزرگ دیگر باشند. وینداد به عنوان یک شرکت خدمات‌رسان حقوقی به کسب‌وکارهای ایرانی بزرگ و کوچک، با کوله‌باری از تجارب این چنینی مواجه بوده است که هر یک از این تجارب را در قالب داستان واقعی و ماجرا در اختیار مخاطبان مجله حقوقی خود می‌گذارد.
در این مطلب به سراغ داستان واقعی شخصی رفته‌ایم که بدون مشورت حقوقی اقدام به امضای قرارداد سرمایه‌گذاری کرده و سرمایه خود را در معرض تهدید دیده است.

با ما همراه باشید.

ماجرا چه بود؟

من سیاوش ربیعی، دارای چند قطعه زمین و پول نقد، سال گذشته اقدام به مشارکت در سرمایه‌گذاری برای احداث یک نیروگاه خورشیدی در شهر تبریز کردم. در این مشارکت من سرمایه یک میلیارد تومانی را به پروژه تزریق کرده بودم و طرف مقابل مشارکت نیز متعهد به آوردن تجهیزات و تجهیز نیروگاه خورشیدی شده بود.

در این میان، برای رسمی شدن رابطه مشارکت ما، قرارداد مشارکتی از سوی طرف مقابل به من ارائه شد و من هم آن را امضا کردم. متاسفانه این کار را بدون دریافت مشاوره حقوقی انجام دادم که بعدها سبب ایجاد دردسر برای من شد.

مدتی از زمان امضای قرارداد مشارکت گذشته بود که متوجه شدم طرف مقابل در انجام تعهداتش مبنی بر خرید تجهیزات و تجهیز نیروگاه تعلل می‌کند. با جست‌وجوی بیشتر دریافتم که به نوعی پروژه از سوی طرف مقابل نیمه‌تمام تلقی شده است و صرفا سرمایه من برای خرید زمین و مکان نیروگاه صرف شده است.

در این زمان تصمیم گرفتم اقدام به خاتمه رابطه مشارکت کنم و سرمایه خود را بازپس‌بگیرم اما متوجه شدم مطابق قرارداد من چنین امکانی را ندارم.

احساس بسیار بدی داشتم و تصور می‌کردم تمام سرمایه‌ام از دست رفته است. بواسطه جست‌وجوی اینترنتی با سایت وینداد آشنا شدم که به طور تخصصی در حوزه قراردادها فعالیت داشتند. در سریع‌ترین زمان، با مشاوران وینداد تماس گرفتم و کارشناسان حقوقی وینداد که وضعیت بغرنج و استیصال من را دیدند، نزدیک‌ترین قرار آنلاین و تلفنی مشاوره را به من اختصاص دادند.

در قدم اول، تیم وینداد از من متن قرارداد را درخواست کرد. پس از بررسی قرارداد مشاوران وینداد گفتند که متاسفانه قرارداد مشارکت به شکل کاملا یکطرفه و یکجانبه از سوی طرف مقابل تنظیم شده است و به همین خاطر من چندان امکان مانور برای نجات سرمایه‌ام را نداشتم.

با این حال تیم حقوقی وینداد با بررسی راه‌های مختلف حقوقی توانست امکان فسخ قرارداد را با توجه به خیارات قانون مدنی برای من فراهم کند.

در نهایت با فسخ قرارداد مشارکت توانستم سرمایه خودم را پس از مدتی نسبتا طولانی پس بگیرم. اگرچه این موضوع برای من موفقیت‌آمیز بود اما به دلیل نوسانات ارزی، در نهایت خسارت نسبتا زیادی به سرمایه اولیه من وارد شده بود. موضوعی که می‌شد با مشورت با مشاوران حقوقی هنگام امضای قرارداد، از ان پیشگیری کرد.

این تجربه به من یاد داد که ذیل هیچ قراردادی را بدون دریافت مشاوره و نظر کارشناسی امضا نکنم چرا که ممکن است زیان‌های مالی بسیار شدیدی را متحمل شوم.

نکته مهم در خصوص این تجربه این بود که تیم حقوقی وینداد علی‌رغم خاص بودن و دشوار بودن پرونده من، توانستند با همدلی و تخصص و تجربه حقوقی خود، در نهایت سرمایه من را نجات دهند.

امضای قرارداد بدون مشاوره حقوقی؟ هرگز!

در این تجربه با شخصی مواجه شدیم که بدون مشورت حقوقی و دریافت نظر کارشناسان قراردادها، اقدام به امضای قرارداد مشارکتی یکطرفه کرده بود.

واضح است که عدم دریافت مشاوره حقوقی پیش از امضای هر قراردادی زیان‌بار است، به خصوص زمانی که قرارداد مشارکت و سرمایه‌گذاری با مبالغ بالا وجود داشته باشد.

در این مطلب اگر آقای ربیعی، پیش از امضا، با کارشناسان حقوقی وینداد مشورت می‌کرد، قطعا اشکالات و نقص‌های قرارداد مورد توجه قرار می‌گرفت و وضعیت مذکور به وجود نمی‌آمد.

بندهای مهمی مانند فسخ قرارداد، محرمانگی اطلاعات، تضمین حسن انجام تعهدات و… نقش مهمی در قراردادهای حقوقی مختلف دارند که برخی اشخاص آنها را نادیده می‌گیرند.

در مجموع باید به یاد داشت که وجود یک مشاور حقوقی نه تنها برای شرکت‌ها و اشخاص حقوقی یک ضرورت است، بلکه در مواردی، اشخاص حقیقی نیز لازم است از مشاوران حقوقی و یا وکلای دادگستری خدمات حقوقی دریافت کنند تا درگیر ماجراهای پیچیده حقوقی نشوند.

خدمات حقوقی وینداد

حال که با داستان واقعی آقای ربیعی در این مطلب آشنا شده‌ایم، قصد داریم تا بخشی از خدمات وینداد را برای جلوگیری از زیان اشخاص حقیقی و حقوقی در فضای کسب‌وکارها مرور کنیم.

تیم حقوقی ما با داشتن بانک نمونه قرارداد، امکان تنظیم و بررسی قرارداد، مشاوره حقوقی، ثبت شرکت، ثبت برند، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی و… قادر است صفر تا صد خدمات حقوقی مورد نیاز برای شما را فراهم کند.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

شکایت از ایرانیک
مقالات داستان مشتریان وینداد

مرجع قضایی شکایت از تصمیمات ایرنیک

سایت ایرنیک مرکز ثبت دامنه‌های مرتبه‌اول کشوری نقطه-آی‌آر (‎.ir) و نقطه-ایران (.ایران) است که تمام دامنه‌های ملی که افراد قصد ثبت کردن آن را دارند باید