قرارداد اجاره تراکتور + نکات مهم آن

قرارداد اجاره تراکتور + نکات مهم قانونی

  پیشبرد یکسری کارها به طور قطعی نیاز به وسایل و تجهیزات و ماشین‌آلات خاص آن کار دارد. تراکتور یکی از وسایل پرکاربرد برای کشاورزی است. قرارداد اجاره تراکتور نیز از سری قراردادهای کاربردی و ویژه برای کشاورزان و مالکان تراکتور محسوب می‌شود. این قرارداد  در برخی کشورها بسیار سختگیرانه و دقیق تنظیم می‌شود چرا […]

 

پیشبرد یکسری کارها به طور قطعی نیاز به وسایل و تجهیزات و ماشین‌آلات خاص آن کار دارد. تراکتور یکی از وسایل پرکاربرد برای کشاورزی است. قرارداد اجاره تراکتور نیز از سری قراردادهای کاربردی و ویژه برای کشاورزان و مالکان تراکتور محسوب می‌شود.

این قرارداد  در برخی کشورها بسیار سختگیرانه و دقیق تنظیم می‌شود چرا که استفاده از این وسیله مستلزم رعایت نکات ایمنی بسیار است.  در این مطلب به سراغ تحلیل و بررسی قرارداد اجاره تراکتور و بندهای مهم آن می‌رویم  با ما همراه باشید. در نهایت اگر نیاز به راهنمایی داشتید مشاوران متخصص ما در این زمینه شما را همراهی می‌کنند.

قرارداد اجاره تراکتور در چه مواردی کاربرد دارد؟

اینکه تراکتور تا چه میزان در بحث کشاورزی موثر است و نمی‌توان بدون استفاده از آن کار کشاورزی را با کیفیت و سرعت پیش برد، بر کسی پوشیده نیست. درست است که تراکتور در موارد بسیاری همچون ساختمان سازی و یا بهره‌برداری از معدن استفاده می‌شود، اما در اکثر موارد کشاورزان به عنوان یکی از طرفین قرارداد اجاره تراکتور مطرح می‌شوند. در این موارد از لحاظ صرفه اقتصادی و سرمایه، کشاورزان ترجیح می‌دهند بجای خرید این ابزار گران‌قیمت، به اجاره آن روی بیاورند.

برای تنظیم این قرارداد اجاره، لازم است که ابتدا طرفین نسبت به این قرارداد رضایت داشته باشند و سپس با صحبت راجع به مذاکرات ابتدایی و ذکر آنها درقرارداد، با یکدیگر قرارداد را امضا کنند.  نمونه قرارداد اجاره تراکتور، مطابق با شرایطی که طرفین در نظر دارند و قانون مربوط به عقود اجاره نوشته خواهد شد.

کشاورز در این قرارداد اجاره چه وظیفه ای دارد؟

همانطور که گفتیم تهیه‌ی ماشین‌آلات و ابزار کشاورزی هزینه زیادی دارد. بسیاری از کشاورزان نمی‌توانند این هزینه را بپردازند به همین دلیل یکی از گزینه‌های مناسب برای آنها اجاره کردن تراکتور است. کشاورزان باید برای انعقاد قرارداد اجاره تراکتور با مالکان این وسیله به توافق برسند.  بنابراین در این قرارداد موجر مالک تراکتور و مستاجر همان کشاورز است.

مستاجر یا همان کشاورز در این قرارداد، بایستی به تعهدات خاصی پای‌بند باشد. در ادامه بخشی از مهم‌ترین وظایف مستاجر را مرور می‌کنیم :

– مستاجر باید مبلغ قرارداد  را به موقع پرداخت کند.

-مستاجر باید شیوه پرداختی مورد توافق در قرارداد را مد نظر داشته باشد (مثلا پرداخت نقدی، اقساط، ماهانه، هفتگی و…).

– مستاجر حق ندارد تراکتور اجاره شده را به شخص دیگری اجاره دهد.

– مستاجر باید از تراکتور اجاره شده به خوبی محافظت کند و در پایان مدت قرارداد، تراکتور را به نحوی که قبل از اجاره بوده است به موجر (اجاره دهنده) بازگرداند.

– در صورت ایجاد نقص در تراکتور یا خرابی و تلف آنها، مستاجر مسئول جبران خسارات است.

– مستاجر موظف به تعمیر معمول و متعارف تراکتور در مدت اجاره است.

– چنانچه مستاجر نیازی به تراکتور نداشته باشد باید ضمن ارسال اخطار به موجر برای فسخ  این قرارداد اجاره اقدام کند.

قرارداد اجاره تراکتور چه نکاتی دارد؟

همین ابتدا لازم به ذکر است که قراردادهای اجاره  به طور کلی نمونه قرارداد اجاره تراکتور از قانون مدنی و از اصول و قواعد مربوط به عقد اجاره تبعیت می‌کند.  براساس ماده 466 قانون مدنی، اجاره توافقی است که به واسطه آن، مستاجر (شخصی که تقاضا دارد تراکتور را اجاره کند) می‌تواند از منافع مال اجاره (تراکتور) استفاده کند و از آن بهره ببرد. در ادامه برخی از نکات این قرارداد می‌پردازیم. بنابراین، این قرارداد اجاره  برطبق قانون مدنی است و تنظیم و امضای آن، صحیح و معتبر است.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات مالک تراکتور و کشاورز به طور دقیق تصریح شود. همچنین اهمیت دارد که مشخصات کامل تراکتور اعم از برند، مدل و سال تولید، رنگ و… در این بند یا بندی مستقل درج شود.

موضوع قرارداد

بنا به نوع شغلی که به استفاده از تراکتور می‌پردازد می‌توان موضوع قرارداد را تدوین کرد.

مثلا استفاده از تراکتور به همراه راننده آن برای کشاورزی یا کار در معدن یا ساختان سازی تعیین می‌شود،می‌تواند موضوع این بند قرار بگیرد. در برخی قراردادها، مسیر و مکان مورد نظر کشاورز در قالب بندی جداگانه و تحت عنوان «محل انجام موضوع قرارداد»، تصریح می‌شوند.

مدت قرارداد

از نکات مهم این قرارداد مدت آن است که باید مورد توجه قرار گیرد. برای مثال زمانی که مساحت زمین کشاورزی کم است، می‌توان تراکتور را به صورت روزانه اجاره کرد. اما اگر مساحت زمین زیاد است یا تراکتور برای انجام کاری مشخص اجاره شده می‌توان مدت قرارداد را تا پایان آن کار تعیین کرد و قرارداد مشخصی تنظیم نمود.

مبلغ قرارداد

مبلغ اجاره تراکتور به توافق طرفین بستگی دارد، اما بهتر است بعد از مذاکره آن را به طور دقیق در قرارداد ذکر کنند. این کار دو طرف را از اختلافات بعدی مصون می‌دارد. می‌توان برای تعیین مبلغ اجاره در قرارداد اجاره تراکتور از دانش فنی کارشناسان رسمی حوزه کشاورزی بهره برد.

تعهدات موجر

موجر یا همان مالک تراکتور باید در مدت مشخص تراکتور را در اختیار کشاورز قرار دهد و شرایط را برای استفاده هر چه بهتر او از تراکتور فراهم کند.

برای تنظیم قرارداد اجاره تراکتور نیاز به راهنمایی دارید؟

در این نوشته سعی شد به طور دقیق نکات این قرارداد ذکر شود. با این حال نباید فراموش کرد که اصولا تنظیم قراردادهای حقوقی امری تخصصی است و نیازمند داشتن دانش، مهارت و تجربه کافی در حوزه قراردادها است.

به همین خاطر توصیه می‌شود پیش از تنظیم قرارداد اجار‌ه تراکتور که دارای ویژگی‌های قراردادهای اجاره است ،از دانش متخصصان حقوق بهره‌مند شوید.

ما در وینداد با داشتن تیمی از وکلای دادگستری و کارشناسان حقوق قراردادها و مشاوران قراردادهای اجاره ، قادر هستیم تا خدمات مشاوره‌ای متنوع و همچنین خدمات تنظیم و بررسی قرارداد اجاره تراکتور را ارائه دهیم.

 

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند