قرارداد اجاره دستگاه اکسیژن‌ساز + نمونه قرارداد به همراه نکات قانونی

قرارداد اجاره دستگاه اکسیژن‌ساز + نمونه قرارداد به همراه نکات قانونی

  اگر شما هم نیاز به دستگاه اکسیژن‌ساز دارید اما نمی‌توانید آن را خریداری کنید و تصمیم به تنظیم قرارداد اجاره دستگاه اکسیژن‌ساز دارید، این مطلب را تا انتها بخوانید. بعد از همه‌گیری بیماری کرونا و آسیب این بیماری به ریه و میزان اکسیژن بدن انسان، افراد درگیر زیادی نیازمند دستگاه‌های اکسیژن‌ساز هستند. اما همه‌ی […]

 

اگر شما هم نیاز به دستگاه اکسیژن‌ساز دارید اما نمی‌توانید آن را خریداری کنید و تصمیم به تنظیم قرارداد اجاره دستگاه اکسیژن‌ساز دارید، این مطلب را تا انتها بخوانید. بعد از همه‌گیری بیماری کرونا و آسیب این بیماری به ریه و میزان اکسیژن بدن انسان، افراد درگیر زیادی نیازمند دستگاه‌های اکسیژن‌ساز هستند. اما همه‌ی این افراد این دستگاه‌ها را به‌طور دائم نیاز ندارند. برخی نیز نمی‌توانند هزینه خرید آن را پرداخت کنند.

بنابراین در این وضعیت بهترین راه تنظیم قرارداد اجاره و استفاده موقتی از منافع این دستگاه است. قرارداد اجاره دستگاه اکسیژن‌ساز نیز همانند همه قراردادها نکات خاص و فنی حقوقی خود را دارد. قطعا بدون توجه به این نکات نمی‌توان توافقی مطمئن را تنظیم نمود. در این نوشته سعی کردیم به طور کلی شما را به این قرارداد و نکات آن آشنا کنیم. در آخر اگر نیاز به راهنمایی داشتید مشاوران متخصص ما در این زمینه شما را همراهی می‌کنند.

دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی چیست ؟

دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی یکی از مهمترین کمک‌های تنفسی برای بیماران تنفسی ، به ویژه بیماران مزمن ریوی در خانه است. این دستگاه‌ها از جمله دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی هستند که با متمرکز ساختن اکسیژن موجود در هوا روند اکسیژن رسانی به بیمار را بهبود می‌بخشند. این دستگاه گاز اکسیژن غنی شده تولید می‌کند و با بافت ریه سازگار است و آسیب به بافت ریه را به حداقل می‌رساند.

در این سالها این دستگاه بسیار محبوب شده‌است و مخصوصا بعد از همه‌گیری کرونا و آسیب به ریه افراد، متقاضی برای خرید این دستگاه یا اجاره دستگاه اکسیژن‌ساز بسیار افزایش یافته‌است.

قرارداد اجاره دستگاه اکسیژن‌ساز چه نکات حقوقی دارد؟

این قرارداد نیز مانند سایر قراردادهای اجاره، از قانون مدنی و از اصول و قواعد مربوط به عقد اجاره تبعیت می‌کند.  براساس ماده 466 قانون مدنی، اجاره توافقی است که به واسطه آن، مستاجر (شخصی که تقاضا دارد دستگاه را اجاره کند) می‌تواند از منافع مال اجاره شده، استفاده کند و از آن بهره ببرد. بنابراین، این قرارداد اجاره برطبق قانون مدنی است و تنظیم و امضای آن، صحیح و معتبر است. در ادامه برخی از نکات این قرارداد می‌پردازیم:

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات مالک دستگاه اکسیژن‌ساز و مستاجر به طور دقیق تصریح شود. همچنین اهمیت دارد که مشخصات کامل دستگاه اعم از نوع کاربری،عیوب دستگاه، برند، مدل و سال تولید و …  در این بند یا بندی مستقل درج شود.

موضوع قرارداد

موضوع این قرارداد اجاره دستگاه اکسیژن‌ساز است. در این قسمت معمولا نحوه استفاده از دستگاه یا ویژگی خاصی در مورد آن ذکر می‌شود.  برای مثال اینکه دستگاه نو است یا دسته‌دوم یا باید در شرایط خاصی نگه‌داری شود در این بخض توضیح داده می‌شود.

در برخی قراردادها، مسیر و مکان مورد استفاده دستگاه در قالب‌ بندی جداگانه و تحت عنوان «محل انجام موضوع قرارداد»، تصریح می‌شوند.

مدت قرارداد

مدت در قرارداد اجاره بندی مهم است چرا که بازه زمانی استفاده مستاجر از دستگاه را مشخص می‌کند. مدت در این قرارداد باید مشخص باشد و محدوده زمانی دقیقی در نظر گرفته شود. پس از اتمام این مدت مستاجر باید دستگاه‌ اکسیژن‌ساز را تحویل مالک آن بدهد. بعد از اتمام مدت اگر بیمار همچنان به دستگاه اکسیژن‌ساز نیاز داشت می‌توان مدت را تمدید کرد، اما این نکته باید در قرارداد ذکر شود.

مبلغ قرارداد

اجاره ماهیانه دستگاه اکسیژن ساز بسته به نوع دستگاه قیمت متفاوتی دارد. تعیین قیمت دستگاه اکسیژن‌ساز به عواملی مانند عمر دستگاه، مدل و کیفیت آن، کاربری خاص آن و… بستگی دارد. بهتر است برای تعیین قیمت از دانش فنی کارشناسان رسمی حوزه مربوط بهره برد.

تعهدات مستاجر دستگاه

مستاجر در قرارداد اجاره دستگاه اکسیژن‌ساز، بایستی به تعهدات خاصی پایبند باشد. در ادامه بخشی از مهم‌ترین وظایف مستاجر را مرور می‌کنیم :

  • مستاجر باید شیوه پرداختی مورد توافق در قرارداد را مد نظر داشته باشد (مثلا پرداخت نقدی، اقساط، ماهانه، هفتگی و…) و در فواصل زمانی معین آن را پرداخت کند.
  • چنانچه موجر تمایل نداشته باشد مستاجر دستگاه اکسیژن‌ساز را به دیگری اجاره دهد باید آن را در متن قرارداد ذکر کند.
  • مستاجر در این قرارداد همچون امین و امانت‌دار است. او باید در استفاده از دستگاه اکسیژن‌ساز روش عرفی را رعایت کند. همچنین از دستگاه اجاره شده به خوبی محافظت کند و در پایان مدت قرارداد، دستگاه را به نحوی که قبل از اجاره بوده است به موجر (اجاره دهنده) بازگرداند. علاوه بر این اگر برای محافظت از دستگاه اکیبژن‌‌ساز شیوه خاصی وجود دارد باید در متن قرارداد ذکر شود.
  • در صورت ایجاد نقص در دستگاه یا خرابی و تلف آن، چنانچه این نقص بعد از قرارداد و در حین انجام کار باشد، مستاجر مسئول جبران خسارات است.
  • مستاجر موظف به تعمیر معمول و متعارف دستگاه در مدت اجاره است.

تعهدات موجر

موجر یا همان مالک دستگاه اکسیژن‌ساز باید در مدت مشخص دستگاه را در اختیار مستاجر قرار دهد. علاوه بر این مالک باید از سالم بودن دستگاه مورد اجاره اطمینان حاصل کند تا مستاجر بعد از قرارداد با عیب و نقصی رو به رو نشود. مالک دستگاه همواره باید شرایط استفاده هرچه بهتر مستاجر از دستگاه را فراهم کند.

برای تنظیم قرارداد اجاره دستگاه اکسیژن‌ساز نیاز به راهنمایی دارید؟

در این نوشته سعی کردیم شما را با جزئیات و نکات حقوقی قرارداد اجاره دستگاه اکسیژن‌ساز آشنا کنیم. با این حال نباید فراموش کرد که اصولا تنظیم قراردادهای حقوقی امری تخصصی است و نیازمند داشتن دانش، مهارت و تجربه کافی در حوزه قراردادها است.

به همین خاطر توصیه می‌شود پیش از تنظیم قرارداد اجار‌ه دستگاه و تجهیزات که دارای ویژگی‌های قراردادهای اجاره است ، از دانش متخصصان حقوق بهره‌مند شوید.

ما در وینداد با داشتن تیمی از وکلای دادگستری و کارشناسان حقوق قراردادها و مشاوران قراردادهای اجاره، قادر هستیم تا خدمات مشاوره‌ای متنوع و همچنین خدمات تنظیم و بررسی قرارداد اجاره دستگاه اکسیژن‌ساز  را ارائه دهیم.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند