قرارداد تامین مصالح ساختمان

قرارداد تامین مصالح ساختمان و نکات آن + 6 سوال مهم درباره‌ آن

عملیات ساخت‌وساز به‌طور کلی کاری پرمشغله و پر دغدغه است. تامین مصالح ساختمانی نیز یکی از بزرگترین دغدغه‌های افرادی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند. از آنجایی که ساخت‌وساز فعالیتی پرهزینه و نیازمند سرمایه‌ی بسیار است، اصولا کارفرمایان ساختمانی مایل هستند در زمینه‌ی تامین مصالح تا جای ممکن کنترل هزینه شده و در عین […]

عملیات ساخت‌وساز به‌طور کلی کاری پرمشغله و پر دغدغه است. تامین مصالح ساختمانی نیز یکی از بزرگترین دغدغه‌های افرادی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند. از آنجایی که ساخت‌وساز فعالیتی پرهزینه و نیازمند سرمایه‌ی بسیار است، اصولا کارفرمایان ساختمانی مایل هستند در زمینه‌ی تامین مصالح تا جای ممکن کنترل هزینه شده و در عین حال، از مصالحی استفاده کنند که در طول پروژه‌ی ساختمانی کیفیتی ثابت داشته و هم‌چنین تامین مصالح مورد نیاز برای تمام طول پروژه مورد توجه قرار بگیرد. به عبارتی خواسته‌ی آن‌ها این است که قبل از شروع ساخت‌وساز، مطمئن باشند که تا آخرین روز فعالیت، به‌اندازه‌ی کافی مصالح باکیفیت و مقرون‌ به صرفه در اختیار خواهند داشت. قرارداد تامین مصالح ساختمانی دقیقا همان چیزی است که می‌تواند تمامی این موارد را مورد توجه قرار دهد. در این متن قصد داریم به پنج سوال مهم راجع به قرارداد تامین مصالح ساختمانی پاسخ بدهیم.

  1. از چه طریق می‌توان تامین‌کننده‌ مصالح را مجبور به انجام به‌موقع قرارداد و تامین مصالح کرد؟

از آنجا که زمان تامین مصالح مورد نیاز ساخت‌وساز برای کارفرمای ساختمانی اهمیت بسیار بالایی دارد، به‌منظور اطمینان داشتن از اینکه تامین‌کننده‌ی مصالح، تمامی مصالح مورد نیاز کارفرما را آن‌ها را به موقع در اختیار  وی قرار دهد، می‌توان در قرارداد تامین مصالح ساختمانی بندی مبنی بر جریمه‌ی تاخیر در انجام تعهدات قراردادی در نظر گرفت که بر اساس آن، کارفرما یا پیمان‌کار می‌تواند هزینه‌ای را بابت خسارت تاخیر از تامین‌کننده‌ی مصالح دریافت کند. هم‌چنین طرفین قرارداد تامین مصالح ساختمانی می‌توانند راجع به جزئیات این بند نیز توافق کرده و برای مثال تاخیر کم‌تر از 5 روز را حساب نکرده یا تاخیر بیش از 5 تا 10 روز را 10 روز حساب کنند و سپس مقرر شود که به ازای هر ده روز تاخیر، فلان مبلغ جریمه در نظر گرفته شود.

  1. کارفرمای ساختمان‌سازی چگونه می‌تواند کیفیت مصالح مورد نیاز ساختمان‌سازی را تضمین کند؟

بخشی از قرارداد تامین مصالح ساختمان، مشخص‌کننده‌ی تعهدات مختلف تامین‌کننده‌ی مصالح است. در این بخش از قرارداد، تمامی وظایف، مسئولیت‌های تامین‌کننده و هم‌چنین انتظارات و توقعات کارفرما از وی به تفصیل مشخص می‌شود. کارفرما می‌تواند یکی از بندهای این بخش را مرتبط با کیفیت مصالح مورد نیاز خود تنظیم کرده و بر اساس آن تامین‌کننده را متعهد کند تا مصالح را دقیقا مطابق با کیفیت مورد نظر وی(که در قرارداد ذکر شده) خریداری کرده و تحویل دهد.

  1. آیا کارفرما می‌تواند مشخصات فنی مورد نظر خود درمورد مصالح را مشخص کرده و تامین‌کننده‌ کالا را متعهد به پیروی از آن‌ها نماید؟

بله، به‌منظور این کار می‌توان در پیوستی به قرارداد تامین مصالح ساختمان، مشخصات دقیق فنی و هم‌چنین ویژگی‌های دقیق مصالحی که باید خریده شوند را مشخص کرد که این پیوست نیز از جمله مدارک و اسناد قرارداد محسوب شده و تامین‌کننده‌ی مصالح باید آن را رعایت کند.

  1. نحوه‌ پرداخت هزینه‌های تامین مصالح و دست‌مزد تامین‌کننده‌ آن‌ها چگونه است؟

معمولا در این از قرارداد، یکی از سه روش زیر را برای پرداخت هزینه‌ها استفاده می‌کنند:

  • کافرما می‌تواند از طرف خود، حسابی را در اختیار فرد تامین‌کننده‌ی مصالح قرار دهد و این فرد نیز با در دست داشتن همین حساب، اقدام به تامین و خرید تمامی مصالح مورد نیاز کرده و در نهایت کلیه‌ی فاکتورهای خرید را در اختیار کارفرما قرار دهد. هم‌چنین در این روش، مبلغی که به عنوان حق‌الزحمه‌ی تامین‌کننده‌ی مصالح در نظر گرفته می‌شود را کارفرما می‌تواند در مراحل مختلف به وی پرداخت کند.
  • روش دیگر این است که کارفرما با تامین‌کننده‌ی مصالح ساختمانی قراردادی منعقد کند مبنی بر اینکه وی مصالح مورد نیاز را تامین کرده و همراه با تحویل رسیدهای خرید که اسنادی قابل استناد و قانونی محسوب می‌شوند در اختیارش قرار دهد و در برابر، کارفرما پس از دریافت مصالح و با توجه به رسیدهای تحویل داده شده، هزینه‌های انجام شده را به تامین‌کننده پرداخت می‌کند.
  • هم‌چنین می‌توان پرداخت مبلغ حق‌الزحمه به تامین‌کننده‌ی مصالح ساختمانی را موکول به زمانی کرد که کارفرما از کیفیت مصالح اطمینان حاصل کرده باشد.
  1. مسائل مربوط به ایمنی و حفاظتی تخلیه یا حمل مصالح و هم‌چنین خسارات جانی و مالی کارگران فروشنده در حین انجام عملیات حمل یا تخلیه‌ مصالح بر عهده‌ کدام یک از طرفین قرارداد است؟

تمامی این موارد مرتبط با کارگران تحت پوشش فروشنده یا تامین‌کننده‌ی کالا بر عهده‌ی خود فروشنده است و خریدار یا کارفرمای ساختمانی، هیچ مسئولیتی در برابر کارگران تحت پوشش فروشنده یا تامین‌کننده‌ی مصالح ندارد. این موضوع را باید یه عنوان بندی زیرمجموعه‌ی تعهدات فروشنده یا تامین‌کننده‌ی مصالح در قرارداد وارد کرد.

  1. رعایت مقررات مالیاتی و عوارض و حق بیمه‌ تامین ‌اجتماعی و حوادث کارگران بر عهده‌ی کدام یک از طرفین است؟

درست مانند موارد مطرح شده در پرسش قبل، یکی از تعهدات فروشنده یا تامین‌کننده‌ی مصالح ساختمانی، رعایت کردن مقررات مالیاتی و عوارض و حق بیمه تامین اجتماعی و حوادث کارگران بوده و خریدار یا کارفرما هیچ‌گونه مسئولیت و تعهدی در این زمینه‌ها ندارد.

درباره خدمات وینداد چه می‌دانید؟

ما در وینداد با داشتن تیمی از حقوقدانان و مشاوران امور قراردادهای پیمانکاری ساختمان قادر هستیم تا خدمات مشاوره حقوقی، تنظیم و بررسی قرارداد، پیگیری دعاوی و… را برای شما مخاطبان مجله حقوقی وینداد با بهترین کیفیت و بیشترین سرعت ارائه دهیم.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از