صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟ انواع آن کدام است؟

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟ انواع آن کدام است؟

بهترین راه افزایش سرمایه کدام است؟ این سوالی‌ست که در همه‌ دوران‌ها دغدغه ذهنی مردم بوده ‌است. مردم مخصوصا در ایران، همواره به دنبال راهی هستند تا ارزش پول در دسترسشان را حفظ کنند. پیشرفت مالی یکی از اهدافی‌ست که همه‌ انسان‌ها در زندگی دنبال می‌کنند. برای رسیدن به این هدف انواع راه‌های افزایش سرمایه […]

بهترین راه افزایش سرمایه کدام است؟ این سوالی‌ست که در همه‌ دوران‌ها دغدغه ذهنی مردم بوده ‌است. مردم مخصوصا در ایران، همواره به دنبال راهی هستند تا ارزش پول در دسترسشان را حفظ کنند. پیشرفت مالی یکی از اهدافی‌ست که همه‌ انسان‌ها در زندگی دنبال می‌کنند. برای رسیدن به این هدف انواع راه‌های افزایش سرمایه را امتحان می‌کنند. یکی از این راه‌ها سرمایه‌گذاری است. این سرمایه‌گذاری روش‌های مختلفی دارد. یکی از سرمایه‌گذاری ها، سرمایه‌گذاری در بورس است. سرمایه‌گذاری در بورس باید به درستی و با مهارت انجام شود. تا در نهایت نتیجه‌ مورد نظر را به همراه داشته باشد. به همین دلیل افراد با مهارت پایین و غیر حرفه‌ای، باید به روش‌های غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس هستند.

در این روش‌ها خبری از ریسک‌های موجود در سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس نیست. همچنین افراد می‌توانند سود بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بانک کسب کنند. به طور دقیق صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟ سرمایه‌گذاری در آن چه مزایایی دارد؟ چند نوع صندوق سرمایه‌گذاری وجود دارد؟ در ادامه این نوشته سعی شده پاسخ کامل پرسش‌های فوق داده شود. تا مخاطب با اطلاعات کاملی دارایی خود را وارد صندوق سرمایه‌گذاری کند.

برای مشاوره درخصوص سرمایه‌گذاری نیاز به مشورت دارید، مشاوران ما در این امر آماده راهنمایی شما هستند.

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری یکی از بهترین روش‌ها برای تولید ثروت است. صندوق سرمایه‌گذاری نهادی مالی است که جهت مدیریت وجوه سرمایه‌گذاران به وجود آمده است. این صندوق‌های سرمایه‌گذاری نقش واسطه مالی دارند.آنها سرمایه‌گذاری افراد غیرحرفه‌ای را از مستقیم به غیر مستقیم تغییر می‌دهند. صندوق سرمایه‌گذاری مجوعه‌ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است.همانند شرکتی که افراد مختلف پول‌های خود را جمع می‌کنند و به عنوان اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

صندوق سرمایه‌گذاری مزایای متعددی هم برای بازار سرمایه و هم برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کند. این صندوق‌ها، با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند، تلاش می‌‌کنند که سرمایه‌گذاری در بازار را جذاب‌تر کرده و فرصت‌های بیشتری با ریسک کمتر به وجود آورند. همچنین این صندوق‌ها با راهکارهای مناسب رشد کمی و کیفی را برای بازار‌ها به ارمغان می آورند. تنوع صندوق ها با خواسته‌ها و انتظارات سرمایه‌گذاران گوناگون نیز از جمله مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

انواع صندوق‌های سرمایه گذاری

امروزه بیش از ۱۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری در بازار ایران فعال است. اما در یک تقسیم‌بندی کلی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در قالب هشت گروه اصلی دسته بندی می‌شوند:

  • صندوق‌ سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت
  • صندوق‌ سرمایه‌گذاری در سهام
  • صندوق‌ سرمایه‌گذاری مختلط
  • صندوق‌ سرمایه‌گذاری شاخصی
  • صندوق قابل معامله‌(ETF)
  • صندوق‌های نیکوکاری
  • صندوق‌های تأمین مالی
  • صندوق‌های اختصاصی بازارگردان

 

  • صندوق‌ سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت : این صندوق ۷۰% تا ۹۰% دارایی خود را در اوراق مشارکت، سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌نماید. باقی مانده دارایی‌های صندوق نیز به اختیار مدیر صندوق تا ۱۰% در بورس سرمایه‌گذاری می‌شود. بنابراین این صندوق برای افرادی که ریسک کمتری در سرمایه‌گذاری می‌کنند مناسب‌تر است.
  • صندوق‌ سرمایه‌گذاری در سهام: این صندوق‌ها حداقل ۷۰% دارایی خود را در سهام سرمایه‌گذاری می کنند. این صندوق‌ها مناسب افرادی است که می‌خواهند در بورس سرمایه‌گذاری کنند اما فرصت و اطلاعات کافی ندارند. ۳۰%  باقی مانده سرمایه این صندوق‌ها نیز در سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود. به همین دلیل ریسک این صندوق‌ها از صندوق‌های با درآمد ثابت بیشتر است.
  • صندوق‌ سرمایه‌گذاری مختلط: صندوق‌هایی که دارایی خود را به سهام و اوراق با درآمد ثابت به نسبت تقریباً مساوی سرمایه‌گذاری می‌کنند، صندوق مختلط می‌گویند. این صندوق‌ها اغلب بازده بالاتری نسبت به صندوق‌های بازار پول (صندوق‌ها یا سپرده‌های بانکی) و صندوق‌های با درآمد ثابت دارند . این صندوق‌ها رویکرد محافظه‌کارانه خود را حفظ کرده اند. همینطور آنها حدود نیمی از دارایی را در اوراق با ریسک پایین سرمایه‌گذاری می‌کنند. درحقیقت صندوق‌های مختلط را می‌توان حد میان سرمایه گذاری به لحاظ ریسک و بازده احتمالی مورد انتظار در نظرگرفت.
  • صندوق‌ سرمایه‌گذاری شاخصی: این صندوق مبتنی بر شاخص است، این شاخص می تواند شاخص کل یا یکی دیگر از شاخص‌های بازار سهام باشد. در صندوق مذکور تنها زمانی خریدوفروش سهام ضرورت می‌یابد که وجهی به‌واسطه ورود سرمایه‌گذار جدید اضافه یا به دلیل خروج یک سرمایه‌گذار کم شود. ویژگی اصلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص، هزینه‌های نسبتاً پایین آن‌ و حذف ریسک مدیریت صندوق‌‌ها است.
  • صندوق قابل معامله‌(ETF) : صندوق ETF یا Exchange Tradable Found یک صندوق از دارایی‌های متنوع است که درست مانند سهام معمولی در بورس معامله می‌شود. اشخاص دارای آن می‌توانند هر زمان که بخواهند یک یا چند واحد از آن را بخرند یا بفروشند. این صندوق ساختاری شبیه به صندوق‌سرمایه‌گذاری مشترک دارد. قابل معامله در بورس است. از دیگر ویژگی های این صندوق‌ها این است که،ریسک متفاوتی نسبت به سایرصندوق ها دارند. از آنجایی که واحد های سرمایه گذاری آنها در بورس خرید و فروش می‌شوند بنابراین عرضه و تقاضای بازار و شرایط بورس نیز می تواند بر قیمت آنها تاثیرگذار باشد.
  • صندوق‌های نیکوکاری: مشارکت در امور نیکوکاری از طریق سرمایه‌گذاری در صندوق‌های نیکوکاری صورت می‌گیرد. در این مشارکت سرمایه‌های اندک می‌توانند با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، جمع شده و  اثر قابل‌توجهی در پیشبرد اهداف نیکوکارانه داشته باشند.
  • صندوق‌های تأمین مالی: در راستای توسعه نهادهای مالی جدید، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در انواع گوناگون در بازار سرمایه تعریف ‌شده که چند نوع آن، به‌منظور تأمین مالی ایجاد شده‌اند. «صندوق‌های پروژه»، «صندوق‌های زمین و ساختمان» و «صندوق‌های جسورانه» از این نوع هستند.
  • صندوق‌های اختصاصی بازارگردان: جمع‌‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران و خریدوفروش اوراق بهادار در چارچوب تعهدات بازارگردانی آن اوراق ، مطابق امیدنامه آنها و کسب منافع از این محل ازاهداف صندوق‌های بازارگردانی است. این صندوق‌ها همواره سهام را متعادل نگه می‌دارد و صف خریدوفروش را از بین برده و قیمت سهام را به‌سوی ارزش ذاتی‌اش‌ سوق می‌دهد . این ارزش ذاتی بر مبنای تنظیم عایدات آتی سهام شرکت به دست می‌آید. از دیگر مزیت‌های این صندوق‌ها کاهش محدودیت‌های اعطای اعتباردهی و تسهیلات به صندوق از نگاه اساسنامه صندوق و در اختیار قراردادن ایستگاه معاملاتی برای انجام معاملات است.

تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مزیت‌های بزرگ آنهاست. تا حدی که می‌توان گفت برای همه‌ی افراد با هر میزان ریسک‌پذیری، نوعی صندوق سرمایه‌گذاری وجود دارد. تفاوت اصلی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ترکیب دارایی‌های آنهاست. این صندوق‌ها با توجه به دارایی‌هایشان درصدی از سرمایه‌خود را در بورس یا سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

برای سرمایه‌گذاری احتیاج به راهنمایی دارید؟

امروزه مزیت سرمایه‌گذاری ثابت شده است. در حال حاضر افراد تمایل دارند پول هایشان را در بورس سرمایه‌گذاری کنند. این ایده بسیار خوب است اما ورود به هرکاری نیازمند دانش و مهارت تخصصی آن حوزه است. ورود بدون آگاهی و سپردن سرمایه، نگرانی زیادی به همراه دارد. پیشنهاد می‌شود با بررسی نیازهایتان و میزان بودجه، با کمک یک کارشناس تخصصی در این زمینه با اطمینان وارد این بازار شوید. تیم وینداد کارشناسان متخصص زیادی در این زمینه برای کمک به شما در نظر گرفته است.

3/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه
مقالات انواع سرمایه‌گذاری

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه

تقریبا تمامی کسانی که به فکر ایجاد یک کسب و کار نوپا هستند و یا شرکت‌هایی که به دنبال انجام پروژه‌های جدید هستند، با دغدغه‌ی