منظور از قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

منظور از قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

قرارداد سرمایه‌‌گذاری مشترک که به آن قرارداد مشارکت مدنی و یا قرارداد مشارکت انتفاعی نیز گفته می‌شود، یکی از انواع قرارداد سرمایه‌گذاری است که بین دو یا چند شخص یا شرکت، برای هم‌افزایی و دستیابی به اهداف تجاری، مالی و یا فنی منعقد می‌شود. فرقی نمی‌کند تصمیم به ساخت یک آپارتمان داشته باشید یا مجوز […]

قرارداد سرمایه‌‌گذاری مشترک که به آن قرارداد مشارکت مدنی و یا قرارداد مشارکت انتفاعی نیز گفته می‌شود، یکی از انواع قرارداد سرمایه‌گذاری است که بین دو یا چند شخص یا شرکت، برای هم‌افزایی و دستیابی به اهداف تجاری، مالی و یا فنی منعقد می‌شود. فرقی نمی‌کند تصمیم به ساخت یک آپارتمان داشته باشید یا مجوز تاسیس یک مهدکودک را گرفته باشید؛ اگر به تنهایی قادر به انجام آن پروژه نیستید و نیاز دارید افراد دیگری در تأمین سرمایه یا انجام بخشی از کار با شما همکاری کنند؛ باید اطلاعات خود را درباره قرارداد سرمایه گذاری مشترک بیشتر کنید تا بتوانید با مشارکت دیگران، ایده خود را عملی کنید و به موفقیت برسید.
پیشتر در مجله حقوقی وینداد به انواع قرارداد سرمایه‌گذاری، از جمله قرارداد مشارکت مدنی پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید تا با تمام جوانب قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک آشنا شوید و نحوه تنظیم یک نمونه قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک را آموزش ببینید.

تعریف و کاربرد قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک

قرارداد سرمایه‌‌گذاری مشترک قراردادی بین دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی است که هر یک از طرفین، تعهد انجام عملی را در یک پروژه برعهده می‌گیرند و به طور مشترک از منافع پروژه بهره‌مند می‌شوند، اما هیچ‌‌ کدام مالک قطعی پروژه یا شرکت نیستند.

از این نوع قرارداد در موارد مختلفی مانند امور تولیدی، بازرگانی، تحقیق و توسعه، ساخت‌و‌ساز، خدماتی و غیره می‌توان استفاده نمود. از آنجایی که سهم آورده نقدی یا غیرنقدی طرفین و نحوه تقسیم سود در این قرارداد کاملا مشخص می‌شود، هر یک از شرکا در سود یا زیان پروژه، به اندازه سهم مشارکت خود سهیم خواهند بود.

در قرارداد سرمایه‌‌گذاری مشترک ، علاوه بر تعیین سهم آورده هر یک از طرفین، حدود وظایف و اختیارات شرکا نیز تعیین می‌شود.‌

سه گام تا امضای قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک

  1. ابتدا مشخص کنید برای انجام فعالیت تجاری خود به کدام سرمایه‌گذاری مشترک نیاز دارید. سرمایه نقدی کم دارید؟ فناوری یا تخصص خاصی را برای فعالیت در پروژه یا شرکت خود لازم دارید؟ شاید محصولی تولید کرده‌اید که برای بازاریابی و فروش آن نیازمند کمک هستید! برای تکمیل ایده خود تا رسیدن به سود، مشخص کنید در چه بخشی نیاز به سرمایه‌گذار دارید.
  2. وقتی نیاز و هدف خود را روشن کردید، باید نسبت به انتخاب شرکای مناسب برای رسیدن به اهداف خود اقدام نمائید. اگر فردی را مناسب شراکت با خود یافتید، قبل از ارائه هرگونه پیشنهادی، بهتر است مفاد قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک را مطالعه کنید و در جلسه با شریک آتی خود در چارچوب قرارداد مذاکره نمائید. این به این معنی است که شما دقیقا می‌دانید از این شراکت چه انتظاراتی دارید و طرف مقابل نیز توجیه خواهد شد در ازای آورده خود، چه مقدار عایدی خواهد داشت.
  3. پس از توافق با شرکا، نمونه قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک را تکمیل کرده و به امضای طرفین برسانید.

مفاد قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک چیست؟

همانند هر نوع قرارداد دیگری، یک سری الزامات قانونی برای تهیه قرارداد جوینت ونچر لحاظ می‌شود. با مطالعه راهنمای زیر شما می‌توانید قرارداد را تنظیم کنید. اما اگر زمان کافی ندارید و نیاز به فرمت آماده دارید، می‌توانید از بانک قرارداد وینداد، به راحتی و با هزینه‌ای اندک، نمونه قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک را در فرمت فایل word دانلود نمایید.

  • مشخصات اعضا و طرفین قرارداد:

نام و نام خانوادگی، نام پدر، کدملی و آدرس اشخاص حقیقی و یا نام شرکت‌ها با شماره ثبت آنها را برای هر یک از طرفین قرارداد در ابتدای قرارداد درج کنید.

مثال: این قرارداد بین شرکت/آقا یا خانم …. به شماره ‌ثبت/کدملی…. به آدرس…. و شرکت/آقا یا خانم …. به شماره ‌ثبت/ کدملی….. و آدرس ….. و نیز آقا/خانم …… فرزند ….. به شماره شناسنامه ….. به آدرس ….. منعقد می­‌شود.

  • تعاریف قرارداد:

در این قسمت مفاهیمی که در این قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک ، مطرح شده است را تعریف کنید.

مثال: منظور از شخص، شخص ثالث، پروژه، فناوری، R&D و غیره چیست.

  • اهداف قرارداد:

هدف از انعقاد قرارداد سرمایه‌­گذاری مشترک را مشخص کنید.

مثال: هدف از انعقاد این قرارداد انجام پروژه ……. یا تحقیق و توسعه درباره‌ …… یا بازاریابی و فروش محصول ….. است.

  • مشخص‌کردن ساختار قرارداد سرمایه­‌گذاری مشترک:

در این نوع قرارداد باید ساختار سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنید. اگر پروژه بزرگ و طولانی مدت دارید، شاید بهتر باشد یک شرکت جدید تاسیس کنید. در غیر این صورت یک توافق‌نامه همکاری مشترک کافی خواهد بود.

  • تعریف مدیریت قرارداد:

به‌طور صریح باید مشخص کنید مدیریت انجام قرارداد با چه شخصی است. می‌توانید مدیر پروژه را به فردی خارج از قرارداد بسپارید یا مدیریت را یکی از طرفین برعهده بگیرد. آنچه مهم است مشخص کردن ساختار مدیریت، مراحل تعیین و انتخاب مدیر، مسئولیت‌­ها و چارچوب وظایف و نحوه‌ی تشکیل جلسه و تعداد جلسات از نکات مهم مفاد قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک است.

  • ذکر مسائل مالی مربوط به سرمایه­‌گذاری مشترک:

مشخص کنید هریک از طرفین چه مقدار سرمایه نقد یا غیرنقدی باید وارد پروژه کنند. همچنین نحوه و زمان تقسیم سود و زیان را نیز تعیین کنید.

  • مشخص‌کردن مسائل مربوط به نیروی اجرایی:

وظیفه و تعهدات هر یک از شرکا را در قرارداد، به روشنی ذکر کنید.

  • توافق درباره‌ی اختلافات خود با شرکا:

اگر موضوعی وجود دارد که با شرکایتان درباره‌‌اش اختلاف ‌نظر دارید، در قرارداد این اختلاف را حل‌وفصل کنید. همچنین می‌‌توانید درصورت بروز اختلاف به داور خاصی رجوع کنید.

  • مشخص‌کردن مدت زمان قرارداد و تاریخ پایان مشارکت:

در بیشتر مواقع، سرمایه­‌گذاری مشترک قراردادی موقت است، بنابراین تاریخی را تعیین و در قرارداد ذکر کنید که باید موضوع قرارداد در چه مدت زمانی انجام شود. این موضوع باعث می‌شود در آینده، از بروز اختلاف میان شما و شرکا جلوگیری شود.

مثال: در قرارداد سرمایه­‌گذاری مشترک برای ساخت آپارتمان، قید کنید که این پروژه زمانی خاتمه می‌یابد که ساختمان تکمیل و تمامی واحدها فروخته شود. نحوه تشخیص پایان پروژه را نیز به طور روشن مشخص کنید.

  • مستند قانونی:

مستند قانونی قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک را ماده‌ دهم قانون مدنی قرار دهید.

  • امضای قرارداد:

پس از توافق بر سر موضوعات مهم، قرارداد را امضا و نسخه‌ای از قرارداد نهایی را به هر یک از طرفین تحویل دهید.

نیاز به راهنمایی در خصوص قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک دارید؟

اگر در زمینه کسب و کارتان نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید از مشاوره حقوقی تخصصی کارشناسان ما بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید تنظیم یا بررسی قراردادهای سرمایه‌گذاری خود را به وکلای مجرب وینداد سپرده تا قراردادی اصولی و منطبق با نیازها و منافع سرمایه‌تان را تدوین و تنظیم نمایید.

 

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه
مقالات انواع سرمایه‌گذاری

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه

تقریبا تمامی کسانی که به فکر ایجاد یک کسب و کار نوپا هستند و یا شرکت‌هایی که به دنبال انجام پروژه‌های جدید هستند، با دغدغه‌ی