قرارداد ترخیص کالا : قراردادی مهم برای تجار

قرارداد ترخیص کالا : قراردادی مهم برای تجار

اگر شما هم به تجارت و بازرگانی علاقه مند هستید و یا در این حوزه فعالیت می‌کنید بی شک ترخیص کالا و قرارداد ترخیص کالا به گوش شما نیز خورده است. ترخیص کالا یکی از مهم‌ترین مراحلی است که یک تاجر برای واردات با آن روبرو می‌شود و از این رو از اهمیت بالایی برخوردار […]

اگر شما هم به تجارت و بازرگانی علاقه مند هستید و یا در این حوزه فعالیت می‌کنید بی شک ترخیص کالا و قرارداد ترخیص کالا به گوش شما نیز خورده است. ترخیص کالا یکی از مهم‌ترین مراحلی است که یک تاجر برای واردات با آن روبرو می‌شود و از این رو از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این، افراد جهت ترخیص کالا باید که این قرارداد را با متخصص ترخیص کالا که ترخیص کار نامیده می‌شود منعقد سازند.

قرارداد ترخیص کالا چیست؟

قرارداد ترخیص کالا، قراردادی است که صاحب کالا یا همان شخص واردکنندهٔ کالا با اعطای وکالت به متخصص ترخیص‌کالا (ترخیص‌کار)، امور گمرکی ترخیص تا تحویل کالا را طبق قانون امور گمرکی به وی محول می‌کند.

نکته حائز اهمیت آن است که واردکننده می‌تواند خود شخصاً اقدام به ترخیص کالا نماید؛ لکن انجام تشریفات گمرکی ترخیص کالا، امری تخصصی است و نیازمند تجربه و احاطهٔ علمی و عملی شخص (اعم از شخص حقیقی و یا حقوقی) است که در این زمینه فعالیت حرفه‌ای دارد.

توصیه می‌گردد که صاحب کالا این قرارداد را با کارگزار گمرکی دارای پروانهٔ رسمی گمرک که یک شخص حقوقی است منعقد نماید.

مهم‌ترین مفاد قرارداد ترخیص کالا چیست؟

ماده ۱- طرفین قرارداد

ماده ۲- موضوع قرارداد

ماده ۳- مبلغ قرارداد

ماده ۴- مدت قرارداد

ماده ۵- تعهدات قرارداد

ماده ۶- شروط قرارداد

ماده ۷- مرجع حل اختلاف

ماده ۸- اقامتگاه طرفین

ماده ۹- نُسخ قرارداد

ماده ۱۰-امضاء صاحب کالا و حق العملکار

ماده ۱۱-مهر و امضاء دفترخانه اسناد رسمی

شما می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ترخیص کالا  یک قرارداد اختصاصی و متناسب با شرایطتان را تنظیم نمایید.

ده نکته حقوقی مهم در مورد این قرارداد

۱-به یاد داشته باشید که در  صاحب کالا باید متعهد گردد که مطابق قرارداد فوق، در تاریخ‌های مشخص شده، وجوه چک‌های صادره را نزد بانک محال علیه تودیع بنماید.

۲-از بابت تأخیر در وصول چک‌های صادره در تاریخ‌های مندرج در قرارداد ، صاحب کالا شخصاً به طور کامل مسئول جبران خسارات وارده و همچنین در افزایش مدت انجام موضوع قرارداد و افزایش هزینه‌هایی از قبیل پرداخت تعرفه انبارداری گمرگ مزبور می‌باشد و ترخیص کار هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت.

۳- وفق این قرارداد ، صاحب کالا باید تمامی اطلاعات فنی و تخصصی نسبت به چگونگی نحوه استریپ، بارگیری و حمل کالا و نیز کلیه اسناد مربوطه نسبت به ترخیص کالا را در اختیار ترخیص کار قرار دهد.

۴-ترخیص کار پس از دریافت اسناد سفارش و خرید کالا و اسناد حمل چارتریا همان کشتی حامل کالا و گواهی مبدأ نسبت به ارسال کالا که از سوی صاحب کالا در اختیار ترخیص کار قرار می‌گیرد، نسبت به آغاز مراحل ترخیص کالاهای موضوع قرارداد حاضر پیگیری و اقدامات معمول را اعمال کند.

۵-ترخیص کننده طبق قرارداد ترخیص کالا باید متعهد گردد که هیچ گونه دخل و تصرفی در کالاهای موضوع قرارداد حاضر نداشته باشد و فقط در جهت ارزیابی و نمونه برداری کالا جهت آزمایش و ترخیص کالا بسته به نوع کالا، اقدام کند.

۶- وفق این قرارداد ترخیص کار مسئولیتی در خصوص کسری یا کاستی و یا ایجاد نقص در کالاهای موضوع قرارداد حاضر پیش از آغاز فرآیند ترخیص ندارد ولیکن پس از ترخیص کالا، با توجه به اینکه ترخیص کار، امین محسوب می‌شود، مسئولیت نگهداری و بیمه کالاهای مربوطه تا تحویل آن هارا بر عهده دارد.

۷-ترخیص کنندهٔ کالا باید در حمل کالا از کانتینر و کامیون‌های مناسب حمل کالا موضوع قرارداد حاضر بهره ببرد و در غر اینصورت هر گونه حدوث آسیب و خسارت به کالا مستقیماً متوجه شخص می‌باشد.

۸- مدت مجاز توقف کالا یا کانتینرهای استریپ شده در انبار گمرک حداکثر …… روز می‌باشد و صاحب کالا باید نسبت به پرداخت هزینه‌های انبارداری اقدام کند.

در صورت افزایش این مدت که ناشی از تأخیر یا کوتاهی طرف دوم باشد، مسئولیت پرداخت هزینه اضافی انبار داری بر عهده ترخیص کار می‌باشد.

۹-طرف دوم متعهد گردید که با آگاهی کامل نسبت به روند انجام ترخیص کاری و علم و تخصص در این امر در جهت ایفای تعهدات مندرج در این قرارداد اقدام کند. مادامی که پس از انعقاد قرارداد، مدعی ناتوانی در انجام تعهدات مندرجه شود، تمامی خسارت و آسیب وارده به طرف اول را با رعایت نظریه کارشناسی و شرط داوری پیش بینی شده پرداخت نماید.

۱۰-به یاد داشته باشید که وجود شرایطی مانند قطعی، بروز اختلال در فرآیند اخذ اسناد ترخیص کاری از قبیل درگاه‌های الکترونیکی، وب سایت گمرک مزبور، پرتال‌های سازمان‌های مربوطه، قطع اینترنت، تعطیلی سازمان‌های مربوطه که موجبی بر افزایش مدت انجام فرایند ترخیص کاری گردد و خارج از حیطه تعهدات و اختیارات ترخیص کار باشد، هر گونه تأخیر در پرداخت‌ها و یا بلوکه شدن حساب‌های صاحب کالا در جهت ایفای تعهدات پرداختی یا اختلال در نظام پرداخت الکترونیکی که متوجه ترخیص کار نباشد، هر گونه اعمال محدودیت یا ممنوعیت ترخیص کالا مدنظر قرارداد حاضر از سوی نهادها یا سازمان‌های ذی ربط که موجبی بر افزایش مدت اجرای قرارداد حاضر گردد و هچنین هر گونه حدوث عیب یا نقص در کالا یا نامرغوب بدون آن، که موجبی بر تعویق یا ممنوعیت اخذ اسناد ترخیص کاری گردد باعث سقوط تعهدات ترخیص کار می‌شود.

سخن آخر

در نهایت باید بیان نمود که قرارداد فوق یکی از مهمترین قراردادهایی است که میان صاحب کالا و شخص حق العمل کار منعقد می‌شود تا حق العمل کار کالاها را از گمرک ترخیص نماید.

به یاد داشته باشید که همواره توصیه می‌شود تجار برای ترخیص کالایشان از ترخیص کاری متخصص استفاده نمایند زیرا انعقاد قرارداد ترخیص کالا با شخص متخصص این امر که د وکیل و یا حق‌العمل‌کار واردکننده است، فایدۀعملی بسیاری دارد که مهمترین آن این است که تجار و واردکنندگان با سپردن ترخیص به ترخیص‌کار، با آسودگی خاطر از ترخیص کالای خود به امور جاری خود می‌پردازند همچنین علاوه بر مورد مذکور، این قرارداد موجب این می‌شود که تاجران واردکننده دچار اتلاف وقت و هزینه و زیان‌های کاری نشوند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از