قرارداد تولید محصول ؛ قراردادی مناسب سرمایه گذاری

قرارداد تولید محصول ؛ قراردادی مناسب برای سرمایه‌گذاری!

به صورت کلی تولید کالا و محصول صنعت بسیار حائز اهمیتی است که سابقه‌ای طولانی‌تر از بسیاری از صنایع دیگر دارد. به گونه‌ای که حتی می‌توان ان را به عنوان اولین صنعت بشریت در نظر گرفت. با افزایش جمعیت و نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران به سمت تولید محصولات مختلف افزایش یاقت و این امر […]

به صورت کلی تولید کالا و محصول صنعت بسیار حائز اهمیتی است که سابقه‌ای طولانی‌تر از بسیاری از صنایع دیگر دارد. به گونه‌ای که حتی می‌توان ان را به عنوان اولین صنعت بشریت در نظر گرفت. با افزایش جمعیت و نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران به سمت تولید محصولات مختلف افزایش یاقت و این امر سبب شد که رشته‌های مهندسی رشد قابل توجهی را داشته باشند. اما با گذشت زمان ضرورت ورود علم حقوق به صنعت تولید نیز اشکار شد و با ورود علم حقوق به صنعت تولید، ابعاد جدیدی به این صنعت افزوده شد. یکی از موضوعات مهمی که از منظر علم حقوق در صنعت تولید واجد اهمیت است قراردادهایی است که به منظور تولید کالا و محصول منعقد می‌شود. در این مطلب قصد داریم تا به نکات مهم حقوقی مربوط به قرارداد تولید محصول و تنظیم یک قرارداد خوب و اصولی بپردازیم.

مفهوم تولید محصول

به صورت کلی تولید مجموعه اقداماتی است که برای تبدیل منابع به کالاهای مورد نیاز انجام می‌گیرد. به عبارت دیگر تولید شامل هرگونه فعالیت و کاری است که منابعی از طبیعت را مورد استفاده انسان قرار می‌دهد. همچنین به عقیده برخی تولید، مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که توسط انسان صورت گرفته و عوامل تولید توسط آن‌ها با یکدیگر ترکیب شده و کالاها و خدمات مورد نیاز افراد را فراهم می‌نماید و تولیدکنندگان اقتصادی به منظور اینکه سود و منفعت بیشتری کسب نمایند، عوامل تولیدی را به‌گونه‌ای مناسب با یکدیگر ترکیب می‌نمایند. البته در نظر داشته باشید که مفهوم تولید محصول ، به همراه موضوع تغییر منابع جهت ایجاد کالاها، شامل کلیه خدماتی نیز می‌شود که در بهبود کارایی کالا مؤثر بوده و درمواقع نیاز در دسترس افراد قرار می‌گیرند.

نکات حقوقی مربوط به قرارداد تولید کالا و محصول

  1. مبلغ قرارداد، از جمله مهمترین بخش‌های قرارداد تولید محصول محسوب می‌شود. مبلغ قرارداد و ترتیبات پرداخت و وصولان مبین ارزش کالا و محصول بوده و حسب تراضی یا توافق طرفین ممکن است به روش‌های مختلف در قراداد پیش بینی شود. اگر بر مبنای توافق متقابل، مبلغ در اقساط جداگانه پرداخت می شوود، حتماً در قرارداد ذکر کنید.
  2. همانند هر قرارداد دیگری در این نوع از قرارداد نیز می‌توانید اقسام شرط اعم از شرط صفت، فعل و نتیجه و هر شرطی که برای طرفین اهمیت دارد مانند فرایند و نحوه انجام کار و نیز جزییات در قالب شرط در قرارداد ذکر شده و ضمانت اجرای عدم رعایت آن را نیز مشخص کرد.
  3. در قرارداد تولید محصول با توجه به شرایط اقتصادی کشور، حتماً بندی را به عنوان ضمانت اجرای عدم انجام تعهدات یا تأخیر در اجرای آنها پیش بینی نمایید که این موضوع می‌تواند در بند تعهدات قید شده یا می‌تواند در ماده‌ای جدا و با عنوان ضمانت اجراها ذکر کرد. این نوع ضمانت اجراها ممکن است به صورت مقطوع یا نسبی باشد.
  4. در این دسته از قرارداد نیز ماده ۱۹۰ قانون مدنی حاکم بوده و در نتیجه می‌بایست شرایط کلی انعقاد قرارداد اعم از قصد و رضا، اهلیت و غیره رعایت شود.

نکات کلیدی تنظیم قرارداد را از کارشناسان حقوقی وینداد جویا شوید.

نمونه قرارداد مربوط به تولید قطعات خودرو

ماده۱:طرفین قرارداد تولید محصول

ماده ۲: موضوع قرارداد

ماده ۳: مدت قرارداد

ماده ۴: مبلغ قرارداد تولید محصول

ماده ۵: تعهدات شرکت

ماده ۶: فسخ قرارداد

ماده۷: موارد فورس ماژور

ماده ۸: حل اختلاف

ماده ۹: تعداد نسخ قرارداد

شما می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد تولید محصول یک قرارداد اختصاصی و متناسب با شرایطتان را تنظیم نمایید.

سخن آخر

همانطور که بیان شد، صنعت تولید مهم‌ترین بخش اقتصاد یک کشور را تشکیل می‌دهد و در نتیجه به منظور جلوگیری از بروز یخلل در این صنعت رعایت قواعد و مقررات حقوقی دران ضروری است. یکی از موضوعات حقوقی در این حوزه مبحث قراردادهای تولید محصول یا کالا است که در این مطلب نکات مربوط به ان و همچنین نمونه اس از قرارداد را مورد بررسی قرار دادیم. در نهایت توجه داشته باشید در صورتی که قصد انعقاد قرارداد تولید محصول را دارید، تیم حقوقی وینداد این امکان را دارد که بر اساس تقاضای شما و موارد مورد نیازتان قراردادی را تهیه و تدوین نماید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از