با ۱۰ مزیت سرمایه‌گذاری در بورس آشنا شوید!

با 10 مزیت سرمایه‌گذاری در بورس آشنا شوید!

بی‌شک یکی از انتخاب‌های مهم هر سرمایه‌گذاری، انتخاب بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری است. در میان بازارهای موازی موجود، یکی از انتخاب‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری، بورس است. ما در ادامه این مطلب ۱۰ مزیت سرمایه‌گذاری در بورس را برای شما نام می‌بریم. سرمایه گذاری در بورس چیست؟ این روزها اکثر افراد ترجیح می­‌دهند به جای نگهداری […]

بی‌شک یکی از انتخاب‌های مهم هر سرمایه‌گذاری، انتخاب بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری است. در میان بازارهای موازی موجود، یکی از انتخاب‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری، بورس است. ما در ادامه این مطلب ۱۰ مزیت سرمایه‌گذاری در بورس را برای شما نام می‌بریم.

سرمایه گذاری در بورس چیست؟

این روزها اکثر افراد ترجیح می­‌دهند به جای نگهداری پول نقد، سرمایه اضافی خود را در جایی سرمایه­‌گذاری کنند که از کاهش ارزش مالی سرمایه­‌شان جلوگیری شود. سرمایه­‌گذاری در بازار بورس یک گزینه مناسب برای بسیاری از افراد محسوب می­‌شود که می‌­توانند با هر میزان از سرمایه، در آن فعالیت کنند.

سرمایه گذاری در بورس، به کشورها، مؤسسات، مشاغل و اشخاص حقیقی اجازه می‌دهد تا در معاملات بازارهای بورس شرکت کرده و سهام اوراق بهادار را خرید و فروش نمایند.

۱۰ مزیت سرمایه‌گذاری در بورس

بی شک یکی از انتخاب‌های مهم هر سرمایه‌گذاری، انتخاب بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری است. در میان بازارهای موازی موجود، یکی از انتخاب‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری، بورس است.

مزیت سرمایه‌گذاری در بورس عبارت است از شرایط و اوضاع خاصی که در بورس وجود دارد و در آینده به وجود خواهند آمد و سرمایه‌گذاران از آن بهره‌مند خواهند شد. بازار بورس نسبت به سایر بازارها دارای مزایایی است که عبارتند از: نبود حد سرمایه مجاز برای سرمایه گذاری در بورس، قابلیت نقد شوندگی بالا در بازار سرمایه و بازدهی بالاتر با توجه به ریسک بهینه نسبت به سایر بازارها.

۱- نبود حد سرمایه مجاز برای سرمایه گذاری در بورس:

در بازار بورس بدون محدودیت مالی می‌توان سرمایه گذاری کرد. در بازار بورس می‌توان با حداقل سرمایه فعالیت داشت و به خرید و فروش سهام پرداخت.

۲- قابلیت نقدشوندگی بالا در بازار سرمایه:

در شرایط رکوردی کنونی در بازارهای مسکن، طلا، دلار و سکه و غیره شاهد کمبود مشتری بوده و در حقیقت سرعت تبدیل سهام به نقدینگی خیلی بیشتر از سرعت تبدیل ارز و طلا به نقدینگی است.

۳- بازدهی بالاتر با توجه به ریسک کمتر:

در مقایسه بازار بورس با سایر بازارها باید بیان داشت که در بازه‌های زمانی بلند مدت، سهام نسبت به بازار دلار، مسکن وغیره، نقدینگی رشد بهتری داشته است.

علاوه بر موارد مذکور می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

۴- برخورداری از حمایت قانونی

کلیه فعالیت سهامداران و تغییرات ایجادشده در بازار بورس، زیر نظر سازمان بورس انجام می‌شود.

در واقع، معاملات غیرقانونی و خارج از چارچوب سازمان، انجام نمی‌شود. بورس بازاری قانونی است، بنابراین کلیه افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، از حمایت قانونی برخوردار هستند.

۵- کسب سود

مهم‌ترین هدف افراد از ورود به بازار بورس کسب سود است. هرگاه سهمی با افزایش قیمت همراه شود، سهامداران از محل اختلاف قیمت خرید و قیمت جدید سود کسب می‌کنند. نوع دیگری از سود، سود نقدی است که در صورت نگهداری سهم تا برگزاری مجمع سالانه به سهامداران تعلق می‌گیرد. مجموع این دو بازده، بازده کل سهم را تشکیل می‌دهد. از آنجایی که بازار سهام، توام با ریسک است و نمی‌توان تغییرات قیمت را به صورت دقیق پیش‌بینی کرد، میزان بازده موردنظر به طور دقیق، قابل‌محاسبه نیست. از آنجایی که بازار بورس پتانسیل بسیاری برای کسب سود دارد و برای بسیاری از افراد جذاب است.

۶- حفظ سرمایه در مقابل تورم

با رشد نرخ تورم، پول کشور در معرض کاهش ارزش قرار می‌گیرد. اگر افراد نقدینگی خود را در بازار مناسب سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند این کاهش ارزش را پوشش دهند. بازارسرمایه این هدف را می‌تواند به خوبی محقق کند. با سرمایه‌گذاری در بازار بورس، ارزش دارایی فرد در مقابل تورم حفظ می‌شود. زیرا با گذر زمان، دارایی‌های شرکت نیز مشمول تورم شده و ارزش آن افزوده می‌شود درنتیجه ارزش سهام شرکت افزایش می‌یابد.

۷- بهره‌گیری از معافیت مالیاتی

مالیات جز معیارهایی است که در صورت‌های مالی اهمیت ویژه‌ای دارد. نقش این عامل در هزینه‌های شرکت و تأثیر بر کاهش سود، بر کسی پوشیده نیست. خوشبختانه قانون معافیت مالیاتی، شرکت‌ها را جهت الحاق به بازار بورس تشویق می‌کند. به عبارت دیگر، سود حاصل از مزایای سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار در بسیاری از کشورها از مالیات معاف و یا مشمول تخفیف مالیاتی است. همچنین شرکت‌های پذیرفته شده در بورس نیز از مزایای معافیت درصد مالیاتی استفاده می‌نمایند.

۸- تنوع بازه زمانی سرمایه‌گذاری

بورس به لحاظ بازه زمانی سرمایه‌گذاری متنوع است و یکی از مزایای سرمایه گذاری در بورس این است که هر سرمایه‌گذار با هر دید زمانی می‌تواند به آن ورود کند. عده‌ای به قصد سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و کسب سودهای دوره‌ای وارد بازار می‌شوند. آن‌ها می‌توانند با خرید سهام‌های مدنظر خود که در بازهٔ زمانی کوتاه موردتوجه هستند، به کسب درامد بپردازند. سهامداران میان‌مدتی وقت و مهارت بیشتری برای انتخاب سهام خود بکار می‌گیرند و با نگهداری سهم در بازهٔ زمانی حداقل ۶ ماهه می‌توانند کسب سود کنند. درنهایت عده‌ای قصد دارند پول خود را برای مدت طولانی در بورس، سرمایه‌گذاری کنند. افق بلندمدت و صبوری این سهامداران، می‌تواند بازده مطلوبی برای آنان رقم بزند.

۹- سهولت سرمایه‌گذاری

راه‌های مختلفی جهت معامله در بورس وجود دارد. معاملات حضوری، معاملات تلفنی، سپردن سرمایه به مدیران پورتفو، و معاملات اینترنتی توسط شخص سرمایه‌گذار از جمله راه‌هایی است که شما می‌توانید در بازار بورس حضورداشته باشید. شما با مراجعه به کارگزاری‌های بورس و انجام مراحل لازم که وقت چندانی نمی‌گیرد کد بورسی دریافت کنید و به‌راحتی وارد این بازار شوید. ساده‌ترین راه برای سرمایه‌گذاری، استفاده از سامانه‌های معاملاتی به صورت اینترنتی است. این بازار نیاز به سرمایه سنگین یا فرآیند پیچیده‌ای برای ورود نیست و با فراگیری مهارت لازم می‌توان در این بازار موفق شد و به سرمایه‌گذاری سودآور دست‌یافت.

۱۰- جذب سرمایه‌ها در صنایع کارآمد

صاحبان سرمایه حداکثر تلاش خود را می‌کنند که سرمایه‌های خود را به سوی شرکت‌هایی هدایت کنند که کارایی بهتری دارند و فعالیت آن‌ها در رابطه با صنایع شکوفاتر و سودآورتر باشد. همین امر باعث پیشرفت شرکت‌هایی می‌شود که فعالیت مناسب‌تر و مدیریت بهتری دارند و عاملی برای تشویق شرکت‌ها می‌گردد تا برای جذب بیشتر سرمایه‌ها بهتر عمل کنند. بازار بورس این امکان را فراهم می‌آورد، سرمایه‌ها به سمت صنایع موردنظر هدایت شوند. هرچه ارزش‌گذاری شرکت‌ها دقیق‌تر و افراد موجود در بازار حرفه‌ای‌تر باشند، امکان هدایت سرمایه‌ها به سمت صنایع هدف و افزایش توسعه بیشتر است.

طبقه‌بندی مزیت سرمایه‌گذاری در بورس از دید کلان

  • بورس به مثابه یکی از مراکز انباشت سرمایه و مامن سرمایه‌گذاری، نقش بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی دارد. جمع‌آوری پس‌اندازهای خرد و به کارگیری آن در تولید و تامین‌مالی، می‌تواند نقش واسطه‌ای بورس را پررنگ کند. با به‌کارگیری پس‌اندازهای کم‌حجم و راکد و سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها، زمینه رشد اقتصادی فراهم می‌شود.
  • دولت در شرایط تورمی به منظور کنترل تورم، می‌تواند اقدام به انتشار اوراق مشارکت نماید. دولت سیاست انقباضی خود را از طریق فروش این اوراق و جمع‌آوری نقدینگی از جامعه اعمال و تورم را کنترل می‌کند.
  • بازارسرمایه، با ایجاد مشارکت عمومی آحاد جامعه به توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری کمک می‌کند. خرید و فروش سهام شرکت‌ها، به افزایش سرعت گردش پول و درجه نقد شوندگی ثروت در سطح جامعه کمک می‌کند.
  • با هدایت مناسب سرمایه‌ها به شرکت‌های توسعه محور، توزیع ثروت و تعادل اقتصادی افزایش می‌یابد.
  • بازار سرمایه با گسترش مالکیت عمومی و مشارکت سهامداری، توزیع ثروت را عادلانه‌تر می‌کند.

سخن آخر

سرمایه‌گذاری در بورس می‌­تواند یک انتخاب درست باشد اگر متقاضیان ورود به آن با صبر و حوصله و آگاهی کافی عمل کنند. شما با مهم‌ترین مزیت سرمایه‌گذاری در بورس آشنا شدید. با این حال سرمایه‌گذاری در بورس مزایای زیادی دارد که امکان کسب درآمد یکی از آن موارد می‌باشد. مثلاً می‌توان از بورس در موارد زیر هم بهره‌مند شد؛

  • عدم وابستگی به زمان معین
  • عدم وابستگی به مکان خاص
  • کسب درآمد در تعطیلات
  • عدم نیاز به حضور فیزیکی
  • عدم نیاز به استخدام کارمندان
  • عدم نیاز به استخدام شدن در یک سازمان.

 ما در وینداد با داشتن متخصصین امور قرارداد و مشاوران سرمایه­‌گذاری، آماده راهنمایی شما در مورد ورود به بورس و بررسی قرارداد کارگزاری (بروکری) هستیم تا بتوانید با آمادگی هرچه بیشتر وارد فضای بازار بورس شوید و از سرمایه­‌گذاری خود در این بازار منافع مالی بیشتری به دست آورید.

    5/5 - (1 امتیاز)
    اشتراک‌گذاری

    مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

    برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

    نظرات
    ثبت نام
    Notify of
    guest

    0 Comments
    Inline Feedbacks
    مشاهده تمامی نظرات
    آنچه در این مطلب خواهید خواند

    نمونه قرارداد مناسب شما

    مقالات مرتبط

    روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه
    مقالات انواع سرمایه‌گذاری

    روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه

    تقریبا تمامی کسانی که به فکر ایجاد یک کسب و کار نوپا هستند و یا شرکت‌هایی که به دنبال انجام پروژه‌های جدید هستند، با دغدغه‌ی