قرارداد فضای کار اشتراکی چیست چه ویژگی‌هایی دارد؟

قرارداد فضای کار اشتراکی چیست چه ویژگی‌هایی دارد؟

فضای کار اشتراکی محیطی است که طبق قرارداد فضای کار اشتراکی در آن افراد یا گروه‌های کاری با زمینه‌های شغلی متفاوت کسب‌وکار خود را در آنجا آغاز می‌کنند و در این مسیر می‌توانند از مزایا و امکاناتی که محیط فضای کار اشتراکی در اختیارشان قرار می‌دهند، استفاده نمایند. عموماً فضای کار اشتراکی به عنوان به […]

فضای کار اشتراکی محیطی است که طبق قرارداد فضای کار اشتراکی در آن افراد یا گروه‌های کاری با زمینه‌های شغلی متفاوت کسب‌وکار خود را در آنجا آغاز می‌کنند و در این مسیر می‌توانند از مزایا و امکاناتی که محیط فضای کار اشتراکی در اختیارشان قرار می‌دهند، استفاده نمایند. عموماً فضای کار اشتراکی به عنوان به اشتراک‌گذاری فضای اداری بین فریلنسرها، تیم‌های استارتاپی و افراد خلاق با تخصص‌های مختلف تعریف می‌شود و برخلاف مدل سنتی است که در آن فضای اداری توسط کارمندان یک سازمان واحد اشغال شده است.

خوداشتغالی در فضای کار اشتراکی

خوداشتغالی به جهت سهولت بسیار همواره مورد توجه افراد بوده اما امروزه فضای کار اشتراکی گزینه مناسبی برای کارآفرینان است و از این روبه سرعت در حال گسترش است.

مزایای خوداشتغالی، به خوبی شناخته‌شده هستند. داشتن انعطاف برای انتخاب ساعت و محل کار و نبود کسر هزینه‌های مالیات از درآمد از مهم‌ترین عوامل محبوبیت اجاره این مکان‌هاست. ترقی خوداشتغالی منجر به تقاضای بسیار زیاد فریلنسرها و پیمانکاران برای فضای کار اشتراکی، به ویژه از سوی نسل جدید برای راه‌اندازی شرکت‌های نوپا شده است چرا که مزایای بسیار فضای کار اشتراکی گریزناپذیر است.

مزایای فضای کار اشتراکی چیست؟

  • فضای کار اشتراکی برای کسب‌وکارهای نوپا با بودجه کم مناسب است
  • اجاره کردن یک فضای تجاری ویا اداری علاوه بر تأمین بودجه‌ای چند برابر اجاره فضاهای مسکونی، نیاز به تمهیدات بسیاری دارد. از جمله: محل دفتر کار، داشتن پارکینگ برای اعضای گروه و در نظر گرفتن عواقب فسخ قرارداد اجاره‌نامه در صورت بروز هرگونه مشکل.

از سوی دیگر، فضای کار اشتراکی بیشتر شبیه به عضویت در یک انجمن است. فضا معمولاً برای یک ماه اجاره می‌شود و برخی از ارائه‌کنندگان، خدمات هفتگی، ساعتی و یا حتی پرداخت به ازای استفاده از گزینه‌هایی همچون اینترنت یا موارد دیگر را پیشنهاد می‌کنند. از دیدگاه اقتصادی، فضای کار اشتراکی برای شرکت‌های نوپا برای داشتن یک فضای کاری حرفه‌ای بدون هزینه‌های بسیار بالا و تعهد بلندمدت ایده آل است.

امکانات کاری چنین فضاهایی، جامع و کامل است

یکی دیگر از مزایای مهم برای فضای کار اشتراکی، اجتناب از هزینه‌های راه‌اندازی فضای اداری خصوصی شامل مبلمان، خدمات رفاهی، هزینه‌های مربوط به شارژ ساختمان و وسایل برقی (ماشین قهوه، یخچال، ماکروویو و غیره) است. همچنین پیدا کردن فضای مناسب برای دفتر خصوصی می‌تواند بسیار وقت‌گیر باشد.

داشتن مسئولیت‌های کمتر

یکی از مهم‌ترین موارد جذابی که در مورد فضای کار اشتراکی، به خصوص برای کارآفرینان نسل جوان قابل ذکر است، داشتن مسئولیت‌های کمتر است.

فضای کار اشتراکی پیشنهاد همکاری و هم‌افزایی می‌دهد!

یکی از جنبه‌های منفی خوداشتغالی، تنهایی است. بسیاری از فریلنسرها در خانه کار می‌کنند و همکاری و تعامل اجتماعی را که یک فرد با کار در یک دفتر با گروهی از افراد کار می‌کند، به دست نمی‌آورند. اما در عین حال یک محیط کار اشتراکی می‌تواند این موارد را فراهم کند.

یک محیط کار انعطاف‌پذیر، مناسب و حرفه‌ای، جداسازی و ایجاد تعادل لازم بین کار و زندگی، تعامل اجتماعی مثبت؛ برقراری ارتباطات انسانی و ایجاد حس حضور در اجتماع و غیره.

قرارداد فضای کار اشتراکی چیست؟

نمونه قرارداد اجاره فضای اشتراکی قراردادی است که به‌موجب آن‌یک شخص (شتاب‌دهنده) منافع ملک خود را در مقابل دریافت مبلغ معین در اختیار شخص دیگری (مانند استارت‌آپ) قرار می‌دهد. در این حالت مالکیت مال در اختیار شتاب‌دهنده است اما منافع آن را برای استفاده در اختیار طرف دیگر قرار می‌دهد.

کاربرد قرارداد فضای کار اشتراکی چیست؟

فضای کار اشتراکی برای افرادی مناسب است که هزینه لازم برای اجاره مکان مستقل ندارند یا به صورت سفری یا مستقل به فعالیت می‌پردازند.

در حقیقت بیشترین استفاده‌کنندگان از فضای کار اشتراکی استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا هستند که برای شروع فعالیت خود سرمایه کافی برای خرید یا اجاره مکان را ندارند.

مفاد قرارداد فضای کار اشتراکی کدام است؟

۱- طرفین قرارداد

۲- موضوع قرارداد اجاره

۳- اجاره‌بها

۴- مدت قرارداد

۵-نحوه پرداخت

۶-اصل محرمانگی

۷-اختلافات ناشی از قرارداد

نکته: داوری حرفه‌ای و سازمانی یکی از مراکز داوری از جمله مرکز داوری اتاق بازرگانی یا کانون وکلای مرکز برای حل و فصل اختلاف و حکمیت پیشنهاد می‌شود.

۸-فورس ماژور

۹-نسخ قرارداد

به خاطر داشته باشید که اگر شما نیز به دنبال انعقاد قرارداد فضای کار اشتراکی که در زمره قراردادهای کار قرار می‌گیرد، هستید، می‌توانید به بخش درخواست ثبت تنظیم قرارداد مراجعه کرده تا قراردادی مختص خودتان با در نظر داشتن جمیع شرایطتان داشته باشید.

نکات مهم در رابطه با قرارداد اجاره فضای کار اشتراکی چیست؟

در تنظیم قرارداد باید به نکاتی که ممکن است در آینده زمینه ساز اختلاف شوند، توجه ویژه داشت که در زیر مهم‌ترین نکات در تنظیم قرارداد اجاره فضای کار اشتراکی بیان می‌شود:

کلیه توافقات با شتاب‌دهنده زمانی طرفین را متعهد نموده و قابلیت اجرا می‌یابد که به‌صورت شفاف و صریح در متن قرارداد درج گردد و در غیر این صورت چنانچه اختلافی میان طرفین بروز نماید، اثبات توافقات شفاهی امری دشوار است، بنابراین در درج امکانات دقت کافی داشته باشید.

توجه نمایید که شرایط استفاده از امکانات به‌صورت دقیق در قرارداد یا پیوست قرارداد مطرح گردد.

توجه نمایید که استفاده از فضا تنها برای شما در نظر گرفته‌شده است و درصورتی‌که قصد دارید آن را به دیگری منتقل کنید در قرارداد به این موضوع تصریح کنید.

چنانچه اطمینان کافی از پرداخت اجاره‌بها در زمان‌های تعیین‌شده در قرارداد توسط استارت‌آپ ندارید، خسارت تأخیر متناسب برای دیرکرد ایشان در قرارداد پیش‌بینی فرمایید.

درصورتی‌که مستأجر اصالتاً اقدام به انعقاد قرارداد اجاره نمی‌کند حتماً مدارک قانونی اثبات‌کننده‌ای که نشان‌دهنده اجازه برای انعقاد قرارداد را دارد بررسی شود.

توجه نمایید که برای حفظ محرمانگی اطلاعات حتماً تضامین مختلف که قابلیت اجرایی داشته باشد پیش‌بینی شود.

پیشنهاد می‌کنیم از راهنمایی‌ها و مشورت‌های یک مشاور حقوقی حین تنظیم قرارداد حتما استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند