قرارداد اجاره ماشین سنگین + نکات مهم قراردادی

قرارداد اجاره ماشین سنگین + نکات مهم قراردادی

  تا به حال شده برای اسباب‌کشی به دنبال اجاره ماشین سنگین باشید؟ یا برای انتقال مصالح ساختمانی نیاز به ماشین‌های سنگین برای چند ساعت داشته باشید؟ قرارداد اجاره ماشین سنگین با توجه به کاربردهای گسترده این وسیله در زندگی اشخاص بسیار متداول است. اما با وجود رواج آن همچنان اشخاص در تنظیم و درج […]

 

تا به حال شده برای اسباب‌کشی به دنبال اجاره ماشین سنگین باشید؟ یا برای انتقال مصالح ساختمانی نیاز به ماشین‌های سنگین برای چند ساعت داشته باشید؟ قرارداد اجاره ماشین سنگین با توجه به کاربردهای گسترده این وسیله در زندگی اشخاص بسیار متداول است. اما با وجود رواج آن همچنان اشخاص در تنظیم و درج برخی نکات این قراردادها سردرگم اند.

بالا رفتن هزینه‌های حمل‌ونقل این قرارداد‌ها را جدی و حساستر کرده‌است.به همین دلیل در این نوشته قصد داریم قرارداد اجاره ماشین سنگین را بررسی کنیم. نکات مهم و قراردادی آن را مرور و توضیح دهیم. در ادامه اگر نیاز به راهنمایی داشتید مشاوران متخصص ما در این زمینه شما را همراهی می‌کنند.

برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید

قرارداد اجاره ماشین سنگین چه کاربردی دارد؟

امروزه اشخاص زیادی هستند که برای مدت موقت به ماشین‌های سنگین نیاز دارند و تمایل دارند آن‌ها را از صاحبانش در حالت با راننده یا بی راننده اجاره کنند. از آنجایی که هزینه خرید این ماشین‌ها بالاست، پس اجاره آنها امری متداول است. در حالی که قرارداد اجاره ماشین سنگین بنا به فاکتور‌های مختلف متفاوت است.

برای تنظیم این قرارداد اجاره، لازم است که ابتدا طرفین نسبت به این قرارداد رضایت داشته باشند . سپس با صحبت راجع به مذاکرات ابتدایی و ذکر آنها درقرارداد، با یکدیگر قرارداد را امضا کنند.  نمونه قرارداد اجاره ماشین سنگین، مطابق با شرایطی که طرفین در نظر دارند و قانون مربوط به عقود اجاره نوشته خواهد شد. هر چند هر یک از این ماشین‌ها با توجه به ویژگی‌های خاصشان قید‌های بخصوصی در قرارداد اجاره نیاز دارند، اما دراینجا ما به موارد مشابه در همه این قرارداد‌ها میپردازیم.

نکات قرارداد اجاره ماشین سنگین چیست؟

براساس ماده 466 قانون مدنی، اجاره توافقی است که به واسطه آن، مستاجر در این قرارداد شخصی که تقاضا دارد ماشین سنگین را اجاره کند، می‌تواند از منافع مال اجاره یعنی همان ماشین در مدت تعیین شده، استفاده کند.این قرارداد بر اساس مواد قانون مدنی بخش اجاره مربوط به اجاره اشیا است و از قوانین آن پیروی می‌کند.

بنابراین طرفین باید به این قرارداد بر اساس قانون پایبند باشند. بر طبق قانون هریک از آنها نمی‌تواند آن را فسخ کند مگر به دلایل قانونی. در ادامه برخی از نکات این قرارداد می‌پردازیم.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات مالک ماشین سنگین که می‌تواند یک شرکت حمل‌ونقل یا شخص حقیقی باشد، ذکر شود. در طرف دیگر مشخصات کامل مستاجر،مدیر پروژه، صاحب ملک یا راننده نیز به طور دقیق تصریح شود. همچنین اهمیت دارد که مشخصات کامل ماشین سنگین اعم از نام ماشین،برند، مدل،سال تولید، نوع کاربری و متعلقات آن … در این بند یا بندی مستقل درج شود.

