یونش

داستان واقعی استارتاپ یونش و وینداد : توصیه‌های حقوقی برای ثبت برند

در فضای حقوق کسب‌وکارها، می‌توان موارد فراوانی از اشتباهات یا سهل‌انگاری‌های حقوقی یافت که زیان‌های سنگینی را بر صاحبان کسب‌وکارها وارد کرده‌اند. تردیدی نیست که این ماجراها و موارد می‌توانند حاوی نکات و درس‌های ارزشمندی برای سایر کسب‌وکارها، به ویژه کسب‌وکارهای نوپا و جوان باشد. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد داستان استارتاپ آموزشی […]

در فضای حقوق کسب‌وکارها، می‌توان موارد فراوانی از اشتباهات یا سهل‌انگاری‌های حقوقی یافت که زیان‌های سنگینی را بر صاحبان کسب‌وکارها وارد کرده‌اند. تردیدی نیست که این ماجراها و موارد می‌توانند حاوی نکات و درس‌های ارزشمندی برای سایر کسب‌وکارها، به ویژه کسب‌وکارهای نوپا و جوان باشد.
در این مطلب از مجله حقوقی وینداد داستان استارتاپ آموزشی یونش و اشتباهات حقوقی آن را بررسی می‌کنیم و نکات کلیدی مهمی را به مخاطبان وینداد ارائه می‌کنیم.

ماجرای واقعی استارتاپ یونش و وینداد چه بود؟

ماجرای استارتاپ یونش به سال ۱۳۹۷ برمی‌گردد که مدیر این کسب‌وکار آموزشی با بخش مشاوره حقوقی وینداد تماس گرفت و ماجرای مشکلات حقوقی خود را شرح داد.

قضیه از این قرار بود که این استارتاپ زمانی که کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرد، در انتخاب نام تجاری و  انتخاب نام دامین سایت خود از نام «یونش» استفاده کرده بود. نامی که مورد توجه مدیر استارتاپ و اعضای تیم قرار گرفته بود و آن را مناسب‌ترین نام برای کسب‌وکار خود می‌دانستند.

اما پس از گذشت یک سال از فعالیت یونش، مدیر استارتاپ متوجه شد که یک موسسه آموزشی حدود ۳ سال قبل، نام یونش را برای برند خود به ثبت رسمی رسانده است.

در این زمان مدیر کسب‌وکار اقدام به دریافت مشاوره حقوقی از وینداد کرد. تیم حقوقی وینداد پیشنهاد کرد که هر چه سریع‌تر استارتاپ یونش اقدام به تغییر نام کند و نام تجاری جدید خود را هم به عنوان برند به ثبت برساند. اما متاسفانه به دلایلی مانند هزینه تغییر نام و هزینه‌های ثبت برند، استارتاپ یونش پیشنهاد وینداد را جدی نگرفت و با خوش‌بینی نه چندان عاقلانه‌ای به فعالیت خود ادامه داد.

گذشت و گذشت تا اینکه موسسه آموزشی هم‌نام با استارتاپ یونش، اقدام به طرح شکایت از استارتاپ ماجرای ما کرد. برای بار دوم مدیران یونش با مشاوران وینداد ارتباط برقرار کردند و مشاوره خواستند. وینداد هم پیشنهاد کرد حالا که کار به شکایت کشیده است، بهتر است پرونده را برای پیگیری به وکلای متخصص وینداد بسپارند تا بتوانند دفاع مناسبی از یونش به عمل آورند. اما متاسفانه، این بار هم استارتاپ یونش، راهکار وینداد را جدی نگرفت و با تصور آنکه می‌توانند خودشان در دادگاه از کسب‌وکار خود دفاع کنند، پیشنهاد وکالت وینداد را رد کرد.

پرونده به دادسرای ۱۹ جرائم مالکیت فکری ارجاع داده شد و پس از آن به دادگاه و از آنجایی که شکایت کیفری بود و پیچیدگی‌های خاص حقوق مالکیت فکری را هم داشت، مطابق انتظار، مدیران یونش در دفاع از خود موفق نشدند و رای به محکومیت استارتاپ آنها داده شد. مجازات معین شده در مرحله بدوی، ۲ سال حبس تعزیری برای مدیر یونش، ۲ میلیون تومان جریمه نقدی و الزام به تغییر نام شرکت و دامین سایت بود.

در اینجا بود که مدیران یونش دیگر چیزی برای ارائه نداشتند و سرانجام به تیم حقوقی وینداد اعتماد کردند. در این زمان، وینداد با پذیرش درخواست این استارتاپ، به سرعت اقدامات لازم حقوقی را آغاز کرد.

ابتدا، وینداد اقدام به تغییر نام شرکت و ثبت برند جدید استارتاپ ماجرای ما در مرکز مالکیت معنوی کرد. در گام دوم، وینداد با ارائه درخواست تجدیدنظر به دادگاه، پرونده را مجددا بررسی کرد و توسط تیم وکلا و حقوقدانان خود، لایحه جدیدی را مطابق با وضعیت پرونده تنظیم و به دادگاه ارائه کرد. در نهایت هم وکیل وینداد در جلسه دفاع حاضر شد و با دفاعی منطقی و مستند، عدم سوءنیت مدیران استارتاپ ماجرای ما را در انتخاب نام یونش به اثبات رساند و پس از طی دو سال سیر حقوقی پرونده، سرانجام دادگاه به برائت و بی‌گناهی موکل وینداد حکم داد.

از شرح ماجرایی که توضیح داده شد، می‌توان چند نکته و نتیجه مهم و کاربردی برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا به دست آورد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

ثبت برند را جدی بگیرید!

بسیاری از کسب‌وکارها، به ویژه کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپی، ممکن است برخی نکات حقوقی را جدی تلقی نکنند و مانند استارتاپ ماجرای ما، درگیر مشکلات حقوقی شوند.

یکی از مهم‌ترین اقدامات برای شروع فعالیت تجاری، ثبت برند است. ثبت برند به شما این امکان را می‌دهد تا اولا با استعلام نام تجاری و برند خود، از بی‌رقیب بودن و یکتا بودن نام انتخابی مطمئن شوید، ثانیا برند شما را در برابر سوءاستفاده رقبا از نام تجاری و برند شما مصون می‌کند.

ثبت برند اگرچه مستلزم صرف هزینه است، اما تردید نکنید که صرف این هزینه برای ثبت برند یک نوع سرمایه‌گذاری حقوقی است که زیان‌های آتی احتمالی را از کسب‌‌وکار شما دور می‌کند.

تجربه تیم حقوقی وینداد نشان داده است که سهل‌انگاری در ثبت برند به بهانه‌های مالی، عواقب گاه جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.

سیستم ثبت برند وینداد، با حداقل هزینه به نسبت سایر شرکت‌های ثبتی، می‌تواند در نهایت شفافیت و سرعت، عملیات ثبت برند و لوگو را برای کسب‌وکار شما انجام دهد تا از این مزیت مهم حقوقی و تجاری در سریع‌ترین زمان برخوردار شوید و به مشکلاتی مانند ماجرای این مطلب دچار نشوید.

مشاوره حقوقی، یک ضرورت دائمی است!

گاهی کسب‌وکارهای کم‌تجربه گمان می‌کنند استفاده از خدمات مشاوره حقوقی، تنها یک انتخاب هزینه‌بر است که ضرورت چندانی نیز ندارد. این کسب‌وکارها تصور می‌کنند که لااقل در اول راه تجارت، هزینه کردن برای دریافت مشاوره از مشاوران و وکلا، چندان منطقی نیست.

اما تجربه نشان می‌دهد که عدم بهره‌مندی از مشاوره حقوقی می‌تواند آسیب‌های زیادی به کسب‌وکارها وارد کند. مانند آنچه در این مطلب خواندیم، نبود یک مشاور حقوقی مستمر و تمام وقت و یا عمل نکردن به توصیه‌های حقوقی این اشخاص، می‌تواند کسب‌وکار شما را در دردسر بیاندازد.

فراموش نکنید که تیم مشاوره حقوقی وینداد با داشتن کارشناسان حقوق کسب‌وکار و وکلای خبره، آماده ارائه مشاوره حقوقی با کم‌ترین هزینه و بیشترین کیفیت به کسب‌وکار شما هستند.

وکلای متخصص در دعاوی را دست‌کم نگیرید!

درگیر پرونده‌های حقوقی و کیفری شدن، برای کسب‌وکارها، به ویژه استارتاپ‌های تازه‌کار، چیزی شبیه یک کابوس است! در این مواقع، شاید یک مشاوره حقوقی ساده نتواند راهگشا باشد و برای دفاع از کسب‌وکار نیاز است به سراغ وکلای پایه یک دادگستری بروید.

مشابه آنچه در این پرونده مرور شد، وکلا می‌توانند با فهم دقیق مشکل شما، اقدام به تنظیم اوراق قضایی لازم (دادخواست، لایحه، اظهارنامه و…) کنند و همراه شما در جلسات دادرسی دادگاه باشند.

امکانات دعاوی تخصصی وینداد به استارتاپ‌ها این امکان را می‌دهد تا با هزینه‌ای معقول، از وکلای متخصص در حوزه‌های مختلف حقوقی (مالکیت فکری، جرایم رایانه‌ای، ثبتی و…) بهره‌مند شوند و سرنوشت حقوقی کسب‌وکار خود را در دست بگیرند.

از خدمات حقوقی ما باخبر هستید؟

در این مطلب سعی شد تا ماجرای واقعی استارتاپ یونش بررسی شود و نکات حقوقی و مهم این پرونده با شما در میان گذاشته شود.

فراموش نکنید که استارتاپ وینداد با تجربه و تخصص بالا در حوزه حقوق کسب‌وکارهای ایرانی آماده ارائه خدمات خود در قالب ثبت برند و لوگو، تنظیم و بررسی قرارداد، بانک نمونه قرارداد، مشاوره حقوقی، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی، پکیج‌های حقوقی منعطف و به‌صرفه (تنظیم قرارداد، مشاوره حقوقی و…) به کسب‌وکارهای شما است.

5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

شکایت از ایرانیک
مقالات داستان مشتریان وینداد

مرجع قضایی شکایت از تصمیمات ایرنیک

سایت ایرنیک مرکز ثبت دامنه‌های مرتبه‌اول کشوری نقطه-آی‌آر (‎.ir) و نقطه-ایران (.ایران) است که تمام دامنه‌های ملی که افراد قصد ثبت کردن آن را دارند باید