قرارداد تدریس دوره آموزشی

نمونه قرارداد تدریس دوره آموزشی برای همکاری با مدرس

در حال حاضر، به دلیل رقابت‌‌های فشرده موجود در زمینه تحصیل و آموزش و همچنین تلاش شبانه‌روزی بسیاری از دانش‌آموزان برای دستیابی به موفقیت‌های تحصیلی، بسیاری از موسسات آموزشی و آموزشگاه‌های علمی در سطح مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین آمادگی آزمون‌های علمی دیگر، اقدام به همکاری با مدرسان باتجربه و متخصص در رشته‌های مختلف آموزشی […]

در حال حاضر، به دلیل رقابت‌‌های فشرده موجود در زمینه تحصیل و آموزش و همچنین تلاش شبانه‌روزی بسیاری از دانش‌آموزان برای دستیابی به موفقیت‌های تحصیلی، بسیاری از موسسات آموزشی و آموزشگاه‌های علمی در سطح مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین آمادگی آزمون‌های علمی دیگر، اقدام به همکاری با مدرسان باتجربه و متخصص در رشته‌های مختلف آموزشی می‌کنند تا از طریق آنان بتوانند داوطلبین بیشتری را به سمت موسسه خود جذب کنند. به کارگیری مدرسان در قالب تنظیم قراردادی مابین موسسه آموزشی و مدرس مورد نظر صورت می‌گیرد که نمونه قرارداد تدریس دوره آموزشی مدرس یا قرارداد حق‌التدریس نام دارد.

در این مطلب قصد داریم تا به نکات مهم قرارداد تدریس بپردازیم و ابعاد مختلف حقوقی این قرارداد را بررسی کنیم.

کدام قالب قراردادی مناسب تنظیم رابطه مدرس و آموزشگاه است؟

برای بهره بردن از فواید قرارداد تدریس، به یک قالب قراردادی مناسب نیاز داریم. به همین منظور در ادامه نمونه قرارداد تدریس دوره آموزشی مدرس را معرفی خواهیم کرد.
در اغلب روابط کاری، استفاده از قرارداد استخدام یا همان قرارداد کار بهترین گزینه محسوب می‌شود. این قراردادها به دلیل داشتن انعطاف بالا، اغلب تمام انتظارات طرفین خود را برآورده می‌کنند. نباید فراموش کرد که قراردادهای کار انواع مختلفی مانند قرارداد موقت، غیرموقت و کار معین دارند که هر یک در جای خود کاربرد دارند.

برای همکاری با مدرس معمولا از قرارداد کار موقت استفاده می‌کنند. چرا که معمولا نیازهای آموزشی و تحصیلی دانش‌آموزان برای دوران مشخصی یعنی سال تحصیلی است. در واقع اغلب نوع رابطه تدریس در فواصل خاصی از سال کارکرد دارد؛ به همین دلیل قرارداد کار موقت می‌تواند گزینه مناسبی باشد. آموزشگاه‌ها که با توجه به کیفیت تدریس مدرس می‌توانند مدت قرارداد را تمدید کنند.

چه نکاتی در تنظیم قرارداد تدریس اهمیت دارند؟ بندهای مهم این قرارداد کدام‌اند؟

قالب مناسب برای نمونه قرارداد تدریس دوره آموزشی مدرس، قرارداد کار موقت است. این قرارداد دارای بندهای عمومی و اختصاصی است که اگر به صورتی دقیق تنظیم شود، احتمال اختلافات حقوقی را به حداقل می‌رساند.

بندهای عمومی این قرارداد شامل موارد زیر است:

  • طرفین قرارداد: نام و مشخصات مرکز آموزشی و مدرس است.
  • موضوع قرارداد: در این بند باید ضوابط آموزشی مانند زمان دوره آموزشی (ساعات و روزهای تدریس) مشخص شود.
  • مدت قرارداد: از آنجایی که قرارداد کار از نوع موقت مورد استفاده است، باید تاریخ شروع و پایان دقیق قرارداد تصریح شود.
  • مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت: به طور مثال می‌توان تصریح کرد که نیمی از مبلغ قرارداد پس از طی شدن نیمی از مدت قرارداد و نیمی دیگر پس از پایان مدت قرارداد پرداخت خواهد شد.
  • تعهدات مدرس: این بند شامل پایبندی مدرس به شرایط عمومی قرارداد، زمان‌بندی‌ها، مکان کلاس‌ها، شرکت در جلسات و… است که ممکن است با توجه به شرایط تدریس تعهدات بیشتری هم اضافه شوند.
  • تعهدات آموزشگاه: دو تعهد اصلی آموزشگاه اغلب تامین امکانات آموزشی برای انجام تعهدات آموزشی و پرداخت مبلغ قرارداد مطابق توافق است.
  • خاتمه قرارداد: امور مربوط به فسخ یا در صورت امکان دریافت خسارت در این بند ذکر می‌شوند. یکی از موارد مهم امکان فسخ برای آموزشگاه زمانی است که اصالت مدارک تحصیلی مدرس زیر سوال برود.

بیمه در نمونه قرارداد تدریس

از آنجایی که قرارداد تدریس از جمله مصادیق قراردادهای استخدامی و کار هستند، موضوع حق بیمه در خصوص این قراردادها مطرح می‌شود. ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی به این موضوع تصریح کرده و از این جهت درصدی از مبلغ قرارداد (مثلا ۵ درصد) به بیمه اختصاص می‌یابد. البته تفاوت درصد حق بیمه می‌تواند بنا به فعالیت موضوع قرارداد متفاوت باشد و باید در هر مورد آن را سنجید. آنچه که اهمیت دارد این است که به هر حال در رابطه مدرس و آموزشگاه و قرارداد کار موقت، توجه به موضوع بیمه ضروری است.

مالیات در نمونه قراداد آموزشی با مدرس

با توجه به آنکه قرارداد تدریس، تابع قوانین استخدامی و قرارداد کار است، درآمد (حقوق) مدرس مشمول قوانین و مقررات قانون مالیات‌های مستقیم می‌شود. با توجه به شرایطی که هر ساله از طریق جداول مالیاتی عرضه می‌شوند، مالیات قراردادهای تدریس با نرخ مقطوع ۱۰ درصد محاسبه می‌شوند که موسسه آموزشی باید آن را کسر کرده و به اداره مالیات بپردازد.

چرا نمونه قرارداد تدریس دوره آموزشی اهمیت دارد؟

ایجاد ارتباطی سازنده و کارآمد میان مدرس، آموزشگاه و در نهایت تاثیر مثبت بر عملکرد دانش‌آموزان، اهمیتی حیاتی دارد. زمانی که رابطه مذکور شکل بگیرد، هر یک از افراد دخیل در رابطه تدریس دارای حقوق و تعهداتی هستند که نیاز است به آن‌ها توجه شود. به همین خاطر قرارداد حق‌التدریس ابزار مهمی برای سامان دادن به رابطه مدرس و آموزشگاه و در نهایت اثرگذاری مطلوب بر وضعیت دانش‌آموزان محسوب می‌شود. به طور مثال با تنظیم قرارداد جامع در حوزه تدریس، می‌توان تعهدات مدرس در خصوص کیفیت تدریس را ضابطه‌مند کرد و در واقع تضمینی برای عملکرد مطلوب مدرس در طول قرارداد ایجاد کرد. همچنین با داشتن قراردادی صحیح و مطابق با مقررات، مدرسین هم می‌توانند از نتایج مفید قانونی نظیر حقوق و بیمه مطابق با قوانین برخوردار شوند.

جمع بندی

در این مطلب به نکات قرارداد تدریش اشاره کردیم و برخی مسائل مهم این قرارداد را مورد توجه قرار دادیم. تردیدی نیست که با توجه به شرایط خاص هر آموزشگاه و هر مدرس ممکن است بندهای متفاوتی به این قرارداد افزوده یا از آن کم شود. در واقع موارد بیان شده در این مطلب مختص به نکات کلی مانند بندهای عمومی قرارداد بوده است که اگرچه در جای خود بسیار لازم و ضروری هستند اما تمام نکات موجود را دربرنمی‌گیرد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم قرارداد خود را توسط کارشناسان قراردادی تنظیم کنید.

سوالات متداول

نمونه قراداد آموزشی با مدرس در چه قالبی تنظیم می‌شود؟

این قرارداد از جمله قراردادهای کار است که می‌تواند به‌صورت موقت یا ساعتی تنظیم شود.

آیا در قرارداد تدریس، بیمه به مدرس تعلق می‌گیرد؟

بله، با توجه به اینکه قرارداد کار تنظیم می‌شود، آموزشگاه یا مدرسه به عنوان کارفرما ملزم به بیمه کردن مدرس است.

4.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار ساعتی شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار ساعتی شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز