سرمایه‌گذاری خصوصی و تفاوت آن با سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر

سرمایه‌گذاری خصوصی و تفاوت آن با سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر

یکی از موضوعاتی که این روزها فکر افراد زیادی را به خود مشغول کرده است سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری با تمام کش و قوس‌هایی که دارد همواره مطلوب افراد بسیاری بوده است افرادی که به دنبال آن هستند تا بتوانند سرمایه‌های خود را چند برابر کنند. در این میان سرمایه‌گذاری خصوصی نیز یکی دیگر از موضوعات […]

یکی از موضوعاتی که این روزها فکر افراد زیادی را به خود مشغول کرده است سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری با تمام کش و قوس‌هایی که دارد همواره مطلوب افراد بسیاری بوده است افرادی که به دنبال آن هستند تا بتوانند سرمایه‌های خود را چند برابر کنند. در این میان سرمایه‌گذاری خصوصی نیز یکی دیگر از موضوعات جالب توجه است که در این نوشتار در مورد چند و چون آن صحبت خواهیم کرد. ادامه مطالب را از دست ندهید.

سرمایه گذاری چیست؟

در نگاه کلی سرمایه‌گذاری از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که همیشه مورد توجه بوده است و در کنار دلپذیر بودن و مزیت‌هایش چالش‌ها و ریسک‌هایی نیز دارد. سرمایه‌گذاری در واقع فرایندی است که در جریان زندگی روزمره‌تان نیز استمرار دارد و جاری است چرا که شما امروز تصمیم به انجام کاری می‌گیرید که بعدا برایتان به گونه‌ای سودآور باشد و به نفعتان باشد.پس این فرایندی ویژه برای هوشمندانه و تیزبینانه رفتار کردن است نه برای سخت تر کردن یک کار.

سرمایه گذاری در طی فرایند ویژه خود گذری است برای آن که بتوان از بابت شرایطی ویژه یا احتمالی در آینده خیال خودتان را آسوده کنید که آینده مالی‌تان تضمین شود.

سرمایه‌گذاری هم به قرارداد نیاز دارد تا جذب سرمایه‌گذار به بهترین شکل انجام شود و چارچوب حقوقی و قانونمند خود را پیدا کند. در این راه قرارداد سرمایه‌گذاری برای مشارکت در انجام پروژه‌ها و امور تجاری مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنظیم می‌شود.
به هر حال به دلیل آن که سرمایه گذاری با رشد سرمایه یا کسب سود در آینده تمرکز دارد ریسک‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری وجود دارد که قابل حذف نیست و سرمایه گذاری همراه با پذیرش ریسک است.

در مورد سرمایه‌گذاری خصوصی چه می‌دانید؟

سرمایه‌گذاری خصوصی یا private equity در علوم مالی، تامین مالی شرکت‌ها و اوراق بهادار در بورس انجام می‌گیرد و غالباً مشتمل بر سرمایه‌گذاران، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های مدیریت و تأمین‌ سرمایه‌ای است که به‌طورمستقیم در شرکت‌هایی که خارج از بورس هستند سرمایه‌گذاری می‌کنند.

انواع سرمایه‌گذاری خصوصی:

۱_  سرمایه‌گذاری خصوصی در مراحل ابتدایی طرح‌ها و شکل‌گیری شرکت‌ها که توسط سرمایه‌گذاران فرشته و سرمایه گذاران ریسک پذیر ( VC) انجام می‌شود.

۲_  سرمایه‌گذاری خصوصی که در مراحل رشد شرکت‌ها، با حجم بالاتری از سرمایه در طرح‌های توسعه‌ای و رشد یا (Growth Fund) انجام می شود.

۳_ در مراحل بعدی شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی از صندوق‌های تامین مالی اهرمی (Buyouts) استفاده می‌شود.

۴_  سرمایه گذاری پیش از انتشار عمومی سهام.

برای ارائه راهنمایی‌های بیشتر در مورد سرمایه گذاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید‌.

تفاوت‌های میان سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر و سرمایه‌گذاری خصوصی

۱_ سرمایه‌گذاری بیشتر در مراحل اولیه ایجاد و شکل گیری شرکت‌ها توسط سرمایه گذاران ریسک پذیر و در مراحل توسعه شرکت‌های بزرگ توسط دیگر سرمایه گذاران فعال در بازار سرمایه خصوصی وارد سرمایه گذاری خصوصی برای دوره مشخص و تعریف شده ای می شوند.

۲_ شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی در تمام شرکت‌ها با حوزه‌های فعالیتی متفاوتی مانند حمل و نقل،نفت وگاز، داروسازی، پزشکی، سیمان، صنایع معدنی و زمین و ساختمان… سرمایه‌گذاری می‌کنند.
اما سرمایه‌گذاران ریسک پذیر تمرکزی خاص و ویژه به بسیاری از فناوری‌های نوین و جدید مانند فناوری‌های نانو، فناوری‌های زیست محیطی و فناوری انرژی‌های نو پیدا کرده‌اند.

۳_ شرکت‌های سرمایه گذاری خصوصی اکثر مواقع ۱۰۰% سهام یک شرکت را به دست می‌آورند. در حالی که سرمایه گذاران ریسک پذیر سهم کمتری از شرکت‌ها را یعنی کمتر از ۵۰% به دست می آورند.

۴_ شرکت‌های سرمایه گذاری ریسک پذیر تنها از ابزار سهام برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند در حالی که سرمایه گذاری خصوصی ساختار ترکیبی از وام و سهام دارند.

۵_ سرمایه‌گذاران ریسک پذیر در سبدی از سهام چندین شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنند. البته حجم سرمایه‌گذاری‌ها اندک بوده و در صورت شکست یک شرکت ‌طرح سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر دچار ضرر و زیان می‌گردند. اما سرمایه‌گذاران خصوصی به دلیل حجم سرمایه‌گذاری بالا اغلب در سهام شرکت‌های اندکی سرمایه‌گذاری می‌کنند که در صورت شکست  طرح متقبل ضرر و زیان قابل توجهی خواهد شد.

۶_ شرکت‌های سرمایه‌گذار خصوصی در شرکت‌هایی که دارای محصولات تولیدی با سابقه فروش هستند سرمایه‌گذاری می‌کنند ولی اغلب سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر در مراحل پیش از تولید و توسعه محصول، زمانی‌که ایده یا محصول نمونه ارائه می‌شود سرمایه‌گذاری می‌کند.

۷_ حجم سرمایه‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی بالا بوده اما حجم سرمایه‌گذاری شرکت‌های ریسک پذیر خیلی کم می‌باشد.

وینداد آماده ارائه خدمات حقوقی به شما می‌باشد.

هنوز در مورد سرمایه گذاری خصوصی سوالی دارید؟

 سرمایه‌گذاری خصوصی از جمله موضوعات مهمی است که با لحاظ نکات حقوقی و ویژگی‌هایی که دارد در مواردی بی شمار کاربرد داشته و از جمله در تامین مالی و بازار بورس و اوراق بهادار که این روزها بسیار پر رونق شده است.

سرمایه‌گذاری خصوصی می‌­تواند یک انتخاب درست باشد اگر متقاضیان ورود به آن با صبر و حوصله و آگاهی کافی عمل کنند. در این مطلب به برخی از نکات مهم سرمایه‌گذاری خصوصی پرداختیم و سعی کردیم تا با گام‌­های مقدماتی ورود به این فضا آشنا شویم. ما در وینداد با داشتن متخصصین امور قرارداد و مشاوران سرمایه­‌گذاری، آماده راهنمایی شما هستیم تا بتوانید با آمادگی هرچه بیشتر وارد فضای سرمایه‌گذاری شوید و از سرمایه­‌گذاری خود در این بازار منافع مالی بیشتری به دست آورید.

4/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه
مقالات انواع سرمایه‌گذاری

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه

تقریبا تمامی کسانی که به فکر ایجاد یک کسب و کار نوپا هستند و یا شرکت‌هایی که به دنبال انجام پروژه‌های جدید هستند، با دغدغه‌ی