دردسرهای عدم ثبت برند چیست؟ چرا باید برند یا علامت تجاری را ثبت کرد؟

دردسرهای عدم ثبت برند چیست؟ چرا باید برند یا علامت تجاری را ثبت کرد؟

در هر بازاری اعم از تجاری و غیر تجاری همواره رقبای زیادی وجود دارند که این امر منجربه نگرانی‌های تجار و بازرگانان جهت حفظ سود و منفعتشان شده است. وجود رقیبان متعدد در بازار مشترک کالا و محصول شما، خطراتی را به دنبال خواهد داشت، از این رو برای اطمینان از عدم کپی برداری رقبا […]

در هر بازاری اعم از تجاری و غیر تجاری همواره رقبای زیادی وجود دارند که این امر منجربه نگرانی‌های تجار و بازرگانان جهت حفظ سود و منفعتشان شده است. وجود رقیبان متعدد در بازار مشترک کالا و محصول شما، خطراتی را به دنبال خواهد داشت، از این رو برای اطمینان از عدم کپی برداری رقبا و عدم استفاده آن‌ها از محصولات شما و به عبارتی انحصاری بودن تجارتتان، توصیه می‌شود که به سوی ثبت برند یا علامت تجاری رفته تا از این رو صاحب مالکیت و حق انحصاری کالا و یا حتی محصول خود باشید. وفق ماده ۲ قانون ثبت علایم و اختراعات: حق استعمال انحصاری برند فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رساند. پس بخاطر داشته باشید که شما با داشتن برند می‌توانید در صورت تخطی رقبا و استفاده از برندتان، نزد مراجع قضایی شکایت کنید و حسب مورد رقیب شما به مجازات و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد. در این بخش برانیم تا به چیستی برند، ثبت برند، علل ثبت برند، زمان مورد نیاز برای ثبت برند و دردسرهای عدم ثبت برند بپردازیم، پس همراه ما باشید.

برند چیست؟

بی شک این اولین سوالی است که تجار از خود می‌پرسند، برند چیست؟

برند عبارت است از علامتی خاص که شرکت‌ها برای معرفی کالا، محصول و یا حتی خدمات خود از آن استفاده می‌کند و بدین وسیله خود رو به بازار و مشتریان معرفی می‌نمایند.

بدین ترتیب یک شرکت و یا حتی محصول آن شرکت را می‌توان با آن برند شناسایی نمود.

آیا من نیز نیاز به ثبت برند تجاری‌ام دارم؟

برند تجاری شما ویترین کسب و کار شماست. گاها دیده می‌شود که اشخاص مدت زیادی در بازار فعالیت کرده‌اند و نام و نشان خوبی را کسب کرده‌اند و در بازاریابی، تبلیغات، فروش و … نیز تجارب موفقی داشته‌اند اما برندی را ثبت ننموده‌اند، در این خصوص باید بیان نمود که با این عمل، شما امکان فعالیت و حضور رقبایتان را آسان کرده‌اید و باید هر لحظه منتظر سواستفاده رقبایتان باشید.

چرا که شما صاحب انحصاری و مالک برند نبوده و ممکن است که رقبا از تلاش و کوشش شما استفاده نمایند و آن‌ها به جای شما برند را ثبت نمایند و تمامی زحمات شما را به یغما برده و نهایتاً شما را بی نصیب از سودهای بازار گذارند و دردسرهای عدم ثبت برند گریبان گیر شما شود.

آیا می‌توانم هر برندی را که تمایل داشته باشم انتخاب نمایم؟

خیر، بخاطر داشته باشید که بسیاری از کلمات و برندهایی که در ذهن شما هستند قابلیت پذیرش ندارند، به عنوان مثال:

۱-علائم توصیفی (زشت، زیبا، بلند، کوتاه)‌

۲-اسامی عام (نخ، هوا، خاک، چمن، ساختمان)

۳-اسامی گمرا کننده

۴-اسامی بیان کننده نوع و جنس کالا (ابریشم، طلا)

۵-اسامی که شبیه برندهای دیگر بوده و با خواندنشان، نام برندهای مشهور به ذهن متبادر شود

۶-اسامی که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه باشند

و…

دردسرهای عدم ثبت برند چیست؟

۱-یکی از مهمترین مواردی که در ثبت برند بیان می‌شود عبارت است از بهره مندی از حمایت‌های قانونگذار، بدین ترتیب که شما با ثبت برند می‌توانید از حمایت‌های قانونی بهره مند شوید و به راحتی مالکیت برند را اثبات نمایید.

به عبارت دیگر در صورت عدم ثبت برند تجاری مشمول حمایت قانونی شدن بسیار دشوار بوده و اثبات این موضوع که شما مالک اصلی برند هستید و طرف مقابل از نام و نشان تجاری شما سواستفاده کرده است، بسیار دشوار خواهد بود.

۲-در صورت عدم ثبت برند شما با مشکلات بازاریابی که اساس شهرت شرکت شماست مواجه خواهید شد.

۳-در صورت عدم ثبت برند، تشخیص محصولات برای مشتریان دشوار خواهد بود.

۴- در صورت عدم ثبت برند ممکن است که شما مانند شرکتی که ثبت برند انجام داده است جهت دریافت وام مورد توجه قرار نگیرید.

۵- در صورت عدم ثبت برند، محصول، کالا و خدمات شما از شرکت‌های دیگر کاملاً متمایز نمی‌شود.

سخن آخر

وفق ماده ۲ قانون ثبت علایم و اختراعات:

حق استعمال انحصاری برند فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رساند.

در این راستا باید بیان نمود که تجار، برای کالا، محصول و خدماتی که تصمیم دارند آن را به بازار عرضه نمایند، برند مخصوص و انحصاری را ثبت می‌نمایند تا از سواستفاده رقبا پیشگیری نمایند و در سواستفاده، از حمایت‌های قانونی بهره مند شوند.

همچنین دردسرهای عدم ثبت برند عبارت است از: مشمول حمایت قانونی شدن بسیار دشوار بوده، اثبات این موضوع که شما مالک اصلی برند هستید و طرف مقابل از نام و نشان تجاری شما سواستفاده کرده است، بسیار مشکل خواهد بود، شما با مشکلات بازاریابی که اساس شهرت شرکت شماست مواجه خواهید شد، تشخیص محصولات برای مشتریان دشوار خواهد بود، همچنین محصول، کالا و خدمات شما از شرکت‌های دیگر کاملاً متمایز نمی‌شود.

به این نکته توجه داشته باشید که در صورت عدم ثبت برند ممکن است که شما مانند شرکتی که ثبت برند انجام داده است و دارای شهرت بسیار است، جهت دریافت وام مورد توجه قرار نگیرید.

در صورتی که مواجه با مشکل و دردسر حقوقی شدید، حتما به بخش مشاوره تلفنی وینداد مراجعه نمایید.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت