قرارداد اجاره دستگاه چه نکات مهمی دارد؟

قرارداد اجاره دستگاه چه نکات مهمی دارد؟

انجام برخی کارها نیاز مبرم به یکسری دستگاه ها و تجهیزات خاص دارد. خرید این دستگاه‌ها برای بیشتر صاحبان کسب‌و‌کارها دشوار است. به همین دلیل آنها اقدام به اجاره دستگاه مربوط به حرفه خود می‌کنند. در نتیجه نیاز به قرارداد اجاره دستگاه بیش از پیش احساس می‌شود. قطعا اجاره دستگاه‌ بسته به نوع آن متفاوت […]

انجام برخی کارها نیاز مبرم به یکسری دستگاه ها و تجهیزات خاص دارد. خرید این دستگاه‌ها برای بیشتر صاحبان کسب‌و‌کارها دشوار است. به همین دلیل آنها اقدام به اجاره دستگاه مربوط به حرفه خود می‌کنند. در نتیجه نیاز به قرارداد اجاره دستگاه بیش از پیش احساس می‌شود. قطعا اجاره دستگاه‌ بسته به نوع آن متفاوت است و نکات و ویژگی‌های خاص خود را دارد.

در این نوشته سعی کردیم به طور کلی شما را به قرارداد اجاره دستگاه و نکات قانونی آن که در اغلب این قرارداد‌ها مشترک است آشنا کنیم. با دقت متن پیش رو را بخوانید شاید شما یکی از طرفین قراردادی اینچنینی باشید. در نهایت اگر نیاز به راهنمایی داشتید مشاوران متخصص ما در این زمینه شما را همراهی می‌کنند.

قرارداد اجاره دستگاه در چه مواردی کاربرد دارد؟

موارد زیادی پیش می‌آید که اشخاص به طور موقت کاری را شروع می‌کنند و یا در ضمن فعالیتی که انجام می‌دهند نیاز به دستگاه‌های مخصوص پیدا می‌کنند. از آن جایی که این دستگاه‌ها قیمت بالایی دارند و این اشخاص برای مدت موقت به آنها نیاز دارند به دنبال اجاره دستگاه هستند. از طرفی اشخاص دیگری هستند که با هزینه بالا دستگاه‌ها را خریداری می‌کنند تا آن را در این موارد اجاره دهند و از آن کسب‌ درآمد کنند.

برای تنظیم این قرارداد اجاره، لازم است که ابتدا طرفین نسبت به این قرارداد رضایت داشته باشند و سپس با صحبت راجع به مذاکرات ابتدایی و ذکر آنها درقرارداد، آن را امضا کنند.  نمونه قرارداد اجاره دستگاه، مطابق با شرایطی که طرفین در نظر دارند و قانون مربوط به عقود اجاره نوشته خواهد شد.

مستاجر در این قراداد چه وظیفه‌ای دارد؟

مستاجران باید برای انعقاد قرارداد اجاره دستگاه با مالکان این وسیله به توافق برسند.در این قرارداد موجر مالک دستگاه و مستاجر همان مالک کسب وکار است.

مستاجر در این قرارداد، بایستی به تعهدات خاصی پایبند باشد. در ادامه بخشی از مهم‌ترین وظایف مستاجر را مرور می‌کنیم :

– مستاجر باید مبلغ قرارداد را به موقع پرداخت کند.

-مستاجر باید شیوه پرداختی مورد توافق در قرارداد را مد نظر داشته باشد (مثلا پرداخت نقدی، اقساط، ماهانه، هفتگی و…).

– مستاجر حق ندارد دستگاه اجاره شده را به شخص دیگری اجاره دهد.

– مستاجر در ای قرارداد همچون امین و امانت دار است. او باید در استفاده از دستگاه روش عرفی را رعایت کند. همچنین از دستگاه اجاره شده به خوبی محافظت کند و در پایان مدت قرارداد، دستگاه را به نحوی که قبل از اجاره بوده است به موجر (اجاره دهنده) بازگرداند.

– در صورت ایجاد نقص در دستگاه یا خرابی و تلف آن چنانچه این نقص بعد از قرارداد و در حین انجام کار باشد، مستاجر مسئول جبران خسارات است.

– مستاجر موظف به تعمیر معمول و متعارف دستگاه در مدت اجاره است.

قرارداد اجاره دستگاه چه نکاتی دارد؟

به طور کلی قراردادهای اجاره و به طور خاص قرارداد اجاره دستگاه از قانون مدنی و از اصول و قواعد مربوط به عقد اجاره تبعیت می‌کند.  براساس ماده 466 قانون مدنی، اجاره توافقی است که به واسطه آن، مستاجر (شخصی که تقاضا دارد دستگاه را اجاره کند) می‌تواند از منافع مال اجاره شده، استفاده کند و از آن بهره ببرد. بنابراین، این قرارداد اجاره  برطبق قانون مدنی است و تنظیم و امضای آن، صحیح و معتبر است. در ادامه برخی از نکات این قرارداد می‌پردازیم.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات مالک دستگاه و مستاجر به طور دقیق تصریح شود. همچنین اهمیت دارد که مشخصات کامل دستگاه اعم از  صنعتی و غیر صنعتی بودن، برند، مدل و سال تولید و …  در این بند یا بندی مستقل درج شود.

موضوع قرارداد

بنا به نوع شغلی که به استفاده از دستگاه می‌پردازد می‌توان موضوع قرارداد را تدوین کرد. برای نمونه قرارداد اجاره ماشین آلات ساختمانی، قرارداد اجاره دستگاه‌های صنعتی و غیرصنعتی و … از نمونه موضوعات قرارداد اجاره دستگاه هستند. در برخی قراردادها، مسیر و مکان مورد استفاده دستگاه در قالب بندی جداگانه و تحت عنوان «محل انجام موضوع قرارداد»، تصریح می‌شوند.

مدت قرارداد

همانطور که می‌دانید قرارداد اجاره قراردادی موقت است و چنانچه مدت در آن ذکر نشود قرارداد باطل است. پس از نکات مهم این قرارداد مدت آن است که باید مورد توجه قرار گیرد. برای مثال اگر دستگاه برای انجام کاری مشخص اجاره شده می‌توان مدت قرارداد را تا پایان آن کار تعیین کرد و قرارداد مشخصی تنظیم نمود.

مبلغ قرارداد

مبلغ اجاره دستگاه به توافق طرفین بستگی دارد. اما اصولا تعیین مبلغ قرارداد اجاره دستگاه نیاز به تخصص دارد چرا که ارزش دستگاه‌ها و ماشین‌آلات موضوعی نسبتا پیچیده است.تعیین قیمت دستگاه به عواملی مانند عمر دستگاه، مدل و کیفیت آن، کاربری خاص آن و… بستگی دارد. بهتر است برای تعیین قیمت از دانش فنی کارشناسان رسمی حوزه مربوط بهره برد. این کار دو طرف را از اختلافات بعدی مصون می‌دارد..

تعهدات موجر

موجر یا همان مالک دستگاه باید در مدت مشخص دستگاه را در اختیار مستاجر قرار دهد و شرایط را برای استفاده هر چه بهتر او فراهم کند. علاوه بر این مالک باید از سالم بودن دستگاه مورد اجاره اطمینان حاصل کند تا مستاجر بعد از قرارداد با عیب و نقصی رو به رو نشود.

برای تنظیم قرارداد اجاره دستگاه نیاز به راهنمایی دارید؟

در این نوشته سعی شد به طور دقیق نکات این قرارداد ذکر شود. با این حال نباید فراموش کرد که اصولا تنظیم قراردادهای حقوقی امری تخصصی است و نیازمند داشتن دانش، مهارت و تجربه کافی در حوزه قراردادها است.

به همین خاطر توصیه می‌شود پیش از تنظیم قرارداد اجار‌ه دستگاه که دارای ویژگی‌های قراردادهای اجاره است، از دانش متخصصان حقوق بهره‌مند شوید.

ما در وینداد با داشتن تیمی از وکلای دادگستری و کارشناسان حقوق قراردادها و مشاوران قراردادهای اجاره ، قادر هستیم تا خدمات مشاوره‌ای متنوع و همچنین خدمات تنظیم و بررسی قرارداد اجاره دستگاه را ارائه دهیم.

 

 

 

 

 

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند