قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان و نکات آن + سوال مهم درباره آن

قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان و نکات آن + 5 سوال مهم درباره آن

تاسیسات مکانیکی ساختمان نیز همانند تاسیسات عمرانی و فوندانسیون بنا، در بالا بردن کیفیت ساختمان اهمیت زیادی دارند. اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان از جمله مهمترین بخش اجرایی ساختمان است. اجرای این تاسیسات به دانش و تخصص بالایی نیاز دارد. بسیاری از افراد در موقع انعقاد قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان، با مشکل مواجه می‌شوند و […]

تاسیسات مکانیکی ساختمان نیز همانند تاسیسات عمرانی و فوندانسیون بنا، در بالا بردن کیفیت ساختمان اهمیت زیادی دارند. اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان از جمله مهمترین بخش اجرایی ساختمان است. اجرای این تاسیسات به دانش و تخصص بالایی نیاز دارد. بسیاری از افراد در موقع انعقاد قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان، با مشکل مواجه می‌شوند و از نکات مهم مندرج در قرارداد بی اطلاع هستند. به همین دلیل در این متن به 5 سوال مهم در مورد قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان و نکات مهم آن که ممکن است در حین اجرای کار پیمانکاری، برای شما پیش بیاید پاسخ داده‌ایم.

اگر در مورد این قرارداد نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید از مشاوره حقوقی تخصصی کارشناسان وینداد بهره‌مند شوید.

1-در صورت تاخیر پیمانکار در تحویل کار چه خسارت‌هایی شامل حال او می‌شود؟

چنانچه کارفرما، قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان را با پیمانکار منعقد کند و برای اتمام آن زمانی تعیین نماید. اما پیمانکار نتواند در زمان تعیین شده در قرارداد، پروژه را تحویل دهد و در اجرای مفاد قرارداد تاخیری صورت پذیرد. مدت تاخیر مشمول خسارت دیرکرد در انجام تعهد بوده و باید دید در قراداد بین طرفین خسارت وارده برای تاخیر چه میزان تعیین شده، یا خسارت تاخیر طبق نظر مهندس مشاور و براساس بندهای ماده ۵۰ شرایط عمومی پیمان صورت می‌گیرد. سپس این مبلغ از محل مطالبات و تضمین حسن اجرای تعهدات و یا سایر سپرده‌ها و اموال پیمانکار توسط کارفرما وصول می‌گردد. البته مهندس مشاور پروژه وظیفه بررسی دلیل تاخیر را دارد، اگر تاخیر به دلایلی مانند، عدم انجام تعهد کارفرما، تاخیر در دریافت مصالح، حوادث قهری، تغییر نقشه و غیره باشد، پیمانکار نباید خسارتی بپردازد.

2-سپرده حسن انجام کار در قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان چیست؟

برای هر کارفرمایی مهم است که کاری که به پیمانکار می‌سپارد به درستی و با دقت انجام شود. به همین دلیل اغلب کارفرمایان در حین انعقاد قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان، لازم می‌دانند قبل از انجام مبادله سپرده‌ای با عنوان، سپرده حسن انجام تعهد از پیمانکار بگیرند. سپرده حسن انجام تعهد معادل۱۰ درصد از مبلغ پرداختی به پیمانکار است که کارفرما آن را به عنوان تضمین حسن انجام کار در حساب سپرده‌ای نگهداری می‌کند. کارفرما ۵۰ درصد آن را پس از تصویب صورت وضعیت قطعی که شامل اسناد و مدارک پیشرفت کار است به پیمانکار تحویل می‌دهد.

ما در وینداد تلاش می‌کنیم اطلاعات حقوقی شما را در همه‌ی موضوعات افزایش دهیم چنانچه سوالی در این خصوص داشتید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

3-در قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان در صورت تقصیر کارگران یا مهندسین مربوط به پیمانکار خسارت چگونه جبران می‌شود؟

چنانچه حین انجام کار خسارتی به واسطه انجام دادن یا انجام ندادن کاری یا کوتاهی در امری توسط کارگران یا مهندسین مربوط به پیمانکار وارد شود. همچنین این خسارت در زمان‌ها یا مکان‌های مقرر در محدوده قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان، باشد. پیمانکار موظف به جبران این خسارت است. در صورتی که پیمانکار از جبران خسارت خودداری کند، کارفرما این اختیار را دارد که خودش مبلغ خسارت را پرداخت کند و هزینه آن را به هر طریقی که صلاح بداند از پیمانکار وصول نماید.

همین الان درخواست تنظیم قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان خود را ثبت کنید تا یک همکاری بی‌دردسر و بی‌دغدغه داشته باشید.

4-اگر بروز حادثه‌ای منجر به از بین‌رفتن تمام یا قسمتی از کار شود چه کسی مسئول است؟

پیش از شروع کار پیمانکار باید قسمت‌‌های مختلف پروژه را بیمه کند. تا در صورت بروز حادثه بتواند از بیمه خسارت را دریافت کند. برای جبران خسارت توسط بیمه لازم است با کمک مهندس مشاور پروژه  گزارشی تهیه شود و از بیمه‌گر خسارت دریافت شود. پس از آن، هزینه جبران خسارت به کارفرما داده شود. اما در صورتی که کار توسط پیمانکار بیمه نشده باشد، او خود ملزم به پرداخت خسارت است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا پاسخ به ابهامات حقوقی شما در حوزه حقوق کسب‌وکارها، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی وینداد نهایت استفاده را داشته باشید.

5-اگر در تفسیر مواد قرارداد بین کارفرما و پیمانکار اختلاف پیش آید، چه راه حل‌های برای حل اختلاف وجود دارد؟

قرارداد‌های ساختمانی به دلیل گستردگی موضوع، معمولا ماده‌ها و تبصره‌های زیادی دارند و پر از جزئیات اند. قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان نیز از این ویژگی مستثنی نیست. بنابراین این احتمال می‌رود که طرفین این قرارداد‌ها، به برخی از بند‌های این قرارداد دقت نکنند یا در درک معنی آنها با مشکل مواجه شوند. در نتیجه این ابهام بین آنها اختلافاتی را به وجود بیاورد. در این موقعیت باید بین اختلافات ایجاد شده قائل به تفکیک شد، چنانچه اختلاف در مورد تفسیر بخشنامه سازمان برنامه و بودجه باشد می‌توانند موضوع را با این سازمان در میان گذاشته و طبق ابلاغیه سازمان عمل کنند.

اما اگر اختلاف در رابطه با بخشنامه نباشد می‌تواند رسیدگی را به هیئت کارشناسی دو نفره که مورد قبول هر دو طرف قرارداد باشد بسپارند و طبق نظر هیئت کارشناسی عمل کنند. راه حل آخر آنکه اگر طرفین تمایلی به حل مشکل از طریق این دو راه نداشتند، اختلاف حاصله از طریق ارجاع به داوری حل خواهد شد. در واقع داوری همیشه پیش پای اختلافات ساختمانی وجود دارد و طرفین می‌توانند اختلاف در تفسیر قرارداد را به داور مورد تایید طرفین در شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه بسپارند. بعد از این تصمیمی که گرفته می‌شود برای طرفین لازم‌الاجرا خواهد بود.

در مورد قرارداد اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان نیاز به راهنمایی دارید؟

تاسیسات ساختمانی شامل بخش‌های مختلفی می‌شوند که هریک اهداف بخصوصی را دنبال می‌کنند.در این میان تأسیسات الکتریکی و مکانیکی دو نوع اصلی هستند که باید با استانداردهای مخصوص و کیفیت بالا در ساختمان اجرا شوند تا در آینده مشکلی برای ساختمان به وجود نیاید. داشتن یک قرارداد درست و معتبر بین طرفین، می‌تواند تا حد زیادی کیفیت کار را افزایش دهد و هردو طرف با اطمینان خاطر به ادامه فعالیتشان بپردازند. ما در وینداد با کمک گرفتن از وکلا و کارشناسان مجرب این امکان را فراهم کردیم تا شما یک قرارداد دقیق و بی‌نقص را تجربه کنید.

چنانچه نیاز به راهنمایی در خصوص مقررات ساخت و ساز دارید می‌توانید با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از