قرارداد اجاره کانکس به چه صورت تنظیم می‌شود؟

قرارداد اجاره کانکس به چه صورت تنظیم می‌شود؟

کانکس‌ها در واقع سازه‌هایی پیش‌ساخته جهت اسکان موقت می‌باشند. البته امروزه کاربرد‌های دیگری نیز به آنها افزوده شد اما ایده اولیه آن برای اسکان موقت بود. از جمله کاربرد‌های کانکس‌ها استفاده به عنوان کیوسک خدمات شهری ، کانکس مسکونی ،دکه های روزنامه فروشی یا دکه‌های اغذیه فروشی و یا کیوسک‌های تلفن در نظر گرفته‌شده‌اند. کانکس‌ها […]

کانکس‌ها در واقع سازه‌هایی پیش‌ساخته جهت اسکان موقت می‌باشند. البته امروزه کاربرد‌های دیگری نیز به آنها افزوده شد اما ایده اولیه آن برای اسکان موقت بود. از جمله کاربرد‌های کانکس‌ها استفاده به عنوان کیوسک خدمات شهری ، کانکس مسکونی ،دکه های روزنامه فروشی یا دکه‌های اغذیه فروشی و یا کیوسک‌های تلفن در نظر گرفته‌شده‌اند. کانکس‌ها به دلیل صرفه‌جویی در زمان و هزینه بسیار مورد استقبال قرار گرفتند.

به همین دلیل افراد زیادی جهت شروع کار خود ، اسکان موقت، ایستگاه‌های خدماتی، از کانکس‌ها استفاده می‌کنند. البته همه افرادی که با کانکس سروکار دارند به صورت دایم به آن نیاز ندارند، بنابراین در مدت موقت آن را اجاره می‌کنند.

قرارداد اجاره کانکس نیز امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچند این قرارداد نیز از بخش اجاره قانون مدنی پیروی می‌کند، اما هرکدام قوانین و بند‌های خاص خود را دارند. باید توجه کنید هنگام تنظیم اینگونه قراردادها از قوانین خاص، بند‌های مهم غافل نشوید. با دقت متن پیش رو را بخوانید شاید شما یکی از طرفین قراردادی این‌چنینی باشید. در نهایت اگر نیاز به راهنمایی داشتید مشاوران متخصص ما در این زمینه شما را همراهی می‌کنند.

برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید

منظور از قرارداد اجاره کانکس چیست؟

امروزه از کانکس‌ها در موارد مختلفی استفاده می‌شود. کانکس نگهبانی، کانکس ویلایی، کانکس کارگاهی یا ساختمانی در نزدیکی پروژه‌های عمرانی، کانکس فروشگاهی،خدمات شهری، سرایداری، کانکس‌های چرخدار پلیس یا پزشکی از جمله انواع کانکس است. این موارد از جمله مهم‌ترین و پر کاربردترین، موارد استفاده از کانکس است .

از آن جایی که این کانکس‌ها به سرعت ساخته می‌شوند، قابل حمل‌و نقل اند ، عایق حرارتی و هزینه ساخت آنها پایین است، طرفداران زیادی دارند.. با اینکه هزینه ساخت کانکس‌ها پایین است اما بعضی از افراد توانایی خرید آن را ندارند و بعضی دیگر به طور دایم به آنها نیاز ندارند. به همین دلیل برخی شرکت‌ها در کنار فروش کانکس‌، آنها را اجاره نیز می‌دهند تا افراد بسته به نیاز خود از آن استفاده کنند.

در ادامه به برخی مهمترین نکات و بند‌های قرارداد اجاره کانکس خواهیم پرداخت.

نکات این قرارداد اجاره  چیست؟

این قرارداد، نیز مانند سایر قرارداد‌های اجاره، از بخش اجاره قانون مدنی پیروی می‌کند.  براساس ماده 466 قانون مدنی، اجاره توافقی است که به واسطه آن، مستاجر (شخصی که تقاضا دارد کانکس را اجاره کند) می‌تواند از منافع مال اجاره (کانکس) استفاده کند .بنابراین، این قرارداد اجاره  برطبق قانون مدنی است و تنظیم و امضای آن، صحیح و معتبر است.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات طرفین قرارداد به طور دقیق تصریح شود. موجر و مستاجر این قرارداد باید به طور مشخص معرفی شوند و اگر اشخاص حقوقی بودند، نام نمایندگان یا وکلای آنها نیز درج شود.

همچنین اهمیت دارد که مشخصات کامل کانکس مثل؛ مدل آن،اندازه ، طرح، تعداد، محل قرارگیری، ویژگی‌ها  و امکانات آن ،در این بند یا بندی مستقل درج شود.

موضوع قرارداد

در این قسمت باید در مورد، مورد اجاره و استفاده آن توضیح دهید. به طور دقیق شرح دهید که کانکس برای چه کاربری اجاره شده است. برای نمونه کانکس نگهبانی است یا سرایداری و یا اموری مانند فروشگاه یا خدمات شهری جهت امور پزشکی قرار است استفاده شود. در ادامه مالک کانکس می‌تواند ذکر کند که مستاجر حق استفاده از کانکس در موردی غیر از آنچه در این بند ذکر می‌شود را ندارد.

مدت قرارداد

مدت در قرارداد اجاره بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد. در این بند باید مشخص شود که مستاجر تا چه مدت می‌تواند از این کانکس استفاده کند. در متن قرارداد باید تاریخ دقیق شروع و پایان اجاره مشخص شود و طرفین نسبت به آن متعهد باشند. موجر تا پایان مدت اجاره نمی‌تواند به کانکس خود رجوع کند و مانع از استفاده مستاجر از آن شود.

مبلغ قرارداد

مبلغ قرارداد اجاره کانکس، بر طبق در خواست مستاجر و اینکه چه ابعاد و امکاناتی را درخواست کرده‌است به همراه مشخصات فنی و توضیحات ارئه می‌شود. قیمت برخی کانکس‌ها که معمول و پر کاربردتر است از پیش تعیین شده و در اختیار مستاجران قرار می‌گیرد. در نهایت مبلغ اجاره به توافق طرفین بستگی دارد.

طرفین بعد از مذاکره آن را به طور دقیق در قرارداد ذکر می‌کنند. این کار دو طرف را از اختلافات بعدی مصون می‌دارد. مستاجر متعهد می‌شود در زمان‌های تعیین شده مبلغ اجاره را بپردازد. معمولا از مستاجر چک ضمانت تخلیه و چک ضمانت پرداخت اجاره بها گرفته می شود.

تعهدات موجر

موجر در این قرارداد می‌تواند مالک کانکس یا شخصی باشد که از مالک اجازه، اجاره را دارد. موجر باید در زمان مشخص کانکس را در اختیار مستاجر قرار دهد و شرایط را برای استفاده هرچه بهتر او فراهم کند. چنانچه تعهد به حمل تا محل مورد نظر برعهده موجر است وی باید در زمان مقرر کانکس را در محل تعیین شده قرار دهد.

حل اختلاف بین موجر و مستاجر

بهتر است از همین ابتدای قرارداد  روش‌های حل اختلافات احتمالی خود را مشخص کنید . این کار باعث می‌شود اختلافات احتمالی سبب تهدید ماهیت کلی قرارداد نشود. برای حل اختلافات در قراردادهای اجاره،بهتر است طرفین به مذاکر روی آورند. این مذاکره می‌تواند بین طرفین قرارداد، نمایندگان آنها و یا با ورود شخص ثالثی به عنوان میانجی انجام شود. در صورت عدم حل‌وفصل اختلاف، رجوع به مراجع قضایی به عنوان راهکار حل اختلاف مورد توافق قرار می‌گیرد.

برای اجاره کانکس نیاز به راهنمایی دارید؟

همانطور که دیدید، موارد مهم و قانونی این اجاره‌ها بسیار است که باید در هنگام تنظیم قرارداد به آنها توجه شود. اگر به عنوان یک مستاجر نیاز به اجاره کانکس دارید، پیش از انعقاد قرارداد ، از مشاوره حقوقی کارشناسان تنظیم قراردادهای جامع و اصولی بهره‌مند شوید.

ما در وینداد با داشتن تیمی از مجرب‌ترین وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی، آماده ارائه راهنمایی در خصوص تنظیم یا بررسی قرارداد اجاره  هستیم.

 

 

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند