قرارداد طراحی و چاپ کاتالوگ

قرارداد طراحی و چاپ کاتالوگ چیست و چه نکاتی دارد؟

اهمیت فراوان تبلیغات در عرصه کسب‌وکارها، روش‌های مختلف تبلیغاتی را به وجود آورده است. تبلیغات محیطی، تبلیغات در فضای مجازی، تبلیغات پیامکی انبوه و… نمونه‌هایی از انواع تبلیغات محسوب می‌شوند. یکی از راه‌های انجام تبلیغات، چاپ و عرضه کاتالوگ و بروشورهای تبلیغاتی است که بوسیله آن کسب‌وکارها می‌توانند خدمات مرتبط با تجارت خود را منتشر […]

اهمیت فراوان تبلیغات در عرصه کسب‌وکارها، روش‌های مختلف تبلیغاتی را به وجود آورده است. تبلیغات محیطی، تبلیغات در فضای مجازی، تبلیغات پیامکی انبوه و… نمونه‌هایی از انواع تبلیغات محسوب می‌شوند. یکی از راه‌های انجام تبلیغات، چاپ و عرضه کاتالوگ و بروشورهای تبلیغاتی است که بوسیله آن کسب‌وکارها می‌توانند خدمات مرتبط با تجارت خود را منتشر کنند.
در این مطلب قصد داریم تا به موضوع قرارداد طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور بپردازیم و نکات حقوقی این قرارداد را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

طراحی و چاپ کاتالوگ چه کاربردی دارد؟

اهداف متنوعی می‌تواند زمینه‌ساز طراحی و چاپ کاتالوگ در فضای کسب‌وکارها باشد. ممکن است یک شرکت تولیدی کالا، نیاز داشته باشد تا در قالب یک کاتالوگ نحوه استفاده از محصولات خود را توضیح دهد. یا اینکه یک کسب‌وکار برای شرکت در نمایشگاه سالانه صنف خود، نیاز به معرفی تاریخچه، اهداف و سیاست‌های کاری خود داشته باشد. همچنین ممکن است یک رستوران در سطح محله، مایل باشد تا منوی خود را به همراه تصاویر و اطلاعات مختلف مانند نشانی، چاپ و عرضه کند.

در تمام این موارد، کسب‌وکارها نیازمند استفاده از خدمات طراحی و چاپ کاتالوگ هستند. برای سفارش کاتالوگ مورد نظر یک کسب‌وکار، تنظیم قرارداد طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور اقدامی ضروری محسوب می‌شود. در ادامه به بندهای مهم قرارداد چاپ و طراحی کاتالوگ و بروشور می‌پردازیم.

بندهای مهم قرارداد چاپ و طراحی کاتالوگ چیست؟

اصولا قرارداد طراحی و چاپ کاتالوگ ما بین یک کسب‌وکار (کارفرما) و یک دفتر خدمات چاپ و تبلیغات (طراح) تنظیم می‌شود. حال به بندهای مهم این قرارداد نگاهی می‌اندازیم:

مشخصات طرفین قرارداد

غالبا طرف‌های قرارداد طراحی و چاپ کاتالوگ دو شخصیت حقوقی هستند. در این بند باید نشانی و مشخصات دقیق کارفرما و طراح ذکر شود.

موضوع قرارداد

در این بند باید شرح و ویژگی‌های موضوع قرارداد کاملا معین شود. ابعاد صفحات، تعداد صفحات، جنس کاغذ کاتالوگ، رنگ‌بندی و طراحی کاتالوگ، تعداد نسخه‌های کاتالوگ، زبان نوشتاری کاتالوگ، وجود جلد یا پشت جلد، ابزار صحافی کاتالوگ (سیمی و…)‌ و غیره از مهم‌ترین نکاتی هستند که باید در موضوع قرارداد به آن اشاره کرد.

مدت قرارداد

مدت قرارداد طراحی و چاپ کاتالوگ معمولا به دو شکل تعیین می‌شود. ابتدا مهلتی مشخص به همراه تاریخ دقیق آن برای عرضه نمونه اولیه طراحی کاتالوگ تعیین می‌شود و سپس در صورت تایید کارفرما، تحویل نهایی کاتالوگ‌ها در موعد مورد توافق (مثلا ۱۵ روز پس از تایید کارفرما) انجام می‌شود.

مبلغ قرارداد

مبلغ قرارداد با توجه به نوع خدمات مشخص می‌شود و مطابق تعرفه‌های صنفی هم به طور جزئی (هر عدد کاتالوگ) و هم مبلغ کل قرارداد در این بند نوشته می‌شود. نحوه پرداخت نیز غالبا به صورت پرداخت بیعانه ابتدایی یا پیش‌پرداخت (مثلا ۳۰ درصد مبلغ کل قرارداد) و پرداخت نهایی پس از تحویل سفارش، انجام می‌شود.

تعهدات طراح کاتالوگ

مهم‌ترین تعهد طراح کاتالوگ، پای‌بندی به موضوع قرارداد از حیث اجرا و همچنین تحویل به موقع کاتالوگ‌ها است. همچنین تعهد طراح مبنی بر ارائه نمونه اولیه طراحی کاتالوگ و رفع ایرادات احتمالی ذکر شده از سوی کارفرما، همواره وجود دارد.

در صورتی که کارفرما برای طراحی کاتالوگ اطلاعات مهم و خاصی را به طراح منتقل کرده باشد، وی تعهد به عدم افشا تا زمان عرضه عمومی کاتالوگ توسط کارفرما خواهد داشت.

در صورت نقض تعهدات مذکور می‌توان مبلغی را به عنوان وجه التزام و غرامت در نظر گرفت.

تعهدات کارفرما

اولین تعهد کارفرما در غالب قراردادهای حقوقی، پرداخت به موقع دستمزد مطابق با مواعد قراردادی است. علاوه بر آن، کارفرما تعهد دارد تا اطلاعات لازم برای ساخت کاتالوگ را به طراح عرضه کند و در صورت کوتاهی در این امر، مسئولیتی متوجه طراح نخواهد بود.
همچنین کارفرما گواهی می‌دهد که اطلاعات ارائه شده صحیح و معتبر بوده و هرگونه اشکال قانونی مرتبط با اطلاعات، متوجه کارفرما خواهد شد.

کارفرما باید مطابق با زمان‌بندی‌های مورد توافق، اظهار نظر خود را نسبت به نمونه اولیه طراحی و اعمال اصلاحات اعلام کند و در غیر این صورت تاخیر به وجود آمده در پروژه ناشی از عمل کارفرما تلقی خواهد شد.

در صورتی که پس از انقضای مدت اظهار نظر، کارفرما مایل به اجیاد تغییر در طراحی کاتالوگ باشد، باید وجه جداگانه‌ای را به طراح پرداخت کند.

در نهایت، کارفرما تعهد می‌کند که پیش از اتمام مدت قرارداد، تصاویر نمونه‌های اولیه طراحی را در جایی استفاده نکند.

در صورت نقض این تعهد، پرداخت خسارت مورد توافق به طراح، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

فسخ قرارداد

هر یک از طرفین که تعهدات خود را مبنی بر طراحی و چاپ به موقع و یا پرداخت به موقع مبلغ قرارداد یا رعایت سایر تعهدات نقض کنند، برای طرف دیگر قرارداد امکان فسخ قرارداد با اطلاع قبلی وجود خواهد داشت. موارد فورس ماژور مرتبط با قرارداد از دایره این بند خارج هستند.

حل‌وفصل اختلافات

تعیین تکلیف راهکار حل اختلافات مرتبط با قرارداد طراحی و چاپ بروشور در این بند انجام می‌گیرد. توسل به مذاکره و یا ارجاع اختلاف به شخص ثالث متخصص به عنوان داور (مثلا یک فعال صنفی) می‌تواند اختلافات این قرارداد را تا حد زیادی حل کند.

درباره قرارداد طراحی و چاپ بروشور سوالی دارید؟

در حال حاضر سخن گفتن از ضرورت تبلیغات برای توسعه تجارت، کاری بیهوده به نظر می‌رسد. هر کسب‌وکاری فارغ از بزرگ و کوچک بودن، ممکن است نیاز به انجام تبلیغات، به ویژه تبلیغات کاتالوگی داشته باشد.

در صورت نیاز به استفاده از خدمات طراحی و چاپ کاتالوگ پیشنهاد می‌شود تا با کمک مشاوران امور قراردادها و مشورت با کارشناسان حقوقی، قرارداد طراحی و چاپ کاتالوگ را به شکلی اصولی تنظیم کنید.

ما در وینداد آماده ارائه طیف وسیعی از خدمات حقوقی پیرامون تنظیم یا بررسی قرارداد طراحی و چاپ کاتالوگ و مشاوره حقوقی در این زمینه هستیم.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از