راهنمای ثبت برند لاتین

راهنمای ثبت برند لاتین در ایران | مدارک، مراحل و هزینه

شرایط ثبت برند تجاری لاتین با برندهای فارسی کمی متفاوت است.اگر بخواهید علامت تجاری یا نام تجاری خود را با حروف انگلیسی به ثبت برسانید حتما باید این شرایط را رعایت کنید. به همین دلیل قبل از اینکه بخواهید برند تجاری خود را ثبت کنید حتما باید مدارک لازم از

ثبت برند لاتین برای اشخاص حقیقی و شرکت‌ها برای اشخاصی کاربرد دارد که در حوزه بین‌المللی فعالیت تجاری انجام می‌دهند. برند لاتین مانند برند فارسی می‌تواند در قالب ثبت علامت تجاری لاتین یا همان لوگو یا ثبت نام تجاری لاتین انجام شود.

ثبت برند بین المللی بر خلاف برند فارسی مدارک و شرایط خاصی دارد که پیش از اقدام به ثبت باید از آن اطلاع کافی داشته باشید. بنابراین در این مقاله به مواردی مانند شرایط ثبت برند لاتین، مدارک لازم و همچنین مراحل آن اشاره خواهیم کرد. همچنین به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا ثبت برند لاتین بدون کارت بازرگانی یا حتی ثبت برند لاتین با کارت عضویت امکان پذیر است یا خیر؟

کاربرد برند لاتین چیست؟

برند لاتین، برندی است که در نام و طراحی علامت آن از حروف غیر فارسی و لاتین استفاده می‌شود. داشتن چنین برندی کار شما را در عرصه‌های بین المللی راحت‌تر می‌کند. 

در واقع ثبت برند لاتین برای شرکت‌ها و اشخاص تاجری که در حوزه تجارت بین المللی فعالیت می‌کنند بسیار کاربردی است و به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند روابط تجاری خود را گسترده‌تر کنند.

تفاوت علامت تجاری لاتین و فارسی

برند بین المللی زمانی ثبت می‌شود که بخواهید از کلمات یا حروفی استفاده کنید که ریشه در زبان‌های خارجی مثل انگلیسی، فرانسوی، عربی و غیره دارند در زبان فارسی و فرهنگ دهخدا معنی نداشته باشند. اگر قصد دارید چنین کلمه‌ای در هنگام ثبت برند خود به کار ببرید باید برای ثبت برند بین المللی درخواست بدهید. 

ممکن است نام انتخابی شما ترکیبی از فارسی و انگلیسی باشد در چنین شرایطی اگر بیشتر از پنجاه درصد نام برند با فونت انگلیسی نوشته شود، برند شما برندی لاتین محسوب می‌شود.

شرایط ثبت برند لاتین در ایران

مرکز مالکیت معنوی، مرکزی وابسته به قوه قضائیه ایران است که زیر نظر سازمان ثبت املاک و اسناد کشور، برندهای لاتین را در کشور ایران به ثبت می‌رساند. قبل از ارسال درخواست به این مرکز صاحب برند باید کارت بازرگانی تهیه کند. بدون کارت بازرگانی، برند لاتین شما به ثبت نمی‌رسد. 

با این توصیف برای اخذ کارت بازرگانی و پس از آن ثبت برند لاتین خود می‌توانید پس از دریافت مشاوره‌های لازم از مجموعه وینداد این خدمات را دریافت کنید.

مدارک ثبت برند لاتین

برای ثبت انواع برندها از جمله لاتین یا فارسی باید اطلاعات صاحب برند را در اختیار مرکز مالکیت معنوی بگذارید تا برند با اطلاعات دقیقی از صاحب آن به ثبت برسد. این اطلاعات درباره اشخاص حقیقی و حقوقی کمی با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه شما را با لیست دقیق مدارک مورد نیاز آشنا می‌کنیم. این مدارک عبارتند از:

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی

  • شناسنامه و کارت ملی 
  • کارت بازرگانی دارای اعتبار
  • مجوز فعالیت ( نیازی نیست حتما مجوز خاصی را تهیه کنید. همین که یک مجوز قانونی برای اجازه فعالیت‌های خود داشته باشید کفایت می‌کند. )
  • ارسال درخواست برای ثبت کردن برند به مرکز مالکیت معنوی
  •  ارائه یک نمونه از علامت تجاری مورد نظر 

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

  • شناسنامه و کارت ملی صاحبان شرکت یا شخص حقوقی
  • آخرین آگهی تغییرات شرکت
  •  کارت بازرگانی که اعتبار کافی داشته باشد
  • هر گونه مجوز قانونی برای فعالیت کردن
  •  ارسال درخواست یا اظهار نامه ثبت برند به مرکز مالکیت معنوی
  •  ارائه یک نمونه از علامت تجاری مورد نظر 

نحوه و مراحل ثبت برند لاتین

اگر قصد ثبت برند غیرفارسی دارید باید ابتدا استعلام ثبت برند لاتین را انجام دهید. در این استعلام، عدم ثبت برند مشابه مورد بررسی قرار می گیرد. به این طریق دیگر درخواست ثبت برند شما به خاطر وجود برند مشابه رد نمی‌شود. 

پس از این استعلام نیز باید کارت بازرگانی تهیه کنید. چرا که این کارت یکی از مدارک لازم است و بدون این کارت، برند شما به ثبت نمی‌رسد. 

سپس باید مراحل ثبت برند را در اداره مالکیت معنوی انجام دهید تا پس از بررسی توسط کارشناسان اداره مالکیت معنوی و تایید آن مراحل ثبت برند شما تکمیل شده و پس از انتشار آگهی در روزنامه رسمی به ثبت برسد.

پس از انتشار آگهی در روزنامه رسمی، گواهی علامت تجاری شما تا ۱۰ سال اعتبار خواهد داشت.

جمع‌بندی

در این مقاله تمامی مسائل درباره چگونگی ثبت برندهای لاتین را به شما توضیح دادیم. برند لاتین نسبت به برند فارسی پیچیدگی‌های بیشتری دارد که حتما باید قبل از ثبت اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشید یا از کارشناسان ثبتی متخصص و با تجربه کمک بگیرید.

در مجموعه وینداد ثبت برند فارسی و لاتین توسط کارشناسان ثبتی متخصص انجام می‌شود که علاوه‌بر داشتن تجربه کافی در فرآیندهای اداری آن، دانش کافی را دارا هستند.

سوالات متداول

آیا می‌توانیم بدون کارت بازرگانی برند لاتین خود را ثبت کنیم؟

خیر. بدون کارت بازرگانی امکان ثبت این نوع برند وجود ندارد و در واقع کارت بازرگانی یکی از مدارک اصلی آن به شمار می‌رود.

برای ثبت برند لاتین خود باید به چه سازمانی درخواست دهیم؟

برای ثبت برند لاتین باید به مرکز مالکیت معنوی باید درخواست دهیم.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
تصویر آوا حقی

آوا حقی

آوا حقی یکی از نویسندگان خوش قلم وینداد است که در رشته حقوق اقتصادی در دانشگاه آزاد تهران مرکزی تحصیل کرده و اطلاعات تخصصی در امور حقوقی از جمله قراردادها، مالکیت فکری و امور ثبتی دارد و محتواهای کاربردی در زمینه‌ها را به زبان کاملا ساده نوشته که در ادامه می‌توانید این محتواها را بخوانید.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت