راستی آزمایی استارتاپ

راستی‌آزمایی استارتاپ :‌راهنمایی برای بنیانگذاران آن!

همانطور که می‌دانید استارتاپ تأسیسی است تجاری که در حوزه اختراعات و تکنولوژی نوین فعالیت نموده و به منظور توسعه یک محصول، خدمت، معرفی آن به بازار و غیره تأسیس می‌گردد. در این راستا با توجه به اطراف خود، استارتاپ‌های نوظهور را در هر کشوری می‌توانید مشاهده کنید. در قسمت‌های مختلف جهان استارتاپ‌ها در حال […]

همانطور که می‌دانید استارتاپ تأسیسی است تجاری که در حوزه اختراعات و تکنولوژی نوین فعالیت نموده و به منظور توسعه یک محصول، خدمت، معرفی آن به بازار و غیره تأسیس می‌گردد. در این راستا با توجه به اطراف خود، استارتاپ‌های نوظهور را در هر کشوری می‌توانید مشاهده کنید. در قسمت‌های مختلف جهان استارتاپ‌ها در حال هجوم به بازار کار هستند. حتی به دانشجویان در مدرسه یا محیط‌های آموزشی توصیه می‌شود منتظر اتمام دوره آموزشی خود نباشند و تا قبل از آن به دنبال یک کسب‌وکار بروند. در این مطلب درباره راستی‌آزمایی استارتاپ مطالبی خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

راستی آزمایی در استارتاپ به چه معناست؟

زمانی که افراد قصد سرمایه‌گذاری در استارتاپ را دارند، پیشنهادهای متنوعی را جهت دریافت حمایت مالی دریافت می‌نمایند. در این راستا به دلیل متعدد بودن درخواست‌های سرمایه گذاری، سرمایه‌گذار نمی‌تواند به همه آنها پاسخ مثبت دهد و حتی خیلی از اوقات گروه‌های کارآفرینی و استارتاپی به دلایل مختلف همانند بکر نبودن ایده استارتاپ یا عدم توجیه اقتصادی حتی ارزش جلسه گذاشتن هم ندارند، چه برسد به سرمایه‌گذاری. برای همین نیاز به راهکاری برای انتخاب فرصت‌های برتر است. به این پروسه و مرحله در فرایند استارتاپ، راستی‌آزمایی یا Due diligence می‌گویند. به عبارتی راستی‌آزمایی صحت ادعاهای کارآفرینان و اعضای استارتاپ را محک می زند.

نکاتی که بنیانگذار استارتاپ در مرحله راستی‌آزمایی باید به آن توجه کند!

نکته‌ای که به عنوان یک بنیانگذار استارتاپ باید به آن توجه داشته باشید آن است که افراد مختلف شیوه‌های متفاوتی برای راستی‌آزمایی دارند ولی همهٔ روش‌های مختلف دارای وجوه مشترک و تشابهاتی نیز می‌باشد. در این راستا توجه داشته باشید که یک سرمایه‌گذار باید بتواند از چند زاویه راستی‌آزمایی کند:

۱) مهارت و تجربه بنیانگذاران استارتاپ

مهم‌ترین نکته در این بخش این است که آیا کارآفرینان تسلط و شناخت بر بازار مربوط به استارتاپ دارند یا خیر. در این بخش مهم آن است که در مصاحبه‌هایی که انجام می‌شود و جلساتی که با بنیانگذاران و کارآفرینان برگزار می‌شود، سرمایه‌گذار این امکان را داشته باشد تا توانایی کامل و تسلط کارآفرینان را محک بزند. در نتیجه باید بتواند از تعهد و قابلیت علمی و عملی آنها به پیشبرد این ایده اطمینان حاصل نماید.

به عبارت دیگر سرمایه‌گذار باید به این نتیجه برسد که بنیانگذاران و اعضای تیم استارتاپی توانایی رشد ایده و مقاومت در برابر سختی‌هایی که در پیش رو است را دارند. سرمایه‌گذار باید مطمئن باشد که کارآفرین به اصطلاح مشق شب خود را انجام داده است و از اندازه بازار، رقبا، شرایط ورود و غیره اطلاعات کافی دارد.

۲) ارزیابی بازار مربوط به ایده استارتاپی و میزان سوددهی آن

اولین پرسشی که سرمایه‌گذار در این بخش می‌پرسد آن است که آیا ایده استارتاپی که مطرح شده بازار مطلوبی دارد یا خیر. زیرا ممکن است برخی از ایده‌ها  که بسیار جالب و قابل توجه باشد ولی تعداد مشتریان بالقوه کمی داشته باشد. این مسئله سبب می‌شود که ایده بسیار خوب باشد ولی فرصت رشد و ترقی وجود نداشته باشد یا فرصت رشد محدودی داشته باشد و برگشت سرمایه به راحتی انجام نشود.

در نتیجه برای سرمایه‌گذار بسیار مهم و قابل توجه است که ایده استارتاپی توانایی رشد و بازار قابل توجهی را داشته باشد. در این راستا سرمایه‌گذار ممکن است اطلاعات تکمیلی را از مشاوران خود یا شبکه ارتباطی خود بدست آورده و همراه با اطلاعات کسب شده از بنیانگذاران و اعضای تیم استارتاپی تصمیم گرفته و سپس اقدام به تصمیم‌گیری نماید.

۳) توانایی سرمایه‌گذار

نکتهٔ مهم دیگری که اهمیت بسزایی برای بنیانگذاران و همچنین سرمایه گذار دارد آن است که شخص سرمایه‌گذار به صورت دقیق درک و فهم صحیحی از این سرمایه‌گذاری داشته باشد. در نتیجه بایستی درک صحیحی نسبت به اینکه این ایده چقدر از او وقت می‌گیرد، آیا آمادگی تعهد زمانی کمک به کارآفرینان را دارد یا خیر داشته باشد. ضمناً سرمایه‌گذار بایستی این شناخت و درک را داشته باشد که ایده مطروحه تا چه میزان قابلیت برگشت سرمایه را دارد و در چه بازه زمانی سرمایه‌گذاری به مرحله کسب سود و منفعت می‌رسد. با این وجود، سرمایه‌گذار بایستی بررسی نماید که تا چه میزانی این ایده سرمایه‌گذاری با دقت و به واقعیت نزدیک است و در نتیجه سرمایه‌گذار باید بتواند ریسک این سرمایه‌گذاری را درک کرده و آن را پذیرا باشد.

آیا درباره راستی‌آزمایی استارتاپ نیاز به راهنمایی دارید؟

امروزه کسب‌وکارهای استارتاپی بسیار گسترش یافته است و این امر با بروز مفاهیم جدیدی در حوزه‌های مختلف همراه بوده است. در حوزه تجارت، سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها از سرمایه‌گذاری‌های جدید و با راندمان بالا محسوب شده و می‌توان شرایط سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها را تا حدی توافقی دانست. اکثر کارآفرینان خود دارای سرمایه نبوده و سرمایه آنان فکر، ایده و تخصص آنهاست که اگرچه سرمایه اصلی یک استارتاپ است اما یکی از مهم‌ترین نیازهای تمامی استارتاپ‌ها برای شروع و توسعه فعالیت‌های خود و تجاری‌سازی ایده‌ها و جذب سرمایه‌گذار و منابع مالی است.

در آخر باید بیان کرد که پیمودن صحیح مراحل شروع استارتاپ و سرمایه گذاری در استارتاپ امر بسیار خطرپذیری است، اما در صورتی که سرمایه‌گذاری‌های انجام شده همراه با سود و منفعت باشند می‌تواند بسیار ارزشمند واقع گردد. در نتیجه باید گفت که فرآیند راستی‌آزمایی بسیار پیچیده بوده و هر سرمایه‌گذاری بسته به ویژگی‌های استارتاپ و حسب مورد دارای فرایند ویژه‌ای است و بعضاً ممکن است بعضی از شرکت‌ها و گروه‌ها از این فرایند بسیار مراقبت کنند و با کسی خارج از گروه در میان نگذارند. سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری‌های متعدد می‌تواند این فرآیند را تکمیل و بهبود ببخشد و در نهایت فرآیند ویژه خود را اجرا کند. با این توضیح و با توجه به اهمیت مرحله راستی‌آزمایی در فرایند جذب سرمایه برای استارتاپ توجه به این ۳ نکته و راهنمای برای بنیانگذاران اهمیت قابل توجهی دارد.

ضمناً لازم به ذکر است که به دلیل اهمیت فرایند سرمایه‌گذاری در استارتاپ وجود دانش حقوقی برای انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری اهمیت بسیاری دارد فلذا کارشناسان حقوقی وینداد بر مبنای دانش و تجارب خود آمادگی دارند تا قرارداد سرمایه‌گذاری در استارتاپ شما را را به صورت اصولی و استاندارد و متناسب با اهداف شما تهیه کرده و پشتیبانی‌های حقوقی لازم را انجام دهند.

5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط