قرارداد اجاره دفتر کار به چه نحوی تنظیم می‌شود؟

قرارداد اجاره دفتر کار به چه نحوی تنظیم می‌شود؟

قطعا یکی از اقداماتی که افراد در شروع کسب‌وکار خود انجام می‌دهند، یافتن دفتری جهت اداره امورشان است. قرارداد اجاره دفتر کار در این موارد کاربرد بسیار دارد. طرفین این قرارداد همانند قراردادهای اجاره‌ها املاک نیستند بلکه اغلب شرکت‌ها یا صاحبان کسب‌وکارها هستند. در فضای کسب‌وکارها داشتن دفترکار و محل آن در جذب مشتری‌ اهمیت […]

قطعا یکی از اقداماتی که افراد در شروع کسب‌وکار خود انجام می‌دهند، یافتن دفتری جهت اداره امورشان است. قرارداد اجاره دفتر کار در این موارد کاربرد بسیار دارد. طرفین این قرارداد همانند قراردادهای اجاره‌ها املاک نیستند بلکه اغلب شرکت‌ها یا صاحبان کسب‌وکارها هستند.

در فضای کسب‌وکارها داشتن دفترکار و محل آن در جذب مشتری‌ اهمیت بسیاری دارد. بنابراین کسب‌وکارها تمام تلاش خود را می‌کنن فضای مناسبی برای فعالیت خود انتخاب کنند. اگر شما هم نیاز به تنظیم قرارداد اجاره دفتر کار دارید تا پایان این متن با ما همراه باشید. چنانچه نیاز به راهنمایی داشتید مشاوران متخصص ما در این زمینه شما را همراهی می‌کنند.

برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید

قرارداد اجاره دفتر کار چه کاربردی دارد؟

اشخاص بیشتر تمایل دارند سرمایه خود را در کسب‌وکار خود به کار ببرند تا اینکه ملک شخصی جهت فعالیت خود داشته‌باشند. به همین دلیل شمار اشخاصی که به دنبال اجاره دفتر کار یا محلی برای شروع کسب‌وکار خود هستند رو به افزایش است. از طرفی دیگر مشاغل بسیاری هستند که نمی‌توانند به تنهایی اجاره یک دفتر کار برعهده بگیرند، بنابراین با مشارکت چند شرکت یک محل را اجاره کرده و هریک از آنها در یکی از اتاق‌ها مشغول فعالیت می‌شود.

اشخاص متناسب با نوع فعالیتی که دارند محل و نوع دفتر کار خود را انتخاب می‌کنند. برای مثال وکلا ترجیح می‌دهند دفتر خود را در نزدیکی دادگاه اجاره کنند، یا پزشکان مطب خود را در نزدیکی بیمارستان‌ها انتخاب می‌کنند. همین امر باعث می‌شود تقاضا برای دفتر کار در برخی محل‌ها بیشتر شود و افراد زیادی تمایل به اجاره منزل یا ملک شخصی خود با این عنوان پیدا می‌کنند.

نکات مهم قرارداد اجاره دفتر کار چیست؟

درست است که ممکن است این قرارداد بین دو شخص حقوقی یا بیشتر منعقد شود، اما این قرارداد نیز مانند سایر قراردادهای اجاره از قانون مدنی پیرونی می‌کند.  براساس ماده 466 قانون مدنی، اجاره توافقی است که به واسطه آن، مستاجر (شخصی که تقاضا دارد دفتر کار را اجاره کند) می‌تواند از منافع مال اجاره (دفتر کار، می‌تواند یک اتاق یا یک سوئیت باشد) استفاده کند. در ادامه برخی از نکات این قرارداد می‌پردازیم.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات دقیق صاحب ملک یا کسی که از طرف مالک اجازه اجاره دادن دارد و مستاجر این قرارداد باید به طور مشخص معرفی شوند.  اگر اشخاص حقوقی بودند، نام شرکت و نمایندگان یا وکلای آنها نیز درج شود.

همچنین اهمیت دارد که مشخصات کامل ملک مثل، امکانات، متراژ، نشانی و … در این بند یا بندی مستقل درج شود. همچنین اگر مستاجر حق استفاده از قسمت مشخصی از دفتر را ندارد باید به صورت دقیق و بدون ابهام توضیح داده‌شود.

موضوع قرارداد اجاره دفتر کار

موضوعی که قرار است شما به عنوان مستاجر در آن دفتر مشغول به کار شوید باید به طور کامل در این بند درج شود. از طرفی ممکن است مالک، دفتر را تنها برای فعالیت در موضوع مشخص و با هدف مشخصی اجاره بدهد و مستاجر را از انجام فعالیت‌های دیگر در آن محل منع کند.بنابراین چنانچه مستاجر فعالیت خود را تغییر دهد موجر حق فسخ قرارداد را دارد. همه‌ی این امور باید در این بند به صورت واضح توضیح داده‌شود.

مدت قرارداد

مدت در قرارداد‌های اجاره همواره موضوع مهمی بوده‌است. باید تعیین شود که مستاجر تا چه مدت تصمیم دارد از دفترکار استفاده ‌کند. در متن قرارداد باید تاریخ دقیق شروع و پایان اجاره مشخص شود و طرفین نسبت به آن متعهد باشند. موجر تا پایان مدت اجاره نمی‌تواند به دفتر رجوع کند و مانع از استفاده مستاجر از آن شود.

مبلغ قرارداد

مبلغ قرارداد اجاره دفتر کار به عوامل مختلفی بستگی دارد. متراژ دفتر، امکانات آن، نزدیکی محل دفتر به مکان‌های مهم، نوع فعالیت شرکت و… از جمله مواردی است که مبلغ این قرارداد را تعیین می‌کند. بهتر است در این بند نحوه پرداخت مبلغ را نیز ذکر کنید. اینکه چه مقدار مبلغ به عنوان ودیعه و چه مقدار از آن ماهانه پرداخت می‌شود از موارد مهم این بند است.

در نهایت  تعیین مبلغ به توافق طرفین بستگی دارد. مستاجر متعهد می‌شود در زمان‌های تعیین شده مبلغ اجاره را بپردازد. معمولا از مستاجر چک ضمانت تخلیه و چک ضمانت پرداخت اجاره بها گرفته می شود.

تعهدات موجر

موجر یا همان مالک باید در مدت مشخص ملک را در اختیار مستاجر قرار دهد و شرایط را برای استفاده هر چه بهتر او از دفتر کار را فراهم کند.

حل اختلاف بین موجر و مستاجر

بهتر است از همین ابتدای قرارداد  روش‌های حل اختلافات احتمالی خود را مشخص کنید . این کار باعث می‌شود اختلافات احتمالی سبب تهدید ماهیت کلی قرارداد نشود. برای حل اختلافات در قراردادهای اجاره،بهتر است طرفین به مذاکر روی آورند. این مذاکره می‌تواند بین طرفین قرارداد، نمایندگان آنها و یا با ورود شخص ثالثی به عنوان میانجی انجام شود. در صورت عدم حل‌وفصل اختلاف، رجوع به مراجع قضایی به عنوان راهکار حل اختلاف مورد توافق قرار می‌گیرد.

برای تنظیم قرارداد اجاره دفتر کار نیاز به راهنمایی دارید؟

در این نوشته سعی کردیم شما را با جزئیات و نکات حقوقی قرارداد اجاره دفتر کار آشنا کنیم. با این حال نباید فراموش کرد که اصولا تنظیم قراردادهای حقوقی امری تخصصی است و نیازمند داشتن دانش، مهارت و تجربه کافی در حوزه قراردادها است.

به همین خاطر توصیه می‌شود پیش از تنظیم قرارداد اجار‌ه دفتر کارکه دارای ویژگی‌های قراردادهای اجاره است ، از دانش متخصصان حقوق بهره‌مند شوید.

ما در وینداد با داشتن تیمی از وکلای دادگستری و کارشناسان حقوق قراردادها و مشاوران قراردادهای اجاره، قادر هستیم تا خدمات مشاوره‌ای متنوع و همچنین خدمات تنظیم و بررسی قرارداد اجاره  را ارائه دهیم.

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند