قرارداد مدیر مالی

نمونه قرارداد مدیر مالی چگونه تنظیم می‌شود؟

نمونه قرارداد مدیر مالی، یکی از انواع قراردادهای پرکاربرد استخدام است. استخدام مدیر مالی مناسب و کاردان یکی از اقدامات مهم در توسعه و موفقیت کسب و کارها و شرکت‌های تجاری به شمار می‌رود. همه کسب‌وکارها با هدف درآمدزایی شروع به فعالیت می‌کنند و در این راستا تلاش می‌کنند حضور پررنگی در بازارهای مالی داشته‌باشند. […]

نمونه قرارداد مدیر مالی، یکی از انواع قراردادهای پرکاربرد استخدام است. استخدام مدیر مالی مناسب و کاردان یکی از اقدامات مهم در توسعه و موفقیت کسب و کارها و شرکت‌های تجاری به شمار می‌رود. همه کسب‌وکارها با هدف درآمدزایی شروع به فعالیت می‌کنند و در این راستا تلاش می‌کنند حضور پررنگی در بازارهای مالی داشته‌باشند. بنابراین مسائل مالی کسب وکارها همیشه اهمیت و پیچیدگی خود را دارد. شرکت‌ها و کسب‌وکارها اغلب در جست‌وجوی مدیران مالی متخصص و با تجربه هستند.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ تحلیل و بررسی بندهای مهم نمونه قرارداد استخدام مدیر مالی رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

مدیر مالی چه کسی است؟

مدیر مالی برای رسیدگی به بخش مالی سازمان استخدام ‌می‌شود. هر کسب‌وکاری به دنبال راهی مناسب برای درآمدزایی و مدیریت سرمایه‌های وارد به شرکت است. در این میان مدیر مالی با توجه به مهارت و تحصیلات و تجربه‌ای که در این زمینه دارد سعی در مدیریت هزینه‌های جاری کسب‌وکار دارد.

برای نمونه در شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که چندین پرسنل و زیر مجموعه دارد، پرداخت حقوق و مزایایی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد، به عهده مدیر امور مالی خواهد بود. علاوه بر این یک مدیر مالی باید به خوبی بداند که شرکت در چه وضعیتی نسبت به سایرین قرار دارد و موقعیت نسبی شرکت در بازار چگونه است. میزان اندوخته‌های مالی آن در چه سطحی‌ست و هزینه‌های جاری شرکت چگونه پرداخت می‌شود. مدیر مالی بهتر از هرشخصی در شرکت میزان سوددهی و ضرر شرکت را ارزیابی می‌کند و در مواقع بحران مدیران را آگاه می‌کند تا از ضرر هرچه بیشتر جلوگیری شود.

نکات نمونه قرارداد مدیر مالی

قراردادهای استخدامی از هر نوع که باشند، تحت شمول قراردادهای کار و قانون کار قرار می‌گیرند. براساس این قانون، قرارداد استخدامی یا قرارداد کار، یک توافق است که به صورت مکتوب یا شفاهی میان کارگر و کارفرما تنظیم می‌شود. کارگر هر شخصی است که می‌پذیرد در ازای دریافت حقوق یا حق الزحمه، امور مشخصی را انجام دهد.

قرارداد استخدام مدیر مالی نیز از این قاعده مستثنی نیست و بندهای این قرارداد، در اکثر موارد شباهت زیادی به بندهای قراردادهای کار دارد. در ادامه برخی از نکات این قرارداد را مرور می‌کنیم.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات طرفین قرارداد با جزئیات کامل تصریح شود. مواردی مانند نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، نشانی و کد پستی، شماره تماس و غیره از مهم‌ترین اطلاعات مدیر مالی است. همچنین در خصوص شخص حقوقی، یعنی شرکت استخدام‌کننده نیز باید شماره ثبتی شرکت هم قید شود.

موضوع قرارداد نمونه قرارداد مدیر مالی

موضوع نمونه قرارداد مدیر مالی باید ناظر به اهداف استخدام او باشد. مثلا می‌توان در این بند قید کرد که موضوع قرارداد، استفاده از خدمات مدیر مالی در جهت کنترل سرمایه شرکت، بر طرف کردن بحران مالی شرکت، تنظیم امور مالی کارکنان، رساندن سود به میزان مشخص می‌تواند باشد.

مدت قرارداد

با توجه به انواع قراردادهای کار، می‌توان مدت قرارداد را تعیین کرد. مثلا اگر قرارداد کار موقت یا غیرموقت یا قرارداد کار معین و غیره باشد، مدت قرارداد تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اغلب برای استخدام مدیر مالی، قراردادهای یکساله منعقد می‌شود و در صورت رضایت تمدید صورت می‌گیرد. همچنین باید به یاد داشت که می‌توان در بند مدت قرارداد، مدت خاصی را تحت عنوان دوره آزمایشی قلمداد کرد.

مبلغ نمونه قرارداد مدیر مالی

مبلغ قراردادهای کار که تحت عنوان دستمزد یا حق‌السعی نیز شناخته می‌شود باید با حداقل حقوق وزارت کار هم‌خوانی داشته باشد. همچنین مبنای پرداخت به ازای هر ساعت باید مشخص باشد. همچنین نحوه پرداخت مبلغ قرارداد نیز باید معین شود.

تعهدات کارفرما

تعهدات کارفرما در نمونه قرارداد استخدام مدیر مالی شامل پرداخت به موقع دستمزد مدیر، تحت پوشش بیمه قرار دادن او، پرداخت پاداش و عیدی و اضافه کار و سنوات و غیره در مواعد خاص است.

همچنین می‌توان تصریح کرد که در صورت نارضایتی کارفرما از عملکرد مدیر مالی، کارفرما باید حداقل ۱۵روز قبل از اقدام به فسخ، به وی اطلاع بدهد.

تعهدات مدیر مالی

التزام به حضور در ساعات کاری شرکت، مدیریت و راهبری تیم مالی، تنظیم صورت‌جلسه‌های مالی به صورت ماهیانه و سالیانه، تجزیه و تحلیل وضعیت رقبای کارفرما و بازار موضوع فعالیت، تنظیم وضعیت حقوقی کارکنان، انجام تصمیم‌گیری‌های مالی اساسی در محل کار، تبیین استراتژی‌های مالی در راستای پیشرفت کسب‌وکار و غیره از وظایف مدیر مالی در نمونه قرارداد مدیرمالی است.

حل‌وفصل اختلافات

اصولا اختلافات قراردادهای کار در وهله اول به واسطه مذاکره و سازش قابلیت رفع دارند. اگر مذاکرات بین کارفرما و مدیر مالی اثرگذار نبود، می‌توان ارجاع اختلاف به هیئت‌های حل اختلافات کارگر و کارفرمای استان را در این بند تصریح کرد.

محرمانگی اطلاعات

یکی از موضوعات مهم در نمونه قرارداد استخدام مدیر مالی، حفظ اسرار تجاری شرکت توسط این مدیر است. از آنجایی که گستره وظایف مدیر مالی در شرکت‌های تجاری وسیع است، نیاز است تا با درج بند محرمانگی اطلاعات، این کارمند را ملزم کرد که اطلاعات مالی شرکت را تا مدتی معین یا به طور دائم افشا نکند.

احاله به قانون کار

از آنجایی که این قرارداد، از نوع قرارداد کار و تحت شمول قواعد قانون کار است، می‌توان بسیاری از موضوعات مانند مرخصی‌ها، بیمه و غیره را به مقررات قانون کار ارجاع داد و بندهای اضافی در این قرارداد را حذف کرد.

جمع بندی

تنظیم قراردادهای کار معمولا کار دشواری است چرا که حیطه تعهدات کارگر و کارفرما گاهی کاملا واضح نیست. به همین دلیل استفاده از دانش حقوقدانان امور قراردادها می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد. نباید فراموش کرد که سهل‌انگاری در تنظیم قراردادهای کار می‌تواند برای طرفین، به ویژه کارفرما خسارات و زیان‌های مالی غیرقابل‌انتظاری به همراه داشته باشد.

سوالات متداول

نمونه قرارداد مدیر مالی چه نوع قراردادی است؟

این قرارداد بر اساس قانون کار تنظیم می‌شود و یکی از انواع قراردادهای کار به شمار می‌رود که یک طرف آن شرکت به عنوان کارفرما و طرف دیگر مدیر مالی به عنوان کارگر است.

آیا نمونه قرارداد استخدام مدیر مالی از جمله قراردادهای دائمی است؟

خیر، این نوع قرارداد معمولا برای مدت موقت (حدودا یک ساله) تنظیم می‌شود و در صورت توافق طرفین قابل تمدید است.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز