شرکت پست و فروشگاه‌های اینترنتی

شرایط همکاری شرکت پست با فروشگاه‌های اینترنتی

در حال حاضر، فروشگاه‌های اینترنتی به عنوان یک بازیگر عمده در فضای کسب‌وکارهای مجازی نقش‌آفرینی می‌کنند. تفاوتی ندارد که نیاز به خرید مایحتاج روزانه داشته باشید یا مایل باشید تا لباس، کتاب و یا حتی گل بخرید. برای رفع تمام این نیازها، فروشگاه‌های اینترنتی مختلفی وجود دارند که می‌توانید به سرعت و سهولت کالای مورد […]

در حال حاضر، فروشگاه‌های اینترنتی به عنوان یک بازیگر عمده در فضای کسب‌وکارهای مجازی نقش‌آفرینی می‌کنند. تفاوتی ندارد که نیاز به خرید مایحتاج روزانه داشته باشید یا مایل باشید تا لباس، کتاب و یا حتی گل بخرید. برای رفع تمام این نیازها، فروشگاه‌های اینترنتی مختلفی وجود دارند که می‌توانید به سرعت و سهولت کالای مورد نیاز خود را سفارش دهید و آن را دریافت کنید. ارسال محموله سفارش داده شده به عنوان یکی از مراحل مهم خرید کالا، برای همه مشتریان از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین خاطر فروشگاه‌های اینترنتی اقدام به همکاری با شرکت‌های خدمات پستی می‌کنند تا کالاهای خود را به دست مشتریان خود برسانند.

در این مطلب قصد داریم تا به شرایط همکاری شرکت پست با فروشگاه‌های اینترنتی برای ارسال مرسولات این فروشگاه‌ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

فروشگاه‌های اینترنتی

فروشگاه‌های اینترنتی، برای ارسال مرسولات خود چه گزینه‌هایی دارند؟

فروشگاه‌های اینترنتی برای آنکه محصولات خود را به موقع و سالم به دست مشتریان خود برسانند می‌توانند با سرویس‌های پستی مختلفی قرارداد منعقد کنند. مثلا ممکن است یک فروشگاه ارسال مرسولات خود را به یک شرکت خصوصی خدمات پیک موتوری واگذار کند و با آن به شکل درصدی یا هر روش دیگری همکاری کند.

همچنین ممکن است فروشگاهی ارسال کالاهای خود را به طور موردی و خصوصی به یک تاکسی تلفنی (آژانس) محله خود بسپارد.

اما فروشگاه‌هایی که غالبا مشتریان زیادی دارند و روزانه قصد ارسال مرسولات خود به نقاط مختلف کشور را دارند می‌توانند از خدمات شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.

مهمترین حسن استفاده از خدمات پست ایران برای کسب و کارها، به خصوص کسب و کارهای کوچک و جوان، به صرفه بودن قیمت آن به نسبت سایر خدمات پستی شرکت‌های خصوصی است.

در ادامه به معرفی خدمات شرکت پست و شرایط همکاری و برخی نکات قراردادی این موضوع می‌پردازیم.

شرکت پست ایران، چه خدماتی ارائه می‌کند؟

شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، که به اختصار شرکت پست هم نامیده می‌شود، با هدف دسترسی داشتن عموم مردم به خدمات مختلف پستی فعالیت می‌کند.

از وظایف مهم شرکت پست، تجهیز واحدهای پستی به منظور قبول، حمل و توزیع انواع مرسولات پستی به نقاط مختلف ایران است.

همچنین این شرکت بر حسن اجرای این خدمات نظارت کاملی را اعمال می‌کند. خدمات ارسال مرسولات پستی شرکت پست، می‌تواند از انواع پست عادی، سفارشی، پیشتاز و… باشد که هر یک تعرفه مخصوص به خود را دارد.

از دیگر وظایف شرکت پست می‌توان به چاپ و انتشار تمبرهای پستی مرتبط با یادبودها و ایام گوناگون اشاره کرد.

علاوه بر حمل و توزیع انواع مرسولات، شرکت پست اقدام به توزیع منظم برخی روزنامه‌های یا نشریات به طور دوره‌ای می‌کند و در واقع خدمات اطلاع‌رسانی از طریق این نشریات را نیز بر عده می‌گیرد.

در ادامه این مطلب به این موضوع اشاره می‌کنیم که چگونه شرکت پست با فروشگاه‌های اینترنتی در چهت توزیع مرسولات پستی این فروشگاه‌ها همکاری می‌کند.

فروشگاه‌های اینترنتی چگونه می‌توانند از خدمات شرکت پست استفاده کنند؟

اگر یک فروشگاه اینترنتی مایل باشد تا محصولات خود را با استفاده از خدمات شرکت پست به مشتریان ارسال کند، بایستی مراحل آغاز این همکاری را طی کند.

مرحله اول

در آغاز، فروشنده متقاضی دریافت خدمات پستی باید وارد سامانه ثبت نام در بازار الکترونیک شرکت ملی پست شده و اقدام به ثبت مشخصات کسب‌وکار خود کند.

مرحله دوم

سپس واحد پشتیبانی سامانه پرداخت شرکت پست، با شماره تلفن ثبت شده متقاضی تماس حال کرده و جلسه‌ای برای تنظیم قرارداد را معین می‌کند.

مرحله سوم

فروشنده متقاضی نیز باید با مراجعه به شرکت پست، قرارداد مورد نظر را منعقد کند تا امکان ارسال مرسولا بوسیله شرکت پست در وبسایت فروشنده فعال شود. نکات تنظیم قرارداد در این مرحله اهمیت زیادی دارد چرا که رابطه حقوقی کسب و کار با شرکت پست در این مرحله آغاز می‌شود.

مرحله چهارم

پس از آنکه این امکان در وبسایت فعال شد، هر زمان که مشتری کالایی از فروشگاه خریداری کند و توسط فروشنده تایید شود، وضعیت مرسوله در وبسایت به «آماده ارسال» تبدیل می‌شود.

مرحله پنجم

پس از آنکه وضعیت مرسوله «آماده ارسال» شد، مامور شرکت پست به انبار فروشگاه مراجعه کرده و مرسوله را از فروشنده تحویل می‌گیرد و آن را به مقصد مندرج در اطلاعات مرسوله (نشانی خریدار) ارسال می‌کند.

داشتن کد رهگیری به خریداران این امکان را می‌دهد تا کلیه مراحل ارسال کالا، زمان تحویل به پستچی و حتی نام و تلفن همراه مامور پست مشخص شود تا بتوان در سریع ترین زمان و به راحتی محموله را تحویل گرفت.

قرارداد همکاری فروشگاه‌های اینترنتی با شرکت پست چه نکاتی دارد؟

– اصولا حوزه تحت پوشش قرارداد شرکت پست با فروشگاه‌های اینترنتی، سراسر کشور است.

– معمولا هزینه پست کالا در محل و پس از دریافت کالا توسط مشتری به مامور اداره پست پرداخت می‌شود.

– امکان پرداخت اعتباری یا آنلاین نیز در اکثر قریب به اتفاق فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارد که در این صورت، هزینه پست هم آنلاین و جداگانه دریافت و به شرکت پست، مطابق با قرارداد داده می‌شود.

– هزینه‌های پستی مطابق با تعرفه اداره پست هستند و مشتری یا فروشگاه اینترنتی، نباید وجه نقد بیشتری بپردازد.

– اگر تعرفه‌ها افزایش یابد، شرکت پست باید از مدتی قبل (مطابق قرارداد) آن را به اطلاع فروشنده برساند.

– ممکن است در حالاتی که پرداخت هزینه کالا از نوع «پرداخت در محل» است، شرکت پست پس از دریافت مبلغ کالا و هزینه پست از مشتری به صورت یکجا، مبلغ کالا را در مواعد خاصی (مثلا هر هفته) به حساب فروشنده واریز کند.

– ممکن است دریافت تضمینات قراردادی مانند سفته یا ضمانت‌نامه بانکی برای حسن اجرای تعهدات نیز در قرارداد قید شود.

درباره قرارداد همکاری با شرکت پست سوالی دارید؟

اگر صاحب کسب‌وکاری اینترنتی هستید و قصد دارید تا خدمات ارسال مرسولات خود را راه‌اندازی یا آن را بهینه‌تر کنید، احتمالا همکاری با شرکت پست گزینه مناسبی باشد. در این مطلب سعی شد تا به مراحل آغاز همکاری با شرکت پست و برخی نکات حقوقی این موضوع اشاره شود. با این حال ممکن است برخی ابهامات در خصوص موضوع این مطلب همچنان وجود داشته باشد. در این صورت می‌توانید با استفاده از امکانات متنوع حقوقی وبسایت وینداد، در زمینه مشاوره تلفنی یا تنظیم و بررسی قرارداد با شرکت پست، اقدام به دریافت خدمات کنید.

4.3/5 - (6 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
وحید کاظمی طالب
وحید کاظمی طالب
1 سال پیش

با لین شرایطی که خواندم خوبه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط