قرارداد استخراج ابری رمزارز

قرارداد استخراج ابری رمزارز + نکات حقوقی استخراج ابری بیت کوین

دنیای رمزارزها بیش از هر زمانی به سمت رشد و پیشرفت در حال حرکت است. در این میان، به دست آوردن رمزارزها برای بسیاری از افراد به دغدغه‌ای تجاری تبدیل شده است. اما باید توجه داشت که استخراج رمز ارز به طور معمول اصلا کار ساده‌ای نیست. به همین خاطر روش‌های مختلفی برای این امر […]

دنیای رمزارزها بیش از هر زمانی به سمت رشد و پیشرفت در حال حرکت است. در این میان، به دست آوردن رمزارزها برای بسیاری از افراد به دغدغه‌ای تجاری تبدیل شده است. اما باید توجه داشت که استخراج رمز ارز به طور معمول اصلا کار ساده‌ای نیست. به همین خاطر روش‌های مختلفی برای این امر پیش‌بینی شده است. یکی از این روش‌ها استخراج ابری رمزارز نام دارد.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ ابعاد حقوقی استخراج ابری رمزارز و نکات حقوقی قرارداد استخراج ابری رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

توضیح چند اصطلاح مهم در حوزه رمزارزها

رمزارز: رمزارز (Cryptocurrency) نوعی ارز مجازی است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و به صورت غیرمتمرکز اداره و تبادل می‌شود.

استخراج: استخراج (Mining) فرآیندی که در طی آن تبادلات رمزارز توسط استخراج‌کننده‌ها و با استفاده از دستگاه‌های ماینر، تایید شده و در ازای آن، به استخراج‌کننده، پاداش (رمزارز) اعطا می‌شود.

دستگاه ماینر (Miner): سخت‌افزارهایی که به وسیله آن عملیات استخراج انجام می‌شود.

منظور از استخراج یا ماینینگ چیست؟

همانطور که ذکر شد، رمزارزها به شکلی غیرمتمرکز اداره می‌شوند، یعنی متولی خاصی برای انجام تبادلات وجود ندارد و هیچ دولت، موسسه یا شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند آن را کنترل کند.

به همین خاطر، برای انجام تراکنش‌های رمزارزی، نیاز است تا فرآیند انتقال به شکلی امن و درست صورت بگیرد.

استخراج‌کننده‌ها کسانی هستند که با داشتن دستگاه‌های ماینر قدرتمند، فرآیند تبادل رمزارزها ممکن می‌سازند و با در اختیار گذاشتن نیروی سخت‌افزاری خود در جهت انتقال، سبب می‌شوند مبادلات رمزارزها به شکلی امن انجام شود.
در ازای این عمل، شبکه رمزارز نیز به این افراد پاداشی در قالب همان ارزهای دیجیتال می‌دهد.

استخراج رمزارز توسط دستگاه‌های قدرتمند پردازشگر انجام می‌شود که به آنها دستگاه ماینر نیز گفته می‌شود.

استفاده از دستگاه ماینر چه چالش‌هایی دارد؟

استفاده از دستگاه‌های ماینر، در کنار مزایای خود، معایبی نیز به همراه دارند.

اولین مشکل این دستگاه‌ها، مصرف برق بسیار بالای آنهاست. مصرف بالای دستگاه‌های ماینر سبب می‌شود برق مصرفی مشترک تا حد سرسام‌آوری بالا برود و هزینه‌های بسیار زیادی را به بار بیاورد.

مشکل دیگر استفاده از این دستگاه‌ها، حرارت تولیدی بالای ماینرهاست که سبب می‌شود به سلامت دستگاه لطمه وارد شود. به همین خاطر استخراج‌کننده‌ها، باید برای حفظ دمای متعادل دستگاه‌، اقدام به نصب فن‌های صنعتی بزرگ، گران‌قیمت و پرسروصدا کنند.

همچنین هزینه اینترنت پرسرعت و پایدار، از دیگر هزینه‌های مصرفی برای ماینینگ به حساب می‌آید.

لزوم نظارت پیوسته برای اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه‌ها و سلامت فنی آنها نیز مشکل دیگری است که ممکن است در استفاده از دستگاه‌های ماینر به وجود بیاید.

به همین دلیل، نوع دیگری از فرآیند استخراج نیز ابداع شده است که به واسطه آن بتوان بدون مشکلات گفته شده، عملیات استخراج را انجام داد.

استخراج ابری رمزارز (Cloud Mining)، نام شیوه‌ای است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

استخراج ابری رمزارز به چه معناست؟

در استخراج رمزارز بوسیله دستگاه‌های ماینر، هزینه‌های مالی و دشواری فنی می‌تواند مانع سودآوری برای بسیاری افراد شود. به همین خاطر برخی افراد ترجیح می‌دهند تا با استفاده از استخراج ابری رمزارز، در حوزه ماینینگ فعالیت کنند.

استخراج ابری رمزارز، بر خلاف روش معمول استخراج، نیازی به داشتن تجهیزات گران‌قیمت، دانش فنی خاص و مصرف برق بالا ندارد.

در این حالت، شرکت‌هایی که دارای تجهیزات ماینینگ هستند و هزینه مصرف برق در کشور یا منطقه آنها پایین‌تر است، با تنظیم قرارداد استخراج ابری رمزارز، اقدام به ماینینگ برای اشخاص متقاضی می‌کنند.

در واقع این شرکت‌ها، بخشی از توان فنی پردازش دستگاه‌های خود را به اشخاص متقاضی اجاره می‌دهند و در ازای آن مبلغی به عنوان اجاره برای پوشش هزینه نگهداری دستگاه‌ها دریافت می‌کنند.

مزیت مهم استخراج ابری رمزارز برای مشتری این است که می‌تواند بدون دانش فنی یا تجهیزات خاص و بدون صرف زمان و هزینه بالا، به استخراج رمزارز روی بیاورد.

شرکت‌های استخراج‌کننده نیز با تنظیم قرارداد با مشتری، هزینه نگهداری دستگاه‌ها و سود خود را از این عملیات دریافت می‌کنند.

در تنظیم قرارداد استخراج ابری رمزارز چه نکاتی اهمیت دارد؟

حال که با استخراج ابری رمزارز تا حدی آشنا شده‌ایم، به چند تذکر مهم در تنظیم قرارداد استخراج ابری رمزارز اشاره می‌کنیم.

اطمینان کامل از اعتبار شرکت استخراج‌کننده

نخست آنکه حتما پیش از ورود به قرارداد استخراج ابری رمزارز، از اعتبار شرکت مورد نظر اطمینان حاصل کنید. متاسفانه در این میان، شرکت‌های جعلی متعددی هستند که بدون داشتن امکانات فنی ماینینگ صرفا با تنظیم قرارداد، مبلغ زیادی را از مشتریان دریافت می‌کنند و در نهایت نیز سودی عاید مشتری نمی‌کنند.

توجه به ریسک نوسانات قیمت رمزارز

همواره ارزش اقتصادی رمزارزها، دستخوش تغییرات فراوانی بوده است. به همین خاطر باید توجه داشت که ممکن است عملیات استخراج بیش از حد خاصی به طول بیانجامد و در این حین، ارزش رمزارز مورد نظر افت محسوسی داشته باشد. در این موقعیت، ممکن است هزینه‌ای که مشتری برای استخراج ابری رمزارز پرداخته است، در نهایت صرفه اقتصادی نداشته باشد.

لازم به ذکر است که در قرارداد استخراج ابری رمزارز، شرکت‌ها غالبا بر مسئولیت داشتن مشتری در پذیرش ریسک تغییرات قیمت رمزارز تاکید می‌کنند.

توجه به مدت قرارداد استخراج ابری رمزارز

یک نکته مهم که در قراردادهای استخراج ابری رمزارز وجود دارد این است که هر چه مدت قرارداد استخراج طولانی‌تر باشد، احتمال ورود زیان مالی به شرکت وجود دارد. نباید فراموش کرد که استخراج رمزارز، فرآیندی قطعی و کاملا قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است این فرآیند در مدتی کوتاه و یا مدتی طولانی به نتیجه برسد.

به همین خاطر گاهی وقت‌ها که مدت قرارداد استخراج ابری رمزارز طولانی می‌شود، شرکت‌های استخراج‌کننده با توجه به هزینه‌های زیاد استخراج، ممکن است نتوانند از پس هزینه‌ها بر بیایند و در واقع هزینه‌هایشان از مبلغ قرارداد و دستمزد مذکور، پیشی بگیرد.

در چنین موقعیتی ممکن است با گنجاندن بند فسخ قرارداد، شرکت به طور یکطرفه از قرارداد خارج شود و مشتری نیز در این بین خسارت مالی ببیند.

استفاده از کارشناس حقوقی آگاه به اصطلاحات رمزارزها

تنظیم قرارداد به خودی خود امری تخصصی است که حقوق‌دانان به خوبی می‌توانند آن را انجام دهند. علاوه بر آن، لزوم تسلط کامل به موضوع قرارداد، در قراردادهایی با ماهیت فنی، مانند قرارداد استخراج ابری رمزارز، اهمیتی اساسی دارد.

به همین خاطر فراموش نکنید که پیش از قبول تعهدات ناشی از قرارداد استخراج ابری رمزارز، حداقل یک کارشناس حقوقی مطلع به مقررات رمزارزها را در کنار خود داشته باشید تا با درک کامل مفاد قرارداد و اصطلاحات تخصصی آن، با اطمینان کامل قرارداد را امضا کنید.

درباره قرارداد استخراج ابری رمزارز سوالی دارید؟

دنیای رمزارزها به خصوص زمانی که با حقوق و موضوع قراردادها گره می‌خورد، پیچیدگی‌‌های خاص خود را دارد. در این مطلب کوشیدیم تا برخی از ابعاد حقوقی استخراج ابری رمزارز را بررسی کنیم و اطلاعات مفیدی در این زمینه به شما منتقل کنیم.

اگر همچنان درباره استخراج ابری رمزارز سوالی دارید یا نیازمند تنظیم یا بررسی قرارداد استخراج ابری رمزارز هستید، می‌توانید به دانش حقوقی کارشناسان قرارداد و مشاوران حقوقی وینداد تکیه کنید.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط