قرارداد جذب اسپانسر ؛ مناسب برای تأمین منابع مالی

قرارداد جذب اسپانسر ؛ مهم‌ترین قرارداد تأمین منابع مالی کسب وکارها

قطعاً شما نیز دیده‌اید که برای مثال شرکت ماشین سازی BMW طی قراردادهای بلند مدت با کمیته‌های برگزاری مسابقات تنیس، و همچنین بازیکنانی مانند راجر فدرر، حقوق انحصاری تبلیغات در بازی‌های ویمبلدون و غیره را در اختیار می‌گیرد! اما چرا؟ امروزه یکی از مهم‌ترین قراردادهایی که میان اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی منعقد می‌گردد […]

قطعاً شما نیز دیده‌اید که برای مثال شرکت ماشین سازی BMW طی قراردادهای بلند مدت با کمیته‌های برگزاری مسابقات تنیس، و همچنین بازیکنانی مانند راجر فدرر، حقوق انحصاری تبلیغات در بازی‌های ویمبلدون و غیره را در اختیار می‌گیرد! اما چرا؟ امروزه یکی از مهم‌ترین قراردادهایی که میان اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی منعقد می‌گردد عبارت است از قرارداد جذب اسپانسر.

قرارداد جذب اسپانسر یا همان قرارداد حامی مالی/معنوی برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که نیازمند تأمین منابع مالی خود هستند کاربرد بسیار زیادی دارد.

عموماً این قرارداد برای شرکت‌هایی است که به دنبال اسپانسر جهت تبلیغ محصولات و برند خود هستند و برای شرکت‌هایی که به عنوان اسپانسر با تأمین مالی و تبلیغات دیگر شرکت‌ها به دنبال مطرح کردن برند خود هستند می‌باشد. در کشور ما اشخاصی که در زمینه ورزشی یا هنری اسپانسر می‌شوند معمولا سود یا منفعت مالی مستقیمی به دســت نمی‌آورند، بلکه می‌کوشند تا با انجام این نوع از تبلیغات، برند خود را در طولانی‌مدت توسعه ببخشند. توصیه می‌کنیم که پیش از امضای قرارداد جذب اسپانسر حتماً به نکات حقوقی آن دقت فرمایید و با راهنمایی‌های یک مشاور حقوقی قرارداد را متناسب با خود و شرایطتان تنظیم نمایید.

آیا اسپانسر همان سرمایه گذار است؟

خیر! قرارداد جذب اسپانسر مالی، با قراردادهای جذب سرمایه گذار تفاوت‌های ماهیتی بسیاری دارد. بدین معنا که در قراردادهای سرمایه گذاری، شخص سرمایه گذار در سود و منافع محصول، خدمت و یا کسب و کار نیز شریک می‌شود، حال آنکه در قرارداد اسپانسری، حمایت مادی یا معنوی تنها در قبال انجام یک خدمت مشخص و معمولاً برای یک دوره معین صورت می‌پذیرد.

اسپانسر هدفش نمایش خود است و این امر در چارچوب تبلیغات معنا دارد. اما سرمایه‌گذار، شخصی است که به‌دنبال دیده شدن نیست و چیزی نمی‌دهد که بخواهد آن را برایش تبلیغ کنند، بلکه سرمایه‌گذار سرمایه می‌دهد و در ازای آن می‌خواهد که سرمایه را به آن با سود بازگردانید.

نمونه قرارداد جذب اسپانسری

ماده ۱-مشخصات طرفین قرارداد

ماده ۲- موضوع قرارداد

ماده ۳-مدت قرارداد

ماده ۴-مبلغ قرارداد

ماده ۵- نحوه پرداخت مبالغ قراردادی

ماده ۶- تعهدات طرف اول

ماده ۷- تعهدات اسپانسر

ماده ۸- اصل محرمانگی اطلاعات و اسناد

ماده ۹- جبران خسارت

ماده ۱۰- اختلافات ناشی از قرارداد

ماده ۱۱- فورس ماژور

ماده ۱۲- نُسخ قرارداد

امضاء و اثرانگشت طرف اول/ یا نماینده قانونی ایشان

امضاء و اثرانگشت اسپانسر/ یا نماینده قانونی ایشان

امضاء و اثر انگشت شهود

شما نیز می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد جذب اسپانسر، قراردادی مختص به خودتان و لحاظ تمامی شرایطتان داشته باشید.

مهم‌ترین نکات حقوقی قرارداد جذب اسپانسر

۱- در قرارداد جذب اسپانسر، طرف اول متعهد می‌گردد که پس از انعقاد قرارداد، نسبت به بارگذاری تبلیغات مدنظر اسپانسر که پیش از انعقاد قرارداد، فایل مربوطه به پیوست گردیده است، اقدام نماید.

۲- طرف اول ملزم است طریقه تبلیغات را پیش از انعقاد قرارداد با اسپانسر مطرح نماید و رضایت وی را اخذ کند.

۳- عموماً در قرارداد جذب اسپانسر چنین درج می‌گردد که انجام موضوع مقرر در نکته ۲ قائم به شخص طرف اول می‌باشد و ایشان حق واگذاری آن را به غیر ندارد.

۴- در صورتی که نقصی در نمایش تبلیغات در بازه زمانی قرارداد حادث گردد، طرف اول ملزم است بدون فوت وقت گزارش آن را به اطلاع اسپانسر برساند و در صورتی که نقص ایجاد شده خارج از اختیار طرف اول باشد، ایشان مسئولیتی از این بابت ندارد.

۵-اما در صورتی که نقص ایجاد شده ناشی از قصور و بی مبالاتی طرف اول باشد، ایشان ملزم است در به ازای آن روزها، تبلیغات جبرانی انجام دهد.

۶- اسپانسر متعهد می‌گردد در چارچوب قرارداد حاضر، به چگونگی و نحوه تبلیغات محصولات ایشان اعتراض ننماید و صرفاً به توافقات انجام شده پابند باشد و خواسته‌ای فراتر از قرارداد در میانه مدت قرارداد نسبت به تغییر قالب تبلیغ در بخش دیگری از وبسایت یا اپلیکیشن نداشته باشد.

۷- در صورتی که اسپانسر پس از انعقاد قرارداد اقدام به تبلیغ محصول خویش از طریق شرکت یا استارتاپ دیگری اقدام نماید و تبلیغات مزبور به نوعی انگیزه رقابت را در ذهن مشتری ایجاد کند و موجب تأثیرگذاری منفی بر تبلیغات طرف اول شود، طرف اول از این بابت مسئولیتی ندارد.

۸-طرفین در قرارداد جذب اسپانسر متعهد می‌گردند که نسبت به اطلاعات و اسنادی که در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند، اصل محرمانگی و عدم افشای اطلاعات را کاملاً رعایت نمایند. در صورت نقض آن از سوی یکی از طرفین، دیگری مستحق مطالبه خسارات و زیان‌های وارده به جهت عدم رعایت اصل مزبور می‌باشد.

سخن آخر

در نهایت باید بیان داشت که اسپانسر فرد یا سازمانی است که تمام یا بخشی از هزینه‌ها را برای برگزاری یک رویداد ورزشی، فرهنگی، هنری و … در ازای تبلیغات برعهده می‌گیرد و اسپانسرشیپ، یک نوع ارتباطی است فی ما بین یک سازمان یا شرکت با یک برنامه یا رویداد که در ازای دسترسی به پتانسیل‌هایی که غالباً تبلیغات است، قابل بهره‌برداری از آن برنامه، مبلغ نقدی معینی می‌پردازد. برای ایجاد رسمی این رابطه باید که قرارداد جذب اسپانسر شکل بگیرد که این قرارداد امروزه بسیار رواج یافته است و دارای نکات حقوقی بسیاری است. از این رو توصیه می‌گردد که پیش از امضای قرارداد جذب اسپانسر حتماً به نکات حقوقی آن دقت فرمایید و با راهنمایی‌های یک مشاور حقوقی قرارداد را متناسب با خود و شرایطتان تنظیم نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از