موضوع قرارداد

بنا به نوع شغلی که به استفاده از این ماشین می‌پردازد، می‌توان موضوع قرارداد را تدوین کرد. مثلا استفاده از ماشین سنگین به همراه راننده آن برای حمل اساس منزل، بردن بار کارخانه یا جهت آوردن مصالح ساختمانی تعیین می‌شود،می‌تواند موضوع این بند قرار بگیرد. در برخی قراردادها، مسیر و مکان مورد نظر برای انجام پروژه نیز در قالب بندی جداگانه و تحت عنوان «محل انجام موضوع قرارداد»، تصریح می‌شوند.

مدت قرارداد

از نکات مهم این قرارداد مدت آن است که باید مورد توجه قرار گیرد. برای مثال چنانچه قرارداد در مورد حمل اساس منزل باشد مدت کم در حد نصف روز کافی‌ست. در این حالت می‌توان ماشین سنگین را به صورت نصف روزاجاره کرد. اما در پروژه‌های ساختمان‌سازی بزرگ یا در مواردی که ماشین سنگین برای انجام کاری مشخص اجاره شده می‌توان مدت قرارداد را تا پایان آن کار تعیین کرد. برای نمونه تامین مصالح ساختمان، ممکن است سالها طول بکشد و طرفین با توجه به آن مدت زمان مشخصی تعیین می‌کنند.

مبلغ قرارداد

مبلغ اجاره ماشین سنگین بسیار متفاوت است. این مبلغ بسته به بار مورد حمل، نوع ماشین، مسافتی که قرار است طی شود و نوع کاربری ماشین متفاوت است. همچنین باید در نظر گرفت که در برخی پروژه‌ها تعداد زیاد و متنوعی از ماشین‌های سنگین مورد نیاز است و مدت زمان بیشتری اجاره طول میکشد. در نهایت مبلغ اجاره به توافق طرفین بستگی دارد. اما بهتر است، برای تعیین مبلغ اجاره از دانش فنی افراد متخصص در حوزه مورد نظر و عرف محل نیز بهره برد.

تعهدات موجر

موجر یا همان مالک ماشین باید در مدت مشخص ماشین خود را در اختیار طرف قرارداد قرار دهد . علاوه بر این لازم است شرایط را برای استفاده هر چه بهتر او فراهم کند. اگر موجر ماشین سنگین را در مدت تعیین شده به مستاجر تحویل ندهد و او نتواند طبق قرارداد پروژه خود را شروع کند، می‌تواند برای این امر از موجر خسارت بگیرد. تمام این موارد در صورت توافق طرفین باید در قرارداد قید شود.

نیاز به قرارداد اجاره ماشین سنگین دارید؟

در این متن تلاش شد موارد مهم قرارداد اجاره ماشین سنگین بررسی شود. اگر شما هم تصمیم به اجاره یک دستگاه برای شروع پروژه خود گرفته‌اید، به شما توصیه می‌کنیم از نمونه قرارداد‌های اجاره وینداد استفاده نمایید.

موارد مهم و قانونی این اجاره‌ها بسیار است که باید در هنگام تنظیم قرارداد به آنها توجه شود. اگر به عنوان یک مستاجر نیاز به اجاره ماشین سنگین در هر موردی دارید، پیش از انعقاد قرارداد، از مشاوره حقوقی کارشناسان تنظیم قراردادهای جامع و اصولی بهره‌مند شوید.

ما در وینداد با داشتن تیمی از مجرب‌ترین وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی، آماده ارائه راهنمایی در خصوص تنظیم یا بررسی قرارداد اجاره  هستیم.

 

 

 

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند