نام شرکت دانش بنیان

شرایط و نحوه انتخاب نام برای شرکت دانش بنیان

شرکت دانش بنیان همان طور که از نام آن پیداست بر پایه علم و دانش تاسیس می‌شود. با توجه به این که شرکت‌ها نیز مانند اشخاص حقیقی دارای نام، آدرس و هویت مستقل هستند، برای ثبت شرکت نیز باید نام مناسبی برای آن انتخاب کنید. انتخاب نام برای شرکت دانش بنیان ضروری است به همین […]

شرکت دانش بنیان همان طور که از نام آن پیداست بر پایه علم و دانش تاسیس می‌شود. با توجه به این که شرکت‌ها نیز مانند اشخاص حقیقی دارای نام، آدرس و هویت مستقل هستند، برای ثبت شرکت نیز باید نام مناسبی برای آن انتخاب کنید. انتخاب نام برای شرکت دانش بنیان ضروری است به همین در این مقاله به نحوه انتخاب نام و ویژگی‌های نامی که باید برای شرکت دانش بنیان خود انتخاب کنید و همچنین نکات مربوط به آن می‌پردازیم.

ویژگی نام شرکت دانش بنیان

نام شرکت دانش بنیان برای ثبت از اهمیت فراوانی برخوردار است و باید دارای ویژگی‌هایی باشد تا توسط اداره ثبت شرکت‌ها مورد تایید قرار بگیرد. در ادامه برخی از این ویژگی‌ها را بیان نمودیم:

  • توجه کنید نامی که قصد دارید از آن برای شرکت دانش بنیان استفاده کنید حتما فارسی باشد.
  • معنی مشخصی داشته و در لغت نامه دهخدا هم به آن معنی اشاره شده باشد.
  • از یک اسم خاص استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید از اعداد در نام شرکت دانش بنیان استفاده کنید حتما باید با حروف نوشته شود.
  • در صورتی که قصد دارید نامی انتخاب کنید باید طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد.
  • اگر برند‌ و نام‌های دیگری به ثبت رسیده است باید دقت کنید که مشابه این نام‌ها و برند‌ها اسمی انتخاب نکنید.
  • سه سیلابی بودن نام شرکت دانش بنیان بسیار مهم است و هر سه سیلاب باید معنی خاصی داشته باشد.
  • نام دانش بنیان باید به گونه‌ای انتخاب شود که زمینه فعالیت شرکت از آن برداشت شود. 
  • اگر نام یک شخص را در نام شرکت می‌آورید یعنی شرکت به صورت تضامنی است و شخص مسئولیت دارد.
  • سعی کنید که از ترکیب چند حرف برای نام شرکت دانش بنیان استفاده نکنید.
  • به کار بردن برخی کلمات در اسم دانش بنیان ممنوع است. کلماتی مانند ملت، ایران، نظام و دادگستر و….
  • اگر شرکت دانش بنیان در قالب سهامی عام است باید نام سهامی عام و اگر در قالب سهامی خاص است باید نام سهامی خاص در نام دانش بنیان آورده شود. 

محدودیت‌های انتخاب نام برای شرکت دانش بنیان

اگرچه که برخی از محدودیت‌های انتخاب اسم دانش بنیان در قسمت ویژگی‌ها بیان شد اما در این قسمت به طور انحصاری و خاص تمامی محدودیت‌هایی که برای نمونه اسم شرکت دانش بنیان وجود دارد را بیان می‌کنیم:

  • اولا که دقت داشته باشید از نام‌های ملی و ایران استفاده نکنید. به این خاطر که امکان سوء استفاده وجود دارد.
  • نام‌هایی که مرتبط با دولت و سازمان‌های دولتی است را نباید برای شرکت دانش بنیان خود انتخاب نمایید.
  • اگر نام یک منطقه را برای دانش بنیان انتخاب کردید توجه کنید که باید شرکت در همان منطقه ثبت شود.
  • انتخاب نامی که خلاف نظم عمومی ایران باشد، انتخاب آن ممنوع است.
  • استفاده از نام افرادی که شهرت خاصی دارند ممنوع است، به این خاطر که انتخاب این چنین نام‌ها باعث استفاده سوء می‌شود.
  • توجه کنید انتخاب برخی از نام‌ها برای شرکت دانش بنیان نیاز به مجوز دارد بنابراین سعی کنید که ابتدا مجوز مربوطه را دریافت کنید تا نامی که انتخاب کردید رد نشود.
  • نام‌های تکراری را برای شرکت دانش بنیان انتخاب نکنید. برای این منظور نیاز است که استعلام اسم شرکت دانش بنیان را از سامانه ثبت شرکت‌ها بگیرید.

اهمیت انتخاب نام دانش بنیان

اسم شرکت دانش بنیان اهمیت زیادی دارد و به دلیل همین اهمیت باید تمام ویژگی‌هایی که بیان شد را داشته باشد. مدیران شرکت باید تمامی شرایط انتخاب نام برای شرکت دانش بنیان را رعایت کنند. یکی از مهمترین علت مهم بودن نام این است که نام دانش بنیان نشان دهنده موقعیت شرکت در بازارهای داخلی و خارجی است.

همچنین هر چه نام کوتاه‌تر و زیباتر باشد بیشتر در ذهن مخاطب می‌ماند. در واقع نام اولین چیزی است که مخاطب به آن توجه می‌کند و نشان دهنده زمینه فعالیت شرکت و اعتبار شرکت دانش بنیان است. در واقع گفته می‌شود که انتخاب نام  برای شرکت دانش بنیان به اندازه پرچم یک کشور اهمیت دارد همان گونه که یک پرچم اعتبار یک کشور را نشان می‌دهد، اسم دانش بنیان نیز حکایت از اعتبار شرکت دارد. 

تاثیر نام در فرایند ثبت شرکت

انتخاب نام مانند انتخاب موضوع شرکت برای شرکت دانش بنیان یکی از ضروری ترین مراحل ثبت شرکت است. در هنگامی که قصد دارید شرکت دانش بنیان را به ثبت برسانید لازم است که ابتدا نام‌های مناسب شرکت دانش بنیان را انتخاب کنید سپس اقدام به ثبت نمایید. 

در هنگامی که قصد دارید برای اولین بار شرکت را به ثبت برسانید در سامانه ثبت شرکت‌ها از شما خواسته می‌شود که پنج نامی را که انتخاب کردید را در سامانه بارگذاری کنید. کارشناسان مربوطه به بررسی اسامی منتخب می‌پردازند و اگر یکی از نام‌ها مورد تایید و قبول آن‌ها بود از همان نام برای شرکت دانش بنیان استفاده می‌کنند.

توجه کنید که هنگامی که نام‌های منتخب را در سامانه بارگذاری می‌کنید اولویت بندی کنید. به این خاطر که کارشناسان اگر اولین نام شرایط یک نام مناسب را داشته باشد همان را انتخاب می‌کنند بنابراین نامی که برای شما مهمتر است را در اول لیست قرار دهید.

پس از اینکه نام تایید شد اما شرکت در شرف تاسیس و یا تغییر بود نیاز است که تا سه ماه آگهی رسمی ثبت شرکت انجام شود به این معنا که تا سه ماه از تاریخی که نام تایید می‌شود، اعتبار دارد. همچنین اگر نام منتخب توسط کارشناسان رد شد باید اعتراض خود را به صورت کتبی اعلام و دلایل خود را نیز بیان کنید.

به خاطر حساسیتی که انتخاب نام در فرایند ثبت شرکت دانش بنیان دارد ما توصیه می‌کنیم که از کارشناسان خبره در این زمینه استفاده کنید و مشورت‌های لازم را از کارشناسان متخصص بخواهید. 

آیا امکان تغییر نام شرکت دانش بنیان وجود دارد؟

امکان تغییر نام شرکت برای شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد. برای این منظور لازم است که مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل شود و سپس صورتجلسه تغییر نام شرکت را تنظیم نمایید. صورتجلسه باید به امضای تمامی اعضای حاضر در جلسه برسد.

سپس صورتجلسه تنظیم شده را باید در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانید. پس از این که با درخواست شما موافقت شد لازم است که آگهی تغییرات را در روزنامه رسمی کشور منتشر کنید.

جمع بندی

انتخاب نام برای شرکت دانش بنیان از اهمیت فراوانی برخوردار است به این خاطر که نشان دهند اعتبار شرکت است. برای انتخاب اسم شرکت باید توجه داشته باشید که از اسامی ممنوعه استفاده نکنید. اگر نام نیاز به مجوز دارد مجوز‌های لازم را دریافت کنید.

نام منتخب باید تمامی ویژگی‌هایی که برای اسم شرکت برشمرده شد را داشته باشد. همچنین امکان تغییر در نام شرکت دانش بنیان وجود دارد که باید ابتدا صورتجلسه تغییر نام را تنظیم و سپس در سامانه ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانید.

سوالات متداول 

هزینه تغییر نام شرکت دانش بنیان چیست؟

معمولا یک هزینه مشخصی برای تغییر نام دانش بنیان نمی‌توان بیان کرد به این خاطر که باید هزینه حق‌الثبت و همچنین هزینه‌های مربوط به روزنامه رسمی را هم در نظر بگیرید.

آیا امکان استفاده از نام‌های چهاربخشی در فرایند ثبت شرکت وجود دارد؟

برای اسم شرکت دانش بنیان نام سه بخشی انتخاب نمایید. اما گاهی اوقات به دلیل اینکه نام سه بخشی زیاد شده است امکان استفاده از نام چهاربخشی نیز وجود دارد.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.