قرارداد راهنمای گردشگری با آژانس مسافرتی

قرارداد برگزاری تورهای مسافرتی آژانس گردشگری با لیدر

یکی از اصلاحاتی که در هنگام سفر بسیار به گوش می‌خورد تورلیدر است. این افراد معمولا با آژانس‌های گردشگری قراردادی به نام قرارداد برگزاری تورهای مسافرتی تنظیم می‌کنند و مسئولیت مسافرین و سفر را بر عهده می‌گیرند. اگر قصد دارید به عنوان یک لیدر در تورهای مسافرتی فعالیت داشته باشید نیاز است که از فرم […]

یکی از اصلاحاتی که در هنگام سفر بسیار به گوش می‌خورد تورلیدر است. این افراد معمولا با آژانس‌های گردشگری قراردادی به نام قرارداد برگزاری تورهای مسافرتی تنظیم می‌کنند و مسئولیت مسافرین و سفر را بر عهده می‌گیرند. اگر قصد دارید به عنوان یک لیدر در تورهای مسافرتی فعالیت داشته باشید نیاز است که از فرم قرارداد تور داخلی اطلاع داشته باشید. در این مقاله با عنوان قرارداد تور لیدری آشنا می‌شویم.

تورهای گردشگری چیست؟

در واقع سفر کردن چه در داخل و چه در خارج از کشور با استفاده از یک شرکت مسافرتی و فراهم آوردن تمامی امکانات و عناصر سفر مانند اقامتگاه، حمل ونقل و معرفی جاذبه‌ها، تور گردشگری نامیده می‌شود. برای این دسته از تورها باید یک لیدر با مجوز از وزارت فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وجود داشته باشد که معمولا این لیدر با شرکت‌های مسافرتی قراردادی در این زمینه تنظیم می‌کنند.

تورهای مسافرتی و گردشگری انواعی دارد که می‌تواند شامل موارد زیر شود:

  • دسته اول در زمینه طبیعت گردی است: این دسته از سفرها به بازدید از طبیعت و مناطق طبیعی اختصاص دارد. افرادی که به عنوان لیدر در این تورها به صورت تخصصی فعالیت دارند معمولا یک قرارداد تور طبیعتگری با شرکت‌های مسافرتی تنظیم می‌کنند.
  • دسته دیگر گردشگری تاریخی است: یک آژانس مسافرتی در این دسته از سفرها وظیفه دارد که مکان‌های تاریخی را برای مسافران معرفی کنند. برای مسافرت‌هایی که برای بازدید از آثار باستانی خارجی است معمولا یک قرارداد تورهای خارجی سازمان میراث فرهنگی هم باید تنظیم شود.
  • گردشگری حلال و گردشگری ورزشی انواع دیگری است که معمولا آژانس‌های مسافرتی با لیدرها یک قرارداد برای لیدری این دسته از تورها تنظیم می‌کنند.

قرارداد برگزاری تورهای مسافرتی

هنگام برگزاری تورهای مسافرتی معمولا قرارداد بین سه گروه تنظیم می‌شود که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تورلیدرها که با استفاده از قرارداد کاری مسئولیت و سرپرستی  یک تور گردشگری را برعهده می‌گیرند. این قرارداد بین لیدر و آژانس مسافرتی و گردشگری تنظیم می‌شود و در دسته قراردادهای ارائه خدمات قرار دارد. در این دسته از قرارداد برگزاری تورهای مسافرتی باید تمامی موضوعات مربوط به حقوق لیدر و ساعت کاری او و محل انجام کار در نظر گرفته شود. 
  • گاهی اوقات آژانس‌های هواپیمایی با شرکت‌های مسافرتی که تورهای مسافرتی برگزار می‌کنند به تنظیم دسته‌ای از قراردادها روی می‌آورند که بیشتر جنبه همکاری و مشارکت دارد و بهترین روش برای جذب سرمایه بیشتر بین هر دو طرف است. در این صورت نیاز است که طرفین یک قرارداد مشارکت مدنی تنظیم کنند. در این صورت لازم است حتما یک نمونه قرارداد همکاری بین آژانس و شرکت مسافرتی را بررسی کنند تا بعدا دچار مشکلات حقوقی نشوند.
  •  دسته‌ای دیگر از قراردادها بین مسافر و شرکت‌های مسافرتی برای بازدید و گردشگری تنظیم می‌گردد.

نکات مهم قراردادی تور لیدر

در قرارداد برگزاری تورهای مسافرتی بین لیدر یا سرپرست و آژانس مسافرتی باید یک سری از نکات قانونی را حتما رعایت کرد که بعدا مشکلاتی برای لیدر یا شرکت پیش نیاید:

  • همان گونه که در قسمت قبل بیان شد این دسته از قراردادها در زمینه قراردادهای ارائه خدمات قرار می‌گیرند و باید حتما مقررات قانونی در آن رعایت شود.
  • موضوع در این نوع قرارداد باید به‌صورت کامل مشخص شود. گاهی اوقات بین لیدر و آژانس توافق می‌شود که برای انجام یک تور معین سرپرستی یک مسافرتی را فرد لیدر برعهده بگیرد. مثلا توافق می‌شود که لیدر فقط مسئولیت و سرپرستی مسافران را در مسافرت به امارات متحده عربی برعهده بگیرد.
  • تعهدات طرفین که شامل تعهدات لیدر و آژانس مسافرتی است و همچنین مقدار دستمزد لیدر با توجه به تورهایی که برگزار می‌کند، شرایط و نحوه قرارداد از دیگر مواردی است که باید حتما در قرارداد برگزاری تورهای مسافرتی توسط لیدر به آن توجه داشته باشید.

قرارداد مشارکت مدنی بین آژانس هواپیمایی و شرکت‌های گردشگری

در این دسته از قراردادها که معمولا به صورت همکاری بین یک آژانس مسافرتی و یک شرکت هواپیمایی است، یک قرارداد تنظیم می‌شود که به آن قرارداد مشارکت مدنی می‌گویند و هدف از آن قرارداد برگزاری تورهای مسافرتی با همکاری یکدیگر است. این دسته از قراردادهای دارای نکاتی بسیاری است که شامل موارد زیر می‌شود:

علاوه بر مشخصات و بندهای مربوط به اطلاعات طرفین باید حتما تمامی نکات مربوط به سرمایه گذاری و مبلغ سرمایه‌گذاری هم در قرارداد مشخص شود. سرمایه می‌تواند هم به صورت مادی و هم به صورت معنوی باشد برای مثال ممکن است آژانس هواپیمایی در اخذ ویزا تخصص و مهارت داشته باشد و در مقابل شرکت گردشگری هم علاوه بر مسافران و متقاضیان زیاد، سرمایه‌ای نقدی داشته باشد.

مشخص کردن سود و زیانی که در این دسته از قراردادها برای طرفین به وجود می‌آید. باید حتما توجه داشته باشید که ممکن است در قراردادهایی که به صورت همکاری برای برگزاری تورهای مسافرتی بین دو شرکت منعقد می‌شود ممکن است سود و زیان‌هایی به وجود بیاید که باید درباره تقسیم این سود و زیان‌ها توافقاتی انجام شود.

تعهدات طرفین نکات دیگری است که باید در قرارداد برگزاری تورهای مسافرتی به آن توجه داشت.

جمع بندی

در قراردادهای مربوط به گردشگری و خدمات مسافرتی نیاز است که برخی از نکات قانونی بین لیدر و آژانس مسافرتی رعایت شود و همچنین در قرارداد برگزاری تورهای مسافرتی که در قالب همکاری و مشارکت بین دو شرکت انجام می‌شود باید نکات مشارکت با توجه به قانون بررسی و تمامی آن‌ها در قرارداد منعکس شود. تورهای گردشگری انواع متفاوتی دارد که معمولا لیدر‌ها با توجه به نوع خدمات و توری که برگزار می‌کنند می‌توانند طبق قانون یک قرارداد مناسب تنظیم کنند.

به این دلیل که باید تمامی نکات مربوط به قراردادهای ارائه خدمات و بعضا مشارکت مدنی باید در تنظیم قرارداد رعایت شود نیاز است که حتما با کارشناسان متخصص حوزه مربوطه که تخصص کافی در زمینه تنظیم قرارداد دارد و به عنوان کارشناس قراردادی شناخته می‌شود مشورت کنید. 

سوالات متداول

قرارداد راهنمای گردشگری با آژانس مسافرتی چه نوع قراردادی است؟

این نوع قرارداد یکی از انواع قراردادهای ارائه خدمات است.

از وظایف آژانس‌های مسافرتی در قبال لیدرها که باید طبق قرارداد به آن عمل کنند چیست؟ 

این آژانس‌ها باید تعهدات خود را مطابق با قرارداد در مقابل لیدرها انجام دهند. در غیر این صورت تخلف کرده و از طریق روش‌های قانونی قابل پیگیری است.

4/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از