قرارداد تامین نیروی انسانی چیست و چه نکاتی دارد؟

قرارداد تامین نیروی انسانی : یک راه مطمئن برای پیشبرد اهداف سازمان‌ها

قرارداد تامین نیروی انسانی چیست و چه نکاتی دارد؟ تامین نیروی انسانی از مهمترین دغدغه‌های تمامی نهاد‌ها، موسسات، شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌باشد. چرا که تامین نیروی انسانی نقش مهمی در پیشبرد اهداف هر سازمانی ایفا می‌کند. واحد تامین نیروی انسانی اغلب جزء واحد‌های اصلی هر سازمانی می‌باشد که وظیفه‌ی استخدام، گزینش و آموزش نیروهای انسانی […]

قرارداد تامین نیروی انسانی چیست و چه نکاتی دارد؟ تامین نیروی انسانی از مهمترین دغدغه‌های تمامی نهاد‌ها، موسسات، شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌باشد. چرا که تامین نیروی انسانی نقش مهمی در پیشبرد اهداف هر سازمانی ایفا می‌کند. واحد تامین نیروی انسانی اغلب جزء واحد‌های اصلی هر سازمانی می‌باشد که وظیفه‌ی استخدام، گزینش و آموزش نیروهای انسانی را برعهده دارد. تامین نیروی انسانی متعهد و آموزش‌دیده سبب می‌شود سازمان‌ها در رقابت با یکدیگر از عنصر نیرویی توانمند و متعهد بهره ببرند.

تامین نیروی انسانی مطلوب با نیازهای سازمان پیش از همه احتیاج به یک قرارداد مناسب دارد. اکثر اشخاص حقوقی هنگام انعقاد قرارداد تامین نیروی انسانی و بعد از آن دچار مشکل می‌شوند و دلیل آن نداشتن اطلاعات کافی از نکات و جزئیات این سری از قرادادهاست. برای اینکه این قراردادها به نتیجه مورد نظر منتهی شود لازم است ضمن انعقاد ان نکات مخصوص فنی و حقوقی آنها رعایت شود تا در آینده طرفین کمتر در مورد آن دچار مشکل شوند.

در این نوشته سعی کردیم ، قرارداد تامین نیروی انسانی را با نکات ویژه‌ی این قرارداد  به طور کامل شرح دهیم.

قرارداد تامین نیروی انسانی چیست؟

منابع انسانی به معنای کار کردن با افراد است به طوری که این افراد با سازمانشان به توانمندی کاملی جهت رسیدن به اهداف سازمانی دست یابند. در واقع تامین منابع انسانی استفاده از نیروی انسانی در جهت اهداف سازمان است و شامل فعالیت‌هایی مثل، کارمندیابی و جذب، آموزش، حقوق و دستمزد و روابط سازمانی می‌شود. تامین نیروی انسانی ممکن است در شرکت‌های نوپا به وسیله متخصصان آموزش دیده اجرا می‌شود. در شرکت‌های بزرگتر، یک گروه تمام کارآمد، با داشتن کارکنانی متخصص در وظایف مختلف، تامین منابع انسانی نقش دارد.

در این میان یکی از وظایف اصلی واحد نیروی انسانی در سازمان‌ها عقد قراداد تامین نیروی انسانی با افراد است. هرچقدر این قرارداد دقیق‌تر و با حضور متخصصان منعقد شود افراد و سازمان با اطمینان بیشتری به کار می‌پردازند. همچنین یک قرارداد خوب انگیزه نیروی‌ کار را برای افزایش مشاورکت بیشتر می‌کند.

قرارداد تامین نیروی انسانی یکی از قراردادهای پرکاربرد برای سازمان‌ها است.

اگر شما هم به فکر رونق کسب و کار خود هستید برای دریافت نمونه قرارداد تامین نیروی انسانی اقدام کنید.

قرارداد از دیدگاه قانون

ماده ۱۰ قانون مدنی، اصل آزادی قراردادها را مطرح می‌کند. این ماده بیان می‌کند که افراد با رعایت قانون، عرف و شرع،  می‌توانند قرارداد  منعقد کنند. و در هر زمینه‌ای که خلاف قوانین نباشد می‌توانند اقدام کنند. به‌کارگیری افراد در قالب قرارداد كار معین و ساعتی به‌عنوان یکی از نمونه‌های به‌کارگیری منابع انسانی در دستگاه‌های اجرایی در قالب تبصره ماده (۳۲) قانون مدیریت خدمات كشوری مطرح شده است. تبصره این ماده بیان می‌کند:دستگاه‌های اجرایی می توانند در شرایط خاص با تأیید سازمان تا ده درصد پست‌های سازمانی مصوب، بدون تعهد استخدامی و در سقف اعتبارات مصوب افرادی را به‌صورت ساعتی یا كار معین برای حداكثر یك سال به كار گیرند.

علاوه بر این بند «هـ» ماده (۵۰) قانون برنامه پنجم توسعه (۱۳۸۹) : به‌کارگیری افراد در قالب قرارداد كار معین (مشخص) یا ساعتی برای اجرای وظایف پست‌های سازمانی فقط در سقف مقرر در قانون مدیریت خدمات كشوری مجاز است. تمدید قراردادهای قبلی بلامانع است.

این دو ماده نیز بر لزوم قرارداد تامین منابع انسانی برای سازمان ها در حدود قانون اشاره می‌کند. بنابراین در ادامه به نکات قرارداد تامین نیروی انسانی خواهیم پرداخت. چنانچه در مورد موارد قانونی این قرارداد نیاز به راهنمایی دارید از کارشناسان ما مشاوره دریافت کنید.

نکات قرارداد تامین نیروی انسانی

همانطور که ذکر شد این قرارداد نکات و جزئیات ویژه‌ای دارد  در ابتدا شاید تصور کنید که این قرارداد نیز همانند سایر قراردادها منعقد می‌شود اما هر قراردادی نکات اختصاصی و پیچیدگی‌های مخصوص به خود را دارد که هر یک از طرفین پیش از انعقاد آن باید با آگاهی و اطلاع قبلی از آنها این قرارداد را تنظیم کنند. نکات تنظیم قرارداد تامین نیروی انسانی عبارت‌ است از:

۱ )موضوع قرارداد : لازم است به طور دقیق در قرارداد ذکر شود که وظیفه نیروی انسانی استخدام شده، چیست.

۲ )مدت قرارداد: اگر قرارداد برای مدت خاصی تعیین شده باید ظرف همان مدت به اتمام برسد و ذکر این نکته در قراردادها ضروری‌ست.

۳) مبلغ قرارداد : باید تصریح شود که دستمزد روزانه به چه صورت است و دستمزد اضافه‌کاری توسط نیروی کار به چه صورت می‌باشد.

۴) نحوه پرداخت قرارداد تامین نیروی انسانی

۵) کسورات قانونی : مالیات هایی که به صورت قانونی از قرارداد کسر می‌شود

۶) تضمین حسن انجام کار: پس از پایان‌کار سپرده‌ای که توسط پیمانکار یا کارمند جهت حسن انجام کار به ضمانت گذاشته شده، آزاد می‌شود.

۷) ناظرین قرارداد: نظارت بر اجرای کارهایی که مدیریت منابع انسانی برعهده پیمانکار یا کارمند گذاشته برعهده ناظرین است.

۸) اسناد و مدارک قرارداد

۹) تعهدات طرفین

۱۰) حوادث قهریه (پیش‌بینی نشده)

۱۱) موارد فسخ قرارداد

۱۲) حل اختلاف

از آنجایی که تعیین مفاد قرارداد بعد از امضای آن دشوار است بهتر است در هنگام تنظیم قرارداد به طور دقیق میزان مبلغ پرداختی، مهلت پرداخت‌ها و تعهدات طرفین مشخص شود. چراکه اگر به صورت دقیق مشخص نشود میتواند منشا بسیاری از اختلافات آینده گردد.

علاوه بر اینها موضوع قرارداد تامین نیروی انسانی باید به طور صریح ذکر شود. تا طرفین به نتیجه دلخواهشان از قرارداد برسند.  شما هم با درخواست نمونه قرارداد تامین نیروی انسانی، یک قرارداد حرفه‌ای و بی‌دردسر داشته باشید.

نیاز به نمونه قرارداد تامین نیروی انسانی دارید؟

این قرارداد از سری قراردادهایی‌ست که به کارشما جنبه‌ قانونی می‌دهد. این سند، نشان می دهد چه توافقی بین طرفین صورت گرفته و نتیجه آن چه خواهد بود. در صورت بروز اختلاف نیز این قرارداد است که به عنوان یک سند می‌تواند به  طرفین جهت حل اختلافاتشان کمک کند. بنابراین برای تنظیم قراردادی بی دردسر بهتر است در هنگام انعقاد قرارداد با کارشناسان حقوقی و وکلای مجرب در این زمینه مشورت کنید. تیم  وینداد با وکلا و کارشناسان خود ، شما را در این راه همراهی می‌کند.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط