نحوه انتخاب نام برای شرکت پیمانکاری

شرایط انتخاب نام برای شرکت پیمانکاری

تمامی شرکت‌ها در فرآیند تاسیس خود باید نامی را هم برای شرکت انتخاب کنند. این نام بر اساس شرایط قانونی انتخاب می‌شود. در نتیجه نمی‌توانید هر نامی که می‌خواهید را برای شرکت خود انتخاب کنید و در این زمینه محدودیت‌هایی برای شما وجود دارد. در این مقاله با بررسی نحوه انتخاب نام شرکت پیمانکاری برای […]

تمامی شرکت‌ها در فرآیند تاسیس خود باید نامی را هم برای شرکت انتخاب کنند. این نام بر اساس شرایط قانونی انتخاب می‌شود. در نتیجه نمی‌توانید هر نامی که می‌خواهید را برای شرکت خود انتخاب کنید و در این زمینه محدودیت‌هایی برای شما وجود دارد. در این مقاله با بررسی نحوه انتخاب نام شرکت پیمانکاری برای ثبت، شرایط و محدودیت‌های قانونی آن را بیان خواهیم کرد و در نهایت به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا امکان تغییر نام وجود دارد یا خیر؟

ویژگی‌های نام شرکت پیمانکاری 

هر کدام از شرکت‌های پیمانکاری که به ثبت می‌رسند در همان فرآیند تاسیس باید نام خود را انتخاب کرده و در اساسنامه شرکت پیمانکاری ثبت کنند. از نظر قانونی نام انتخاب شده برای شرکت باید دارای ویژگی‌های زیر باشد: 

  • نام شرکت‌ پیمانکاری باید دارای سه سیلاب و در مواردی چهار سیلاب باشد.
  • نام شرکت پیمانکاری باید فارسی باشد و از اسامی خاص استفاده کنید.  
  • از نام‌هایی استفاده کنید که مخالف قوانین، شرع و اخلاق حسنه نباشد. 
  • از اسم و نام افراد مشهور برای نام شرکت پیمانکاری استفاده نکنید. برای مثال شرکت پیمانکاری سعدی پذیرفته شدنی نیست. 
  • اگر یک اسمی انتخاب کردید که اعداد در آن استفاده شده بود، آن اعداد را به صورت حروف بنویسید.
  • برخی از شرکت‌ها نام یکی از شرکا را در در قسمت نام شرکت پیمانکاری بیان می‌کنند. در چنین حالتی شرکت حالت تضامنی به خود می‌گیرد. 
  • در نمونه اسم شرکت پیمانکاری نوع شرکت را ذکر کنید برای مثال بنویسید شرکت پیمانکاری ساختمانی 
  • توجه داشته باشید که اگر شرکت پیمانکاری به صورت سهامی خاص به ثبت می‌رسد باید عبارت سهامی خاص و اگر به صورت سهامی عام است باید عبارت سهامی عام در نام شرکت آورده شود. 

چرا انتخاب نام شرکت پیمانکاری اهمیت دارد؟  

برخی از افراد بیان می‌کنند که چرا قانون درباره انتخاب نام برای شرکت پیمانکاری قوانین و مقررات زیادی قرار داده است و علت وجود شرایطی این چنینی برای نام شرکت چیست؟ باید به این نکته توجه داشته باشید که علت اصلی مهم بودن نام پیمانکاری این است که معمولا یک شرکت نیز مانند اشخاص حقیقی با نام شناخته می‌شود. 

هنگامی که شرکت به شهرت زیادی می‌رسد در بازار با آن نامی که به ثبت رسیده است می‌شناسند. در واقع نام شرکت پیمانکاری نشان دهنده برند و هویت شرکت پیمانکاری است. در بسیاری از موارد با استفاده از نام یک پیمانکاری شما به خدمات و نوع فعالیت او پی می‌برید. نام باید به قدری گیرا و جذاب باشد که برای بار اول در ذهن بماند. 

محدودیت‌های انتخاب نام برای شرکت پیمانکاری 

قانون درباره انتخاب نام محدودیت‌های هم قرار داده است از جمله این که: 

  • نام انواع شرکت پیمانکاری نباید توهین آمیز باشد. به عبارتی دیگر انتخاب نام با توهین به یک گروه خاص غیرقانونی است. 
  • از نام‌های طولانی استفاده نکنید. 
  • اسمی را انتخاب کنید که قبلا ثبت نشده باشد. برای این کار می‌توانید استعلام نام انتخابی را بگیرید. 
  • باید توجه داشته باشید که از نام محصولات هم استفاده نکنید. 
  • برخی از نام‌ها برای شرکت ممنوعه هستند مانند ملی، کشور، ملت، نفت، پتروشیمی و غیره
  • توجه داشته باشید که از نام سازمان‌های عمومی و خصوصی مثل بنیاد شهید و غیره استفاده نکنید.

نام در فرایند ثبت شرکت چه تاثیراتی دارد؟

در هنگام ثبت شرکت نیاز است که ابتدا نام خودتان را انتخاب کرده باشید سپس نام‌های انتخابی را در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها بارگذاری کنید.  به همین منظور باید 5 نام را برای شرکت پیمانکاری انتخاب کنید تا شانس شما برای تایید یکی از نام‌ها توسط کارشناس اداره ثبت شرکت‌ها افزایش پیدا کند. به همین منظور نام‌ها را با توجه به اولویت هر یک در بخش ورود اطلاعات مربوط به نام وارد کنید.

گاهی ممکن است تمامی نام‌های انتخاب شده توسط کارشناس اداره ثبت شرکت‌ها رد شود. در این شرایط باید ۵ نام دیگر را انتخاب کنید. این مورد باعث کند شدن شرایط ثبت شرکت شما خواهد شد که توصیه می‌شود در چنین مواردی با کارشناسان ثبت شرکت مشورت کنید تا علاوه‌بر انجام مراحل و فرآیند تاسیس از طولانی شدن در انتخاب نام مناسب که احتمال ثبت آن نیز زیاد باشد به شما کمک کنند.

آیا امکان تغییر نام شرکت پیمانکاری وجود دارد؟ 

یکی دیگر از مواردی که باید در مورد نام شرکت بدانید، امکان تغییر نام شرکت پیمانکاری است. در این رابطه باید گفت در صورتی که تغییر موضوع فعالیت شرکت و همخوانی نداشتن نام انتخابی برای آن یا به هر دلیل دیگری،‌ مدیران شرکت تصمیم به تغییر نام آن بگیرند، این امکان از نظر قانونی برای آن‌ها وجود دارد.

اما نیاز تغییر اساسنامه شرکت پیمانکاری دارد که در این صورت باید تشریفاتی قانونی را در این زمینه رعایت کنید. به همین منظور ابتدا باید مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت پیمانکاری را تشکیل دهید. پس از طرح موضوع در جلسه، نسبت به آن رای‌گیری کرده و در صورت رسیدن به حد نصاب، صورتجلسه تغییر نام را تنظیم کرده و به امضای اعضای حاضر در جلسه برسانید.

در نهایت نیز باید این صورتجلسه را در اداره ثبت شرکت‌ها، ثبت کرده و آگهی آن را در روزنامه رسمی منتشر کنید تا اعتبار قانونی پیدا کند.

جمع‌بندی 

یکی از موارد مهمی که باید برای ثبت شرکت پیمانکاری توجه داشته باشید؛ انتخاب نام برای شرکت پیمانکاری است. نام یک شرکت، هویت آن را در بازارهای داخلی و بین‌المللی مشخص می‌کند و به همین دلیل باید با دقت فراوان نام را انتخاب کرد. 

انتخاب نام دارای شرایط قانونی است که در هنگام ثبت به آن توجه کافی داشته باشید. در غیر این صورت نام انتخابی شما توسط کارشناس اداره ثبت شرکت‌ها رد می‌شود و این امر باعث طولانی‌تر شدن فرآیند ثبت شرکت خواهد شد.

پس از تایید نام و ثبت شرکت و یک دوره فعالیت آن، امکان تغییر نام شرکت در قانون پیش‌بینی شده است که مستلزم رعایت تشریفات خاصی مثل تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده و ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت است.

سوالات متداول 

آیا امکان ثبت شرکت با نام لاتین وجود دارد؟

خیر، یکی از شرایط انتخاب نام برای شرکت‌ها، ریشه فارسی داشتن است.

آیا تغییر نام شرکت باید در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد؟

بله، تغییر نام یکی از مواردی است که نیاز به تغییر اساسنامه دارد، در نتیجه با رعایت تشریفات قانونی باید صورتجلسه تغییر نام  را در اداره ثبت شرکت‌ها، به ثبت برسانید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.