قرارداد خرید تجهیزات ورزشی ؛ از مهم‌ترین قراردادها در ورزش

قرارداد خرید تجهیزات ورزشی و 13 نکته در خصوص تنظیم این قرارداد!

ورزش یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌هایی است که در جهان وجود دارد و این در حالی است که علاوه بر اتفاقات طبیعی، نقص وسایل ورزشی که شاید از طریق انعقاد قرارداد خرید تجهیزات ورزشی تهیه شده باشد نیز موجب بروز حوادث ناگوار جبران‌ناپذیر می‌گردد. از طرفی بسیاری از مجموعه‌های ورزشی و اشخاص (اعم از حقیقی و […]

ورزش یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌هایی است که در جهان وجود دارد و این در حالی است که علاوه بر اتفاقات طبیعی، نقص وسایل ورزشی که شاید از طریق انعقاد قرارداد خرید تجهیزات ورزشی تهیه شده باشد نیز موجب بروز حوادث ناگوار جبران‌ناپذیر می‌گردد. از طرفی بسیاری از مجموعه‌های ورزشی و اشخاص (اعم از حقیقی و حقوقی)، به دنبال تهیه تجهیزات ورزشی برای مجموعه‌شان یا خود هستند. در این راستا خریدار و شخص فروشنده بایکدیگر قرارداد منعقد می‌کنند تا پس از وقوع حوادث یا حتی ایجاد نقص برای دستگاه و تجهیزات ورزشی، مسئولیت افراد و میزان مسئولیت هر یک دقیقاً مشخص شده باشد.

قرارداد خرید تجهیزات ورزشی مانند سایر قراردادها دارای نکات حقوقی بسیاری است و ما در این مطلب برانیم تا به بیان نکات حقوقی قرارداد خرید تجهیزات ورزشی، نمونه قرارداد خرید تجهیزات ورزشی و نحوه‌ تنظیم یک قرارداد حرفه‌ای بپردازیم.

نمونه قرارداد خرید تجهیزات ورزشی

در نمونه قرارداد‌های خرید و فروش با هر موضوعی اعم از تجهیزات ورزشی، قرارداد فروش کالا، باغ و زمین و غیره بندهایی به‌صورت ثابت درج می‌شوند که می‌توان آن‌ها را شامل موارد زیر دانست:

ماده ۱: مشخصات طرفین قرارداد

ماده ۲: موضوع قرارداد

ماده ۳: مدت قرارداد

ماده ۴: محل و تاریخ تحویل لوازم مورد قرارداد خرید تجهیزات ورزشی

ماده ۵: سرمایه قرارداد

ماده ۶: نظارت بر قرارداد

ماده ۷: تعهدات و مسیولیت طرف اول/خریدار

ماده ۸: تعهدات و مسیولیت طرف دوم/فروشنده

ماده ۹: ضمانت اجرا

ماده ۱۰: فسخ قرارداد خرید تجهیزات ورزشی

ماده ۱۱: قوه قاهره

ماده ۱۲: نُسخ قرارداد

امضا و اثر انگشت طرف اول/خریدار

امضاء و اثر انگشت طرف دوم/فروشنده

امضاء شهود

توجه نمایید که اگر شما نیز قصد تنظیم قرارداد خرید تجهیزات ورزشی را دارید می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد خرید تجهیزات ورزشی، قراردادی مختص به خودتان و در نظر گرفتن تمامی شرایطتان داشته باشید.

نکات حقوقی قرارداد خرید تجهیزات ورزشی

۱-قرارداد خرید تجهیزات ورزشی نیز مانند تمامی قراردادها باید با عنایت به مواد ۱۰، ۱۹۰، ۲۱۹ و ۲۲۰ قانون مدنی، و اصل آزادی اراده، احراز صحت و سلامت طرفین قرارداد شرایط و رعایت قواعد عمومی قرارداد مندرج در فصل ۳ از قسمت ۲ قانون مدنی و همچنین علم و آگاهی طرفین قرارداد به مفاد مندرج در آن تنظیم گردد.

۲- فروشنده در قرارداد خرید تجهیزات ورزشی، باید تعهد نماید که نحوه کار با تجهیزات را همزمان با نصب و راه‌اندازی طی دوره‌ای آموزشی به خریدار ارائه نماید.

۳-فروشنده وظیفه دارد تا بطور کاربردی نحوه کارکردن با تجهیزات ورزشی را آموزش دهد و خریدار پس از طی دوره آموزشی تسلط لازم را جهت کار با کلیه تجهیزات ورزشی را داشته باشد.

۴- فروشنده موظف است تا به طور فنی به معرفی اجزاء و اصول کارکرد تجهیزات ورزشی، گزارش دادن اشکالات و خطاها و معایب لوازم و بر طرف نمودن اشکالات جزئی و اولیه لوازم را به خریدار آموزش دهد.

۵-فروشنده باید برای اجرای آموزش‌های مندرج در نکات ۲-۳-۴، نسبت به تهیه راهنمای کاربری و فنی، همزمان با تحویل تجهیزات ورزشی، و نیز هر گونه اطلاعات و مدارک لازم اعم از کاتالوگ و نحوه استفاده از لوازم به زبان فارسی و انگلیسی و نیز بصورت فیلم یا سی دی آموزشی و همچنین دستورالعمل‌های سریع کاربری اقدام نماید.

۶- فروشنده موظف است که که پس از تحویل تجهیزات ورزشی، حداکثر طی مدت ۲ هفته از تاریخ اعلام آمادگی خریدار نسبت به نصب و راه اندازی لوازم اقدام نماید.

۷- فروشنده موظف است به ازاء هر روز تأخیر در تحویل تجهیزات ورزشی موضوع قرارداد، معادل مبلغ ….. درصد قیمت کل تجهیزات ورزشی را به عنوان جریمه دیر کرد پرداخت نماید.

۸-در قرارداد خرید تجهیزات ورزشی باید درج شود که دوره گارانتی تا پایان عمر مفید لوازم به مدت …. سال خواهد بود.

۹-فروشنده باید تعهد کند که لوازم مطابق با مشخصات تعیین شده بروشور پیوست شده، تحویل گردد.

۱۰- مدت زمان مجاز خواب تجهیزات ورزشی به دلیل عیب فنی در طول سال حداکثر معادل ۲۰ روز تعیین می‌گردد.

۱۱-فروشنده باید در صورت ایجاد عیب در تجهیزات ورزشی و در زمان گارانتی، حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت نسبت به بازدید و تشخیص عیب و نسبت به رفع عیب و راه اندازی مجدد لوازم اقدام نماید.

۱۲-فروشنده باید به ازاء هر روز مازاد خواب تجهیزات ورزشی،… درصد قیمت لوازم را به عنوان جریمه به خریدار تحویل نماید.

۱۳-هر گونه عوارض، مالیات، بیمه و هزینه حمل و نقل دستگاه تا محل تحویل به عهده فروشنده می‌باشد.

سخن آخر

در نهایت باید بیان نمود که با وجود اینکه ورزش از پرطرفدارترین فعالیت‌های اجتماعی است امکان بروز حوادث در آن بسیار بالاست، به دلیل داشتن فواید بسیار، افراد زیادی به آن علاقه دارند و در دهه اخیر شاهد تأسیس باشگاه‌های ورزشی بسیاری در شهر و کشورمان می‌باشیم. باید در نظر داشت که بسیاری از حوادثی که در حین ورزش اتفاق می‌افتد غیر قابل جلوگیری است، اما بخش زیادی از آن قابل پیشگیری است چرا که ناشی از نقص وسایل ورزشی می‌باشد.

در صورتی‌که شخصی طی حادثه‌ای آسیب ببیند، هم سازنده و هم فروشنده مسؤولند اما نکته مهم جایی است که خریدار باید با فروشنده قرارداد خرید تجهیزات ورزشی منعقد سازد تا در صورت بروز مشکل، نقص فنی و… قراردادی کتبی جهت اثبات داشته باشد.

شما می‌توانید سوالات خود را پیرامون تنظیم قرارداد خرید تجهیزات ورزشی از کارشناسان حقوقی ما بپرسید!

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط