نحوه تنظیم قرارداد فورجینگ

قرارداد فورجینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

در صنعت جوشکاری نوعی از قرارداد به نام قرارداد فورجینگ وجود دارد که نوعی قرارداد پیمانکاری به شمار می‌رود. طبق این قرارداد، پیمانکار وظیفه دارد جوش انواع میلگردها را بر اساس شرایط تعیین شده، انجام دهد. این جوشکاری نیاز به تخصص دارد به همین دلیل شرکت‌هایی هستند که به صورت تخصصی فورجینگ انجام می‌دهند. در […]

در صنعت جوشکاری نوعی از قرارداد به نام قرارداد فورجینگ وجود دارد که نوعی قرارداد پیمانکاری به شمار می‌رود. طبق این قرارداد، پیمانکار وظیفه دارد جوش انواع میلگردها را بر اساس شرایط تعیین شده، انجام دهد. این جوشکاری نیاز به تخصص دارد به همین دلیل شرکت‌هایی هستند که به صورت تخصصی فورجینگ انجام می‌دهند. در این مقاله نکات قرارداد جوشکاری فورجینگ را بیان می‌کنیم.

قرارداد فورجینگ چیست؟ 

فورجینگ به معنای شکل دهی و فرم دهی به فلزات است و قرارداد فورجینگ قراردادی است که بین یک شرکت و با شخص دیگر یا شرکت ساختمان‌سازی منعقد می‌شود. این قراردادها در دسته قراردادهای پیمانکاری ساختمان قرار می‌گیرند و به همین دلیل باید نکات قرارداد پیمانکاری در آن رعایت شود. 

همان طور که می‌دانید در قراردادهای فورجینگ فردی که پیمانکار است و فورجینگ را انجام می‌دهد باید در زمینه مهندسی و جوشکاری مهارت داشته باشد. این دسته از قراردادها برای ساختمان سازی و نحوه تشکیل و اتصال میلگردهای ساختمان کاربرد فراوانی دارد. در ادامه یک نمونه قرارداد فورجینگ را بررسی می‌کنیم.

تنظیم قرارداد فورجینگ 

برای تنظیم قرارداد مناسب برای فورجینگ باید برخی از شرایط و نکات کلی قراردادها را رعایت کنید. به صورت کلی یک قرارداد مناسب شامل طرفین، موضوع، مدت، قیمت و تعهدات و مسئولیت‌های طرفین است. به دلیل اهمیتی که فورجینگ و قرارداد فورجینگ در صنعت ساخت و ساز دارد در ادامه به صورت جداگانه هر کدام از بندهای قراردادی را بررسی می‌کنیم. 

طرفین و موضوع قرارداد فورجینگ 

یکی از مفاد بسیار مهم در فورجینگ و قرارداد مربوط به آن طرفین است. همان طور که در قسمت قبل بیان شد؛ این دسته از قراردادها در دسته پیمانکاری قرار می‌گیرند. در قراردادهای پیمانکاری یکی از طرفین، پیمانکار و طرف دیگر کارفرما است. به عبارت دقیق تر شخصی که فورجینگ را انجام می‌دهد به عنوان پیمانکار و طرف دیگر که صاحب ساختمان یا صاحب میلگرد است به عنوان کارفرما شناخته می‌شود. 

موضوع فورجینگ انجام جوشکاری برای کارفرماست که باید مشخص شود، هدف منظور کارفرما جوشکاری کدام قطعات و فلزات است. معمولا جزئیات دقیق‌تر مانند نحوه اتصال میلگرد و فلزات به صورت کامل در تبصره بیان می‌شود یا این که باید در قسمت پیوست بیان کرد. بنابراین موضوع باید به صورت دقیق بیان شود تا بعدا ابهامی ایجاد نشود. 

مدت و مبلغ  

رعایت بازه زمانی و مدت بسیار مهم است به این خاطر که در این دسته از قراردادها باید کار مورد نظر زودتر تحویل داده شود تا وارد فاز بعدی انجام پروژه اصلی شد. بازه زمانی باید با ذکر تاریخ مشخص شود اما امکان دارد که شرکت پیمانکاری فورجینگ و کارفرما بر سر مدت توافق دیگری کنند. مثلا ممکن است که امکان تمدید مدت وجود داشته باشد. 

مانند دیگر قراردادها، فورجینگ هم نیاز به ماده‌ای تحت عنوان مبلغ قرارداد دارد. در بند مربوط به مبلغ، توافق پیمانکار و کارفرما درباره تمام پولی که باید به پیمانکار پرداخت شود و نحوه پرداخت آن توضیح داده می‌شود. اگر پرداخت مبلغ به صورت بخش بخش است و نه یکجا باید تاریخ‌های پرداخت هر قسمت از مبلغ را در قرارداد بیان کنید. درباره نحوه محاسبه مبلغ هم باید توافقاتی انجام و در قرارداد ذکر شود. 

تعهدات پیمانکار و کارفرما در قرارداد فورجینگ 

یکی از تعهدات پیمانکار، انجام صحیح و به موقع عملیات جوشکاری است. علاوه بر آن وسایل جوشکاری، مقدار نیروی لازم، لباس کار، جرقه زن و غیره هم جزو تعهداتی است که پیمانکار باید آن را تهیه کند.

در مقابل کارفرما هم تعهداتی دارد. برای مثال تامین نیروی برق در محلی که میلگردها جوشکاری می‌شود یا تعیین مکان مناسب برای جوشکاری از جمله تعهدات کارفرماست. به جز تعهداتی که بیان شد؛ کارفرما و پیمانکار فورجینگ می‌تواند با توافقاتی که دارند تعهدات دیگری هم به قرارداد اضافه کنند. 

کنترل کیفیت و کسورات قانونی 

بعد از این که میلگردها توسط پیمانکار جوش داده شدند باید برای کنترل کیفیت به آزمایشگاه فرستاده شوند. وجود این ماده به صورت کاملا اختیاری است و بستگی به کارفرما و پیمانکار و توافقات آن دو دارد. هنگامی که کنترل کیفیت محصول آزمایش شد و فاکتورهای مورد نظر کارفرما را داشت نوبت به تحویل کار به کارفرما می‌رسد.

منظور از کسورات قانونی هزینه‌ها و مالیات قانونی است که باید به دولت پرداخت شود. معمولا کسورات با کارفرماست و پیمانکار هیچ دخالتی در آن ندارد اما کارفرما می‌تواند به پیمانکار بگوید که تمام کسورات را پیمانکار پرداخت ‌کند. 

نکات مهم قراردادی در فورجینگ 

قبل و بعد از این که قرارداد را منعقد کنید باید حتما به نکاتی توجه داشته باشید که جزو نکات مهم است: 

  • شرکت پیمانکاری که مسئول عملیات فورجینگ است باید امکان سنجی بشود. به این معنا که نیاز است حتما بررسی کنید که شرکت به صورت قانونی به ثبت رسیده است یا خیر. علاوه بر آن اگر برای فورجینگ نیاز به گواهی نامه‌ای است باید شرکت این گواهینامه را داشته باشد.
  • توجه داشته باشید که مدیرعامل شرکت پیمانکاری فورجینگ صاحب امضای مجاز باشد تا امضای او معتبر تلقی شود. 
  • اگر ماده‌ای برای حل و فصل اختلافات در قرارداد قرار می‌دهید سعی کنید از یک مرکز فنی که در زمینه جوشکاری تخصص دارد استفاده کنید. 
  • در قرارداد ذکر کنید که باید پرداخت نهایی با ارائه گواهی مربوط به صحت جوشکاری که از آن تحت عنوان گواهی الکتراسونیک یاد می‌شود؛ انجام شود. 
  • سعی کنید برای انجام قرارداد و حسن انجام کار یک ضمانت نامه معتبر دریافت کنید و وجه التزام در قرارداد را پیش‌بینی کنید. 

جمع‌بندی

قرارداد فورجینگ به معنای تعهد یک پیمانکار برای ارائه خدمات جوشکاری است. تنظیم این دسته از قراردادها برای آن دسته از افرادی که در ساخت و ساز فعالیت دارند؛ برای بدنه ساختمان مهم است. فورجینگ به معنای جوش دادن سر میلگردها است و باید در قراردادهای مربوط به فورجینگ درباره نحوه جوش‌دهی و کنترل کیفیت خدمات ارائه شده توافقاتی بین کارفرما و پیمانکار انجام شود. 

تنظیم قرارداد فورجینگ نیاز به مشورت و راهنمایی تیمی از کارشناسان قراردادی و تیم فنی دارد. برای تنظیم قراردادهای فورجینگ می‌توانید از کارشناسان قراردادی که در زمینه تنظیم قرارداد تخصص دارند راهنمایی بگیرید. 

سوالات متداول 

منظور از وجه التزام در فورجینگ چیست؟ 

کارفرما می‌تواند در برابر تاخیراتی که پیمانکار در عملیات فورجینگ انجام می‌دهد مبلغی از او دریافت کند که به این مبلغ وجه التزام گفته می‌شود.

آیا امکان فسخ در قراردادهای فورجینگ وجود دارد؟

بله، کارفرما و پیمانکار می‌توانند شرایطی را در قرارداد پیش بینی کنند و بر اساس آن ماده فسخ را قرار دهند. 

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری ساختمان شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری ساختمان شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از